I dette holdningsstof udtrykker forfatteren sin personlige holdning om emnet.

Banedanmark efter snestorm: Stop af togtrafik var den bedste løsning

12. januar kl. 12:5533
Banedanmark efter snestorm: Stop af togtrafik var den bedste løsning
Illustration: Jens Hasse/Chili/DSB.
Artiklen er ældre end 30 dage

Bloggen Tog til tiden skrev i mandags et indlæg med titlen »Is, dæmninger, træer: Vejr og klima presser dansk togdrift«. Her kritiserer skribenterne Banedanmark for at lukke en række togstrækninger under den seneste snestorm. Dette er svaret på kritikken fra ledelsen af Banedanmark

 

På bagkant af den seneste snestorm, som særligt ramte Nord- og Midtjylland den 2. januar 2024, skriver Tommy Jensen i et indlæg i Ingeniøren 8. januar, at Banedanmarks ”vinterberedskab tilsyneladende ikke blev aktiveret”. I sin kritik af Banedanmarks sne-håndtering skriver han desuden: ”hvorfor Banedanmark ikke prioriterede at holde sine strækninger åbne, men i stedet vælge den billige løsning at lukke de fleste af strækningerne i Midt- og Nordjylland ned står hen i det uvisse”.


At snestormen var voldsomt forstyrrende for den togtrafik, vi havde planlagt, skal der ikke herske tvivl om. Men det er ikke korrekt, at Banedanmark lukkede trafikken, fordi det var billigt, og fordi isklumper og snefygning gjorde det umuligt at køre tog.

Alle erfaringer viser, at det er langt bedre for togdriften at lukke ned på strækninger, som DMI varsler vil blive ramt af en kraftig snestorm, og ud fra en faglig vurdering fra Banedanmark, og derefter genoptage normal drift, end at opretholde en haltende trafik med risiko for at skade infrastrukturen og togmateriel og dermed følgepåvirkninger i dagevis.Det er langt bedre for passagererne, så de hurtigt igen får en normal togdrift, de kan regne med. 

Artiklen fortsætter efter annoncen


Når vi lukker en strækning eller reducerer driften, sker det ud fra et varsel og en anbefaling fra DMI, som vi har et integreret samarbejde med. Da vi fik varslet om kraftig snestorm, lavede vi sammen med jernbanevirksomhederne en trafikal strategi og indkaldte ekstra bemanding, som bl.a. var klar til at rykke ud og fjerne sne og is. 


Sikkerhed og punktlighed på jernbanen er det vigtigste i alle de valg, vi træffer. I tæt samarbejde med DSB, Arriva og de øvrige jernbanevirksomheder vurderede vi ud fra DMI’s varsling om snestorm på tværs af landet, at det sikreste og ud fra en samlet betragtning var, at reducere og indstille trafikken de steder, hvor der var stor risiko for væltede træer.

I vurderingen indgår ligeledes, at selv med opvarmede sporskifter og et stort beredskab, ville sporskifterne ikke kunne holdes tilstrækkeligt fri for is og sne, da togene kan tabe op til 15 kg. tunge isklumper, som med varme og mandskab tager tid at fjerne. Konsekvensen heraf er store trafikale gener til følge. Skulle der vælte et træ på jernbanen eller andet i forbindelse med snestormen, ville vi altså risikere, at passagererne ville strande i togene i timevis. Dette kan vi ikke byde nogen. 


Det er også væsentligt for den valgte trafikale strategi at vurdere, om lokomotivførere, beredskab og andre medarbejdere overhovedet kan komme frem på grund af den kraftige snestorm. Et eksempel fra vores egen organisation er en trafikleder, som eneste mulighed for at komme på arbejde måtte gå adskillige kilometer gennem snestormen, mens andre måtte overnatte på fjernstyringscentraler, fordi de ikke kunne komme hjem. 

Artiklen fortsætter efter annoncen


I indlægget påstås det, at det er gået ned ad bakke med Banedanmarks evne til at reagere på voldsomt vejr. Det er langt fra tilfældet. I de seneste par år har vi for eksempel opgraderet opvarmning af vores sporskifter fra dyr og upålidelig gasopvarmning til en digital og intelligent styring af sporskifterne med lokale vejrstationer. I disse år installerer vi desuden 1200 sensorer forskellige steder langs banen, som varsler om f.eks. forhøjet vandstand og voldsom nedbør, så vi hurtigere kan reagere.


