Hvad kan man bruge elbilens batteri til, når det alligevel står stille i garagen eller ved den offentlige oplader?
Det spørgsmål er blevet stillet gennem mange år, og talrige forsøg er blevet udført inden for det, vi populært kalder for Vehicle-to-X eller bare V2X.
Tilbage i 2019 afsluttede DTU et forsøg i samarbejde med en række partnere, blandt andet Frederiksberg kommune, hvor 10 V2G-biler blev testet.
Resultaterne blev beskrevet som 'betydelige', og det blev vist, at det var muligt at tjene penge på at lade elbilens batteri stå til rådighed for elnettet.
- emailE-mail
- linkKopier link
Tophistorier
For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. Log ind eller opret en bruger.
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Du har fuldstændig ret. De to DTU chargere er "kun" beregnet til lade op, når der er strøm nok. Altså ikke at aflade. Der har været flere forsøgsprojekter på Bornholm. Bl.a. fik min idrætsklub to flaskekølere med indbygget "afbryder" af strømtilførsel. Vi fik dog aldrig nogen respons om resultatet, "Kun" to nye køleskabe ! https://www.beof.dk/test-island/tidligere-projekter/elnettet/demands-as-a-frequency-response Jeg mener, at Thomas Meier Sørensen, DTU er af hovedpersonerne i afbalancering ved ladning/afladning og balancering ved at mindske forbrug. Han er en af partnerne i dette Insulae batteriprojekt: https://www.brk.dk/Nyheder/Sider/Ny-gr%C3%B8n-hurtigladestander-skal-afpr%C3%B8ves-p%C3%A5-Bornholm.aspx
For at komme tilbage til "rigtig" V2G, så fortalte Nissan Danmark ved et folkemøde om baggrunden for Nissan og V2G. Ved kraftværk nedbrud, så kunne batteriet forsyne husholdningen med el et stykke tid. Os med vindmøller og solceller har et andet problem, nemlig balancen i forsyningen.
Tak for dine referencer. Der er meget materiale i det, og jeg kan ikke lige finde henvisninger til, at V2G hjælper til at sikre, at vindmøller kan holdes i live, selvom kabelforbindelsen til Sverige ryger. Det har jo paradoksalt nok været nødvendigt at lukke vindmøllerne ned, de gange hvor vi har set Bornholm gå i sort efter en afbrydelse. Men jeg så denne artikel https://www.dtu.dk/english/news/all-news/nyhed?id=42a1789a-f5ad-40d9-9f96-cd221172772a
Her rapporteres om en noget enklere løsning, hvor man centralt regulerer opladningen af elbiler både op og ned, men hvor opladerne er unidirektionelle - altså ingen V2G.
Det virker enklere og billigere- og princippet kan også anvendes til andet elforbrug som f.ex. elvarme.
Dokumentation er selvfølgelig nødvendigt for mine "påstande". Desværre har jeg ikke adgang til min arbejdsstation mere.
Derfor har jeg foreslå flere veje at få informationen på. Data og resultater vil kunne hentes dels gennem TestØ Bornholm, El leverandøren BEOF (tidligere Østkraft), men især hos DTU.
BEOF udtalte til pressen, at man i forbindelse med kabelbrud i en juleperiode først sen registrerede nedbruddet sent. Fortalt til os (mig bl.a.), så var V2G en del af grunden, da de fleste af elbilerne var på juleferie. Aftalen om øget V2G i en periode kan jeg ikke huske kommandovejen for. Kontakt person kan være Klaus Vesløv.
DTU har har gennem mange projekter testet/tester flere løsninger. Herunder V2G med aggratoren NuVee og 19 ladestandere/biler samt deres egen udviklede V2G charger (faktisk 2 stykker). I begge løsninger opsamlede DTU data. https://www.beof.dk/media/df2j2tbf/aces_project_final_report_04_11_2020.pdf Kontaktperson Mattia Marinelli, DTU https://www.beof.dk/test-island/tidligere-projekter/elbiler/aces https://bornholm.powerlab.dk/ Afbalancering af elnettet har Thomas Meier Sørensen, DTU været hovedaktør i.
