Historisk aftale gør op med rækkeviddeangst: For hver 60 km på motorveje skal der være opladere

Plus29. marts 2023 kl. 10:5345
ladestander, hurtiglader, hurtigladestander
Fra 2026 skal der for hver 60 kilometer være adgang til opladning af elbiler på de mest befærdede motorveje i EU. Illustration: Doin/Bigstock.
EU har også vedtaget at opbygge et netværk af brinttankstationer i hele Europa.
Artiklen er ældre end 30 dage

Hvis drømmen er, at sommerens tur til Sydeuropa skal foregå i elbil, så er der gode nyheder fra 2026.

Til den tid skal der nemlig stå en oplader klar langs alle EU’s centrale motorveje. 

Det er medlemmer af parlamentet og ministerrådet netop blevet enige om efter langstrakte forhandlinger.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
45 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
45
28. april 2023 kl. 14:12
Beklager det ekstraordinært…

Beklager det ekstraordinært høje antal slåfejl i indlæg #44. Det var grænsende til meningsforstyrrende, og ret irriterende for mig selv at læse - i tilgift til pinligheden.

44
26. april 2023 kl. 11:38
Ved ikke om du nogensinde…

Ved ikke om du nogensinde opdager dette svar.

Jeg er udmærket bekendt med regnestykket - har været det i mere end 15 år - og jeg har også set den figur mange gange.

Hvad mange overser er, at det handler om penge, og ikke energieffektivitet.

Der er forskel på elprisen, alt efter, hvornår du bruger strømmen. Det styrer, hvornår jeg tænder for vask/opvask/ovn og i endnu højere grad hvornår jeg lader elbilen.

Brint vil kun blive produceret, når elprisen er lad. Hvor ellers taber man penge på at lave det.

Når jeg lader hjemme, kan jeg lade helt ned til 37 øre/kWh på visse tidspunkter. Lader jeg ved motorvejen, koster det 260 øre/kWh med Ionity abonnement (som jeg nok ikke forlænger, fordi der er langt imellem, og mange af de rasteplader, hvor Ionity hører til, har elendig forplejning. Og forplejning er netop vigtigt, når man stopper 25-35 minutter, og gerne vil have frokost/aftensmad), og 450 øre/kWh ved de fleste øvrige.

Hjemmeladning er så billigt, at selv hvis det kostede det dobbelte, ville det stadig være billigt i mange tilfælde.

Prisen er høj ved lynladere, fordi det er ret dyrt at sætte en lynlader op. Der står ofte en 15 kV transformator på 2x5 m, plus en stor kasse for hver ladestander - ud over selv ladestanderne, som blot er en kabelholder og et brugerinterface. OK, der sidder også et relæ deri, som man kan høre klikke, når betalingen er gennemført. Derudover skal de købe strømmen til spotpris, og biler på motorvejen lader oftest, når strømmen er dyr.

Ergo, har man ikke mulighed for at lade langsomt hver nat, så bliver elprisen alligevel høj, og der kan være et resonnement i brintbiler. Jeg siger kan, fordi mine egne penge er på elbiler, og jeg kunne ikke forestilel mig at købe en brintbil. Men jeg talte så sent som i går med en i Holland, som har haft elbil i 5 år, og gerne vil købe en brintbil. Kan kan ikke lade hjemme, og har naturligvis døjet med noget langsommere opladning i sin 5 år gamle bil. Der var forskellige andre årsager til, at han mente det kunne koste det samme eller mindre (firmabilsbeskatning m.m.) som strøm.

I Holland og Tyskland, hvor der er stort industrielt brintforbrug, og der er planer om brintnetværk til dette formål, er det endnu mere effektivt at distribuere brinten. Det er årsagen til, at brintbiler - som Japan også hårdnakket satser på - kan blive aktuelle - på trods af den ringe energiøkonomi.

43
17. april 2023 kl. 14:38
. Et ladekabel anser jeg…

. Et ladekabel anser jeg ikke for endestationen for den automotive udvikling.

Kan du pege på noget reel forskning, der har bare 5-10 års udsigt, til at erstatte ladekabler, med den lade kapacitet der kræves? (100kw min.) Jeg ved de lavede forsøg med ladning igennem vej - i sverige. Ved intet om etableringspris og "alt det andet" dog - du har måske nogle reelle tal?

42
17. april 2023 kl. 14:30
hvilket vel er nogenlunde…

hvilket vel er nogenlunde det samme som min elbil hvis el koster 5kr/kwh.