Som offentlig myndighed med hovedansvaret for at fragte mennesker sikkert og punktligt frem og tilbage er det altid vigtigt, at vi informerer og forventningsafstemmer om trafikken over for passagererne i god tid. Vi ser fra tidligere storme, hvordan det virker langt bedre at reducere i togtrafikken eller lukke helt ned i en kortere periode for at kunne starte hurtigt op igen og komme hurtigere tilbage til normal drift på den anden side af vejrvarslingen.

Derfor valgte vi at reducere og lukke banen flere steder frem til klokken 12 dagen efter, hvor vi startede op som planlagt på tværs af landet. Det havde ikke været muligt, hvis vi ikke have haft tid og plads til at rydde strækninger, og hvis jernbanevirksomhedernes tog og medarbejdere var strandet rundt omkring i landet i løbet af snestormen.


Når alt det er sagt, så kan vi selvfølgelig altid blive bedre. På bagkant af en snestorm evaluerer vi derfor altid i tæt dialog med DMI og jernbanevirksomhederne, hvordan det gik, og hvordan vi kan gøre det bedre til næste gang, vejret viser tænder. 


Men det er i dag, i fortiden og i fremtiden et faktum, at når vindstødene når op på orkanstyrke, eller snestormen raser, så er det ofte bedre at reducere eller helt indstille togtrafikken. For jernbanen er i den grad kritisk infrastruktur, og derfor er alle valg vi træffer rettet mod at give passagererne så god og pålidelig togdrift som muligt.
 

33 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
33
16. januar kl. 13:40
Så er det godt, at

Så er det godt, at fremtidens transport ikke er så langt væk: https://www.linkedin.com/posts/hardthyperloop_hyperloop-innovation-resiliance-activity-7152978387085541376-Jk_p?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

32
16. januar kl. 13:31
Re: Ang. sneplove og hvad man kan bruge til hvad - sidespring

Helt enig om de valgte billeder.

Jeg har debatteret kernekraft siden 1976 (i REO). Og min statistik viser, at 19 ud af 20 billeder om kernekraft viser køletårne!!! - Somme tiden kan man ikke engang se selve kraftværket! - Danske kernekraftværker skal ikke have køletårne, da de skal køles med havvand -  ligesom i Sverige i Finland.

Så enten tror billedredaktørerne, at køletårne betyder kernekraft - eller det er en computer, der vælger fotos? - Men det er ikke en undskyldning, for så må det være redaktører, der har kodet den til at finde køletårne.

Til alm. oplysning: Køletårne benyttes på alle typer kraftværker (olie, kul, gas) og stålværker, når de ikke ligger ved havet eller ved store floder, der kan køle tilstrækkeligt.  

31
16. januar kl. 13:14
Kritisk infrastruktur?

Det er sjovt at Banedanmark begrunder nedlukningen af togtrafikken med at det skulle være kritisk infrastruktur. For mig er definitionen for kritisk infrastruktur noget der altid skal fungere og være til rådighed, uanset hvad. Og skulle den alligevel fejle skal der være et andet system parat til at tage over. Er jeg helt forkert på den?

Kigger man med disse briller på jernbanen, så er den for længst holdt op med at være kritisk infrastruktur. Det er jo ikke kun ved de stadig mere hyppigt optrædende ekstreme vejrhændelser at togdriften indstilles eller stærkt begrænses. Sporarbejde, havarier, nedfaldne køreledninger, pludselig sygdom og en lang række andre forklaringer bruges jævnligt til at retfærdiggøre aflyste, forsinkede og afkortede togløb.

Og når - for en sjælden gangs skyld - alt fungerer som planlagt, så har DSB en fantastisk evne til at lægge sig ud med sit eget personale så de spontant strejker. Det er som om man simpelthen med lys og lygte leder efter grunde til ikke at skulle køre tog.

Hvis den danske jernbane virkelig anses som kritisk infrastruktur, så ønsker jeg slet ikke at vide, hvilken tilstand el- og vandforsyning, betalingssystemerne, ja eller f.eks. forsvaret er i.

