Det blev præsenteret som en succes, da Forsvaret 9. marts kunne fortælle, at fregatten Iver Huitfeldt havde nedkæmpet fire droner fra Houthi-bevægelsen i Yemen i Det Røde Hav.
- emailE-mail
- linkKopier link
Tophistorier
For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. Log ind eller opret en bruger.
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det må siges, at være en stor cadeau til OMT og dansk skibsdesign.
Der er ingen tvivl om at om at er det fine skibe. Og billige. Men det er ikke Ivar Huitfeldt eller Absalon kopier. Og alt det der bliver puttet ind i skibet har meget lidt at gøre med de danske skib. Og så er det ikke givet at Type 32 fregatterne bliver bygget.
Når de danske skibe skal opgraderes så er der kun Danmark til at betale. Det samme gælder når systemer skal testes. Åbenbart var ESSM+APAR ikke testet ordentligt. Det kan naturligvis kun skyldes at der ikke har været penge til det.
Jeg er naturligvis glad for at OMT tjener penge. Desværre er det ikke en guldrandet forretning at sælge skibsdesigns. Der er ingen offentlige tal på det, men jeg kan se at OMT har en omsætning på 60-100 mio. om året. Det er for hele deres forretning. Inklusiv krydstogtskibe og isbrydere. Jeg har svært ved at se Ivar Huitfeldt+Absalon projektet som værende cost effektivt for Danmark selvom OMT tjener penge.
Ud over den generation af politikere (forsvarsministeren inkl.), der er årsag til problemet.
Enhver på vej mod forsvarets øverste ledelseslag, som ikke har villet please det politiske system med alle bureaukraterne i ministeriet, har jo ikke haft en chance for indflydelse. – Kulturen er præcis som ønsket fra højeste sted.
Forsvaret ledes ikke militærfagligt, og politikerne ønsker (stadig) at lege generaler.
Når man så kombinerer dette med ønsket om at forsvaret skal være en god hyggelig offentlig arbejdsplads, med fokus på fastholdelse, tryghed i ansættelsen og gode pensionsforhold, ja så kan det vel ikke komme bag på nogen at tingene forsumper.
Forsvaret burde være en elitær ”uddannelsesinstitution”, hvor den der ikke præsterer bedre i år end sidste år er på vej ud, og hvor enhver benhårdt går efter at sikre egen og befolknings overlevelse bedst mulig i fald ballonen skulle gå op.
Dyrere end ’lave krav og lav løn’ -Ja! Men så kan man glæde sig over alle de dygtige specialister og ledere som uddannes til det civile, og som man vil kunne trække på hvis det skulle blive nødvendigt.
Det er sådan det går når små lande i frimærkestørrelse blander industripolitik med forsvarspolitik. I stedet for at vi fik skibe der gav mest valuta for pengene så er vi endt med skibe der gav fleste penge til danske skibsdesignere og våbenproducenter.
Royal Navy's fremtidige Type 31 fregat er bseret på Ivar Huitfeldt-klassen. De vil bygge 10 stk i alt. 5 til Storbritanien, 3 til Polen of 2 til Indonesien.
https://en.wikipedia.org/wiki/Type_31_frigate
Derudover vil Royal Navy's fremtidige Type 32 Fregat blive baseret på Absalon-klassen
https://en.wikipedia.org/wiki/Type_32_frigate
I nedestående artikkel sammenlignes Ivar Huitfeldt-klassen med de amerikanske Litorial Compat Ships (LCS). Her argumenterer skribenten for, at Danmark er i stand til at bygge bedre skibe til en lavere pris end USA.
Det må siges, at være en stor cadeau til OMT og dansk skibsdesign.
https://warontherocks.com/2013/08/getting-our-moneys-worth-lcs-vs-iver-huitfeldt-class/
Lidt af en bredside, med begrænset grundlag. Når det gælder inspektionsskibe, så er der ikke ret mange lande der har interesse i skibe der er lavet til at operere i isfyldte arktiske farvande langt fra egne baser, så det er ikke en "hyldevare". Norge var ikke just begejstret over at deres spansk byggede fregatter ikke var så "synkefri" som forventet. Vandet strømmede gennemskrueakslerne mellem forskellige lukkede sektioner.
Jeg kan ikke forestille mig andet end at den forværrede sikkerhedssituation gør at Norge og Canada også vil genoverveje deres arktiske flåde. Det er rigtigt at der var en designfejl på de norske fregatter. Vi finder forhåbentligt aldrig ud af hvordan danske fregatter ville opføre sig i samme situation. Pointen er at man end ikke har forsøgt med et samarbejde. Man vil hellere bygge hele skidtet selv. Det skaber jobs. Desværre er det meget dyre jobs.
Når det gælder vores fregatter så har de, i flere omgange vist sig at løse sine opgaver ganske udemærket. De våbensystemer der er ombord er standard NATO systemer. Det er ikke byggende værfts skyld at forskellige siddende regeringer i sin evige spareiver har undladt at opdatere udstyret på skibende endsige sørge for at den ammunition man har ikke er forældet.
Problemet er at det bliver den slags opdateringer bliver urimeligt dyre når de kun skal laves til 3 eller 5 skibe. Og når kun Danmark bruger de skibe så skal vi betale for det hele.
Og når Danmark ikke tester ammunition med jævne mellemrum, så er det givetvis fordi man ikke har så meget af det fordi det er dyrt. Havde alle de europæere der kunne forstille sig at bruge deres 76 mm kanon i en AA rolle. Havde alle de lande haft ens ammunition, ens processer for opbevaring, etc. så kunne man have testet nogle få granater ud af den samme pulje hvert år og så ville omkostningerne have været meget små.
Og åbenbart skal vi lave samme fejl igen med inspektionsskibene. De bliver også helt specielle.
Lidt af en bredside, med begrænset grundlag. Når det gælder inspektionsskibe, så er der ikke ret mange lande der har interesse i skibe der er lavet til at operere i isfyldte arktiske farvande langt fra egne baser, så det er ikke en "hyldevare". Norge var ikke just begejstret over at deres spansk byggede fregatter ikke var så "synkefri" som forventet. Vandet strømmede gennemskrueakslerne mellem forskellige lukkede sektioner.
Når det gælder vores fregatter så har de, i flere omgange vist sig at løse sine opgaver ganske udemærket. De våbensystemer der er ombord er standard NATO systemer. Det er ikke byggende værfts skyld at forskellige siddende regeringer i sin evige spareiver har undladt at opdatere udstyret på skibende endsige sørge for at den ammunition man har ikke er forældet.
Det er sådan det går når små lande i frimærkestørrelse blander industripolitik med forsvarspolitik. I stedet for at vi fik skibe der gav mest valuta for pengene så er vi endt med skibe der gav fleste penge til danske skibsdesignere og våbenproducenter.
Og åbenbart skal vi lave samme fejl igen med inspektionsskibene. De bliver også helt specielle. Skibe som kun Danmark kommer til at bruge. Gad vide om de får en radar der virker og et combat management system der løser de opgaver der kræves af et moderne skib? Og om de også skal sejle ud med ammunition der ikke har været testet i mange år fordi der er så lidt af det?