Kineserne overhaler Tesla – og de har statsstøtte med

2. februar kl. 13:0615
Kinesiske BYD solgte flere elbiler end Tesla i de sidste tre måneder af 2023. I ugens Transformator ser vi på, hvad det er for nogle fordele, kineserne har i den hårde konkurrence. Vi skal også ud i P-skilteskoven og høre om plastisk ler.
Artiklen er ældre end 30 dage
Remote video URL

Da årets bil 2023 skulle kåres, var kun to ud af de syv kandidater europæiske – og så var der to kinesiske. Elbiler forstås. Listen viser med al tydelighed, at de kinesiske bilproducenter har skruet ambitionerne markant i vejret, siden vi så de første modeller fra øst og grinede lidt overbærende.

Ikke at de kinesiske elbiler fylder specielt meget i trafikken – endnu. Men skal man tro eksperterne, er kvaliteten i hurtig forbedring, mens det kinesiske styre sætter begrænsninger på eksporten af sjældne jordarter og procesteknologi til batteriproduktion. Så vi er på vej ind i en hård konkurrence med en modspiller, vi er afhængige af, og som ikke tøver med at smide åbenlys statsstøtte i motoren på alle nye modeller. Det kan gøres med meget favorable lån og privilegeret adgang til de vigtige batterimaterialer. Det tydeligste tegn ses i de nyeste salgstal, hvor BYD nu har overhalet Tesla som verdens største producent af elbiler.

Anden bilinvasion i historien

I denne uges Transformator ser vi på årsagerne til den kinesiske succes på elbilmarkedet, og hvad vi kan gøre ved det. For det kan godt være, at bilerne ikke fylder meget i trafikken. Men her er det værd at erindre, hvordan det gik, sidste gang asiatiske biler kom trillende ind på europæiske havne. Mazda og Toyota gik på år fra at være sære navne til at blive dominerende på markedet og gav dødsstødet til britisk bilproduktion. Nu hedder de Hongqi, Aiways, BYD, JAC, Lynk & Co, Maxus, MG, Nio, Voyah, Xpeng, og flere er på vej. 

Men har man så fået anskaffet sig en elbil, bliver en af de første udfordringer at finde vej i skilteskoven. Betyder en ledning sammen med et stort P så, at der kun må holde elbiler? Hvad er forskellen på reserveret og forbeholdt elbiler? Gælder tidsangivelserne sammen med skiltet så kun elbiler inden for tidsrummet? Og hvad så om natten? Vi prøver at finde en forvirret forklaring.

Leret der lever

Den sidste tur går under jorden til en videnskabelig forklaring på plastisk ler. En udbredt del af den danske undergrund, som er blevet kendt i forbindelse med den vel nok mest omtalte jordbunke i moderne tid. Men den er mest kendt som noget, der er glat som sæbe. Vi forklarer, hvad det er for geologiske og kemiske sammensætninger, der giver plastisk ler sit eget liv, adskilt fra moræneleret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Transformator

Podcasten fra Teknologiens Mediehus sætter strøm til ugens største nyheder inden for teknologi, forskning og naturvidenskab og analyserer de svingninger, der på godt og ondt transformerer verden og vores samfund.

Vært: Henrik Heide

Medvirkende: 

  • Bjørn Godske, motorjournalist, Ingeniøren
  • Christian Rantorp, redaktør, MobilityTech
  • Liv Bjerg Lillevang, videnskabsjournalist, Ingeniøren
  • Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM med fokus på elbiler, opladning, elpriser og privatøkonomi
  • Karsten Lemche, journalist og testkører, Motor

Klip: Søren Rask Petersen

Abonnér på Transformator:
Følg i iTunes
Følg på Spotify

På mobilen: Søg på Transformator i din podcast-app.
På iPhone er podcast-appen indbygget. Har du en Android-telefon, kan du finde podcast-apps i Google Play. F.eks. kan du benytte denne gratis app.


Links:

15 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
15
8. februar kl. 21:38
Re: Har .. med

Jeg tror det er en stor fejl at regne kinesiske biler for at være af ringere kvalitet end de såkaldte europæiske premium mærker

Jeg var en tur i Bellacenteret til årets elbilsudstilling. Bedømt ud fra samlekvatitet i kabinen er Kinesiske biler skruet skræmmende godt sammen.

Jeg tror at folk forveksler "kvalitet" og kulturelle forskelle. F.eks. var der en rimelig lækker bil (har glemt hvilken) derude, monteret med kameraudposninger her og der og alle vegne. For en Dansker var kameraerne rene øjebæ, men det er meget muligt at de er særdeles attraktive med en Kinesers øjne. 