30
16. januar kl. 12:55
Re: Ang. sneplove og hvad man kan bruge til hvad - sidespring

Det er i dag desværre sådan at tidsskrifter, aviser osv. ikke har nogle billedbanker længere. Det er nok også i de sjældenste tilfælde at praktikanter sættes til at finde billeder. Der er bare en søgemaskine der gør det. Og så er det op til personen der skriver artiklen at formulere søgningen så den giver mening. Beder man bare om "DSB-tog" så får man f.eks. viste resultat.

29
16. januar kl. 12:35
Re: Punktlighed?

På DSBs hjemmeside kan jeg læse mig til, at "akut aflyste" tog tæller som forsinkede. Det læser jeg omvendt sådan, at planlagte aflysninger ikke (nødvendigvis) tæller, og at målsætningen derfor vil præge i retning af at det er bedre at foretage en planlagt aflysning i X dage end at risikere forsinkelse bagefter.

Er det nogen, der kender de finere detaljer bag dette - herunder hvad der ligger bag formuleringen om "akut aflysninger"?

En aflysning er "akut" når den ligger inden for 72 timer af den planlagte kørsel. Eller sagt på en anden måde, et tog skal aflyses mere end tre døgn i forvejen, hvis det ikke skal tælle med i statistikken over forsinkelser.

I øvrigt måles forsinkelser løbende i løbet af et togs rejse. Det er ikke kun endestationen, der tæller - der er ofte flere målestationer undervejs. Jeg kan ikke på stående fod huske nøjagtigt hvilke, men stort set alle større stationer og knudepunkter tæller med.

Dermed måler statistikken ikke kun om et givent tog blev forsinket eller ej (altså ét datapunkt). Hvis vi nu siger at et tog kører forsinket fra København og ankommer forsinket til Høje Taastrup og Roskilde men er til tiden i Holbæk, så er det tre forsinkelser til statistikken.

28
15. januar kl. 07:45
Re: Ang. sneplove og hvad man kan bruge til hvad - sidespring

Og? Billederne har sjældent noget med artiklen at gøre. Man mistænker at en praktikant får til opgave at finde et-eller-andet der ser ud til at passe.

 

27
15. januar kl. 07:08
Re: Ang. sneplove og hvad man kan bruge til hvad - sidespring

Sidespring: Billedet af IC4-sæt 7 er temmelig gammel, selve togsættet blev ribbet for reservedele og skrottet i Randers i 2017. Måske skulle Ingeniøren få opdateret billedbanken :-)

26
15. januar kl. 06:38
Re: Punktlighed?

Så ja, forsinkelser er værre end "planlagte"aflysninger :-)

Der er ikke noget som når en KPI styrre om toget køre eller ej. 

 

Der burde være en regel om at forsinkelser var ok ved vejr hændelser. 😀

25
14. januar kl. 11:54
Re: Vores NabolandeNår man følger med

Faktisk kan man sige at SJ m.fl planer  er at aflyse tog når der er for stor risiko for at de ikke kan gennemføre kørslen sikkert nok for passagererne

ja, det lyder da rimeligt og fornuftigt!

24
14. januar kl. 11:16
Re: Vores NabolandeNår man følger med

Risikoen er nok ikke større i år end tidligere (vådt efterår og storm f.eks) og aflysningerne er ikke flere end de plejer at være. ( en del på det sidste skyldes et hjul på x2000 der gik i stykker  og krævede alle de togsæt på værksted) Så har der været ballade med et par sporskifter og renovering af nogle strækninger men det er mere normal driftrod. 

Denne årsag til aflysninger kommer også forår og efterår med storme af samme årsag.  I år har man haft aflyst alle tog nord for Umeå da temperaturen kom under -40 grader netop for at sikre at man ikke risikere at strandet tog uden varme midt i ingenting.  Faktisk kan man sige at SJ m.fl planer  er at aflyse tog når der er for stor risiko for at de ikke kan gennemføre kørslen sikkert nok for passagererne. 

23
14. januar kl. 10:10
Re: Vores NabolandeNår man følger med

risikoen for tog der strander som man så skal ud og hente eller evakulere folk fra hvilket sikkerhedsmæssigt vil være et større mareridt

interessant; men er denne risiko i år større, end den 'plejer' at være? Jeg mindes da ikke, at vi tilforn har hørt meget om, at SJ tog ikke kører (planmæssigt) om vinteren??