Hold da op - så bliver du snydt :) i DK1 ligger den i typisk ladetid på ca. 0,7-1,5 kr. - og har man solceller endnu lavere :)

og en typisk elbil kører ca. 5km pr kwh - så til 5 kr. pr. kwh - ville det være sammenlignelig pris - men til den reelle el-pris - er elbiler langt billigere.

41
17. april 2023 kl. 14:27
Hvis du synes 5 kr/kWh er…

Hvis du synes 5 kr/kWh er for meget, så tænkt på hvad det vil koste med brint, da det krævet en del mere strøm for at producere grønt.

Brint har en del ulemper, men tilgengæld KAN den produceres og lagres til senere når f.ex. en "energiø kun har overskudsenergi" - hvorved prisen bliver 3x el-prisen der på det tidspunkt ellers ligger på 0,- (da de ikke kan sælge el'en ellers). Så kommer det så an på udbud/efterspørgsel - hvad brint prisen reelt bliver selvfølgelig - men en kombination af brint/ptx og direkte el fra VE - er nok fremtiden (ihvertfald den tyskland mm. satser på og derfor der etableres brint-rør til udvekslning imellem lande - som erstatning for gas ditto.

40
5. april 2023 kl. 08:27
Naturligvis skal man passe…

Naturligvis skal man passe på ikke at investere for meget i en teknologi, der på et tidspunkt bliver forældet. Men nettet af lynladere opbygges jo kommercielt sammen med opbygningen af en bestand af elbiler. Der er meget få offentlige midler i spil. I DK er der en meget lille støttepulje til ladere, hvor der ikke er økonomisk grundlag for kommerciel udbygning. Investeringen i ladere er meget lille i fohold til investeringen i biler. Og de biler, der købes i år vil jo køre i mange år fremover.

39
4. april 2023 kl. 22:37
Tak for at bidrage til…

Tak for at bidrage til debatten og ikke blot levere en doven "thumb down". Som jeg skriver: "Derfor mener jeg at udbredelsen af de nuværende typer af ladestationer skal doseres med stor omtanke for at undgå samfundsøkonomiske fejlinvesteringer." Dermed mener jeg, at vi skal beholde de lange lys tændt, så i Danmark bliver ved med at søge mod og reservere midler til bedre ladesystemer end dem vi kender i dag. Hvis vi fyrer alt det økonomiske krudt af på den nuværende ladeteknologi frygter jeg der ikke bliver nogen politisk vilje og økonomiske muligheder efterladt til at understøtte udviklingen og implementeringen af fremtidige meget smartere ladesystemer. Krudt og penge kan som bekendt kun bruges en gang. Vi har i Danmark før bevist at her findes store kompetencer til udvikling af energiteknologi. Måske er det bedre at reservere lidt midler til præge udviklingen af den fremtidige ladeteknologi frem for at kaste alle midler efter det, som andre allerede har udviklet?

38
3. april 2023 kl. 12:11
Mit bedste gæt er at en…

Mit bedste gæt er at en udbygning af en lade-infrastuktur vil have lige så stor samfundmæssig værdi om 10 år som diskettedrevet har for dig i dag.

Men du mener ikke, at diskettedrevet var vigtigt i computerens ungdom? Skulle vi have brugt hulkort indtil vi fik SSD?

37
1. april 2023 kl. 18:04
jeg har stået på en…

jeg har stået på en ladeplads i Tyskland uden dækning, der var det rart at have en brik/kort. Ved ikke om Teslas app virker uden netforbindelse?

Det kan msn næppe. Men det er få steder, der ikke er dækning, så man kunne nøjes med at kræve mulighed for betaling med kort eller i app uden yderligere forpligtelser.

36
1. april 2023 kl. 11:30
Men for min skyld kunne det…

Men for min skyld kunne det godt gå lidt hurtigere med brint, det virker som om der er nogle lave frugter at plukke her som ikke bliver udnyttet. E.g. busser i de større byer

Det er prøvet, men blev kørt i garagen:

https://myldretid.dk/nyheder/nr/1022

"Driftsmæssigt er det simpelthen for dyrt at køre med brintbusser nu sammenlignet med de andre alternativer, der er på markedet,"

35
1. april 2023 kl. 11:26
Tror det hænger sammen med…

Tror det hænger sammen med at elbiler netop har et alvorligt problem lige der.. med trailere

Det kommer lige så stille. Tag Fredericia Supercharger f.eks. Her kan du køre op på siden ved de bagerste 4-5 stykker.

https://twitter.com/TeslaCharging/status/1591181190538571776

34
1. april 2023 kl. 09:18
jeg har stået på en…

jeg har stået på en ladeplads i Tyskland uden dækning, der var det rart at have en brik/kort. Ved ikke om Teslas app virker uden netforbindelse?

