Texas åbner verdens første kommercielle fabrik til grøn diesel

Plus26. marts kl. 10:133
Infiniums Pathfinder-fabrik i Texas i USA.
Konceptbillede af Infiniums Pathfinder-fabrik i Texas i USA. Illustration: Infinium.
Grøn diesel flyder nu fra en fabrik i Texas ind i tankene på lastbiler. Spørgsmålet er bare, om det kan betale sig.
Artiklen er ældre end 30 dage

Verdens første kommercielle fabrik til at producere syntetiske, grønne brændstoffer – også kaldet e-fuels – er nu i drift i havnebyen Corpus Christi i den sydlige del af Texas i USA, efter at to af verdens rigeste mænd, Bill Gates og Jeff Bezos, har kastet penge i projektet.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
3 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
3
1. april kl. 10:33
Re: Vrøvl i artiklens manchet

“Om det kan betale sig” er noget sludder; hvis dette er alternativet til fossil diesel OG samfundet ønsker / beslutter at afskaffe fossil diesel, så er der ikke spørgsmål om “kan betale sig” - for så eksisterer alternativet ikke.

Et alternativ kunne være batterier, f.eks LiOn batterier. Jeg tvivler på, at "grøn diesel" vil kunne betale sig til privattransport i forhold til fx. elbiler. Måske vil e-fuels kunne betale sig til f.eks. flytrafik. Flybrændstof er dyrere end normalt brændstof, og det vil muligvis bedre svare sig, plus batteridrift bliver næppe en mulighed ved længere flyvninger uden optankninger undervejs. Der arbejdes også med brint og brændselsceller som mulighed, og indenfor skibstrafikken arbejdes med ammoniak. Det er stor sandsynlighed for, at der vil komme andre bæredygtige teknologier, som betaler sig bedre end grøn diesel, og måske også har et lavere tab, og er mere bæredygtige. Så jo, der eksisterer alternativer, og der bliver stadigt udviklet på nye alternativer, som med stor sandsynlighed nemt kan vinde over "grøn diesel".

2
30. marts kl. 11:39
Vrøvl i artiklens manchet

Jeg accepterer IKKE journalistens manchet (fremhævet tekst under overskriften).

“Om det kan betale sig” er noget sludder; hvis dette er alternativet til fossil diesel OG samfundet ønsker / beslutter at afskaffe fossil diesel, så er der ikke spørgsmål om “kan betale sig” - for så eksisterer alternativet ikke.

Det kan så være, at andre energiformer end grøn diesel bedre kan betale sig - eg.el.

Og sådan er artiklen ikke formuleret.

1
26. marts kl. 11:13
Energitæthed

Diesel og andre hydrocarbon'ers (HC) helt stor force i forhold til batterier er dets energitæthed (se eks. https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density#/media/File:Energy_density.svg) og billig lagring. Dens store svaghed er lav effektivitet og dermed høj pris både i fabrikation (fra H2O/CO2 feedstock) og anvendelse (i eksplosionsmotor).

I forhold til transport vil HC være et godt valg hvis man vil være uafhængig af et tæt net af genopladningsinfrastruktur. F.eks. militære formål, formål uden for industrialiserede områder, skibsfart eller flytransport.

Batterier har vist sig som det klart bedste valg til det meste vejtransport, men det betyder ikke at der ikke er meget store "nicher" hvor HC/diesel er et langt bedre valg. Så dejligt at se at de første større pilotanlæg er godt i gang så vi kan få udfaset fossile HC'er i alle sektorer.

Iøvrigt har grønne HC'er et stort potentiale til at blive billigere. Især CAPEX på elektrolyseanlæggene vil givetvis blive bragt kraftigt ned da der er store skaleringsgevinster og man kun lige er startet på industrialiseringen af fremstillingen af elektrolyseanlæg. Samtidig forestiller jeg mig at forbrændingsmotorer på sigt i stor stil vil blive erstattet med langt mere effektive brændselsceller. Det skyldes at brændselsceller og elektrolyseceller ligner hinanden (virkelig) meget og den industrialisering der er startet på fabrikation af elektrolyseanlæg direkte kan lede til billigere og bedre brændselceller.