Fra forsøgsperioden 2017-2021 kan nævnes (igen personlige erfaringer):
Der har været gode erfaringer med afbalancering af elnettet. Vindmøller har f.ex. kunnet være tilsluttet i længere tid, hvilket også har haft indflydelse, når kablet il Sverige har været nede. I en reparationsperiode blev det endog aftalt at øge brugen af V2G i en måned.
Har du et link eller en reference til afrapportering. Særlig det, at man kunne holdevindmøller i gang mens kablet til Sverige var afbrudt, lyder interessant.
Artiklen henviser til forsøg med V2G og fremhæver dels Frederiksberg og Nissan Leaf- Efter min mening har forsøgene på Bornholm været meget mere givende. Jeg må straks fortælle, at jeg kun fortæller egne erfaringer og ikke Bornholms Regions Kommunes.
NuVee har været operatør, der via ChaDeMo og 11 kW DC-ladere har kunnet udnytte V2G-mulighederne. DTU har bl.a. kunnet måle "slitagen" på batterierne indtil 2021.Bornholm er samtidigt en god testØ, da man har et sluttet elnet sammen med kun en ekstern forbindelse via et søkabel.
I modsætning til Frederiksberg har Bornholms Regions Kommune haft en varieret flåde på 15 Nissan Leaf og 4 Nissan e-NV200. Da bilerne var fra 2017, så var batterierne kun på 25-30 kWh. Flåden er stadig kørende, og den bruges varierende mellem dagkørsel til 2-3 holds skift i f.ex. dagplejen.
Der var indgået en aftale med NuVee om tidspunkter, hvor bilerne skulle være fuldt opladede, og hvornår NuVee kunne bruge bilernes kapacitet til bl.a. afbalancering af det bornholmske elnet.
Fra forsøgsperioden 2017-2021 kan nævnes (igen personlige erfaringer):
Der har været gode erfaringer med afbalancering af elnettet. Vindmøller har f.ex. kunnet være tilsluttet i længere tid, hvilket også har haft indflydelse, når kablet il Sverige har været nede. I en reparationsperiode blev det endog aftalt at øge brugen af V2G i en måned.
Aftalen var, at biler skulle have 95 % opladet batteri en time før forventet brug. NuVee kunne aflade/lade efter aftalt fyraften (f.ex. kl. 16 eller 22).men kun ned til ca. 70 %. Aktuelt viste det sig at 100 % opladning "låste" muligheden for afbalancering.
DTU har løbende testet batterier for slid, men rapporterer, at der ikke er øget slid. En bil har vist nærmet sig 80 % kapacitet, men det er nu en garanti sag med Nissan. DTUs erfaringer med dalende kapacitet er, at det generelt skyldes alder på batteri.
19 elbilers forholdsvise små batterrier er ikke nok til at afbalancere hele Bornholm jvf. DTU. Der skal mange flere elbiler til. Eller der skal bruges batteripakker i tilslutning til ladestationer (som til det gammeldags damplokomotiv, hvor en vindrose støt pumpede vand op i en stor tank).
Ja, hvis du skifter til en pedal-cykel. Ellers tror jeg ikke du gør miljøet mange tjenester.:-)I så fald vil det nærmest være at gøre miljøet en tjeneste hvis jeg skifter øsen til den tid.
Nu var temaet for denne del af tråden milimeterretfærdighed. Og nej der er intet at glæde sig over. Så hellere sidde i bælgragende mørke, og i vand til halsen fra de smeltende ismasser.:-)Smerter i den nederste del af fordøjelseskanalen bør behandles, inden det udvikler sig til en kronisk tilstand, et medlemskab af Enhedslisten og et abonnement på Land og Folk.
...
Måske kan man i stedet glæde sig over, ..
Og forbruget hænger altså ikke sammen med blæst og solskin som produktionen gør.
