Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Årets bil i Danmark 2024 - Motorbloggen udpeger vinderen  

16. november 2023 kl. 14:2339
elbil hyundai kona
Illustration: Hyundai.
Artiklen er ældre end 30 dage

Lad mig sige det med det samme, så der ikke er tvivl: Jeg udpeger min favorit til Årets bil 2024 uden at have kørt en eneste af finalisterne.

Det er der med garanti heller ikke mange - om nogen overhovedet - af jer der har gjort, men derfor kan vi sagtens have en holdning til hvem der skal vinde, og her kommer min:

Vinderen bliver: Hyundai Kona, med BMW i5 på en tæt andenplads.

Hvem vælger Årets Bil i Danmark 2024?

Juryen der vælger Årest Bil i Danmark 2024, består af medlemmer fra den fælles forening Danske Motorjournalister. 

Motorbloggen er også medlem, men da jeg ikke har kørt nogen af bilerne, afholder jeg mig fra at stemme.

Bilerne blev stillet til rådighed for jurymedlemmerne ved et arrangement d. 10. og 11. oktober på FDM Jyllandsringen.

Kandidaterne til prisen skal alle være nye på markedet og kunne levers senest i 2024.

De syv finalister blev fundet blandt en bruttoliste på 21 kandidatbiler fra 15 mærker. 


Men lad os lige tage alle finalisterne:

  • BYD Dolphin

Illustration: BYD.

BYD Dolphin har jeg kun siddet i og det umiddelbare indtryk fra førerpladsen var fint. Sådan lyder det også fra de rigtige biljournalister, som har prøvekørt modellen. Den bliver fremhævet for sit høje udstyrsniveau, lave pris (helt ned til 235.000 kr.), rummelighed og pæne rækkevidde med et koboltfrit batteri.

Artiklen fortsætter efter annoncen

På den negative side, bliver der skrevet om irriterende infotainment-system, alt for mange bip-lyde og upålidelige køreassistentsystemer. Mange vil sikkert også holde sig lidt tilbage for at købe en bil fra et, for Danmark, ukendt mærke.

Personligt er jeg ikke glad for designet set udefra. Det virker gammeldags for en elbil og nærmest allerede forældet.

  • Kia EV9

Illustration: Kia.

Så er der helt anderledes swung over Kia EV9. Her er der tale om en SUV-kæmpe på over 5 meter i længden og næsten 2 meter i højden. 

Det er virkelig en kæmpe, og meget tyder på, at Kia først og fremmest har fokus på det amerikanske marked, hvor den skal tage kampen op med biler som Tesla X og Rivian RTS. Det understreges også, når den får pæne ord med på vejen som ‘god plads til 7 personer’ og ‘godmodige’ køreegenskaber. Designet er tilpas futuristisk uden at skræmme. Pris 700.000 kroner.

  • Toyota Prius

Illustration: Toyota.

Med Toyota Prius er vi ovre i noget helt andet og den eneste bil i feltet med en indbygget benzinmotor. Toyota holder fast i, at elbiler endnu ikke er klar til de brede masser og sender derfor endnu en plugin-hybrid på markedet. Men femte generation af den legendariske Prius er faldet i god smag mange steder. Især designet har fået et gevaldigt løft i forhold sidste generation, og benzinmotoren i kombination med CVT-gearet og elmotoren fremhæves.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Rækkevidden på ren el er 86 km og køreegenskaberne beskrives som ‘Positive’. Men også her er der kritik af mange mærkelige pling-lyde fra sikkerhedssystemer. Der er nok noget vi skal vænne os til, da meget er bundet op på nye EU-krav. Prisen for Prius starter ved 430.000 kroner.

  • VW ID.7

Illustration: VW.

VW melder sig klar med den helt nye ID.7. Modellen er tænkt som den elektriske afløser til Passaten og med det største batteri, skulle rækkevidden runde 700 km. Komforten er høj og pladsen overdådig. Det kunne ligne sådan en bil, der før i tiden gik under navnet en ‘firmabil’, altså en bil som bliver indkøbt af de store leasingselskaber, så salgschefer og underdirektøre kan få en bil med i lønpakken.

Den kommer også som stationcar, og prisen starter ved 480.000 kroner.

  • Xpeng G9

Illustration: Xpeng.

Med G9’eren fra Xpeng er vi igen ovre i en stor SUV fra Kina. Nu er der flere biljournalister, som har svært ved at få armene ned. De er mildt sagt imponeret over bilens byggekvalitet, udstyr og køreegenskaber. 

Og så bliver især opladningstiden fremhævet. Som eksempel kan G9 oplade med 300 kW og det blev testet til 5-80% uden forvarmning på bare 24 minutter. Hvis batteriet er forvarmet, så tager det 16 minutter! I en anden test fik bilen nok energi ombord på 10 minutter til at kunne køre 200 km. Prisen for Xpeng G9 starter ved 475.000 kroner og med den rette udstyrspakke kan den fås med danske Dynaudio-højttalere i kabinen.

  • BMW i5/5-serie

Illustration: BMW.

Indtil videre er bilerne blevet beskrevet i tilfældig rækkefølge, men nu er vi fremme ved den bil, som jeg tror kommer ind på andenpladsen i årets afstemning, nemlig BMW i5

BMW har holdt fast i princippet om, at en elbil skal ligne alle de biler, BMW ellers producerer. Her er intet futuristisk design, som kan skræmme konservative kunder væk. Jeg kørte for nogle år siden i4’eren og har siden erklæret til alle der gad høre på det, at det var den bedste elbil på markedet. Jeg er overbevist om, at det samme gælder for BMW i5. Det tyder diverse testkørsler vist også på. I hvert fald får bilen virkelig mange roser på snart sagt alle de områder, hvor en BMW skal excellere: køreegenskaber, førerplads og komfort. Prisen starter ved 579.000 kroner.

  • Hyundai Kona

Illustration: Hyundai.

Så er vi kommet til min nummer ét: Hyundai Kona electric (den fås også som benzinbil, men det er ikke den, der er meldt ind til Årets Bil). 

De forrige generationer af Kona’en var ved gud ikke særlig pæne. Men det har ændret sig med den nyeste version - den er faktisk blevet flot. Rækkevidden med det største batteri er over 500 km. 

Tidligere blev Kona kritiseret for at være for lille, hvilket gik ud over pladsen på bagsædet, men testkkørerne melder nu om, at Kona er vokset så meget, at den kan fungere som en rigtig familiebil. 

Der er også alt det udstyr, som man kan forvente af en bil i mellemklassen, og funktionerne kan nu opdateres online.

Træerne vokser dog ikke ind i himmelen, og bilen kritiseres for kun at måtte trække 300 kg i den version med lille batteri og 750 kg med det store batteri. 

Med 100 kW lynladning tager det optimalt 41 minutter at oplade fra 10 til 80 procent, hvilket er et godt stykke fra mange andre elbiler.

Priserne for Hyundai Kona starter ved 300.000 kroner.

Alligevel tror jeg at det bliver Hyundai Kona som bliver valgt til Årets Bil 2024. Jeg tror nemlig at motorjournalisterne, efter at have valgt VW ID.Buzz sidste år, går tilbage til at vælge en mere ‘folkelig’ bil. 

Sådan var det i mange år. Dengang valgte man en Golf I (1975), en Peugeot 309 (1987), en Mazda3 (2004) og en Polo V (2010). Bilerne kunne købes til rimelige prise, der stod mål med funktionalitet og sikkerhed.

Men i 2012 var det Opel Ampera som blev nummer ét; en bil der kostede en bondegård og totalt blev der kun indregistreret 33 eksemplarer i Danmark. 

I 2020 blev det så en Tesla 3, men når ret skal være ret, så var det først, da en ekstrem prisnedsættelse slog igennem i år, at Tesla 3 blev folkelig. Siden har der kun været elbiler i toppen og tanken om, at Toyota skal vinde med deres Prius er, set fra min stol, umulig.

Jeg tror heller ikke på de kinesiske biler fra Xpeng og BYD. Den første bliver måske rost til skyerne og er fornuftigt prissat, mens den anden vil tiltale dem, der ikke lige kan lægge over en halv million for en ny bil. Det er måske ubegrundet, men usikkerheden ved at købe kinesiske sidder nok stadig i mange nye elbilskøbere, for hvad med service, garanti og reservedele? Kan vi overhovedet regne med, at Xpeng også eksisterer om fem år?

Kia EV9 er simpelthen for stor og for dyr - længere er den ikke. 