33
1. april 2023 kl. 07:47
Hos Tesla SKAL man rigtig…

Hos Tesla SKAL man rigtig nok bruge deres app, så de skal have lavet en eller anden stander til kreditkort for at opfylde det, men det er jo nok ikke det store problem.

Nej, men på den anden side ser jeg det ikke som et problem, at man skal bruge sin telefon og ikke et betalingskort. Når jeg vel at mærke kan registrere mig den nogen binding. Hvorfor dog dette specifikke krav?

32
30. marts 2023 kl. 08:58
Tror det hænger sammen med…

Tror det hænger sammen med at elbiler netop har et alvorligt problem lige der.. med trailere og det kan elbils folk ikke lide at man påpeger og helt galt går det når man påpeger at lade infrastrukturen egentlig er forkert designet i forhold til at være bare lidt fremtidssikret.

31
30. marts 2023 kl. 08:55
Mht. prisen for brint vs…

Mht. prisen for brint vs. direkte elektrificering på "brændstof"-siden så viser denne graf udfordringen. https://cleantechnica.com/files/2021/02/Why-Battery-Electric-Vehicles-Beat-Hydrogen-Electric-Vehicles.jpeg

30
30. marts 2023 kl. 07:57
Men så kan du vel heller…

Men så kan du vel heller ikke betale direkte med betalingskort? Jeg kan heller ikke mindes jeg har set muligheden på clevers ladestandere - hverken langsomme eller lynladere.

Hos Tesla SKAL man rigtig nok bruge deres app, så de skal have lavet en eller anden stander til kreditkort for at opfylde det, men det er jo nok ikke det store problem.

Hos alle Clevers nye lynladere kan man betale med kreditkort. Man skal bare vælge det i menuen i stedet for RFID. Priserne er lidt hampre. De ligger vist på 5kr/KWh nu. Det håber jeg at EU aftalen får presset lidt ned, men det er jo en ret vag formulering mht. priserne. Det kan ikke passe, at det kan koste 50-100% mere at lade hos en anden udbyder end den man plejer at lade hos. 
29
30. marts 2023 kl. 07:57
Vi er i hvert fald enige om…

Vi er i hvert fald enige om at brintbiler ikke er et alternativ til elbiler, om ikke af andre grunde så fordi det ER elbiler. Brint er bare en anden måde at oplagre el på, så vi slipper for de fossile brændsler, og jeg ser det som positivt at der også er tænkt på det, som artiklen også nævner. At det så alt sammen er for lidt og for sent er lidt ærgerligt, men mon ikke markedskræfterne styrer alligevel. Så ser jeg faktisk langt større perspektiver i den rørledning til brint, som DK og D lige har lavet principaftale om, men det er vist en anden historie.

28
30. marts 2023 kl. 07:37
God tur. Min tese var mest…

God tur. Min tese var mest at rækkeviddeangst er en skrøne, og den beviser du jo så fint. Jeg er såmænd fint tilfreds med min lille bil, jeg gider bare ikke køre langt i den, og glæder mig lidt til at der kommer mere gang i brint-udrulningen, som artiklen jo også nævner.

For mig er brint bare en anden slags elbil, med den indbyggede fordel at det er muligt at lagre større mængder energi end med de traditionelle batterier OG installere sit eget anlæg derhjemme, og dermed er med til at løse de praktiske problemer der er med sol/vind. Brint er nok i første omgang bedst egnet til større enheder, lastbiler, busser og måske til industriel brug, og så kan vi andre jo fint hæfte os på teknologien i takt med at den bliver udrullet. Men for min skyld kunne det godt gå lidt hurtigere med brint, det virker som om der er nogle lave frugter at plukke her som ikke bliver udnyttet. E.g. busser i de større byer, der også hjælper på lokal-miljøet, lastbiler sammesteds, etc.

27
29. marts 2023 kl. 22:51
Det er enten lavet udfra kul…

Det er enten lavet udfra kul eller naturgas og det sviner. Der skal grønt brint til før det giver mening og så stiger prisen.

Grøn brint er lige på trapperne, og kan produceres til under 1 kr/kWh, i hvert fald i marginalomkostninger.

H2 Energy planlægger en større brinttankstation - primært til lastbiler - ved Taulov, føded af brint fra Esbjerg via rørledning.