Det er netop det at det gør. Der var rigelig med grøn strøm i nat og min bil blev toppet op. Jeg har ikke brug for at lade igen før om en uge, men topper op i løbet af ugen hvis strømmen igen ryger under 1 kr/kWh.
jeg er ærligt talt lidt skeptisk over for idéen om, at elbilernes batterier uden problemer holder i årtier
Det er jeg også. På den anden side ryger bilen nok til skrot/genbrug om 10-12 år anyway, så katastrofen er til at overse. Hvis du holder dig imellem 20 og 80% og lader med 11kW er jeg i øvrigt ikke overbevist om at batterierne slides mærkbart.
Helt meta: Gad vist om den lithium der er i mine batterier her og nu ikke rækker til 2-3 nye batteripakker engang i 2035? I så fald vil det nærmest være at gøre miljøet en tjeneste hvis jeg skifter øsen til den tid.
V2X er en gave pakket ind i teknologi, som du, med miljøet som undskyldning, vil forære til de bedst stillede i vores samfund.
Smerter i den nederste del af fordøjelseskanalen bør behandles, inden det udvikler sig til en kronisk tilstand, et medlemskab af Enhedslisten og et abonnement på Land og Folk.
Hvis V2X virker, får de bedst stillede lov til at stille deres dyrt indkøbte moms-belagte biler til rådighed for resten af villakvarteret. Dermed reduceres peak-behovet for energi, hvilket giver udslag i lavere elpriser, som også kommer de knapt så godt stillede til gode.
Hvis man har et socialistisk verdenssyn er det selvfølgelig træls, at de velstillede er dem, der får den største besparelse, da det også er dem, der har den største elregning til at starte med. Måske kan man i stedet glæde sig over, at besparelsen nok bliver brugt på andre ting, der i forvejen beskattes.
Jeg tror stadig du lever i fortiden.
Og jeg tror, du er blevet forblændet af din elbil og lukker øjnene for, at batteriet selvfølgelig bliver slidt.
Jeg har selv en elbil og forstår udmærket begejstringen - det er ubetinget den bedste bil, jeg nogensinde har haft, og jeg lever med ulemperne, fordi fordelene i den grad opvejer dem.
Men træerne vokser ikke ind i himlen, og jeg er ærligt talt lidt skeptisk over for idéen om, at elbilernes batterier uden problemer holder i årtier, og det går da også imod samtlige erfaringer, jeg over årene har gjort mig med batteridrevne skruemaskiner, græsslåmaskiner, bærbare computere, tablets, telefoner osv. Tesla vil da også kun garantere 70 % kapacitet efter 8 år.
V2G er muligvis en god idé - men pas nu på, hypen ikke kammer over. Så længe, der foruden ulemperne er en usikkerhed omkring omkostningerne for den enkelte bilejer, vil det enten kræve tvang (som åbenbart er din foretrukne løsning?) eller en risikopræmie, som gør det attraktivt for den enkelte bilejer at deltage. Den risikopræmie kan så komme i form af besparelser på strømmen ved peak, hvilket muligvis er nok, især hvis det viser sig, at elprisen kommer til at fluktuere endnu mere, end den gør i dag.
Nej, for de kan ikke vide hvordan brugerne vil bruge dem. De kan heller ikke vide at en del forbrug vil blive flyttet når elprisen er fastlagt et lille døgn før. Og forbruget hænger altså ikke sammen med blæst og solskin som produktionen gør.Mener du det ikke er muligt at forudse antallet af biler med V2G ét døgn udi fremtiden, såvel som det er med forbrug i forhold til blæsevejr og solskin?
V2X er en gave pakket ind i teknologi, som du, med miljøet som undskyldning, vil forære til de bedst stillede i vores samfund.Jamen, hvad kommer en EX90'er da til at koste?</p>
<p>Det er irrelevant. Du hjælper hverken miljøet eller den jævne forbruger
Mener du det ikke er muligt at forudse antallet af biler med V2G ét døgn udi fremtiden, såvel som det er med forbrug i forhold til blæsevejr og solskin?
Naturligvis er det da det ?, på samme måde som antallet af induktionskomfurer, der kører for fuld tilt i kogepeaken også er forudsigelig.
