Lad mig sige det med det samme, så der ikke er tvivl: Jeg udpeger min favorit til Årets bil 2024 uden at have kørt en eneste af finalisterne.
Det er der med garanti heller ikke mange - om nogen overhovedet - af jer der har gjort, men derfor kan vi sagtens have en holdning til hvem der skal vinde, og her kommer min:
Vinderen bliver: Hyundai Kona, med BMW i5 på en tæt andenplads.
Juryen der vælger Årest Bil i Danmark 2024, består af medlemmer fra den fælles forening Danske Motorjournalister.
Motorbloggen er også medlem, men da jeg ikke har kørt nogen af bilerne, afholder jeg mig fra at stemme.
Bilerne blev stillet til rådighed for jurymedlemmerne ved et arrangement d. 10. og 11. oktober på FDM Jyllandsringen.
Kandidaterne til prisen skal alle være nye på markedet og kunne levers senest i 2024.
De syv finalister blev fundet blandt en bruttoliste på 21 kandidatbiler fra 15 mærker.
Men lad os lige tage alle finalisterne:
BYD Dolphin
BYD Dolphin har jeg kun siddet i og det umiddelbare indtryk fra førerpladsen var fint. Sådan lyder det også fra de rigtige biljournalister, som har prøvekørt modellen. Den bliver fremhævet for sit høje udstyrsniveau, lave pris (helt ned til 235.000 kr.), rummelighed og pæne rækkevidde med et koboltfrit batteri.
På den negative side, bliver der skrevet om irriterende infotainment-system, alt for mange bip-lyde og upålidelige køreassistentsystemer. Mange vil sikkert også holde sig lidt tilbage for at købe en bil fra et, for Danmark, ukendt mærke.
Personligt er jeg ikke glad for designet set udefra. Det virker gammeldags for en elbil og nærmest allerede forældet.
Kia EV9
Så er der helt anderledes swung over Kia EV9. Her er der tale om en SUV-kæmpe på over 5 meter i længden og næsten 2 meter i højden.
Det er virkelig en kæmpe, og meget tyder på, at Kia først og fremmest har fokus på det amerikanske marked, hvor den skal tage kampen op med biler som Tesla X og Rivian RTS. Det understreges også, når den får pæne ord med på vejen som ‘god plads til 7 personer’ og ‘godmodige’ køreegenskaber. Designet er tilpas futuristisk uden at skræmme. Pris 700.000 kroner.
Toyota Prius
Med Toyota Prius er vi ovre i noget helt andet og den eneste bil i feltet med en indbygget benzinmotor. Toyota holder fast i, at elbiler endnu ikke er klar til de brede masser og sender derfor endnu en plugin-hybrid på markedet. Men femte generation af den legendariske Prius er faldet i god smag mange steder. Især designet har fået et gevaldigt løft i forhold sidste generation, og benzinmotoren i kombination med CVT-gearet og elmotoren fremhæves.
Rækkevidden på ren el er 86 km og køreegenskaberne beskrives som ‘Positive’. Men også her er der kritik af mange mærkelige pling-lyde fra sikkerhedssystemer. Der er nok noget vi skal vænne os til, da meget er bundet op på nye EU-krav. Prisen for Prius starter ved 430.000 kroner.
VW ID.7
VW melder sig klar med den helt nye ID.7. Modellen er tænkt som den elektriske afløser til Passaten og med det største batteri, skulle rækkevidden runde 700 km. Komforten er høj og pladsen overdådig. Det kunne ligne sådan en bil, der før i tiden gik under navnet en ‘firmabil’, altså en bil som bliver indkøbt af de store leasingselskaber, så salgschefer og underdirektøre kan få en bil med i lønpakken.
Den kommer også som stationcar, og prisen starter ved 480.000 kroner.
Xpeng G9
Med G9’eren fra Xpeng er vi igen ovre i en stor SUV fra Kina. Nu er der flere biljournalister, som har svært ved at få armene ned. De er mildt sagt imponeret over bilens byggekvalitet, udstyr og køreegenskaber.
Og så bliver især opladningstiden fremhævet. Som eksempel kan G9 oplade med 300 kW og det blev testet til 5-80% uden forvarmning på bare 24 minutter. Hvis batteriet er forvarmet, så tager det 16 minutter! I en anden test fik bilen nok energi ombord på 10 minutter til at kunne køre 200 km. Prisen for Xpeng G9 starter ved 475.000 kroner og med den rette udstyrspakke kan den fås med danske Dynaudio-højttalere i kabinen.
