Kvindelige STEM-talenter overses af undervisere: Mangler de ’gyldne tanker’

Plus28. september 2023 kl. 04:004
Kvindelige STEM-talenter overses af undervisere: Mangler de ’gyldne tanker’
Illustration: IT-Universitetet i København.
‘Kvinder er samlere og mænd er jægere.’ Forestillinger om, hvordan talent ser ud, kan skubbe det kvindelige potentiale ud af universiteternes tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, viser ny dansk forskning.
Artiklen er ældre end 30 dage

Talenterne blandt de kvindelige studerende på naturvidenskabelige fag overses, fordi de ikke lever op til undervisernes forestillinger om, hvordan talent ser ud. Det kan eksempelvis betyde, at de ikke får tilbudt en ph.d i lige så høj grad som de mandlige studerende. Det viser ny dansk forskning.

Det er nemlig ikke nok at være blandt de bedste til sit fag. Man skal eksempelvis stille en bestemt slags spørgsmål, der i underviseren eller vejlederens øjne signalerer, at man har det talent, der skal til for at ende i forskning.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
4 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
4
2. oktober 2023 kl. 13:31
Bliver misforstået

Jeg oplevede tit at blive misforstået af underviserne under studierne. Når jeg rakte hånden op og spurgte om noget, antog underviseren, at jeg spurgte om noget meget basalt og svarede på det, i stedet for hvad jeg egentlig spurgte om. Som regel måtte man ikke afbryde og korrigere, og måtte vente på at historien der startede ved Adam og Eva var slut. Når den så var slut, var der ikke tid til at spørge om mere...

3
1. oktober 2023 kl. 09:29
Jægere og samlere, helt konkret

Hvis der virkeligt måtte være noget om, at pigerne underpræsterer mht. nye, uventede tanker. Kan de sociale medier og livsstilserhverv spille ind? Giver ekstrem social kontrol især på spindesiden, hvor pigerne/kunderne holdes i konstant skruestik af forventninger, der er lammende. Al energi bruges på at holde facaden.

Men man kan studse over selve billed-sproget i eksemplet: jægeren som den kreative, samleren/vedligeholderen som det modsatte. Helt bogstavelig talt: Hvor mange forskellige typer af bytte har den gennemsnitlige jæger haft: 5-50 styks? Jægerens risiko: han kan blive såret/dræbt under jagten.

Hvor mange forskellige typer planter, fibre, ler, nødder, insekter, æg samler samleren: 500-1000 styks? Samlerens risiko: hun selv eller hendes børn kan få udslet/blive forgiftet, hvis hun ikke ved hvad hun gør. Langt større mængde materiale og data at håndtere. Arbejde døgnet rundt.

Det der fortrinsvist har særhypet jægeren, er byttets størrelse, og hans egne talegaver. Måtte alt bytte være i musestørrelse, bliver hans egen størrelse vel derefter.

Man kan sådan stille spørgsmålstegn ved, hvem der burde være mest kreativ/risikovillig af de to, og hvad der vil være mest hensigtsmæssigt; tilsyneladende forskelle omhandler evt. mere eftertidens branding end virkeligheden. Miljø og ressourceproblemerne i nutiden taler meget mere for vedligeholdelse og kun det nødvendige, fremfor nyt-nyt og stort-stort.

2
28. september 2023 kl. 17:17
Jægerne har også et handicap

Om man kan opdele kønnene i samlere og jægere, ved jeg ikke. Det forekommer mig at være en idé udtænkt af en "stenalderhjerne" - og dem ved vi godt, ikke passer til nutiden. De er "problemet" eller er 12-tals personer med PhD problemet?

Der er for længst gået inflation i 12-taller - og det er næppe kvindernes skyld - selvom de nok får flest af dem.

Vidensdeling var engang Ingeniørens dyd, men det er som, at man nu har vendt begrebet på hovedet - viden er noget man slår "mønr af". Prognosen er ikke god.

(Hvor bliver pointen af, der kan slutte denne kommentar?)

Den skal nok gå en generation eller to, før det danske uddannelses system er "renset" for de "jægere" - der kun bringer sig selv "frem"; og det kan være Putin kommer først, så vi skal begynde helt forfra. Det må man ikke håbe - og der er faktisk tegn i tågerne på, at der er andre muligheder.

1
28. september 2023 kl. 11:03
Reproduktion eller nyskabelse?

Super spændende artikel. Gælder givetvis hele vejen ned gennem undervisningssystemet. Det er meget genkendeligt, at hvis man 'kommer udefra' (uanset om det er fordi man har et andet køn, hudfarve, kultur eller social baggrund) skal man bruge en del tid på at afkode lingo, værdisæt, normer osv. på studiet før man kan spille med. Så det man dog har af fast grund under fødderne, er at slide i det, og gøre de ting, man oplever der forventes. Der er derfor mange '12-tals piger & drenge' blandt de, som kæmper med at begribe koderne. De har væsentligt længere hen til at gå fra at reproducere det stof, der indlæres, til selv at skabe noget nyt. Så det vigtige her må være, om man kan justere på miljøets usynlige krav til indpasning, således at det fra dag 1 er klart for alle, at man kan være på mange forskellige måder og alligevel passe ind, og samtidig om man tidligere kan skabe en platform for selvtillid hos de uindpassede, hvor de føler sig frie til at være skæve, nysgerrige, 'dumme' og dermed betræde nyt land? PS - det gælder bestemt ikke kun STEM; prøv at starte på en kreativ uddannelse med en mor der er dagplejemor eller en far der er sygeplejerske...