Sådan leder du en radikal digital transformation i en allerede digitaliseret verden

21. februar 2020 kl. 13:30
Langt fra SV
Illustration: Djøf.
Velskrevet og gennemarbejdet bog om radikal digital transformation overser som det eneste bestyrelsens rolle i den digitale omstilling, vurderer CEO for Digital Hub Denmark Camilla Rygaard-Hjalsted, der har læst bogen 'Langt fra Silicon Valley'.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Uanset hvor meget man læser og hører om digitalisering, så står man alene med det hele, når man som leder åbner døren til kontoret mandag morgen. 

Til netop den situation har Jesper Højberg og Brian Due skrevet en fremragende bog, som detaljerigt og nuanceret guider til ledelse af radikal digital transformation.  

Camilla Digital Hub Denmark
Camilla Rygaard-Hjalsted, CEO hos Digital Hub Denmark Illustration: Digital Hub Denmark.

Forfatterne tager afsæt i deres egen solide erfaring med ledelsesrådgivning, og det gennemsyrer bogen og alle dens eksempler. Ud over at rumme en god forståelse af samtlige værdikæder og barrierer, der er i de eksisterende systemer, viser bogen en tiltrængt forståelse for etik og de dilemmaer, som digitaliseringen skaber. Jeg har sjældent set det så godt på det danske marked.

Jeg synes dog, at det er bemærkelsesværdigt, at forfatterne bag har skrevet en bog om ledelse uden at se særligt meget på, hvordan vi bør opkvalificere bestyrelsen til den digitale tidsalder. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der vil jeg gerne fremhæve digital forestillingskraft som en kompetence, der bør høre til i bestyrelsen. Det er ikke tilstrækkeligt, at medarbejderne bliver dygtigere til at komme ind på den digitale banehalvdel, hvis deres gode initiativer lukkes ned af topledelsen. 

Derudover er det tydeligt, at det er ikke-teknikere og ikke-udviklere, der har skrevet bogen. Der er meget lidt om tekniske udviklingskompetencer, og netop det kan også være en barriere for implementering af de nye, radikale digitale initiativer. 

Når virksomheder eksempelvis tøver med at implementere kunstig intelligens, er det typisk, fordi der er nogen på toplederniveau, der anser det for risikabelt. 

Langt fra Cover
Illustration: Djøf's Forlag.

Jeg synes, der mangler et eksplorativt mindset på C-suite niveau i dag. Og den pointe savner jeg i bogen. 

Læs mere her: Forfattere udfordrer digitaliserings-hypen: Slut med snakken – nu skal virksomhederne bruge konkrete guidelines

Forfatterne skriver selv, at de bevidst har valgt at fokusere på ledelse og strategi i den digitale tidsalder. 

Men præmissen om, at man kan adskille teknik og ledelse er ikke nødvendigvis gavnlig for virksomheder – snarere ser jeg gerne, at vi får flere topledere med teknisk og naturvidenskabelig baggrund. 

På det etiske område er jeg enig med forfatterne i, at vi i Europa skal interessere os for etik, da det kan give os konkurrencemæssige fordele, og så vi kan agere modvægt til tech-giganterne i både Øst og Vest. 

Som Vestager i disse dage sætter fokus på i EU, må vi ikke glemme tilliden og trygheden. Vi skal sætte mennesket i centrum af den teknologiske udvikling og tage stilling til dataetiske dilemmaer. 

Både fordi det giver mening for virksomhedens bundlinje, og fordi det kort og godt er det rigtige at gøre. For det er netop i de etiske overvejelser, vi er langt fra Silicon Valley – og det på den gode måde. 

'Langt fra Silicon Valley' af Jesper Højberg og Brian Due er udkommet på Djøf Forlag.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger