Grøn brint var »moden«: Men så fejlede tankstationerne og den første fabrik i Danmark

Plus12. marts kl. 06:028
Grøn brint var »moden«: Men så fejlede tankstationerne og den første fabrik i Danmark
Everfuels grønne brintfabrik Hysynergy i Fredericia, da den var under opførelse. Illustration: Everfuel.
Virksomheden Everfuel regner fortsat med et dansk brinteventyr, selvom bundlinjen præges af røde tal.
Artiklen er ældre end 30 dage

I efteråret lukkede Everfuel Danmarks første brinttankstationer, og for få dage siden måtte den danske virksomhed – der vil gøre grøn brint til transport og industri til en god forretning – udskyde åbningen af sin første brintfabrik, Hysynergy i Fredericia, da en komponent fejlede.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du få en forlænget prøveperiode med et erhvervsabonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
8 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
8
15. marts kl. 18:14
Re: The Clean Hydrogen Ladder

Glimrende artikel, men de går ikke dybt nok ned, med eks prisen på brændstoffet ved toyota'en og tesla'en.

Hvis folk blev oplyst en x4 så høj km pris med brint, mindst, ville de fleste nok allerede fravælge dem her.

Kunne også være relevant at kigge på moving parts, vs vedligeholdelsesomkostninger - en ting er at sammenligne 15 vs >200 bevægelige dele, en anden er hvor meget dette påvirker de løbende omkostninger.

Der er mange andre parametre der kunne dykkes dybere ned i, men de ændre nok ikke at en brintbil er meget lidt konkurrence dygtig.. 

7
14. marts kl. 12:27
Re: Hydrogen vs El.

Eftersom Mearsk har bestilt 25 container skibe der kan sejle på methanol, håber jeg da nogen har styr på produktionen af fx e-methanol, men jeg er nok naiv da de skibe er duel fuel, så de kan også sejle på diesel hvilket nok bliver realiteten og det hele mest af alt bare er greenwashing. 

6
12. marts kl. 17:43
Det er også tankningen, der tæller

Jeg læste for noget tid siden en artikel, der forsøgte at samle op på erfaringerne med omkostninger til drift af brinttankstationer. Den kan summeres op til:

  1. Brinttankstationer er voldsomt vedligeholdskrævende
  2. Mængden af nødvendigt vedligehold er nogenlunde proportional med den tankede mængde brint og vil derfor ikke nødvendigvis falde med større salg

En af artiklens slutbemærkninger:

"So, to sum up, hydrogen refueling stations in the biggest public data set, covering 55 stations over six years with millions of kilograms of hydrogen having been delivered, show that hydrogen stations are out of service 20% more time than they are pumping hydrogen and that annual maintenance costs are 30% of capex, not 4%."

I en af kommentarerne er der en, der regner sig frem til, at prisen på dette vedligehold svarer til 9.23 USD/kg hydrogen.

Med andre ord: Selv hvis vi får løst problemerne med at producere brinten billigt, er der stadig en stor udfordring med at komme til at tanke den billigt.

(Det skal bemærkes, at artiklens forfatter, Michael Barnard, er meget farvet, både i holdninger og sprogbrug. Han hader brint til transport og energiformål. Men når man skærer hans subjektive holdninger væk, plejer hans fakta og beregninger at holde ret godt vand.)

5
12. marts kl. 17:16
Re: The Clean Hydrogen Ladder

Super artikel - tak for linket

3
12. marts kl. 11:52
Re: Hydrogen vs El.

Forstår heller ikke, at man bruger brint under tryk som brændstof til biler og andre køretøjer. 


Emnet har været diskuteret før på ing.dk: 
https://ing.dk/artikel/forskere-glem-brintsamfundet-og-sats-paa-methanol
Kan anbefale at læse kommentarsporet. 
Emnet om at konvertere brint til  alkohol har jo været oppe flere gange, men teknologien er vist heller ikke moden nok endnu - tror jeg (skal nok få et par kommentarere for det). Det er nok heller ikke ligegyldigt om det er eks. ethanol, methanol eller butanol, da jeg mener de to sidstnævnte er giftige. Men hvis vi gerne vil ud og flyve i fremtiden, så må vi jo kigge på energitætheden i det grønne brændstof. Jeg har svært ved at se, at du kan flyve fra København til eks. Rom i en batteridrevet flyvemaskine. Så uanset hvordan vi vender og drejer det, så må vi op på hesten og finde alternativer til fossilt brændstof. 


 

2
12. marts kl. 11:41
Re: Hydrogen vs El.

Brint handler vel reelt ikke så meget om biler, men Power to X, dvs. de transportformer hvor batterier pt. ikke er mulig.

Det er trist med havvindemølle parken ved København, men det er jo det VE recime vi har i DK, hvor borgerne er positive må man ikke!

1
12. marts kl. 08:35
Hydrogen vs El.

Det er en simpel forklaring på brints udfordringer til bla. personbiler.

Det er ALT for dyrt

ANALYSIS | It is now almost 14 times more expensive to drive a Toyota hydrogen car in California than a comparable Tesla EV | Hydrogen news and intelligence (hydrogeninsight.com)

Californien har prøvet med støtteinitiativer m.m. af få brint som alternativ til El. Men prisen for at fylde en brintbil er 14 gange højere end med el.

Det er tydeligt at lige meget hvor effektiv brintproduktionen bliver - vil du aldrig kunne reducere prisen med en faktor 14. 

Toyota har også prøvet i adskillige år at satse på brintbiler og sælger dem massiv støtte. Støtten gives som brændstofrabat hvor man får 15000 USD = 102000 kr. Det siger vist alt om hvor svært det er at sælge brintbiler vs. alm. elbiler.

I Considered A Super-Cheap Hydrogen Toyota Mirai. Here's Why I Said No (insideevs.com)

Shell har også smidt håndklædet i ringen i Californien og lukke alle deres brint-tankstationer.

Shell Closes Its Hydrogen Stations in California (autoweek.com)

Var prisen så billigere kunne det måske hjælpe - men priser starter på ca. 400000 kr. før moms.

Det kan godt være brint bliver et alternativ men til personbiler ser det meget sort ud.