Har man ejen villa, er der intet der slår en elbil. Det skulle da lige være en rækkesekser, eller V8, hvis man har råd til den slags. Har man dog ikke mulighed for hjemmeladning, kunne brint faktisk godt give lidt mening, ved nærmere eftertanke. Så er der blot et lille issue med sikkerhedsafstand i tæt beboede områder. Hvor finder man 60m ubebygget i alle retninger i Kbh eller Aar?!? (pga. eksplosionsfare)

26
29. marts 2023 kl. 22:42
så er det nærmest kun Kia og…

så er det nærmest kun Kia og Hyundai som faktisk kan udnytte nogle af de her ladere med de biler der er i pipeline i øjeblikket.

Hov hov. Du må ikke glemme Porsche Taycan! ;-)

25
29. marts 2023 kl. 22:25
Så mangler man bare lige alt…

Så mangler man bare lige alt det mellem motorvejene.. og at kravene til alle disse ladestationer bliver at de kan kunne betjenes med påhæng også..

Jeg forstår faktisk ikke du har fået 2 tomler ned, for mange ladestationer kan reelt ikke tage imod biler med trailere på. Og hvis "alle" skal køre elbiler, gælder det vel også dem med trailere.

Hvad er der i vejen med "gennemkørsel" konceptet som på benzinstationer?

24
29. marts 2023 kl. 22:18
Mnja, superfint at udbygge…

Mnja, superfint at udbygge infrastrukturen, men "rækkevideangst" er vist mest opfundet i medierne. Jeg købte selv en mindre elbil sidste år, der på en god dag kan køre små 300km hvis det ikke går for hurtigt, så uanset antallet af standere har jeg ingen planer om at køre langt i den, det tager simpelthen for lang tid. Den er heller ikke bygget til hurtig-ladning, og hvis det så koster 5+kr/kwh at lade op har jeg heller ikke lyst til det. Men "angst" er det ikke.

At du har købt en "forkert" (for billig, måske) elbil er ikke et argument for brintbiler.

Min elbil har 500 km rækkevide om sommeren, lader med 200 kW, og jeg kan købe strøm til 2,60 kr med abonnement hos Ionity. Jeg ser frem til at køre til Italien i den på lørdag, og efter hvad jeg har hørt fra andre, kører det som smurt.

23
29. marts 2023 kl. 22:15
Hvis du synes 5 kr/kWh er…

Hvis du synes 5 kr/kWh er for meget, så tænkt på hvad det vil koste med brint, da det krævet en del mere strøm for at producere grønt.

0,4 kr/kWh for solstrøm, gange 1,5 for at kompensere for virkningsgraden for elektrolyse, så 0,6 kr. i variable udgifter. Hertil kommer kompression (et par øre) og forrentning af investering, så lad os sige 0,8-1,0 kr. i runde tal.

Prisen ved ladestandere er langt mere kritisk for lastbiler, som vil lade det meste af deres strøm ved ladestandere, i modsætning til biler, hvor opladning ved motorvejen er en nødløsning. I hvert fald i DK.

Lastbilkørsel er i dag superoptimeret ud fra gældende parametre (billige lastbiler, næsten gratis brug af veje, semidyrt brændstof og høje lønninger - ifht de øvrige udgifter). Og fordi det er så ekstremt optimeret, er der stort set ingen frihedsgrader og derfor er modstanden mod forandringer så stor. Men transport er billigt i dag, og vil også være billigt i fremtiden, selv om omkostningsstrukturen bliver en anden - og selv hvis det skulle ende med at koste det dobbelte.

Det er ret logisk at forestille sig, at de enkelte chauffører kan få en AI til at beregne, hvornår det bedst kan betale sig at lade ifht. ankomsttid, køre/hviletid, elpris på ladningstidspunktet, m.m., og planlægge og bestille tid til opladning. Det er en anden måde at gøre det på, end i dag, men sådan er der så meget der er anderledes.

Hvis EU vil have 2,800 kW ladere til lastbiler, og 120 km mellem stationerne, så må det formodes, at de forventer batteripakker stiger til op mod 1000 kWh, og i så fald håber jeg de øger den tilladelige totalvægt, med vægten af trækkeren fordelt på flere aksler.

22
29. marts 2023 kl. 21:56
Bor i Holland. Her er der…

Bor i Holland. Her er der bredt udvalg af laded muligheder. For hurtig ladning er "Fastned" indenfor 20-30km radius, for hvor du nu er. Langs motorvej er de på de fleste "tank station" steder, men også "ubemandet rasteplads", og i byer. Der udover er Tesla, Ionity, eOn, under egne eller partner navne aktive. Du kan hurtig lade mere end du kan bruge, på en tur gennem Holland. Der udover finder du hurtig lader på tank stationer, bygge marked, super marked, eller hvem der nu vil vil være med. Det er blevet et "service parameter".

Hvor Holland har rykket er "Kansten lader". Der er indført per lov, retten or ordning, at man kan anmelde "ny e-bil" til kommune. De skal så hjælpe me "lade anvisning nær", og hvis ikke muligt "udbyde offentlig parkering, reserveret til e-bil, til lade leverandør". Det et lidt mere kompliceret, men betyder at der er rigtig mange offentlige tilgænglige kanstens ladere.

21
29. marts 2023 kl. 21:11
Hvor meget savner du i dag…

Hvor meget savner du i dag diskettedrevet i din computer? I PC'ernes barndom var diskette drevet et must for PC'en funktion og kommunikation, men er i dag totalt overflødig. Nu står vi i elbilernes barndom. Mit bedste gæt er at en udbygning af en lade-infrastuktur vil have lige så stor samfundmæssig værdi om 10 år som diskettedrevet har for dig i dag. Jeg er derimod ikke i tvivl om at fremtidens drivlinje til biler er elektrisk. Mit gæt er at vi om få år ser eldrevne biler som enten selv producerer strøm - f.eks. vha. brændselsceller- eller som kan oplades hurtigere og langt lettere end at skulle stå at fumle med kabler og stik. Et ladekabel anser jeg ikke for endestationen for den automotive udvikling. Derfor mener jeg at udbredelsen af de nuværende typer af ladestationer skal doseres med stor omtanke for at undgå samfundsøkonomiske fejlinvesteringer.

20
29. marts 2023 kl. 20:49
Når vi taler brintbil, så…

Når vi taler brintbil, så antager jeg brændselscelle og den er ikke bare et batteri :) Dit regnestykke er ikke helt skæv, blot det er kg og ikke liter vi taler. Bilbasen referere i hvert fald ca. de samme tal. Nu er problemet, at vi ikke har ret meget grønt brint. Det er enten lavet udfra kul eller naturgas og det sviner. Der skal grønt brint til før det giver mening og så stiger prisen. Det er en energikrævende og ikke effektiv process, at producere, komprimere, transportere og tanke brint og da tab er tab, så vil det altid koste mere elektricitet end at bruge den samme fra et batteri som er ladet direkte fra nettet. Dertil, så er 1 kr/km stadig dyrere end hvad det koster med en elbil, når man ikke er tvunget til at lade på en hurtiglader hver gang. De fleste kan lade hjemme eller på en anden langsom lader til en meget lavere pris. Jeg ligger mellem 10 og 40 øre/km for tiden.

19
29. marts 2023 kl. 20:45
Tænkte det samme. Tyskland…

Tænkte det samme. Tyskland er også godt med, men mangler dog flere ladere på de enkelte ladepladser.

18
29. marts 2023 kl. 20:31
Men så kan du vel heller…

Men så kan du vel heller ikke betale direkte med betalingskort? Jeg kan heller ikke mindes jeg har set muligheden på clevers ladestandere - hverken langsomme eller lynladere.

Jeg har ladet med kreditkort. Det fungerer faktisk. Men kun på de store lynladerpladser. Du kan ikke regne med det på en af de gamle 50 kW ladere. Og nej, Teslas løsning er IMHO ikke god nok men bedre end at de slet ikke havde åbnet nettet.

Jeg har også brugt kreditkort på en tankstation nær Rigshospitalet. Det fungerede også ok. Eneste problem var at tankpasserens venner blokerede laderne med deres (ikke el)-biler imens de holdt en mindre fest inde i butikken. Tanken var udstyret med elektroniske skilte med den aktuelle pris for at lade, så det var jo helt efter bogen og er klart fremtiden.

17
29. marts 2023 kl. 20:01
Til lastbiler er situationen…

Til lastbiler er situationen en anden. Der er ikke en eneste MCS (megawatt) lader i Danmark. Der skal naturligvis være et netværk af disse og det netværk skal dække hele EUs motorvejsnet. Hønen før ægget?

Det var mest ment som at mig bekendt er MCS ikke færdigudviklet og man derfor heller ikke kan købe hverken en lader eller lastbil der understøtter det. Men jeg kan da tage fejl.

16
29. marts 2023 kl. 19:58
Bortset fra Tesla så jo. Hos…

Bortset fra Tesla så jo. Hos Tesla skal du oprette dig i en app for at registrere dit kreditkort, men det koster derudover ikke noget.

Men så kan du vel heller ikke betale direkte med betalingskort? Jeg kan heller ikke mindes jeg har set muligheden på clevers ladestandere - hverken langsomme eller lynladere.

men skal da gerne indrømme jeg heller ikke har ledt, bruger normalt deres brik når jeg lader der.

