Kunstig intelligens rydder op i maskuline jobopslag

Plus9. september 2023 kl. 08:004
ansøgninger
»Vi har en tendens til, at tonen kan blive lidt maskulin. Men vi forsøger at have en mere blød tone, som er mere kønsneutral i sine budskaber,« fortæller HR-manager Rikke Felletoft om Siemens Energys jobopslag. Illustration: Rasmus Meisler.
Flere virksomheder bruger kunstig intelligens for at skabe jobannoncer med så bred appel som muligt.
Artiklen er ældre end 30 dage

Performance, expert og winner mentality. Såkaldte kønnede ord, der helst ikke skal være for mange af – hvis overhovedet nogen – i den gode jobannonce. De kan nemlig virke ekskluderende og afholde potentielle kandidater fra at søge.

Ord som inclusion, culture og energy har derimod et mere bredt appellerende schwung over sig. Det er i hvert fald det, man er kommet frem til i Siemens Energy, der bruger kunstig intelligens til at detektere såkaldt ubevidst bias i deres jobannoncer.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du få en forlænget prøveperiode med et erhvervsabonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
4 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
7
14. september 2023 kl. 20:42
Re: Det kan nu også have

Det kan nu også have den modsatte effekt. Jeg springer direkte annoncer over, hvis der er for mange "inclusion", "diversion" etc. skrevet i den. Hvorfor? For mig sender det et signal om, at virksomheden sætter "at være med på bølgen" foran fagligheden.

Jeg interesserer mig ikke for "bløde" værdier, folks religion, farve, seksualitet etc. Min interesse ligger i det tekniske. Og hvis det tekniske overskygges af de "bløde" værdier, så er firmaet i min optik ligegyldigt.

Det er ikke velset, hvis du skriver en ansøgning. Jeg har prøvet at skrive ansøgninger, med masser af diagrammer, simuleringer og software, og det er ikke det virksomhederne går efter.

6
12. september 2023 kl. 06:59
Det kan nu også have

Det kan nu også have den modsatte effekt. Jeg springer direkte annoncer over, hvis der er for mange "inclusion", "diversion" etc. skrevet i den. Hvorfor? For mig sender det et signal om, at virksomheden sætter "at være med på bølgen" foran fagligheden.

Jeg interesserer mig ikke for "bløde" værdier, folks religion, farve, seksualitet etc. Min interesse ligger i det tekniske. Og hvis det tekniske overskygges af de "bløde" værdier, så er firmaet i min optik ligegyldigt.

3
10. september 2023 kl. 11:21
Virksomhedens kultur versus annoncen

Virksomhedens/afdelingens kultur skal afspejles i annoncen, og ikke i en ordlyd som de synes korrekt i HR afdelingen. Det kan ikke nytte at lokke medarbejdere der ikke vil trives i afdelingen til,

2
9. september 2023 kl. 23:18
HR konsulentens mål!

Er det et mål i sig selv at nå bred ud? Skulle man ikke helst finde den rigtige kandidat som har ekspertviden og vindermentaliteten?