Sprængladninger og gigantiske sakse: Olieplatforme får nyt liv i elbiler

Plus26. februar kl. 11:002
Før opskæringen kunne begynde, blev boremodulet på Gydaplatformen sprængt fri for at få den ned på jorden.
Før opskæringen kunne begynde, blev boremodulet på Gydaplatformen sprængt fri for at få den ned på jorden. Illustration: Thomas Førde.
Udtjente olieinstallationer bliver ikke kun til søm eller nyt armeringsstål. I stigende grad bliver genbrugt metal brugt i blandt andet nye elbiler.
Artiklen er ældre end 30 dage

Olieplatformen Gyda står med sine 18.000 ton stål og andre værdifulde metaller noget skævt på tykke puder af grus ved ophugningsanlægget på øen Stord, der ligger mellem Bergen og Stavanger. Efter 30 år med produktion af olie og gas i Nordsøen, 270 km sydvest for Stavanger, blev Gydaplatformen i 2022 transporteret ind til land til Aker Solutions’ demonteringsanlæg.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
2 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
2
26. februar kl. 23:13
Re: Sponsoreret indlæg?

Sad og ledte artiklen igennem for sjældne metaller, nye smartere bedrivningsmetoder, eller sågar ny og forbedret ressource-gen-anvendelse eller lign. Efter at have læst artiklen kom jeg til samme konklusion som dig: Hvor er det nye? 

Men, jeg håber dem der ikke vidste noget til nedrivnings og genanvendelse branchen, at de blev lidt klogere, trods alt.

I det mindste læste man at der var ansvarlighed, og den ikke blot blev sejlet til en indisk kyst....  Så tak for det! 

1
26. februar kl. 20:23
Sponsoreret indlæg?

I artiklen skrives som om det er et fremskridt, at det er nyt at genanvende metaller. Det er business as usual. Om det så er til biler eller andre konstruktioner afhænger meget af hvad metallerne er legeret med, og så sortere det efter metal og legeringsindhold. Metaller bliver genanvendt 100%, men værdien afhænger af legeringsindholdet.