Tesla lader ved max ca. 200 kW og det er kun en mindre del af opladningen der kan foregå ved denne maksimale hastighed. Hvis det skal gå hurtigere, så handler det ikke om at øge max men om at den hurtige opladning kan ske i en større andel af opladningen. Og det er 100% en ændring der skal ske i bilerne.

Tesla lader ved max 250 kW, og de rammer den faktisk, men du har ret i at der er en ladekurve, og at det er en begrænset mængde tid. Og at ramme den kræver lav SOC ved ankomst og varmt batteri. Typisk går den op på 250 kW hvis du rammer med lav SOC, og går så ned på omkring 200 kW når du kommer omkring 25-30 kW.

Ved 55-60% ryger den under 100 kW, hvor den så ligger relativt stabil. (data taget fra sidste tur fra århus-københavn og retur i torsdags)

Så der er klart stadig plads til forbedring. Men jeg kunne på ingen måder forestille mig at peake ved 135-145 kW og så derfra bare se det gå ned i fart.

Nu kører vi alle forskelligt, men 80% af de gange jeg skal lade ude, så mangler jeg 10-15% strøm for at nå frem, så for mig vil jeg til hver en tid foretrække et højt peak, så jeg kan få det jeg mangler ladet på "hurtigt" over at den har en konstant, men langsom ladekurve.

Batterikemien er ikke til at det bliver muligt med hverken 400 kW eller 600 kW på en relevant måde. Der er mig bekendt ikke noget på vej der fundamentalt vil ændre ved det faktum.

Ikke udover forsøgsbatterier. Men fokuserer de ikke også mere på at øge levetiden at batterier og antal opladninger, mere end direkte opladningshastigheden. Hastigheden er vel primært en begrænsning og afgrænsning for at beskytte batteriet mere end så meget andet?

15
29. marts 2023 kl. 19:43
Kravet om max 60 kilometers…

Kravet om max 60 kilometers afstand mellem hurtigladere er mange steder allerede opfyldt på det europæiske motorvejsnet

Jeg kørte for nogle uger siden nede i Frankrig (sidste tur på Diesel), og blev glædeligt overrasket over at se at der selv på små rastepladser af typen med et toiletskur og et par bænke allerede var 4 hurtigladere tilgængelige.

På de større tankstationer var der selvfølgelig ladere over alt, ofte fra 2-3 udbydere på samme plads.

Overalt hvor jeg parkerede ved større butikker var der også ladere. Mange steder hurtigladere.

Her i Belgien ser jeg ladere overalt, men dem har jeg ikke brug for da jeg lader hjemme til daglig (har dog kun haft elbilen i 3 uger).

Jeg var i Amsterdam i weekenden, og der var der AC ladere ved rigtig mange parkeringspladser langs kanalerne. Og der var rigtig mange elbiler. Og taxier.

Jeg har svært ved at se at rækkeviddeangst kan være et reelt problem.

Edit, her i Belgien ser det ud til at alle ubemandede rastepladser bliver udstyret med overdækkede ladestationer fra Fastned. I hvert fald dem jeg har kørt forbi de sneste måneder.

14
29. marts 2023 kl. 19:05
De citerede ladeeffekter er…

De citerede ladeeffekter er for "the total power of electric recharging pools" - det vil sige det er ikke den enkelte lader der skal kunne levere henholdsvis 400 kW og 600 kW men hele ladepladsen. Det betyder at det ikke er godt nok med den typiske mindre ladeplads med en enkelt 300 kW lader med to udtag der deles om effekten. Men to sådanne ladere opfylder kravet om 600 kW.

I Danmark har vi en del kæmpepladser med 12-24 ladere og disse pladser skyder naturligvis langt over 600 kW. Tesla alene kan opfylde kravet om max 60 km mellem pladserne langs TEN-T og hver plads er typisk på flere megawatt. Ionity/Clever/Eon kan også tilsammen opfylde kravet udenom Tesla.

Dermed er aftalen uden betydning i Danmark for så vidt angår personbiler. Vi har allerede langt bedre forhold end det aftalte.

13
29. marts 2023 kl. 18:52
Du skal kunne betale med…

Du skal kunne betale med normale betalingskort/trådløs betaling (hverken Clever, Tesla, Eon eller ionity lever så vidt jeg husker op til det krav)

Bortset fra Tesla så jo. Hos Tesla skal du oprette dig i en app for at registrere dit kreditkort, men det koster derudover ikke noget.

De skal kunne lade med 400kW, så fjerner du dem der er under 300 kW (det er mig bekendt alle tesla ladestandere i Danmark), så er afstanden lige pludselig voldsomt længere end de 60 km

Der er som sagt noget mystisk ved de ladeeffekter der nævnes. 350 kW er mere end fint og det vil være spild af penge at opgradere til 400+ kW.