Vi har lidt det samme med Amerikanske biler, der i Europæiske øjne er vulgære kæmpekasser, kastet sammen med en kulskovl og som rasler hver gang de møder et bump i vejen. For en Europæer er den slags utåleligt, men for en Amerikaner der er vant til støjende A/C betyder rasleriet sikkert ikke noget - bare køretøjet er stort og dominerende 

14
8. februar kl. 17:36
Re: Tjo

...og så selv opgradere min BMV I3 til en anden passende tysker, når specifikationerne er til det og priserne er trykket ned så det giver mening

når/hvis dette indtræffer:

Notionally, electric cars are booming. Globally, they made up14 percent of the market in 2022, up from 9 percent in 2021 and 5 percent in 2020. Over 60 percent of sales were in China. The experience of more mature markets, however, is that sales tend to stall once an initial rush of enthusiasm from early adopters has run its course, and large, enticing grant schemes have come to an end. In November 2023, UK sales of pure electric cars stood at 24,359, a plunge of 17.1 percent on the same month in 2022. Overall car sales were up 9.5 percent over the same period. Was it a blip? Sales in the first 11 months of 2023 show that electric cars had a 16.3 percent share of the market, up a little from the 15.1 percent in the first 11 months of 2022. Yet closer examination of the figures, from the Society of Motor Manufacturers and Traders, shows that the modest increase in market share was entirely down to fleet buyers, who were attracted by tax advantages. In the first half of 2023 private buyers bought 37,000 electric cars, down from 41,800 a year earlier. It is a similar story in Germany, where the government’s target to put 15 million electric cars on the roads by 2030 is beginning to look a pipe dream. In November 2023 sales were down 22 percent on the same month in 2022...

13
7. februar kl. 13:53
Re: Har .. med

Hej Allan

Det er et godt spørgsmål, men har Tesla, jf. den debat der er om rustbeskyttelse af Tesla?

Personligt: min vivs Polo (10 år gammel) bliver undervognsbehandlet hver anden år. og det er fint. Min A4 V6 TDI fra 2001 (450.000 km) bliver ikke undervognsbehandlet, ingen anmærkninger ved syn.

Så der er forskel. 

12
7. februar kl. 13:43
Re: Har .. med

Hej Jens

Du har ret, de kinesiske bilproducenter er jo blevet godt informeret af de europæiske primium mærker, via f.x. opkøb, samlefabrikker mm.

Kinesiske ingeniører er ikke dårligt, de kan lære - hurtigt. 

Personligt holder jeg nu fast i AUDI, 2 biler siden 1982, AUDI Coupe R5 og nu A4, V6TDI, ja jeg bliver nok udskammet for V6 TDI, men hvorfor 'skrotte' en god bil?

11
7. februar kl. 08:43
Tjo

Jeg er nu ikke så bekymret for det makro-økonomiske, kineserne er jo selv lidt på r.... i disse år og også gensidigt afhængig af vesten for at holde gang i hjulene hjemme. Mon ikke det med råstofferne retter sig i takt med de økonomiske nødvendigheder?

Så som Ingeniør vil jeg da bare glæde mig over de tekniske fremskridt der sker, og så selv opgradere min BMV I3 til en anden passende tysker, når specifikationerne er til det og priserne er trykket ned så det giver mening. Men forhåbentlig varer det ikke så længe, IX1 lyder som et godt bud med 4-hjuls træk og 1200kg på jydekrogen, meeen prisen kunne nok godt lige tåle en justering. 😎

10
4. februar kl. 15:36
BYD er først begyndt at

BYD er først begyndt at vise muskler

20.000 ekstra ingeniører på 18 måneder - det bliver nok til noget teknisk disruption

https://borsen.dk/nyheder/pleasure/kinesisk-kaempe-med-aggressive-planer?b_source=borsen&b_medium=row_0&b_campaign=list_9

9
4. februar kl. 08:05
Jeg synes at Bjørn glemmer

Jeg synes at Bjørn glemmer vigtige detaljer.

  • I USA gives kun tilskud til elbiler produceret i Nordamerika
  • De amerikanske legacy auto trak sig "små bils markedet". Pga de ville koncentrere sig om at tjene på de store.  Så amerikansk bilproduktion er kun ganske få segmenter.

Herren fra FDM har en god pointe. Kineserne er måske gode til IT, men det udmønter sig bare ikke i gode biler.  Personligt så synes jeg at deres brugerflade er smæk fyldt med fejl.

7
3. februar kl. 22:55
Re: BYD - BEV og hybrider

BYD dreier produksjonen fra PHEV til BEV og oppretter i tillegg mange nye fabrikker (også en ny i Ungarn). BYD vil dermed raskt øke sin produksjon i 2+24 mens Musk sier at Tesla ikke vil øke så mye før de får Model 2 i produksjon

så bliver det springende punkt, hvorledes det i 2024 vil gå med afsætningen!:

Western Europe’s car sales growth will slow in 2024 to less than half the pace of this year, while profits, already weakening, will also be pressured by the first tranche of net zero carbon dioxide rules forcing manufacturers to sell a proportion of EVs despite likely losses.

