Mulig sabotage: Gentagne afsporinger på norsk-svensk malmbane

Plus28. februar kl. 09:5310
syv godsvogne uden last
Normalt sender det statsejede mineselskab LKAB dagligt over 20 tog fyldt med jernmalm fra Sverige til Norge. Nu står strækningen for anden gang inden for kort tid over for en lukning. Illustration: Trafikverket.
Banen er en helt central forbindelse, hvis Nato skal støtte Finland i krig. Når afsporing klassificeres som sabotage, kan efterforskning udvides.
Artiklen er ældre end 30 dage

Svensk politi undersøger, om der kan ligge kriminelle handlinger bag flere nylige afsporinger på jernbanestrækningen mellem den norske havneby Narvik og det svenske råstofmekka i Kiruna.

Senest skete det lørdag aften, da syv vogne uden last kørte af sporet nær den svenske by Vassijaure tæt på den norske grænse. 

Nu er strækningen lukket på ubestemt tid.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
10 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
12
2. marts kl. 13:28
Re: Altså

Problemet er selvfølgeligt at en det på en del af strækningen vil blive meget dyrt og tage meget lang tid. 

I sidste ende slipper vi nok ikke udenom at skulle overvåge kritisk infrastruktur meget bedre. For en bane som den i Sverige vil remote overvågning sikkert virke ok. Selvom store dele af banen følger hovedvejen så er der de fleste steder ingen grund til at der er mennesker i nærheden af banen.

Ja, det bliver dyrt, alene den norske strækning (40 km/500 højdemeter) Narvik - Riksgrensen regner man med vil koste 15-16 mia. NOK. Den svenske del Riksgensen - Kiruna (130 km) er ikke så udfordret, så den kan vel nok bygges for nogenlunde det samme. Nu er der allerede en bane, og det meste af traceen følger E10, så logistikken er noget enklere, end ved bygningen af den oprindelige bane.

I forbindelse med spærringen har mineselskabet LKAB fremført er driftstab på 100 mio. SEK om dagen. Så hvis det koster 30 mia. SEK, er det mindre end værdigen af et års malmtransport for LKAB. Derudover er der også et andet mineselskab der udskiber malm. Dertil kommer container/trailer transporterne til/fra Nordnorge, herunder mange fiskeprodukter.

Selv om banen går genne ødemark, hvor der ikke færdes mange mennesker, så giver terrænet også gode mulighed for at manøvrere uset. Der kan man jo læse om de norske tungtvandssabotager. Der er ingen store broer på strækningen, så man vil altid kunne reparerer og komme tilbage i trafik, rimeligt hurtigt.

Militært burde man også satse på Meråkerbanen - Mittbanan (Trondheim - Sundsvall). Særligt den norske Meråkerbane er stærkt "nedrationaliseret" ved at Bane-NOR har nedlagt mange krydsningsstationer, den påregnes dog elektrificeret til december 2024. Den svenske Mittbanan var elektrificeret i 1945. Den giver en god forbindelse til Midt/Nordsverige, hvor der er mange alternative vej og jernbaneforbindelser mod både nord og syd. Mens Malmbanen ender ved grænsen til Finland, med begrænsede forbindelser til anden infrastruktur.

11
1. marts kl. 00:37
Re: Altså

Her ville det have lettet situationen meget om man havde dobbeltspor.

Problemet er selvfølgeligt at en det på en del af strækningen vil blive meget dyrt og tage meget lang tid. Men det behøver selvfølgeligt ikke være en alt eller intet beslutning.

I sidste ende slipper vi nok ikke udenom at skulle overvåge kritisk infrastruktur meget bedre. For en bane som den i Sverige vil remote overvågning sikkert virke ok. Selvom store dele af banen følger hovedvejen så er der de fleste steder ingen grund til at der er mennesker i nærheden af banen.