BMW i5/5-serie
Indtil videre er bilerne blevet beskrevet i tilfældig rækkefølge, men nu er vi fremme ved den bil, som jeg tror kommer ind på andenpladsen i årets afstemning, nemlig BMW i5.
BMW har holdt fast i princippet om, at en elbil skal ligne alle de biler, BMW ellers producerer. Her er intet futuristisk design, som kan skræmme konservative kunder væk. Jeg kørte for nogle år siden i4’eren og har siden erklæret til alle der gad høre på det, at det var den bedste elbil på markedet. Jeg er overbevist om, at det samme gælder for BMW i5. Det tyder diverse testkørsler vist også på. I hvert fald får bilen virkelig mange roser på snart sagt alle de områder, hvor en BMW skal excellere: køreegenskaber, førerplads og komfort. Prisen starter ved 579.000 kroner.
Hyundai Kona
Så er vi kommet til min nummer ét: Hyundai Kona electric (den fås også som benzinbil, men det er ikke den, der er meldt ind til Årets Bil).
De forrige generationer af Kona’en var ved gud ikke særlig pæne. Men det har ændret sig med den nyeste version - den er faktisk blevet flot. Rækkevidden med det største batteri er over 500 km.
Tidligere blev Kona kritiseret for at være for lille, hvilket gik ud over pladsen på bagsædet, men testkkørerne melder nu om, at Kona er vokset så meget, at den kan fungere som en rigtig familiebil.
Der er også alt det udstyr, som man kan forvente af en bil i mellemklassen, og funktionerne kan nu opdateres online.
Træerne vokser dog ikke ind i himmelen, og bilen kritiseres for kun at måtte trække 300 kg i den version med lille batteri og 750 kg med det store batteri.
Med 100 kW lynladning tager det optimalt 41 minutter at oplade fra 10 til 80 procent, hvilket er et godt stykke fra mange andre elbiler.
Priserne for Hyundai Kona starter ved 300.000 kroner.
Alligevel tror jeg at det bliver Hyundai Kona som bliver valgt til Årets Bil 2024. Jeg tror nemlig at motorjournalisterne, efter at have valgt VW ID.Buzz sidste år, går tilbage til at vælge en mere ‘folkelig’ bil.
Sådan var det i mange år. Dengang valgte man en Golf I (1975), en Peugeot 309 (1987), en Mazda3 (2004) og en Polo V (2010). Bilerne kunne købes til rimelige prise, der stod mål med funktionalitet og sikkerhed.
Men i 2012 var det Opel Ampera som blev nummer ét; en bil der kostede en bondegård og totalt blev der kun indregistreret 33 eksemplarer i Danmark.
I 2020 blev det så en Tesla 3, men når ret skal være ret, så var det først, da en ekstrem prisnedsættelse slog igennem i år, at Tesla 3 blev folkelig. Siden har der kun været elbiler i toppen og tanken om, at Toyota skal vinde med deres Prius er, set fra min stol, umulig.
Jeg tror heller ikke på de kinesiske biler fra Xpeng og BYD. Den første bliver måske rost til skyerne og er fornuftigt prissat, mens den anden vil tiltale dem, der ikke lige kan lægge over en halv million for en ny bil. Det er måske ubegrundet, men usikkerheden ved at købe kinesiske sidder nok stadig i mange nye elbilskøbere, for hvad med service, garanti og reservedele? Kan vi overhovedet regne med, at Xpeng også eksisterer om fem år?
Kia EV9 er simpelthen for stor og for dyr - længere er den ikke.
Anderledes er det måske med VW ID.7. Den er nok også for dyr til de fleste, men tanken om igen at eje en Passat, nu en elektrisk version, kan tiltale mange. Og så kender vi alle VW, hvilket giver en vis tryghed.
Så hvis jeg skal vælge en ‘ikke folkelig’ vinder, så bliver det BMW i5. Alt tyder på, at den både i kvalitet, komfort og køreegenskaber ligger i den absolutte top, hvis ikke nummer ét, og er gennemsyret af alle de bedste tyske og BMW’ske dyder. Det eneste som trækker ned er størrelse og pris.
Så tilbage har vi Hyundai Kona Electric. Den er stor nok - men ikke for stor. Den er billig nok - men ikke så billig, at den mangler udstyr. Det er en SUV - mange danskere elsker SUV’er. Den er koreansk - vi kender koreanske biler og er ikke nervøse. Den er pæn - men skiller sig ikke for meget ud. Og sådan kan man blive ved.
Årets bil i Danmark 2024 bliver afsløret ved et arrangement afholdt tirsdag d. 28. november på bilmuseet Haaning Collection i Bagsværd.
Hvem tror du vinder?