Luftfartens grønne brændstoffer er nødlandet i stilhed

Plus23. februar kl. 07:0015
Påfyldning af flybrændstoffer i Københavns lufthavn.
Vejen for grønt brændstof til luftfarten var banet, men Green Fuels for Denmark valgte en anden vej end forskere anbefalede. Et valg, der måske har sat projektet tilbage. Illustration: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix.
Planerne om at få danske indenrigsfly over på bæredygtige brændstoffer har lange udsigter. Et storstilet projekt står stille, og alternativer lader vente på sig.
Artiklen er ældre end 30 dage

I oktober 2019 sad Ingeniørens udsendte sammen med en flok andre journalister til møde i Københavns Lufthavn. Anledningen var en ny rapport om produktion af bæredygtigt flybrændstof – også kaldet SAF (sustainable aviation fuel). 

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du få en forlænget prøveperiode med et erhvervsabonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
15 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
15
10. marts kl. 03:12
Re: Pilot anlæg for PtX/Våben til

I stedet for snak, kunne vi så ikke få at vide, hvad det vil koste at fremstille flybrændstoffer ved hjælp af Vind og Sol.

Har du da regnet det ud for atomkraft?

Men du kan slå opslagsprisen op på dogger banke, som er helt offentligt, ligesom Hinkley og OL3 er, da de har krævet støttekronner for at opføres.

Du har nu prisen pr produceret kWh, pr værktype. 

Så ganger og dividere du med den konverteringsfaktor du mener skal bruges for at lave en kWh strøm om til flybrændstof.

Disse tal har været forelagt i forumet, i andre tråde, men da jeg fornemmer du ikke tror på dem, kan du selv slå dem op. 

'Ik så meget snak, men rene tal der kan slås op og beregnes', smart, ik? 

14
10. marts kl. 01:05
Flybrændstof

Hvis det gælder om at erstatte fossile brændstoffer med elektrofuels, så er det mærkeligt at man netop vil lave flybrændstof. Der er så strikse krav til det , at det må blive meget dyrt. Til andre formål kan man næsten bruge hvad som helst.

At man ikke vil kunne producere nok kan man overkomme ved tilsætning til de konventionelle brændstoffer. Og udsigterne til at kunne producere nok er meget lange.

13
26. februar kl. 14:06
Re: Hvorfor?

Hej Anders

Kunne man så ikke få lavet den nødvendige undersøgelse samt tiltag, så man kan komme videre med projektet

11
24. februar kl. 17:56
Pilot anlæg for PtX/Våben til

Pilot anlæg for PtX/Våben til Ukraine og os selv.

I stedet for snak, kunne vi så ikke få at vide, hvad det vil koste at fremstille flybrændstoffer ved hjælp af Vind og Sol.

Foreligger disse data ikke, burde det ikke være noget problem for de interesserede at skaffe privat finansiering til et pilot anlæg. Det kan f.eks. Copenhagen Atomics, trods den almindeligt udbredte skepsis overfor atomkraft. Så burde det da være meget lettere for folk, der vil bygge et PtX anlæg. 

Kommet så vidt, og når det foreligger et ærligt driftsregnskab, men ikke før, kan vi vurdere om ideen er bæredygtig. 

Man må naturligvis forudsætte, at forsøgsanlægget drives udelukkende på vind- og solenergi, så man kan se, om dette overhovedet er muligt. 

I  mellemtiden bør vi naturligvis bruge vore penge på våben til og selv og til Ukraine. Klimaet er jo komplet ligeglad med med en dansk og tysk grøn omstilling.

Men man kan da notere sig, at Frankrig i 2021 og 2022 udviklede henholdsvis 105 og 116 gram kuldioxid per forbrugt kWh, medens de tilsvarende tyske tal var 179 og 186 gram kuldioxid per kWh.  

Tyskerne producerer jo langt mere vind- og solernergi end franskmændene. Og danskerne skjuler deres kuldioxidudledning ved at brænde andre landes skove af. 

Kilde: BP World Energy Statistichs 2023. Og Entsoe.

10
24. februar kl. 16:52
Re: Sagen er, at fremtidens energiforsyning

Sagen er, at fremtidens energiforsyning ikke kan tilvejebringes med vedvarende energi, såfremt behovet ikke tilpasse produktionen, læs meget mindre energiforbrug! At ødsle den sparsomme sol- og vindproduktion bort til flybrændstof forekommer da aldeles tåbeligt, med respekt til alle de øvrige ønsker til vedv. energi.

Klart at fremtidens energi kommer fra sol og vind og stadig mer (se statistikk). En stadig mindre del av økt produksjon vil gå til øyeblikkelig bruk (knapt halvparten) mens resten vil gå til hydrogenprodusjon. Dette hydrogenet vil gå i stor grad til transport og dermed fase ut fossile brensler og ikke minst til å lage ammoniakk og andre industrielle anvendelser. Disse avtagere av strøm vil ta av "overskuddsproduksjonen" av strøm , altså fleksibelt stømbehov og mye hydrogen vil bli lagret for kortere eller lengre tid , litt som olje, gass, bensin og diesel i dag. 