Fra kraftværkets side vil bilerne være "usynlige" og deres effekt vil blot være reduceret efterspørgsel i kogepeaken.
Jamen, hvad kommer en EX90'er da til at koste?
Det er irrelevant. Du hjælper hverken miljøet eller den jævne forbruger ved at opfinde kunstige regler der resulterer i dårligere udnyttelse af forhåndenværende ressourcer.
Mener du det ikke er muligt at forudse antallet af biler med V2G ét døgn udi fremtiden, såvel som det er med forbrug i forhold til blæsevejr og solskin?Det kan måske ske over tid. Elspotprisen er afgjort dagen før ud fra produktion og forventet forbrug. Om du bruger meget eller lidt strøm ændrer ikke nogen priser her og nu. Det kan kun hjælpe dig selv rent privatøkonomisk.
Hvis nogle af bilerne er "utro" må nogle (flere) økonomiske argumenter tages i brug
Det kan måske ske over tid. Elspotprisen er afgjort dagen før ud fra produktion og forventet forbrug. Om du bruger meget eller lidt strøm ændrer ikke nogen priser her og nu. Det kan kun hjælpe dig selv rent privatøkonomisk.Du rammer heeelt ved siden af. Hvis vi kan få elbilernes batterier ud på nettet vil det hjælpe alle. Priserne på strøm bliver laverere i peak perioderne, anlægsudgifter bliver reduceret.
Der skal være rigtig mange af de biler før elhandlerne tør indregne dem i det forbrug de melder ind til Nordpool. Derimod er det en sikker gevinst at spekulere i Radius transportafgifter, de kører uafhængigt af den øvrige elpris.
Jamen, hvad kommer en EX90'er da til at koste?Du rammer heeelt ved siden af.
En pakke Rockwool koster omkring 200 kr.</p>
<p>En Volvo EX90 vil sandsynligvis koste i nærheden af 1 million kr
Du rammer heeelt ved siden af. Hvis vi kan få elbilernes batterier ud på nettet vil det hjælpe alle. Priserne på strøm bliver laverere i peak perioderne, anlægsudgifter bliver reduceret.
@ Peter Jensen Jeg har nok stillet tingene på en spids. Personlig ejer jeg ikke en el-bil og jeg bor i "bekvæm" cykle afstand fra arbejde, forlystelse, etc. (cyklen er dertil drevet med "rugbrøds-motor" - ingen el!).
Nej min empatiske bekrymning ligger i, at de dele af "familien Danmark", som lever udenfor Stor København (Aahus og Ondense). Og derfor fortsat vil være afhænging af selvtransport til alle forudsiglige OG uforudsiglige aktiviteter og hændelser.
Disse familier køber nok ikke bil for, at kunne tilbyde et batteri til udligning af belastning i elnettet. Ligeledes har de nok heller ikke råd til de elbiler der har højkapacitets-batterier. - Deraf en del af hybridernes bilernes popularitet. For dem er et køretøjes pålidlighed og funktion, nødvendigt for at deres livsførelse. Min kilder - er kollegaer der er spredt over en stor del af landsdelen.
Problemet er, at disse borger rissikere, at blive fanget af teknologien fremskridt? og det fremherskende politiske klima!
Feks.: Kan folketinget besluttet at alle el-biler SKAL tilsluttet el-nettet igennem en 2-vejs-ladestander (ligesom tvangstilslutningen af husstande til kloakering og fjernvarme). Eller at alle ladestandere el-bilproducenterne sælger, "naturligt" er udrustet med denne teknologi. Sammen med krav om emissionsfri køretøjer fra 2030 etc. risikere vi at "udkants Danmark" kæmpe imod el-bilen udbredelsen, fremfor at blive en del af den.
Istedet for at stirre os blide på elbil-batteriets potentiale som energireserve for el-nettet som helhed. Syndes jeg, at Vi bør støttet løsninger der er optimerede til oplagere og redistribuere strøm når der er behov for det. Dette system har den ydreligere fordel at det vil være nemmere at lovgive om (ingen gule veste/ landmænd i København etc.) og så er det nemt at lægge afgifter på!