Tesla lader ved max ca. 200 kW og det er kun en mindre del af opladningen der kan foregå ved denne maksimale hastighed. Hvis det skal gå hurtigere, så handler det ikke om at øge max men om at den hurtige opladning kan ske i en større andel af opladningen. Og det er 100% en ændring der skal ske i bilerne.

Batterikemien er ikke til at det bliver muligt med hverken 400 kW eller 600 kW på en relevant måde. Der er mig bekendt ikke noget på vej der fundamentalt vil ændre ved det faktum.

12
29. marts 2023 kl. 18:33
Det store problem ved brint…

Det store problem ved brint er vel, at du skal bruge betydeligt mere strøm til at "generere" brinten, hvorimod elbilen er tæt på 1:1 i forhold hertil.

Og hvis vi kigger på udgangen af sidste år, så vælter vi ikke ligefrem i ekstra strøm til formålet :)

Hvad angår rejsetiden, så kørte jeg fra Aarhus til København og tilbage i torsdags. Det tog, inklusiv trafik, 7 timer og 3 minutters kørsel, og derudover 37 minutters ladning. Jeg havde ladet bilen fuldt op hjemmefra. Så kan vi diskutere, om 37 minutters ladning er for meget på en 7-timers tur, men for mig er det okay. Hvis jeg kunne have ladet op fremme, kunne jeg have kørt frem og tilbage uden at lade (eller kun have haft behov for at lade meget kort tid).

Samlet blev der ladet 73,4 kWh på vejen, til en gennemsnitlig kwh pris på 2,425 kr/kWh - dog med en abonnementsordning til knap 100,- om måneden. Uden ville prisen være ca. 1 krone dyrere per kWh.

Den dag, vi har strøm nok, eller der er udsigt til at få strøm nok, så er jeg all-in på brint, men så længe den mængde strøm, der genereres, varierer så voldsomt som den gør nu, ser jeg det ikke som et seriøst alternativ.

11
29. marts 2023 kl. 18:19
Til dels enig omkring at der…

Til dels enig omkring at der efterhånden er kortere og kortere afstand imellem ladestanderne, men målene er langt fra nået.

  1. Du skal kunne betale med normale betalingskort/trådløs betaling (hverken Clever, Tesla, Eon eller ionity lever så vidt jeg husker op til det krav)
  2. De skal kunne lade med 400kW, så fjerner du dem der er under 300 kW (det er mig bekendt alle tesla ladestandere i Danmark), så er afstanden lige pludselig voldsomt længere end de 60 km

Og så har du en ganske valid pointe, hvis man tager elbilerne fra VAG i den nuværende generation, så lader de i peak omkring 145 kW - hvilket er alt for lidt. Tesla lader med dobbelte, så vidt jeg ved (har ikke selv prøvet), så er det nærmest kun Kia og Hyundai som faktisk kan udnytte nogle af de her ladere med de biler der er i pipeline i øjeblikket.

Så set i det lys, så er vi stadig et stykke fra de ønsker.

10
29. marts 2023 kl. 17:20
En brintbil er en elbil med…

En brintbil er en elbil med en anden type "batteri", og hvis man ikke har det hjemmebryggeanlæg til brint som Honda har solgt i en del år derhjemme kan det da sagtens være dyrere end el, men brint i dag koster ca 100kr pr. liter, og en brintbil kører vel 100km på en liter så i meget runde tal 1kr/km, hvilket vel er nogenlunde det samme som min elbil hvis el koster 5kr/kwh.

Anyway, det er en akademisk diskusison så længe bilerne er så dyre som de er, men det ændrer ikke på rækkevidden er bedre og at det er langt hurtigere at tanke. Og mon ikke markedskræfterne har lidt at sige HVIS der kunne komme noget fornuftigt infrastruktur op at stå til brint også.

9
29. marts 2023 kl. 17:11
De danske tankstationer er i…

De danske tankstationer er i fuld gang med at opføre ladere, så der er ikke rigtig nogen grund til at gøre noget for så vidt angår opladning til elbiler. Dertil kommer mindst fire større ladeoperatører (Tesla, Ionity, eOn, Clever). Laderne står allerede tættere end 60 km og mange steder meget tættere. Jeg kan forestille mig at der er andre lande i EU der hænger i bremsen, men i norden synes aftalen lidt ligegyldig for så vidt angår personbiler.