Med en tre fire til femdobling av vind og sol (for å fase ut fossile brensler), vil også minimumsproduksjonen stige så mye at en bare unntaksvis behøver balansekraft. Med stadig større og billiger batterier vil trolig disse i stor grad stå for balanse over døgnet og opp til noen få deger.

Også store mengder strøm vil gå til bil, lastebil og flybatter. Også her har en emn fleksibel bruk av strømmen. I tillegg vil V2G komme raskt slik at bilbatterier kan avgi enegi inn i nettet etter behovet og i sjeldne tilfelle stp for  frekvenskontroll og i spesielle tilfell også bidra med betydelig effekt over timer om en reaktor pl utselig faller ut!

E-fuels er en dårlig løning når en kan bruke hydogenet direkte til brenselcelle ig gassturbiner. Å ta Hydrogen og kombinere det med CO2 for å få efuels som diesel og bensin av disel, synes jeg er meningsløst, unødigy dyrt og en er like langt med nye CO2-utslipp!

9
23. februar kl. 18:30
Sagen er, at fremtidens energiforsyning

Sagen er, at fremtidens energiforsyning ikke kan tilvejebringes med vedvarende energi, såfremt behovet ikke tilpasse produktionen, læs meget mindre energiforbrug! At ødsle den sparsomme sol- og vindproduktion bort til flybrændstof forekommer da aldeles tåbeligt, med respekt til alle de øvrige ønsker til vedv. energi.

8
23. februar kl. 14:42
Re: Siemsens mølleproblemer

Nogle af hovedårsager til problemerne på Siemens landmøller er beskrevet her 

Nu gik min undren lige så meget på spørgsmålet: Vi står måske med et vigtigt teknisk issue, og vi skriver på en platform der kalder sig "Teknologiens Mediehus" så hvorfor er der total stilhed om det emne herfra - har man ikke masser af folk der kunne undersøge og beskrive hvad det handler om, specielt den tekniske side af det?

Det er fint nok at man kan læse om det i internationale medier, men det synes at være gået helt under radaren herhjemme! 

7
23. februar kl. 14:40
Re: Siemsens mølleproblemer

De har ik desto mindre, for et par dage siden, vundet udbudet med Baltic park 2 & 3, I Polen.

Jeg håber de kommer tilbage i fuld spring. Ingen har behov for et marked, med meget få leverandører. 

6
23. februar kl. 14:36
Re: Hvorfor?

Gætter på risiko for kernekraft, kannibalisering i vindkraft, rentestigning og stigende produktionsomkostninger.

5
23. februar kl. 14:15
Flere plug and play løsninger er sikkert vejen frem.

Alle grønne projekter bliver meget hurtigt utrolig kompliceret at implantere. Hvis man gjorde det meget lettere, vil der sikkert blive lavet flere resultater. 

 

Eksempel: 

Man har noget vedvarende energi, noget vand og noget biomasse. 

Det vil være let for en slutbruger hvis der bare skulle købes en kasse hvor den vedvarende energi, vandet og biomasse blandes. 

Hver måned får slutbrugeren så afregning for:

  1. Salg af bæredygtig brændstoffer
  2. Salg af overskudsvarme til fjernvarme 
  3. Salg af el til opladning af elbiler.

- og så behøves han/hun ikke at tænke mere over det! 

4
23. februar kl. 14:09
Siemsens mølleproblemer

Nogle af hovedårsager til problemerne på Siemens landmøller er beskrevet her 

What’s the problem with Siemens Gamesa’s onshore wind turbines? [Update] (electrek.co)

Men problemet er større. Da Siemens gik sammen med Gamesa fik man overbevist Siemens toppen om at Vindmøller bygget på de spanske fabrikker var lige så gode som de danske til lavere pris og man nedprioriterede  derfor onshore vindproduktion i Brande/Ålborg.

Desværre opstod der rigtig mange problemer hen ad vejen der viste, at ovenstående nok ikke var helt rigtigt og Siemens er nu endt i en gigantisk regning. 

Læg hertil at Siemens pt. næsten ikke tør byde på landvind og mange af havvindsprojekterne er enten droppet  eller skubbet på ubestemt tid pga. de nye "rentevinde" . Så Siemens er endt op i ,at bede den tyske stat om 120 milliarder Kr. i lånegarantier.

 

 

3
23. februar kl. 11:55
Re: Hvorfor?

Vi har lige oplevet at den tyske regering måtte stille en garanti på 15 mia euro så de ikke knækkede halsen på deres havarerede møller, det kan tilføjes at de havde et lignende problem omend ikke så markant i 2016!

Så måske er troen på vindmøller også vigende?

Som læser af Ingeniøren kan det godt undre at man ikke tager den slags teknisk stof op og behandler, jeg husker en artikel om forskning i kuglelejer, men ellers ikke noget?

Så hvad handler det om, hvilke tekniske problemer er der tale om, hvem rammer det - formentlig ikke alle, er det et spørgsmål om pris og kvalitet hvor man er gået på kompromis eller er udviklingen mod stadig større møller gået for hurtigt?

1
23. februar kl. 10:45
Hvorfor?

Hvorfor blev de 2 vindmølle projekter der kunne understøtte produktionen stoppet