En pakke Rockwool koster omkring 200 kr.Det er jo kun den stinkende rige, der har råd til at isolere.
En Volvo EX90 vil sandsynligvis koste i nærheden af 1 million kr. Ingen tvivl om at det bliver en ny folkevogn, og de enlige mødre på kontanthjælp's foretrukne transportmiddel.
Det kunne være rart at oplade sin bil med solstrøm, og kunne bruge det til at lave mad efter solen er gået ned, og spare netudgifter, som i sidste uge, hvor elprisen var 11 øre, plus 178 øre for at benytte elnettet. Så der kan spares mange penge.
Det er utvivlsomt smart (privatøkonomisk) at have et batteri tilsluttet sine solceller, og hvis man kan bruge batteriet i bilen, som allerede er betalt med andet formål, er det penge lige ned i foret.
Der er efterhånden mange artikler om, at batteriet vil leve længere end resten af bilen - herunder hvor længe man gider køre i samme køretøj.
Helt enig. Vi bør også beskatte isoleringsmaterialer med topskatteprocenten taget af den potentielle varmebesparelse ved efterisolering. Det er jo kun den stinkende rige, der har råd til at isolere. Provenuet kan vi så bruge som tilskud til gamle dieselbiler. De kører også mest i udkantsdanmark.Brugere af biler med denne teknologi skal derfor belastes med en årlig afgift på 3760kr, et beløb svarende til topskatten af den potentielle indtjening ved at udnytte teknologien. For har du råd til at køre i sådan en bil, så betaler du topskat - eller det burde du i hvert fald gøre.
V2G vender i den grad den tunge ende nedad, og vil bidrage til at øge uligheden i det danske samfund yderligere. Brugere af biler med denne teknologi skal derfor belastes med en årlig afgift på 3760kr, et beløb svarende til topskatten af den potentielle indtjening ved at udnytte teknologien. For har du råd til at køre i sådan en bil, så betaler du topskat - eller det burde du i hvert fald gøre.
Der er argumenter for begge dele, og økonomien er i sidste ende det, der kommer til at afgøre det.
En bil du kan trække strøm fra kan i mange situationer være praktisk, så det kan ligefrem være et salgsargument. Hvis min bil fx kan erstatte et husstandsbatteri, så er jeg da klart interesseret. Desuden er det ikke givet at levetiden for et batteri er ligefrem proportional med prisen. Og sidst men ikke mindst, så er der stor forskel på hvor meget forskellige mennesker bruger en bil - vi kører fx 25000 km/år, min mor køre mindre end 8000. Så selv hvis v2g koster på levetiden, og du har ret mht. "Optimering" af batterier, så vil hun fx sagtens kunne benytte v2g uden at batteriet "dør" før bilen alligevel skal skrottes.
Nej, tværtimod: Hvis der stadig er masser af kilometer i batteriet i en ellers udtjent elbil, er det et tegn på, at producenterne endnu ikke har lært at optimere produktionen og derfor producerer for dyre elbiler i dag.
Jeg tror stadig du lever i fortiden. Din logik holder mekanik og lejer, men ikke nødvendigvis på batterikemi.
Det kan de jo blive nødt til at acceptere hvis det f.eks er en forudsætning for afgiftsfritagelse.
Man kan kende tvivlsomme idéer på mængden af tvang, der skal bruges for at få dem gennemført. Udgangspunktet er nu engang, at elbilen tilhører ejeren, som har betalt for den.
Der tror jeg du lever i fortiden.
Nej, tværtimod: Hvis der stadig er masser af kilometer i batteriet i en ellers udtjent elbil, er det et tegn på, at producenterne endnu ikke har lært at optimere produktionen og derfor producerer for dyre elbiler i dag.
Det er muligt, markedet over tid vil finde en løsning for refurbishment af udtjente elbilbatterier - men da elbiler i dag er uforholdsmæssigt tunge, er det også muligt, at batterierne i stedet bliver en bærende del af konstruktionen, der ikke kan udskiftes.