Anderledes er det måske med VW ID.7. Den er nok også for dyr til de fleste, men tanken om igen at eje en Passat, nu en elektrisk version, kan tiltale mange. Og så kender vi alle VW, hvilket giver en vis tryghed. 

Så hvis jeg skal vælge en ‘ikke folkelig’ vinder, så bliver det BMW i5. Alt tyder på, at den både i kvalitet, komfort og køreegenskaber ligger i den absolutte top, hvis ikke nummer ét, og er gennemsyret af alle de bedste tyske og BMW’ske dyder. Det eneste som trækker ned er størrelse og pris.

Så tilbage har vi Hyundai Kona Electric. Den er stor nok - men ikke for stor. Den er billig nok - men ikke så billig, at den mangler udstyr. Det er en SUV - mange danskere elsker SUV’er. Den er koreansk - vi kender koreanske biler og er ikke nervøse. Den er pæn - men skiller sig ikke for meget ud. Og sådan kan man blive ved.

Årets bil i Danmark 2024 bliver afsløret ved et arrangement afholdt tirsdag d. 28. november på bilmuseet Haaning Collection i Bagsværd. 

Hvem tror du vinder?

39 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
38
1. december 2023 kl. 15:27
Re: Og vinderen er:

En kilde jeg anser for et par kilometer mere troværdig en Daily Mails...

tjaeh...WEFs (relative) troværdighed?? :)

Iøvrigt stammer første citat i #32 fra Bloomberg - men det er vel så osse et bundt hundehoveder? ;)

Vi tager lige fortsættelsen:

Along with sky-high financing costs, clean energy companies face the problems of winning over potential neighbors for their projects, securing government permits and plugging into a creaky power grid unable to handle all the renewable power that’s planned. Oil and gas producers, meanwhile, are doubling down on plans to keep pumping.

The warnings are clear: America’s road to achieving a zero-carbon electricity grid by 2035 is getting rockier by the day.

“We’re in the moment of realization now where some of the euphoria has worn off and we’re starting to realize it’s still not going to be easy,” says Eric Scheriff, senior managing director at Capstone, a Washington, DC-based consulting firm

The specter of bankruptcies now haunts the sector.

Passer i grunden ret godt med Orsteds erfaringer over there, ikke?

Og så er der jo lige kursudviklingen!

 

37
1. december 2023 kl. 14:17
Re: Og vinderen er:

Det er mig lige lovligt billigt at du bare kan bringe de mest underlødige andenhåndreferencer til diskussionen - som at Daily Mail referer et eller andet i en journalistisk bearbejdning., 

Når du så bliver bedt om at være mere seriøs, beder du os andre om  referencer. Det er sgu for lavt.

For at dele dine påstande ikke skal stå uimodsagte vil jeg undtagelsesvis linke til den ene reference der dukkede op som første link i en google søgning efter "global investments in green energy"

Der kom dette link fra World Economic forum:

https://www.weforum.org/agenda/2022/07/global-renewable-energy-investment-iea/

En kilde jeg anser for et par kilometer mere troværdig en Daily Mails journalistiske bearbejdning af andres data.

De skriver at de globale investeringer i grøn energi slog rekort i 2022 - altså var ikke faldet som er en del af din påstand. At det forventes at investeringer i grøn energi vil udgøre 75% af den årlige stigning i investeringer i energi på 12%

36
1. december 2023 kl. 12:49
Re: Og vinderen er:

Du kan da ikke for alvor mene at du tager artikler fra Daily Mail alvorligt og bringer dem ind i en diskussion på et ingeniør site

jammen, såfremt du mener, at oplysningerne er forkerte, kan du jo blot servere de rette data (incl. kildehenvisning)! :)

35
1. december 2023 kl. 12:34
Re: Og vinderen er:

@HHH

Du kan da ikke for alvor mene at du tager artikler fra Daily Mail alvorligt og bringer dem ind i en diskussion på et ingeniør site.