Even while auto sales in Europe looked strong during 2023, the industry’s underlying profit fundamentals were deteriorating fast, as electric cars failed to meet expectations. Prospects weren’t helped by Germany’s surprise decision to end all subsidies for electric vehicles.

Bernstein Research said this is bad news for automakers’ profits in 2024 and prospects for EV sales...

6
3. februar kl. 21:12
Re: Har .. med

Jeg har det lidt vanskeligt med danskernes oplevelser af "kvalitet". Af naturlige årsager baserer dig sig mere på fornemmelser end på fakta, for hvordan m,åles kvalitet. 

Det er som om bestemte mærker har et rygte for en bedre kvalitet end andre. Man kan stille sig spørgsmålet om dette ikke er et selvbedrag. 

Et godt eksempel på dette er fx. BMW motorcykler. Nogle af deres motorcykel modeller bliver bygget i Indien. På samme fabrik i Indien bygges en motorcykel med et indisk navn, med de samme komponenter og af de samme mennesker. Hvilken motorcykel tror du at danskerne ville mene har den bedste kvalitet (ud over at den indiske udgave ikke kan købes i DK).

Der er på det globale bilmarked sket en koncentration af komponentproduktionen på færre og færre producenter. Det betyder at samme komponent går igen i mange forskellige producenter over mange forskellige kontinenter.

Mange af de komponenter der indgår i en bilmoder fra Korea, Japan, Europa eller Kina kommer fra den én og samme underleverandør. Alligevel regnes komponenten for at være af bedre kvalitet hvis den sidder i et såkaldt "kvalitetsmærke" end hvis den sidder i et mærke der ikke har samme rygte for "kvalitet".

Jeg tror det er en stor fejl at regne kinesiske biler for at være af ringere kvalitet end de såkaldte europæiske premium mærker. Kineserne ved godt at hvis de leverer skrammel, er de hurtigt ude af markedet igen. Det har de lært som producenter at vestlige premium mærkevarer over de seneste 230 år

5
2. februar kl. 15:22
Re: BYD - BEV og hybrider

Ingen tvivl om at BYD er på vej frem, både i Kina og resten af verden.  Dog synes jeg tit at BEV tallene for BYD kommer til at indeholde deres hybrid modeller og det mudre måske billedet lidt når man sammenligner med Tesla som kun er elbiler.

For 2023: Tesla ca 1,8 million BEV, BYD 1,6 mill. BEV (+1,4 million ladbare, PHEV). Siste kvartal 2023 har BYD produsert flere BEV enn Tesla. BYD dreier produksjonen fra PHEV til BEV og oppretter i tillegg mange nye fabrikker (også en ny i Ungarn). BYD vil dermed raskt øke sin produksjon i 2+24 mens Musk sier at Tesla ikke vil øke så mye før de får Model 2 i produksjon.

Nå er Elon Musk en ukonvensjonell bedriftseier som fryder seg over at BYD (og andre) har stor suksess med elbiler!

4
2. februar kl. 14:30
Re: Har .. med

Det er en fejl at lave vittigheder om kvaliteten af

Det er skam ikke en vittighed - det er en (opfattet) bekymring. 

Jeg mener man skal holde sig til bilers kvalitet og ikke sammenligne med alt det andet.

Når man bor i et land hvor fugtighed passer således at ærter gror godt, så er det der biler ruster mest. I DK. Flere bilmærker har gennem tiden haft meget at lære. Her er jeg usikker på om Kinesiske producenter har lært det.

Jeg ejer selv en 12 år gammel el-bil efter et Mitsubishi design. Her har jeg en (opfattet) tro på at disse biler ikke ruster op efter 5 år.

3
2. februar kl. 14:08
BYD - BEV og hybrider

Ingen tvivl om at BYD er på vej frem, både i Kina og resten af verden. 
Dog synes jeg tit at BEV tallene for BYD kommer til at indeholde deres hybrid modeller og det mudre måske billedet lidt når man sammenligner med Tesla som kun er elbiler.

Her er de to sammenlignet på antal solgte BEV modeller i 2023 (og deres profit)
https://x.com/alex_avoigt/status/1752297160211603876?s=20

2
2. februar kl. 13:57
Re: Har .. med

Det er en fejl at lave vittigheder om kvaliteten af kinesiske produkter i dag. Dit designertøj, iPhone, Makita boremaskine og papkassen det blev sendt i er Made in China. 

1
2. februar kl. 13:50
Har .. med

Har de også en DK-rustgaranti med?