Til lastbiler er situationen en anden. Der er ikke en eneste MCS (megawatt) lader i Danmark. Der skal naturligvis være et netværk af disse og det netværk skal dække hele EUs motorvejsnet. Hønen før ægget? Men jeg ser ikke at en vognmand kan købe lastbilen før at ladenetværket findes. Det er nødt til at starte med at der kommer nogle ladere op.

Angående ladeeffekter er der noget mystisk ved de tal der opgives. 600 kW i 2028? Men CCS standarden maxer ud ved 500 kW! 1000 volt x 500 ampere. Elbilerne kan desuden sjældent udnytte de 350 kW flere operatører har opstillet.

Et netværk af brinttankstationer kommer ikke til at rede brintkonceptet. Brintbilens største problem er ikke at der mangler optankning langs motorvejen. Max 200 km mellem stationer betyder at ejeren af en brintbil skal køre op til 100 km for at kunne tanke bilen til dagligt og det er hvis han bor lige ved motorvejen. For ikke at nævne de andre problemer med brint (pris på køretøj, pris på brændstof, begrænset udvalg af køretøjer, begrænset plads i køretøjet, begrænset rækkevidde, etc).

8
29. marts 2023 kl. 16:36
Så mangler man bare lige alt…

Så mangler man bare lige alt det mellem motorvejene.. og at kravene til alle disse ladestationer bliver at de kan kunne betjenes med påhæng også..

7
29. marts 2023 kl. 16:34
Taget i betragtning af at…

Taget i betragtning af at når man påpeger udfordringer med elbiler så kommer der en og siger at Tesla kan ( underforstået at så er det problem jo løst) så må samme logik jo være at du kan ringe og bestille lastbilerne hos Volvo.. og så er det problem med hønen og ægget løst... ;)

6
29. marts 2023 kl. 15:29
Kravet om max 60 kilometers…

Kravet om max 60 kilometers afstand mellem hurtigladere er mange steder allerede opfyldt på det europæiske motorvejsnet, det kræver dog en opgradering at komme op på 400 Kw. Desuden håber jeg at der bliver et minimumskrav om hvor mange ladere der skal være på hver ladestation, da det giver en vis sandsynlighed for en ledig lader, og en kort ventetid hvis alle er optaget.

5
29. marts 2023 kl. 14:53
Hvis du synes 5 kr/kWh er…

Hvis du synes 5 kr/kWh er for meget, så tænkt på hvad det vil koste med brint, da det krævet en del mere strøm for at producere grønt. Det er også ved at være en undtagelse, at en ny elbil ikke er kan klare langture og udviklingen er bestemt ikke gået i stå.

4
29. marts 2023 kl. 14:43
.. og så er der også busser…

.. og så er der også busser. De kører dog alle i lokalområder med egen base. ;-)

3
29. marts 2023 kl. 14:17
Altså der findes vel…

Altså der findes vel foreløbig stort set ingen lastbiler der kan bruge det.

Skraldebiler i Kbh. og Frederiksberg ? Teknisk set lastbiler...

2
29. marts 2023 kl. 13:35
Mnja, superfint at udbygge…

Mnja, superfint at udbygge infrastrukturen, men "rækkevideangst" er vist mest opfundet i medierne. Jeg købte selv en mindre elbil sidste år, der på en god dag kan køre små 300km hvis det ikke går for hurtigt, så uanset antallet af standere har jeg ingen planer om at køre langt i den, det tager simpelthen for lang tid. Den er heller ikke bygget til hurtig-ladning, og hvis det så koster 5+kr/kwh at lade op har jeg heller ikke lyst til det. Men "angst" er det ikke.

Tænker stadig den bedste tekniske løsning er brint-biler, super rækkevidde og vand ud af udstødningen, men så skal økonomi og infrastruktur vist også forbedres lidt, selvom jeg faktisk bor få kilometer fra en brint-station.

1
29. marts 2023 kl. 13:16
»Hvis en lastbil skal kunne…

»Hvis en lastbil skal kunne oplade på under 45 min., så er der brug for megawatt-standere, og der skal være nok til, at chaufførerne ikke skal frygte at holde i kø, før de kan få lov til at lade op,

Altså der findes vel foreløbig stort set ingen lastbiler der kan bruge det. Jeg er med på det med hønen og ægget, men man skal vel passe lidt på at de to ting også kommer til at passe sammen. Der er mig bekendt ingen færdig standard til MW ladere endnu. MCS er stadig under udvikling.

Umiddelbart synes jeg, at det lyder fedt, at EU endelig kommer på banen mht. minimumskrav etc. Et gæt er, at det hurtig bliver overhalet af virkeligheden. I hvert fald i lande som de skandinaviske. Men stadig kan der godt komme noget godt ud af det.