Daily Mail er en sort blanding af EB og BT

 

34
1. december 2023 kl. 00:32
Re: Og vinderen er:

I min optik er det gået meget stærkt med at nå så højt op og hvis du spørger bilforhandlerne tror jeg også de synes der erngodt gang i elbilssalget

fint nok! Så er alle vel glade? :)

33
30. november 2023 kl. 20:43
Re: Og vinderen er:

Nu blander du tingene sammen. Det her er rent Liberal alliance, som har fået noget for at stemme for finansloven. Herudover svarer du ikke rigtigt på om mere end 50 procent af nybilssalg nu udgøres af elbiler er en salgsmagnet. I min optik er det gået meget stærkt med at nå så højt op og hvis du spørger bilforhandlerne tror jeg også de synes der erngodt gang i elbilssalget

32
30. november 2023 kl. 19:44
Re: Og vinderen er:

Tilsvarende med "klimakirken". Du kan mene du ikke er medlem. Den vil alligevel styre de klimatiske forhold  og dermed eksistensbetingelserne for dig, dine børn og dine børnebørn - uanset hvad du tror på eller ej

og dog?: Den globale menighed synes p.t. anfægtet af massivt kætteri(e):

No one expected the transition from fossil fuels to be easy. But a year after President Joe Biden’s landmark climate law promised billions of dollars for America’s switch to clean energy, some of the nation’s most ambitious renewable power projects have been shelved, electric car sales are missing targets and investors are fleeing the sector in droves.

The result is a $30 billion collapse in US clean energy stocks in the last six months—a market many investors expected to flourish in the aftermath of the law’s passage...

Lidt mere fra samme skuffe:

Global investments in trendy sustainability assets shrank by nearly $5 trillion over two years, researchers say, as US and other financiers soured on investments seen as risky and opaque.

In its biannual assessment, the Global Sustainable Investment Alliance (GSIA) said on Wednesday that investors had $30.3 trillion in sustainable assets in 2022, down from $35.3 trillion in 2020.

In the US, where Republicans have railed against ESG funds, which push for environmental, social, and governance benefits, such assets plunged from more than $17 trillion to just $8.4 trillion over the same period...

Så mon ikke det breder sig som en flodbølge...for slutteligt også at overskylle Kongeriget!? ;)

31
30. november 2023 kl. 19:32
Re: Og vinderen er:

så noget magnetisme må der være

dog øjensynligt ikke nok!:

Der er en tidlig julegave til elbilkøbere, der først skriver slutsedlen under efter nytår.

Som en del af finanslovsaftalen for 2024 er der nemlig sat penge af til at fastfryse det såkaldte bundfradrag for elbiler på 2023-niveau.

Konkret er der afsat 50 millioner kroner i 2024 og 150 millioner kroner i 2025. Det betyder, at det afgiftshop, som elbiler over 436.000 kroner tager fra årsskiftet, bliver en smule mindre, end det ellers skulle være.

30
30. november 2023 kl. 18:41
Re: Og vinderen er:

Så du har i flere år  betalt for en service som du ikke har gjort brug af?!?

Det kan du sige, men det har vi alle betalt for!

For selv om jeg ikke har betalt noget og der ikke er trukket noget på mit kort, så skal pengene til 500 grønne biler jo komme et sted fra, som jeg forstår det så stammer pengene fra en aktiehandel omkring DONG hvor 100 millioner dryssede ned i lommen på en rigmand, og de brændte så meget i lommen at de blev investeret i grønne biler!

Blot et eksempel på hvor løst pengene sidder visse steder når blot tillægsordet "grøn" bruges!

29
30. november 2023 kl. 17:13
Re: Og vinderen er:

måske? Men det hjælper jo ikke stort, hvis de samtidigt bortjager de medlemmer, som ej bekender sig til klimakirken! ;)

HHH, nu er "klimakirken" nok den eneste "kirke" det ikke hjælper du melder dig ud af . 

Det er lige som at diagnosen fødsel automatisk følges af en mors diagnose. Det er bare et spørgsmål om tid før mors diagnosen udløses, og af hvilken årsag.

Tilsvarende med "klimakirken". Du kan mene du ikke er medlem. Den vil alligevel styre de klimatiske forhold  og dermed eksistensbetingelserne for dig, dine børn og dine børnebørn - uanset hvad du tror på eller ej.

 

28
30. november 2023 kl. 17:05
Re: Og vinderen er:

Jeg har for flere år siden tegnet et delebil abonnement, der står elbiler (Renault Zoe) og venter overalt hvor jeg færdes, jeg skal bare trykke på telefonen og køre, og jeg har stadig ikke taget mig sammen til at prøve :-)

Så du har i flere år  betalt for en service som du ikke har gjort brug af?!?

