Teknikken driller på dansk brintfabrik: »Mislykket test« udskyder åbning

Plus4. marts kl. 15:318
Everfuels-byggeri
Everfuels Hysynergy-fabrik ligger nær Crossbridges raffinaderi, producerer cirka 35 procent af det danske forbrug af brændstoffer, i Fredericia. Illustration: Everfuels.
Everfuels 20 MW-anlæg i Fredericia fejlede 29. februar under en test. Afilteren skal nu bygges om, før brintfabrikken kan sættes i drift.
Artiklen er ældre end 30 dage

Brintfabrikken Hysynergy i Fredericia står egentlig så godt som klar til at starte op med de første 20 MW, men problemer med afilteren (på engelsk: deoxidiser), der fjerner ilt fra den producerede brint, udskyder nu åbningen til senere på året. 

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du få en forlænget prøveperiode med et erhvervsabonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
8 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
8
6. marts kl. 15:28
Re: Ilt

Kunne man ikke bruge ilten i fx. et forbrændingsanlæg?

Nu nævnte jeg lige forbrændingsanlæg, men det vil vel være endnu mere tillokkende ved cementfremstilling?

Cement belaster klimaet med CO2 både fra forbrænding og fra kridt.

Det er mit indtryk at CCS fra almindelig affaldsforbrænding er rasende dyrt, og at de 750,- pr. ton slet ikke rækker. Måske kunne fordele fra oxyfuel være med til at finansere PtX som tydeligt lider under dårlig økonomi? 

7
6. marts kl. 15:15
Re: Ilt

På tegningen vises det at ilten 'smides væk' er det virkelig tilfældet? Kunne man ikke bruge ilten i fx. et forbrændingsanlæg?

Tegningen viser et aec anlæg. I dem er der endnu mere brint i ilten, end omvendt. Hvor meget brint afhænger af en lang række faktorer (herunder den aktuelle strømtæthed i elektrolysecellerne).  Så hvis man skal anvende ilten til ting, hvor man ikke ønsker brint i ilten, skal den renses først.

Hvis man alligevel vil hente CO2 ud af en skorstensrøg, er det oplagt at bruge oxyfuel processer (hvor ilten ikke kommer fra atmosfærisk luft, men fra elektrolyse), for her er det næppe et problem med brint i lufttilførslen, blot man kender volumenforholdet, så man kan korrigere for det i brændstoftilførslen.

Af hensyn til brændere mm, vil man ved oxyfuelforbrænding ofte vælge at recirkulere "røgen", så CO2 kan "dæmpe" hastigheden på forbrændingen, da der jo netop ikke følger kvælstof med ilttilførslen. Ved helt nye anlæg, kan det være realistisk i stedet at anvende brændere designet til oxyfuelforbænding uden recikulation.

6
5. marts kl. 21:47
Re: Ilt

Du har helt ret vedrørende ilt til forbrænding. Processen er velkendt og kaldes oxy-fuel.

Jeg er sikker på, at det nok skal komme, men de tekniske udfordringer (som jeg er nogenlunde velbevandret i) er i mine øjne større end de tekniske udfordringer ved elektrolysen (som jeg ikke aner noget om, så det er en ret ukvalificeret sammenligning).

5
5. marts kl. 10:52
Ilt

På tegningen vises det at ilten 'smides væk' er det virkelig tilfældet?

Kunne man ikke bruge ilten i fx. et forbrændingsanlæg?

Hvis man brænder affald i ren ilt, evt. fortyndet med vanddamp, består røgen af CO2 og vanddamp. Ved simpel afkøling kan man så lave Carbon Capture nærmest gratis.

Og, når man undgår kvælstof fra atmosfæren, giver forbrændingen vel også mindre NOx?

Ligger der en hund begravet? 

4
5. marts kl. 10:45
Re: The main electrolyser facility is

Jeg tror man gør alting billigst muligt indtil der kommer bedre økonomi i produktionen af elektrolysebrint.

Der bruges en del brint til fremstilling af HVO-diesel, men der bruger man sort brint.

3
5. marts kl. 00:46
Re: The main electrolyser facility is

Jeg har også undret mig over henvisningen til PED.

Mit bedste bud er, at det ikke er selve hardwaregodkendelsen, der mangler.

Når du får et stykke udstyr godkendt under PED, skal du ikke kun kunne eftervise, at de trykbærende komponenter kan tåle den påvirkning, de er designet til. Du skal også eftervise, at komponenterne ikke kan blive udsat for en påvirkning, der overskrider det, de er designet til.

Denne sidste del kan indebære funktionstests, der først kan foretages, når anlægget står færdigt. Og det er måske en af disse, der har fejlet. Så er det sandsynligt, at de ikke kun skal skifte komponenter, men også gentænke en del af deres design, og det kan jo godt tage noget tid.

 

2
4. marts kl. 21:18
The main electrolyser facility is

The main electrolyser facility is ready for start-up, but the company has experienced a quality issue on high pressure fittings in the deoxidiser, which removes oxygen and moisture from the hydrogen flow as part of the electrolyser’s high-pressure auxiliary system. This unit is part of the electrolyser supplier delivery package.

Approval of the deoxidiser is the last remaining milestone before achieving PED (pressure equipment directive) certification. Following a failed test late on 29 February, the unit will require an on-site rebuild, which impacts the timeline for completion of the HySynergy 1 facility. Start-up is now expected in the middle of the second quarter of 2024.

Er der nogen som forstår hvad investor relations medarbejderen skriver? Er beholderen ikke allerede CE PED mærket? Hvad har en fitting(s) med trykbeholderen at gøre. Hvorfor skal den rebuildes onsite i stedet for bare at få en ny shippet ind fra norge (de kan godt finde ud af at levere udstyr fra dag til dag)?

 

1
4. marts kl. 17:35
Effektivitet

"Everfuel forventer nu, at fase 1 på 20 MW (fase 2 er på 100 MW og fase 3 på 300 MW) med en produktion på cirka 40 ton grøn brint om dagen "

Den første fase med 20 MW kan højest lave 10 til 12 t/dag. Det koster minimum 40MWh at lave et ton brint.

Har ingeniøren ikke glemt at regne strømforbruget om til husstande og tilsvarende for vandforbruget?