Norsk ladeboks får måske en livline

Plus24. april 2023 kl. 14:277
Easee ladestander
Illustration: Easee.
Den norske producent Easee ser frem til, at de norske myndigheder kommer med en rapport om sikkerheden i deres ladebokse til elbiler. I mellemtiden har virksomheden fyret medarbejdere og søger ny kapital.
Artiklen er ældre end 30 dage

Der gik noget af et chok gennem elbilsverdenen, da den norske producent af ladebokse til private husholdninger Easee, fik et rødt kort af de svenske sikkerhedsmyndigheder.

Brøden bestod i, at Easee havde valgt en ren elektronisk løsning med en sensor for at undgå jordfejl - en såkaldt jordfejlsbryder - i stedet for et elektromekanisk system, som de svenske myndigheder mente var den rigtige løsning.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
7 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
7
27. april 2023 kl. 10:42
Tak for tydeliggørelse af…

Tak for tydeliggørelse af kravet om separat RCD type B.

Opklarende spørgsmål: hvordan virker to RCD i serie, som tilfældet vil være med en indbygget RCD i ladeboksen ELLER kombirelæ i tavlen ?

  • det er klart at den indbyggede eller kombi vil udløse for DC fejlstrømme
  • hvad med AC fejl ? (som jo kan optræde på kablet fra kombirelæ til ladeboks).

Kan du, eller andre, mon finde mere om kravet til flere RCDEr nye installationer ?

6
27. april 2023 kl. 09:01
I Danmark* skal en ladeboks…

I Danmark* skal en ladeboks sidde på en separat RCD. Du må ikke dele RCD med resten af husets installation.

Derudover er et almindeligt HPFI det samme som et RCD Type A. Type A er ikke nok, hvis ladeboksen ikke er beskyttet mod DC-fejlstrømme over 6 mA. Så skal man bruge Type B.

(*: Når jeg skriver "i Danmark", skyldes det, at kravet vistnok skyldes en fortolkning af nogle helt andre regler om, at nye installationer fremover skal have mindst 2 RCD'er, uanset om der er ladebokse eller ej. Jeg er ikke helt klar over, om det er den eneste regel, der styrer det, og om andre lande har anlagt samme fortolkning.)

5
27. april 2023 kl. 07:45
Hvis Easee ladebox interne…

Hvis Easee ladebox interne fejlstrømsafbryder ikke godkendes er løsningen så at der i el installationen installeres et HPFI tybe B ?

4
25. april 2023 kl. 10:49
Der findes mindst ro…

Der findes mindst ro forskellige typer HPFI-afbrydere.

Den elektriske fejl, som kan opstå på en ladeboks, er anderledes end den som HPFI afbrydere oprindeligt blev konstrueret til at beskytte imod. Derfor er en "sædvanlig" HPFI afbryder, som de fleste efterhånden har, IKKE tilstrækkelig overfor en ladeboks.

Der skal benyttes et såkaldt HPFI type B - som enten kan sidde i hovedtavlen som "ekstra" eller være integreret i ladeboksen. Det sidste foretrækkes ofte fordi installationsændring i hovedtavlen undgås.

Jeg har ikke tilstrækkelig viden om tilkobling af solceller, som vist også kræver HPFI type B. Måske kan hovedtavler kobles forskelligt, måske er kravet af henholdsvis solceller og ladeboks har eget HPFI type B.

3
25. april 2023 kl. 10:23
Undskyld på forhånd for min…

Undskyld på forhånd for min uvidenhed på dette felt , men kan ladeboksen ikke opnå den fornødne sikkerhed ved at blive koblet efter den fejlstrøms afbryder som nu sidder i tavlen med 3 faser lysnet ind og solcelle inverter tilkobling ? og hvis ikke, hvorfor ?

2
25. april 2023 kl. 08:14
Det handler nok mest om…

Det handler nok mest om dokumentation for at Easee ladeboksen faktisk kan det de påstår. Som jeg læser artiklen er der også tvivl om efter hvilken standard fejlstrømsbeskyttelsen er bygget efter.

EN 61008-1:2013 Fejlstrømsafbrydere uden integreret overstrømsbeskyttelse til husholdningsbrug o.l.

IEC 62955:2018 ED1 Residual direct current detecting device (RDC-DD) to be used for mode 3 charging of electric vehicles

EN 61008-1 er en harmoniseret std under Lavspændingsdirektivet og har derfor formodningsret, altså overholdes/følges standarden overholdes direktivets regler. Derimod er IEC 62955 ikke harmoniseret og kravene til dokumentation er væsentligt stører. Bl.a. skal det dokumenterer hvordan og hvorfor den valgte løsning er ligeså god som de krav der stilles i direktivet og som kendte løsninger. Mit gæt og det er et gæt er at Easee ikke kan stille med denne dokumentation.

1
24. april 2023 kl. 22:32
Hvad er det teknisk at Easee…

Hvad er det teknisk at Easee ladebox ikke kan ?

Hvor og hvor ofte har brugere og testcentere registret fejl på ladebox?

Har der været fare for liv ?

Er der risiko for at at "nogen" prøver at fastholde den gamle fejlstrømssikring pga kommercielle interesser ( lobbyist prads) ?