27
30. november 2023 kl. 14:21
Re: Og vinderen er:

Men mit håb var og er selvsagt på et tidspunkt at blive tilbudt en tur

Jeg kender det. Jeg synes min bil-entusiasme svinder med alderen, nu handler det efterhånden kun om at komme fra A til B. Jeg har for flere år siden tegnet et delebil abonnement, der står elbiler (Renault Zoe) og venter overalt hvor jeg færdes, jeg skal bare trykke på telefonen og køre, og jeg har stadig ikke taget mig sammen til at prøve :-)

26
30. november 2023 kl. 13:45
Re: Og vinderen er:

I det du citerer, kan man ikke lade være med at tænke, at problemet måske er forhandlerne

Jeg tror, at største problem ude i verdenen stadig er prisen-  slet og ret. 

Lige gyldig hvor grøn man ellers går og føler sig, så har de fleste af os et budget der skal holdes. 

 

Jeg har selv elbil. En medvirkende årsag til at jeg valgte elbilen er, at prisen er on-par med en fossilbrænder (selvom marginal beskatningen på en fossil-brænder er 180% medens den på en elbil er tæt på nul)  Hvis hhv elbil og fossilbrænder blev beskattet ens (eller er ubeskattede), så ville en elbil realistisk set være 50-80% dyrere end en tilsvarende ICE'er.

Hvis man f.eks. er underbetalt redneck fra USA's midtvesten og valget står imellem en en spritny Ford F150 til $34k og en F-lightning til $59k, så er valget nemt for de fleste - og det er desværre ikke elbilen der vinder.  I det meste af USA er det sikkert specielt grelt, da den lokale ladestruktur sikkert har u-lands status, som det meste af infrastrukturen på den side af Atlanten.

 

Lettere OT, men alligevel svagt relateret til ovenstående:

Elbiler er pt alt for store og alt for ressourcekrævende at fremstille (Den nye Kia EV9 er et grelt eksempel). Der er brug for at vi grundlæggende tager et opgør med hvad fremtidens persontransport skal være. Hatten af for Citroën og deres Ami. 

25
30. november 2023 kl. 11:00
Re: Og vinderen er:

Det ser nu heller ikke ud til, at elbiler er tidens helt store ‘købermagnet’: Regeringen har i seneste finanslov afsat (skatte)kroner til flere subsidier!

Hvad vil du definere som købermagnet. Hybrid og el står nu for over 50% af bilsalget, så noget magnetisme må der være.

 

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2023-10-elektriske-biler-bryder-50-procent-graense

24
30. november 2023 kl. 09:56
Re: Og vinderen er:

Jeg gav et tilbud om en prøvetur i min Model 3, da den var ny i 2019, men af uransagelige årsager kunne det ikke lade sig gøre

Det kan jeg sør'me ikke huske (/må have overset dengang); det var da ellers vældigt pænt af dig! :)

Men mit håb var og er selvsagt på et tidspunkt at blive tilbudt en tur af én af nabolagets elbilister (eller af et familiemedlem, såfremt et af dem skulle kaste sig ud i eventyret?).

23
30. november 2023 kl. 08:48
Re: Og vinderen er:

Fin indstilling!

Det er en gentagelse af tilsvarende diskussioner med HHH som gennem de sidste 4 år. Jeg gav et tilbud om en prøvetur i min Model 3, da den var ny i 2019, men af uransagelige årsager kunne det ikke lade sig gøre. Det skete ikke dengang og det er heller ikke sket alle de mange andre gange det er blevet tilbudt af mange siden hen. Konklusionen må være at interessen for reelt at blive udfordret på sine holdninger ikke egentlig er tilstede.

21
29. november 2023 kl. 18:42
@HHH

måske? Men det hjælper jo ikke stort, hvis de samtidigt bortjager de medlemmer, som ej bekender sig til klimakirken! ;)

Prøv nu lige at køre blot en enkelt tur i en elbil selv, før du konkluderer at det hele er i “klimakirkens” salige navn.

Så tror/håber jeg du vil forstå at det hele ikke handler om religion, samvittighed og signalværdi, men blot om moderne transport og økonomi.

Der er ingen konspirationer i spil her HHH..