Der er argumenter for begge dele, og økonomien er i sidste ende det, der kommer til at afgøre det.
Men hvorfor skulle kompensationen pr elbil blive større, hvis flere kan yde denne service.
Det er ud fra min antagelse om, at 500 - 800 EUR pr. år er for lidt til, at nogen vil stille deres elbil til rådighed for elnettet. Når belastningen af elnettet stiger (pga. flere elbiler og grøn omstilling generelt set), bør peak-prisen stige - og dermed også incitamentet til at stille bilen til rådighed.
Nu melder historien ikke noget om, hvor meget strøm der reelt skal flyttes, for at man opnår en besparelse på 500 - 800 EUR. Det er en ret væsentligt parameter i forhold til, om konceptet har gang på jord.
ejerne af elbilerne accepterer et øget slid på batteriet og reduceret rådighed over elbilen mod en besparelse
Det kan de jo blive nødt til at acceptere hvis det f.eks er en forudsætning for afgiftsfritagelse.
Men der er et langsigtet problem: En optimalt designet elbil vil have et batteri, der lige akkurat holder i bilens levetid
Der tror jeg du lever i fortiden. Batterier er tilsyneladende ret robuste. Hvornår har du i øvrigt hørt om en bil der er blevet kasseret fordi motoren ikke du'r længere.
Den enkleste udjævning sker ved at man stopper opladningen, når der er 'mangel på strøm' og man måske også lader lidt ekstra, når der er overskud. Det kan man gøre uden V2G, så det er der rigtigt mange der kan. Det kan også organiseres som i True Energys, Big battery. https://www.trueenergy.io/da/big-battery/ Det kunne også håndteres for flere andre kategorier af el-forbrug, f.ex. el-opvarmning, hvor det næppe gør noget, at der slukkes et par timer. Eller i stor skala med PtX-anlæg. Men hvorfor skulle kompensationen pr elbil blive større, hvis flere kan yde denne service. Jeg vil tro, den bliver mindre, jo flere, der har el-biler. Men større, jo mere fluktuerende energi vi får i nettet.Omvendt må besparelsen antages at stige, i takt med at belastningen på elnettet stiger, når stadig flere husstande i et område får elbiler, og kompensationen derfor bliver større - det kan muligvis få nogle til at æde usikkerheden omkring batteriets levetid.
Vil det ikke være smartere, at oplagre overskudsstrøm/ energien i centre optimerede til netop det formål, for der igennem udjævne strømproduktionen og priserne.</p>
<p>Og lade el-biler være det transportmiddel de er designede til.
Hele idéen om at anvende elbiler som energilager i elnettet hviler på en forestilling om, at ejerne af elbilerne accepterer et øget slid på batteriet og reduceret rådighed over elbilen mod en besparelse på, hvad der umiddelbart ligner 500 - 800 EUR pr. år., eller hvad der svarer til ca. 1 % af prisen på en ny Tesla.
Umiddelbart lyder det ikke som nogen stor besparelse, al den tid, at det er svært for den enkelte bilejer at gennemskue, hvad sliddet på batteriet reelt betyder for værditabet.
Omvendt må besparelsen antages at stige, i takt med at belastningen på elnettet stiger, når stadig flere husstande i et område får elbiler, og kompensationen derfor bliver større - det kan muligvis få nogle til at æde usikkerheden omkring batteriets levetid.
Men der er et langsigtet problem: En optimalt designet elbil vil have et batteri, der lige akkurat holder i bilens levetid, men ikke længere end det. Slides batteriet hurtigere, må det betyde, at bilen skal skrottes før tid, hvilket hverken er økonomisk eller miljømæssigt optimalt.
I sidste ende må det være markedet, der afgør spørgsmålet.
Det må være en speciel ladeboks der sørger for du ikke forsyner naboen også.
