Langt til grønne fly i Europa: Teknologien til at sikre nok brændstof er stadig umoden

Plus30. januar kl. 17:313
Langt til grønne fly i Europa: Teknologien til at sikre nok brændstof er stadig umoden
Her ses et fly, der skal tankes med en blanding af bæredygtigt og fossilt flybrændstof. Ifølge EU-lovgivning skal blot to procent af brændstoffet i europæiske fly være bæredygtigt i 2030. Som den første indenrigsrute i Danmark indledte Alsie Express i samarbejde med Sønderborg Lufthavn og DCC & Shell Aviation, flyvninger på biobaseret flybrændstof. Illustration: DCC & Shell Aviation.
Trods målsætningen om at reducere forbruget af fossilt brændstof i luftfarten sørger EU ifølge miljøorganisationer ikke for, at der er bæredygtige alternativer
Artiklen er ældre end 30 dage

EU’s ambition om at udfase fossile brændstoffer i den europæiske flytrafik risikerer blot at være tomme ord.

Det advarer miljøorganisationen Transport & Environment om i en ny rapport om manglende investeringer i de planlagte produktionsanlæg, der skal sørge for ikke-fossilt brændstof til flybranchen. 

»Der er stadig en lang vej foran os, inden vi ser brintbrændstof i vores fly,« udtaler Camille Mutrelle, ekspert i bæredygtigt flybrændstof hos Transport & Environment, til Euractiv.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du få en forlænget prøveperiode med et erhvervsabonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
3 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
3
30. januar kl. 23:32
Re: Hmmm…

Det må settes atskillig større trykk på utvikling av elfly og fly basert på hydrogen fra EU's side og langt mer krevende målsettinger

Jeg spørger bare hvor meget det vil bidrage med, vil det løse noget som helst? 

Det er set før, at en sektor eller et folkeslag er blevet udråbt til årsagen. Venligst tænk over proportionerne.

2
30. januar kl. 23:15
Re: Hmmm…

Hvis man i stedet for at lege, at vi fikser syntetiske kulbrinter så vi kan lade som om det er grønt satsede på at løse den anden ende (dvs. motoren og brændstoftankene) ville det gå langt hurtigere og blive meget grønnere men så ville PtX eventyret kollapse med et hult drøn.

PtX er meningsløst når en kan bruke hydrogen direkte i stedet for å omdanne hydrogen til jetfuel som gir ca like mye CO2-utslipp som jetfuel og tilleggseffektene ved utslipp i flyhøyde. Så helt enig med Maciej Szeliga. 

Det må settes atskillig større trykk på utvikling av elfly og fly basert på hydrogen fra EU's side og langt mer krevende målsettinger. EU har jo vært svært dyktig på klimainnsats på andre områder, så det bør følges opp også her.

1
30. januar kl. 19:05
Hmmm…
  1. elektriske fly
  2. brint enten direkte i en gasturbine eller via brændselscelle 

Rolls-Royce har i 2022 demonstreret en gasturbine til fly på brint, prototype men en kørende prototype!

Hvis man i stedet for at lege, at vi fikser syntetiske kulbrinter så vi kan lade som om det er grønt satsede på at løse den anden ende (dvs. motoren og brændstoftankene) ville det gå langt hurtigere og blive meget grønnere men så ville PtX eventyret kollapse med et hult drøn.