20
29. november 2023 kl. 18:20
Re: Og vinderen er:

FDM ved simpelthen, at det tjener bilisternes fremtidige interesser bedst at følge den kurs, som de gør

måske? Men det hjælper jo ikke stort, hvis de samtidigt bortjager de medlemmer, som ej bekender sig til klimakirken! ;)

19
29. november 2023 kl. 17:16
Re: Og vinderen er:

"FDM gør et stort nummer ud af at belyse, at den totale levetidsomkostning ved en elbil typisk er markant..."

Enig.

Derudover er der den politisk-taktiske side af sagen: Hvis man holdt stædigt fast i ICE, ville bilismen meget hurtigt blive udpeget som stor-skurk klimamæssigt, med dertilhørende sanktioner og tvang over imod kollektiv trafik - FDM ved simpelthen, at det tjener bilisternes fremtidige interesser bedst at følge den kurs, som de gør.

18
29. november 2023 kl. 16:32
Re: Og vinderen er:

Jeg har stadig til gode at møde nogen, der har prøvet at køre elbil og som samtidig fastholder at fremtidens biler har forbrændingsmotor

OK da, jeg må se at få det prøvet! :)

17
29. november 2023 kl. 15:34
Re: Og vinderen er:

næh, men jeg ville skam gerne…uden dog at have til hensigt at anskaffe ny(e) bil(er).

Jeg kan anbefale dig at prøve det. Det vil måske ændre dit syn en smule :) 

Jeg fik min første prøvetur i en Tesla S gratis hos forhandleren, selvom jeg specifikt sagde at jeg ikke ville købe en. Det er en sindsygt fin bil og en imponerende elbil at prøve som førstegangs. Ærligt talt synes jeg dog, at alle elbiler kører lige så godt (nææææsten - de har ikke allesammen de dér ~400hk). 

Jeg har stadig til gode at møde nogen, der har prøvet at køre elbil og som samtidig fastholder at fremtidens biler har forbrændingsmotor (diesel/benzin, brint, whatever) :) 

16
29. november 2023 kl. 15:12
Re: Og vinderen er:

Heller ikke i ‘bilernes fædreland’ ser begejstringen ud til at være helt ovenud:

Hvad er relevansen i det HHH? I Norge er 85% af alt nysalg nu elbiler, hvilket beviser at problemet ikke er bilerne. I det du citerer, kan man ikke lade være med at tænke, at problemet måske er forhandlerne.

15
29. november 2023 kl. 15:07
Re: Og vinderen er:

Har du prøvet at køre en elbil HHH?

næh, men jeg ville skam gerne…uden dog at have til hensigt at anskaffe ny(e) bil(er).

Det ser nu heller ikke ud til, at elbiler er tidens helt store ‘købermagnet’: Regeringen har i seneste finanslov afsat (skatte)kroner til flere subsidier!

Heller ikke i ‘bilernes fædreland’ ser begejstringen ud til at være helt ovenud:

You can subsidize a buyer into the auto showroom, but you can’t make him buy. That’s the word from some 3,900 car dealers across the country who on Tuesday wrote President Biden that electric vehicles are piling up unsold on their lots. They want relief from his onerous and unrealistic EV sales mandate.

 “There are many excellent battery electric vehicles available for consumers to purchase,” the dealers write in their letter to the President. But they add that “electric vehicle demand today is not keeping up with the large influx of BEVs arriving at our dealerships prompted by the current regulations,” and “BEVs are stacking up on our lots.”…

14
29. november 2023 kl. 13:24
Re: Og vinderen er:

og så tillige en ellert! :( FDM => Dansk Elbil Alliance?? ;)

 

FDM gør et stort nummer ud af at belyse, at den totale levetidsomkostning ved en elbil typisk er markant lavere end en brændstof-drevet bil. De siger at hvis du har råd til en benzinbil til 250k i indkøb, så har du tilsvarende råd til en elbil til 350k pga. de lavere løbende omkostninger.

FDM anbefaler højst sandsynligt så mange elbiler fordi de mener det er et bedre køb til prisen end alternativerne. Det har næppe bund i konspirationer ("Dansk Elbil Alliance" 🙄)...

Har du prøvet at køre en elbil HHH? Jeg var overbevist første gang jeg prøvede én. 100% trinløs, glidende gear, imponerende motorkraft + reaktionsevne osv. Jeg synes personligt elbiler har hele pakken - undtagen lyden :)

13
Journalist/Ingeniør -
28. november 2023 kl. 23:08
Journalist/Ingeniør
Og vinderen er:

Ja, jeg tog (næsten) fuldstændig fejl.