Fred være med, hvis den feks aflder med 5kW i kogespidsen og fylder efter om natten. Resultatet vil være netudjævning og en lille gevinst, hvis man afregnes f.eks som et solcelleanlæg med nettoafregning. Jo flere elbiler der kommer i nabolaget jo mere vil situationen konvergere imod afladning til eget forbrug.
et eller andet sted giver det mening at man for afgifterne refunderet her for samfundet jo "mer værdi" modsat når man bytter solenergi produceret ved lavpris for spids last.
I princippet kan det let laves på en skala fra meget simpelt til mere kompliceret.
Hvis man ønsker et no-break anlæg, så er det i den komplicerede ende. Manuel omkombling er simpel.
Denne video er bare et simpelt eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=vX_6ucjNkmk Der er tale om manuel cut-over, men det kan naturligvis automatiseres; jeg har ikke sat mig ind i V2G protokol og handshake.
Husk, at i USA er netstabiliteten ringere end i Danmark, så derfor taler de meget om nødgeneratorer og ø-drift.
Ovenstående tager ikke hensyn til gældende love og regler og så videre.
PS: Det er jo en omkobling skibe udfører i stort omfang.
"Det vil sige, at husejere med egen ladeboks vil kunne bruge bilens batteri til at forsyne huset i kortere eller længere perioder."
Det må være en speciel ladeboks der sørger for du ikke forsyner naboen også.
Eller sagt på en anden måde. Vil det være nedren, at skulle bruge bilen "u-planlagt" og finde, at den kun er delvis eller ikke opladt.
Næhhh, en dags forbrug = 5kWh er rundt regnet 25km rækkevidde. Den smule strøm gør hverken fra eller til på rækkevidde
Der er næppe een genial alt-favnende og optimal løsning.
Vi søger hver især at optimere i forhold til de gældende vilkår. Når el leveres med store døgnudsving på prisen, så er det naturligt at imødegå det hvis muligt. Et husstandsbatteri kan flytte elkøb fra dyre timer til billigere timer. Fordelen kan enhver regne ud i et regneark.
Dette batteri kan være i husstanden eller i biler. I det sidste tilfælde vil et godt brugerinterface gøre det muligt at opretholde en minimumopladning på x kWh svarende til y km. Og du må så beslutte hvad dit minimum er (vil du flygte til Esbjerg eller Korsør?).
Når det er sagt, så kan man - i fortsættelse af ganske mange artikler - undrer sig over, at "eksperterne" - i modsætning til Californien og Australien - konsekvent taler imod batterier. Måske ved de noget ?, måske er de gamle og konservative ?
For mig er der ingen tvivl om, at batterier, på mange niveauer, er fordelagtige - fordi enhver med indsigt bør kunne se fordelen ved at udjævne eller flytte belastning.
Med hensyn til husstandsbatterier og bilbatterier er der så en sky af mere eller mindre lades velgennemtænkte indvendinger som skal ryddes af vejen. Esempel: hvis min bil lades til een pris og afgift på arbejdspladsen OG benytter V2G hjemme, "snyder" eller "omgår" jeg så systemets afgifter og tariffer ? Men det kan løses - hvis der ikke går misundelse og millimeter-retfærdighed i selvsving.
Daniel. Hvor ofte har du et "fuldt opladt batteri" i din elbil?
Men går brugen af el-bilens batteri - til udligner af pris-fluktationer på el-nettet - ikke imod den fleksilibitet i brugen af el-bilen - som et fuldt opladet batteri tilbyder.
Eller sagt på en anden måde. Vil det være nedren, at skulle bruge bilen "u-planlagt" og finde, at den kun er delvis eller ikke opladt.
Det sker jo aldrig - siger nogen - indtil russiske granater begynder at regne ned.
Vil det ikke være smartere, at oplagre overskudsstrøm/ energien i centre optimerede til netop det formål, for der igennem udjævne strømproduktionen og priserne.
Og lade el-biler være det transportmiddel de er designede til.
Så skal vi bare rydde de bureaukratiske hindringer væk - som alle falder i kategorierne:
- Ikke opfundet her
- Ikke i min forhave
- vil bare ikke
- det er snyd med afgifter