10
29. februar kl. 22:17
Re: Altså

Hvordan gør man det rent praktisk, når der er tale om en jernbane? To spor er næsten lige så nemme at sabotere som et - med mindre det andet spor går af en anden rute. At postere vagtposter hele vejen er dyrt, koldt - og virker ikke. 

December afsporingen var nok bedre, end nogen jernbanesabotør kunne drømme om. En vogn "går på gulvet" og køre på svellerne over ~15 km, indtil den passerer et sporskifte, hvor den vælter sammen med de efterfølgende ~10 vogne. Mens de bagerste vogne, de forreste vogne og lokomotivet bliver på sporet. Når første vogn vælter sprænges toget og bremseledningen, derfor er det typisk kun en gruppe vogne der bliver afsporet. Bortfjernelsen det havarerede tog, og reparation af sporet fra selve afsporingen, det kan gøres på nogle få dage. Problemet er at den afsporede vogn, har kvadret svellerne over de 15 km. Det tog to måneder at udskifte 25.000 sveller, i sne og -30°C. Det kunne en jernbane sabotør ikke have klaret bedre. 

Her ville det have lettet situationen meget om man havde dobbeltspor.

Noget lignende skete ved afsporingen ved Farris i Sønderjylland 2012, her tog det tre uger at reparere sporet over 7-8 km. Det var selvfølgelig mens der endnu var enkelspor.

Det andet problem er så kapaciteten, jernmalm er en strategisk råvare der må prioriteres på linje med militær transporter.

9
29. februar kl. 20:55
Re: Altså

Tja, jeg synes nu, at der er rigeligt med grunde til at fængsle russere...

Det lyder bare lidt for meget af en vis georgiers forestillinger om trotskister, hver gang der røg en sikring.

8
29. februar kl. 13:46
Re: Altså

Hvad kan vi gøre for at sikre strategisk infrastruktur. Det skal vi gøre uanset om der i den konkrete diskussion er tale om sabotage eller ej.

Hvordan gør man det rent praktisk, når der er tale om en jernbane? To spor er næsten lige så nemme at sabotere som et - med mindre det andet spor går af en anden rute. At postere vagtposter hele vejen er dyrt, koldt - og virker ikke. 

Så man skal finde på noget helt andet, man kan gøre, når toget ikke fungerer. Eller man skal være hurtige til at få det til at fungere igen.

7
29. februar kl. 10:32
Re: Altså

Bør vi ikke få afklaret, om det nu faktisk er sabotage, før vi fængsler russere eller samer?

Tja, jeg synes nu, at der er rigeligt med grunde til at fængsle russere...

6
29. februar kl. 09:58
Re: Altså

Bør vi ikke få afklaret, om det nu faktisk er sabotage, før vi fængsler russere eller samer?

Jo men ... der er to spor i den her diskussion:

  1. Finde ud af hvad årsagen er og evt. hvem der står bag.
  2. Hvad kan vi gøre for at sikre strategisk infrastruktur. Det skal vi gøre uanset om der i den konkrete diskussion er tale om sabotage eller ej.
5
28. februar kl. 22:59
Altså

Bør vi ikke få afklaret, om det nu faktisk er sabotage, før vi fængsler russere eller samer? Der kan jo være andre forklaringer. Tilsyneladende skal skinnerne fejes. Vi har også selv haft flere (2?) afsporinger (ved Horsens), hvor forklaringen ikke var russere men manglende overblik og manuel styring af sporskifter. Vi har selv haft en del afbrydelse af togtrafik på grund af jordskred. 

3
28. februar kl. 17:12
Byg et ekstra spor. I lyset

Byg et ekstra spor.

I lyset af den seneste udvikling, bør NATO nok prioritere denne infrastruktur op - og betale Norge og Sverige for hurtigt at opgradere til 2 spor "med overvågning".

2
28. februar kl. 15:47
Putin

Putin udtalte i 2002: "Det der skader andre lande er godt for Rusland".

Med den holdning er der jo bare frit slag i vores åbne samfund.