22
14. januar kl. 09:30
Re: Vores NabolandeNår man følger med

En stor årsag til at man i Sverige aflyser tog er risikoen for tog der strander som man så skal ud og hente eller evakulere folk fra hvilket sikkerhedsmæssigt vil være et større mareridt.  Man vil ganske simpelt undgå at skulle håndtere et tog der strander ude på en strækning uden strøm og i -15 grader .  Så det handler ikke så meget om man kan køre men i højere grad om at undgå at gøre en krævende situation  til en umulighed

21
14. januar kl. 09:18
Ang. sneplove og hvad man kan bruge til hvad

Sidespring: Det er pudsigt, at artiklen er illustreret med et IC4, der tydeligvis står hos en brugtvognshandler/auktionshus: Litreringen er dækket af papirskilte med tilbudsnummer 7. Nå, men der var jo så meget andet, de heller ikke kunne bruges til :-)

..og så er det ellers en drabelig sneplov, nordmændenes MZer har fået på. Her et direkte link https://pix.njk.no/155//155377-DSC_0008B.jpg

20
13. januar kl. 15:34
Re: Enig med Sven-erik!  - I

Debattråden har bevæget sig hen i mod sneplove eller ej.

Der er jo konstateret mange andre opgaver i forbindelse med snestorme:

  • Nedfaldne træer
  • Nedfaldne køreledninger
  • Frosne skiftespor
  • Svækkede dæmninger
  • Personale tilgang/logistik
  • Placering af tog - igen logistik
  • Myndighed for kommende vejr situation. Er DMI eller andre ansvarlige?

Hvem skal sørge for servicevogne med varm cakao, hvis man alligevel bevæger sig ud i potentielt dårligt vejr (ironi kan forekomme)?

19
13. januar kl. 09:41
Re: Enig med Sven-erik!  - I

Kenneth, du skriver om nutidens tog: " .....som mig bekendt ikke kan køre med sneplove". - Jamen, det er da vist fordi det er vigtigt, at de ser smarte ud? - Ethvert tungt og solidt tog "kan tåle" at køre med sneplov! Og de kan jo monteres ved udsigt til sne og fygning. Men der er åbenbart ikke beslag til at skrue dem på.  - Og det var jo det, jeg undrede mig over.

Traditionelle DSB-sneplove bliver ikke monteret på lokomotivet, de bliver koblet med puffer og skruekobling.

Jernbanemuserts MY 1101 med plovtog på Svendborgbanen:

https://www.youtube.com/watch?v=ddIsineoxqA

Moderne togsæt har Scharfenbergkoblinger, så de kan ikke køre med de store plove. Man køre heller ikke med de store plove foran almindelige tog, man køre deciderede plovtog.

Efter "vinterkrigen" fik alle DSB lokomotiver og togsæt, permanent monterede nordlandsplove, monteret under puffer/kobling, med timedrift skulle de normalt kunne holde en strækning åben. Særligt på IC3 er sneploven meget flot integreret i fronten.

Men "vinterkrigen" var i 1978-79, og dem der husker den er pensioneret, så nyere togsæt har mindre og mere designeragtige plove. 

I Norge montere man plove direkte på lokomotivet, ligesom på lastbiler. Eks. DSB MZ 1415 fast stationeret på Bergensbanen, med sneplove om vinteren.

https://www.google.com/search?sa=X&sca_esv=598069841&sxsrf=ACQVn08qBIexgc0ZuxBbXNo0TyUhaFB-cg:1705133770492&q=mz+1415+sn%C3%B8plog&tbm=isch&source=univ&fir=PpNoZdt4YkLuzM%252C_sOZBMP3ptAD4M%252C_%253BmKtj_R9QZh-DGM%252C14R1_ViwC8rwAM%252C_%253BLoL9vE3N7YpyeM%252C_tDN5esDcRqoLM%252C_%253BEGNzswDR-qqYqM%252ChPuc7WabQrY9OM%252C_%253BGxRZWoYTJCfheM%252CNqG1MryyBwU5JM%252C_%253BR6pZStrcEDTVCM%252COoMbrQ-LvJSTMM%252C_%253B77ktUdYmkB6F0M%252C_tDN5esDcRqoLM%252C_%253BulcPYwGChoAzNM%252ChPuc7WabQrY9OM%252C_%253Bbc2IKfcmtTGm8M%252CKLnAMQ0DPpzaFM%252C_%253BL02vn4KVbONvpM%252CDmb_HdZeV1pxfM%252C_&usg=AI4_-kQithmIudnh3dAdX9iRX5bmXBQa3Q&biw=1536&bih=738&dpr=1.25