  1. BMW i5 144 point
  2. VW ID.7 101 point
  3. Xpeng G9 95 point
  4. BYD Dolphin 74 point
  5. Kia EV9 65 point
  6. Hyundai Kona 61 point
  7. Toyota Prius 60 point

Mit bud på vinderen endte langt nede på listen. Det skyldes nok, hvilket Henrik Hansen også skrev i denne debattråd, at bilen er gammel teknik i ny indpakning. 

Jeg troede ikke, at en bil til over 500.000kr kunne vinde - men jeg tog fejl.

14
28. november 2023 kl. 19:02
Re: Og vinderen er:

Jeg må indrømme, at jeg ikke troede at en bil til over 500.000kr kunne vinde

og så tillige en ellert! :(

FDM => Dansk Elbil Alliance?? ;)

12
21. november 2023 kl. 10:35
Re: Hvad med Fisker's Ocean?

så den på Expo i bellacenter.  Den er en gang byggesjusk.  

Jeg så den også i Bellacenteret, men syntes den så fin ud, og så kunne den fås fra 308.000 kr. Den er vel det nærmeste vi kommer en dansk bil.:-)

10
20. november 2023 kl. 09:23
Re: Tesla Model Y og 3

Ja, forskellen er at Hyundai har valgt at kalde den nye Hyundai Kona en helt ny generation. Hvor Tesla har sagt at Model 3 highland er et facelift hvor +50% af alle dele er blevet opdateret. 

Jeg har ledt og ledt, men jeg kan ikke gennemskue hvor forskellig den nye Kona er fra den gamle. Så det er umådelig svært at sige om Hyundai har ret og dette er en helt ny generation eller bare et større facelift ligesom Tesla har lavet med deres Model 3.

 

Ikke destromindre så er det Hyundai der bestemmer og derfor kan bilen være med i testen. Det er ikke sikkert en Tesla Model 3/Y nogensinde igen kan blive årets bil da Tesla måske aldrig vil hævde de har opdateret dem til en ny generation. Det vil tiden vise. 

9
20. november 2023 kl. 09:22
Re: Hvad med Fisker's Ocean?

Jeg har set den et par gange på gade og så den på Expo i bellacenter.  Den er en gang byggesjusk.  

8
20. november 2023 kl. 08:40
Re: Tesla Model Y og 3

Model 3 Highland er lige så meget ny model som Kona. Problemet ligger vist mere i, at den ikke var præsenteret, da kandidatfeltet skulle udvælges. Dermed bør der være mulighed for, at den er med til næste år.

7
19. november 2023 kl. 07:34
Re: Tesla Model Y og 3

Fordi model Y ikke kom på markedet i år, og fordi model 3 Highland blot er en faceliftet udgave, og derved ikke ny model 

6
19. november 2023 kl. 01:15
Tesla Model Y og 3

Tesla Model Y og 3 Highland er helt ude af billedet. Hvorfor ?

5
17. november 2023 kl. 07:54
Alle billederne er renderinger. Jeg

Alle billederne er renderinger. Jeg er lidt gammeldags. Så tag dog et foto!

4
16. november 2023 kl. 23:00
Hyundai Kona vil måske vinde. Men

Hyundai Kona vil måske vinde.

Men det er da et ringe køb. Både den og den KIA fætteren, er stadig på gammel teknologi, nu bare i ny indpakning.

Med så mange gode alternativer, så bliver det et nej tak herfra.

Problemet med årets felt, er at det kun er BYD dolphin og Kona, der er i det budget segment der plejer at vinde årets bil. Det vil også virke lidt tonedøvt at vælge en bil der ligger over 500.000 to år i træk.

3
Journalist/Ingeniør -
16. november 2023 kl. 20:10
Journalist/Ingeniør
Re: Hvad med Fisker's Ocean?

Den nåede ikke til finalen.

2
16. november 2023 kl. 19:40
Xpeng går ingen steder. VW

Xpeng går ingen steder. VW har købt en luns af selskabet og vil bygge biler på Xpeng platforme.

1
16. november 2023 kl. 18:47
Hvad med Fisker's Ocean?

Hvad med Fisker's Ocean?