Nu afslører SpaceX, hvad der gik galt med verdens største raket

Plus27. februar kl. 13:154
Starship
Alle 33 motorer på løfteraketten tændte og brændte hele vejen de 2,5 minutter til Starship-fartøjet blev sluppet fri. Illustration: SpaceX.
En kædereaktion af begivenheder førte til, at Starship-fartøjet eksploderede på sin anden flyvning med 24.000 km/t. Nu peger alt på et nyt forsøg i marts.
Artiklen er ældre end 30 dage

Verdens største raket, Starship, ser ud til at have kurs mod en opsendelse i marts. 

Rumfirmaet SpaceX og de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA er nemlig blevet enige om, hvilke ændringer der skal foretages, før der bliver givet grønt lys til en ny flyvning. 

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
4 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
4
28. februar kl. 10:36
Re: Hvad forstås der ved udelukkende elektronisk styring?
  1. De benyttede hydraulisk styring til gimpal af motorene. Det er er nu blevet til rent elektrisk styring af gimpal. 
3
Journalistisk chef -
28. februar kl. 10:10
Journalistisk chef
Re: Hvad forstås der ved udelukkende elektronisk styring?

Som jeg forstår det, har det alene at gøre med, at man dropper brug af hydrauliske aktuatorer til at gimballe/dreje motorerne og går over til en ren elektromotordrevet aktuator-løsning. 

2
28. februar kl. 08:45
"Tilstoppet filter"

Hrmmm, det lyder mærkeligt - hvad skulle sådan et filter kunne opfange? Det er de færreste ting man kan smide i flydende ilt uden at det ender med et brag. Det eneste jeg umiddelbart kan komme i tanke om, der ville være værd at filtrere er vand (der som bekendt bliver relativt hårdt når det neddyppes i LOx)  På den anden side, så må der være nemmere måder at håndtere vand på i sådan et system, f.eks. ved bagning af tankene før påfyldning. 

Er det i det hele taget et "filter" eller er det nærmere en prop der tilsikrer lamnart flow af den kryogene LOx?

1
28. februar kl. 08:18
Hvad forstås der ved udelukkende elektronisk styring?

Skal styringen foregå ved mere individuel justering af brændstofflow til motorerne eller hvordan? Lyder fornuftigt at undgå potentielle fejlkilder: keep it simple.