 

18
13. januar kl. 09:12
Re: Enig med Sven-erik!  - I

Problemet er ganske enkelt, så vidt jeg ved, at understellet ingenlunde er stift nok på IC3 eller IC4, så de ville for et godt ord krølle sammen, hvis de kom gennem sne som i forne tider. Hvor vidt EB har stift nok understel, ved jeg ikke, men tvivler; thi det kræver jo store mængder ekstra stål  hvilket er dyrt og ej heller energieffektivt. Der er potentielt også et sikkerhedsaspekt i det. I tilfælde af uheld er det ønskværdigt, at toget, og ikke passagererne, aftager energien. Lidt ligesom at biler heller ikke længere er så stive, som de var engang.

 

 

17
12. januar kl. 22:08
Re: Enig med Sven-erik!  - I

Alle plove er "rigtige" plove med kegleformet plovskær, der kan forcerer typisk dansk tung tøsne[...]Det er også kun vejvæsnets entreprenører der køre med sneplov på vejene

se dette:

Problemet opstår, for endelsen -r er stum i en del verber (på dansk: udsagnsord). Der er ingen lydlig forskel på ordene ”køre” og ”kører”. Stumme bogstaver er altid en kilde til mange fejl – ja, selv i akademiske opgaver oplever vi hos Opgavekorrektur mange præsens-r-fejl. 

16
12. januar kl. 21:57
Re: Enig med Sven-erik!  - I

Kenneth, du skriver om nutidens tog: " .....som mig bekendt ikke kan køre med sneplove". - Jamen, det er da vist fordi det er vigtigt, at de ser smarte ud? - Ethvert tungt og solidt tog "kan tåle" at køre med sneplov!

Og de kan jo monteres ved udsigt til sne og fygning. Men der er åbenbart ikke beslag til at skrue dem på.  - Og det var jo det, jeg undrede mig over.

Det ligner lidt: Min Mercedes 250 B Electric Drive (årgang 2015) må ikke køre med trailer. Hvorfor dog ikke? - Jo, fordi der ikke må monteres trækkrog! (;-)

15
12. januar kl. 20:46
Re: Enig med Sven-erik!  - I

Tog med MY og MZ lokomotiver er erstattet af IC3, IC4 tog som mig bekendt ikke kan køre med sneplove (ret mig gerne hvis jeg tager fejl) Det samme tænker jeg heller ikke Lint, Desiro eller for den slags skyld de gamle MR tog kunne. 

Det er kun lokomotiver der køre med forspændte sneplove til 3 m sne, normalt MY, for MZ har en svag ramme. Men MY, MX og MZ gik påbygget permanente nordlandsplove, der kan forcerer ~1 m sne, efter "vinterkrigen" 1978-79. ME og EA blev leveret med lignende plove. MR, IC3 og IR4 har ligeledes nordlandsplove der kan forcerer ~0.75 m. Alle plove er "rigtige" plove med kegleformet plovskær, der kan forcerer typisk dansk tung tøsne.

MB og nyere togsæt har mindre plove, nogle af dem virker mere som "arkitekttegnede" skørter. De kan nok klare pulversne, men om de kan bryde tøsne er nok mere tvivlsomt.

Men efter adskillesen af DSB og Banedanmark, så er det vel alene Banedanmarks ansvar at ryde sne, med de tilbageværende 6-8 plove (DSB havde 19), normal køre de to og to. 

Det er også kun vejvæsnets entreprenører der køre med sneplov på vejene.

 

14
12. januar kl. 20:45
Re: Simplificeret drift på mere fast sporplan

Som nævnt andetsteds praktiseres det allerede med så få skifter så muligt…

13
12. januar kl. 20:31
Re: Vores NabolandeNår man følger med

Netop, og som der står, så er problemet også at personalet ikke kan komme frem til stationer og tog. Det var nok ikke uden grund at dsb ansatte var tjenestemænd som i dag er væk grundet besparelser.

12
12. januar kl. 19:16
Simplificeret drift på mere fast sporplan

I dette debat-spor nævnes ikke den åbenlyse mulighed st benytte en nødplan i et simplificeret skinne-netværk. Det vil sige færre sporskifter benyttes (øvrige står i fast position); måske flere togskift - men det er jo bare et enkelt døgn.

11
12. januar kl. 17:31
Re: Punktlighed?

Jeg forstår det sådan, at man hellere ville have en periode med helt aflyste tog, og så punktlig drift bagefter, end at køre nødservice, hvor folk trods alt kan komme frem, med risiko for, at det ville gå ud over punktligheden i dagene efter?

I resultatkontrakten med Transportministeriets departement står der fx:

"Delmål 2.1.3: I 2024 skal togpunktlighed for Nordjyske
være mindst 94,0 % målt ved 2:59 min."

Så ja, forsinkelser er værre end "planlagte"aflysninger :-)

10
12. januar kl. 17:22
Re: Punktlighed?

Jaaa man kan jo også antage, at der er en fejl på Sjælland - ja så må man heller aflyse togene i Jylland !

Det må alt andet lige være Bane DK, og dem der står for kørslen, at opretholde flest mulige strækninger kørende, end på forhånd sige hvad nu hvis ....

Mindes i øvrigt den gang at Odsherredsbanen / Høng-Tølløsebanen havde et gl. damplokomotiv med tilhørende  sneplov, der måtte hjælpe DSB mm. med at rydde spor for sne - det var vist i 80/81 - dengang var der togfolk til - ingen nævnt - ingen glemt 

9
12. januar kl. 17:07
Flere parter

Det er selvfølgeligt beklageligt med sne og blæst.

Flere køreledninger giver selvfølgeligt mulighed for at blive ramt af væltede træer, men det kunne man vel let have forhindret med rettidig omhu i sommerperioden.

Sporskifte, ja det er vel et valgt at forberede dem for sne, eller opretholde en offentlig pålidelig drift.

Hvis BaneDK ikke kan vedligeholde skinnenettet, kan det være svært at opretholde togdriften. 

Det hele handler vel om: Skal der være en velfungerende offentlig transport?

8
12. januar kl. 15:21
Re: Punktlighed?

Gode spørgsmål. Dog er jeg ikke helt overbevist om at aflysninger af Aarhus/Esbjerg regional-togene nødvendigvis er "ondt spil". 

Signal/sporfejlene ved Skanderborg/Horsens kan hurtigt lede til en "ringe i vandet effekt" hvis ikke togene aflyses. 

Se på Arriva togene der kører Aarhus -> Silkeborg -> herning hvor det meste af strækningen er enkeltsporet. Hvis først en forsinkelse opstår ved Skanderborg - fordi Arriva toget skal holde i kø efter et forsinket regionaltog mod Esbjerg - kan det ødelægge køreplanen for resten af dagen. 

7
12. januar kl. 14:54
Punktlighed?

Jeg forstår godt, at både DSB og Bane Danmark stod i en kompliceret situation og skulle træffe en beslutning, der ikke var ligetil. 

Men jeg bliver lidt nysgerrig over de gentagne referencer til "punktlighed".

Jeg forstår det sådan, at man hellere ville have en periode med helt aflyste tog, og så punktlig drift bagefter, end at køre nødservice, hvor folk trods alt kan komme frem, med risiko for, at det ville gå ud over punktligheden i dagene efter?

( det kan selvfølgelig også bare være en PR-retorisk manøvre med uargumenteret at appellere til et plus-ords-begreb!) 

Så vidt jeg forstår, måles både Bane Danmark og DSB  på antallet af tog, der ankommer 3 minutter eller mere forsinket til endestationen.

På DSBs hjemmeside kan jeg læse mig til, at "akut aflyste" tog tæller som forsinkede. Det læser jeg omvendt sådan, at planlagte aflysninger ikke (nødvendigvis) tæller, og at målsætningen derfor vil præge i retning af at det er bedre at foretage en planlagt aflysning i X dage end at risikere forsinkelse bagefter.

Her blandt pendlerne på Århus/Esbjerg linjen bliver der tit mumlet noget om, at det kan være forklaringen på, at  vores regionaltog ofte helt aflyses når der er noget galt, i stedet for "bare" at forsinke dem (det plejer at være signaler ved Skanderborg eller knækkede skinner ved Horsens...). 

Er det nogen, der kender de finere detaljer bag dette - herunder hvad der ligger bag formuleringen om "akut aflysninger"?

6
12. januar kl. 14:48
Kald på busserne!!!!!

Fra en daglig glad  tog-bruger(s-tog, linje c ,dobbeltsporet, på distance uden for kbh  dvs ultrasimpelt system): udefra virker det bare som om der bliver trykket på togbus-knappen/aflysning oftere end nødvendigt(måske fordi det er nemmere end at sidde og planlægge alternative køreplaner, indrette vedligehold på   Først det ene spor og så det andet, og i tilfælde af signal nedbrud;dirigere tog manuelt).  Hvilket som ingeniør skader tilliden til kompetenceniveauet i baneDK og DSB.

 

Denne opfattelse kan skyldes det lave informationsniveau(aka en båndsløjfe om at tjekke rejseplanerne.dk) , manglende indsigt, eller generel negativitet, og sandsynligvis kan mange af problemerne tilskrives dsb, men det virker bare som om at begge parter(dsb og baneDK)  er fint tilfredse med at sige at det er de andres skyld.

 

God pointe at samlet rettidighed prioriteres, men husk at kommunikere det ud når i aflyser tog. Og måske generelt  skal i forsøge at forklarer jeres beslutninger bedre.

 

 

 

 

5
12. januar kl. 14:26
Re: Enig med Sven-erik!  - I

Du har vel delvist selv svaret på spørgsmålet. Tog med MY og MZ lokomotiver er erstattet af IC3, IC4 tog som mig bekendt ikke kan køre med sneplove (ret mig gerne hvis jeg tager fejl)

Det samme tænker jeg heller ikke Lint, Desiro eller for den slags skyld de gamle MR tog kunne. 

Og så er der vel et fair argument om beredskab og personel. Læste et andet sted at der for får årtier siden var 35 DSB medarbejdere i Langå alene. I dag er der en... Der var altså lidt et andet "setup" at tærre på. 

Og til sidst handler det hele vel om prioritet og ressourcer. Som du selv siger sker det sjældnere og sjældnere at vi oplever snestorme og hård frost. Så prioriteringen af ressourcer rykker vel lige så stille over på område hvor man mener disse bruges bedre. 

Jeg prøver ikke at undskylde Banedanmark. Det er bare svært at forholde sig til de her "alt var bedre i gamle dage" udtalelser. 

4
12. januar kl. 14:10
Vores Nabolande Når man følger med

Vores Nabolande

Når man følger med på nyhedsopdateringer på bl.a. SVT og NRK, så er der mange aflysninger, som ligner de danske.

Især i Skåne har man måttet aflyse grundet frygt for nedfald, el svigt, oversvømninger, men sikkert også fordi der er en del enkelte sporede strækninger, der er sårbare.

Det har desuden været aflysninger pga. snefald i Norge og i Sverige nord for Stockholm, der har været i medierne.

Personligt vil jeg hellere opleve en aflysning for meget end en for lidt! Og selvfølgelig i god tid, så man kan tage stilling til transport.

3
12. januar kl. 14:09
Mørkelygten lyser på pålidelig togdrift

Skal jeg tage bilen i snestormen? Ahh, du kører bare fast, hvad med toget? Det er aflyst!

Mørkelygten, der gør vigtige forhold usynlige, lyser her på pålidelig togdrift. Toget bør køre altid også i kraftigt uvejr. Argumentet med risikoen for væltedet træer og andre uvejrsrelaterede ricisi er snarere et udtryk for manglende rettidigt vedligehold af banestrækningen.

Ønsker toget at vinde markedsandele fra bilismen og på lang sigt være relevant transportform, så må det være pålidelighed i sær når bilisterne er udfordret af uvejret. 

2
12. januar kl. 13:47
Enig med Sven-erik!  - I

Enig med Sven-Erik!  - I "gamle dage" kørte togene let gennem sne og fygning. - Der sad et par solide "skovle" foran på lokomotiverne, som skubbede sneen ud til siderne, og så er alle tog så tunge, at hjulene let kører gennem lidt sne.

I fedtet føre dryssede lokomotiverne lidt sand ned foran hjulene, så friktionen ver OK.

Faktisk var det togene, der altid kørte, når den anden trafik, busser og biler havde problemer.

Hvorfor er det ændret nu, hvor der er mindre sne og frost???

1
12. januar kl. 13:18
Se vores nabolande

Jeg har flere gange haft stor fornøjelse at benytte vores nordiske venners baner også om vinteren - de kan godt køre med selv meget sne - heldigvis 😁😁