I efteråret lukkede Everfuel Danmarks første brinttankstationer, og for få dage siden måtte den danske virksomhed – der vil gøre grøn brint til transport og industri til en god forretning – udskyde åbningen af sin første brintfabrik, Hysynergy i Fredericia, da en komponent fejlede.
- emailE-mail
- linkKopier link
Tophistorier
For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. Log ind eller opret en bruger.
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Glimrende artikel, men de går ikke dybt nok ned, med eks prisen på brændstoffet ved toyota'en og tesla'en.
Hvis folk blev oplyst en x4 så høj km pris med brint, mindst, ville de fleste nok allerede fravælge dem her.
Kunne også være relevant at kigge på moving parts, vs vedligeholdelsesomkostninger - en ting er at sammenligne 15 vs >200 bevægelige dele, en anden er hvor meget dette påvirker de løbende omkostninger.
Der er mange andre parametre der kunne dykkes dybere ned i, men de ændre nok ikke at en brintbil er meget lidt konkurrence dygtig..
Eftersom Mearsk har bestilt 25 container skibe der kan sejle på methanol, håber jeg da nogen har styr på produktionen af fx e-methanol, men jeg er nok naiv da de skibe er duel fuel, så de kan også sejle på diesel hvilket nok bliver realiteten og det hele mest af alt bare er greenwashing.
Jeg læste for noget tid siden en artikel, der forsøgte at samle op på erfaringerne med omkostninger til drift af brinttankstationer. Den kan summeres op til:
- Brinttankstationer er voldsomt vedligeholdskrævende
- Mængden af nødvendigt vedligehold er nogenlunde proportional med den tankede mængde brint og vil derfor ikke nødvendigvis falde med større salg
En af artiklens slutbemærkninger:
"So, to sum up, hydrogen refueling stations in the biggest public data set, covering 55 stations over six years with millions of kilograms of hydrogen having been delivered, show that hydrogen stations are out of service 20% more time than they are pumping hydrogen and that annual maintenance costs are 30% of capex, not 4%."
I en af kommentarerne er der en, der regner sig frem til, at prisen på dette vedligehold svarer til 9.23 USD/kg hydrogen.
Med andre ord: Selv hvis vi får løst problemerne med at producere brinten billigt, er der stadig en stor udfordring med at komme til at tanke den billigt.
(Det skal bemærkes, at artiklens forfatter, Michael Barnard, er meget farvet, både i holdninger og sprogbrug. Han hader brint til transport og energiformål. Men når man skærer hans subjektive holdninger væk, plejer hans fakta og beregninger at holde ret godt vand.)
Super artikel - tak for linket
Energianalytiker Michael Liebreich har rangeret de mulige anvendelser af grøn brint indenfor forskellige brancher efter konkurrencedygtighed. Et godt udgangspunkt hvis man vil vurdere mulighederne.
https://www.liebreich.com/the-clean-hydrogen-ladder-now-updated-to-v4-1/
Brint til personbiler er ikke konkurrencedygtigt.
Forstår heller ikke, at man bruger brint under tryk som brændstof til biler og andre køretøjer.
Emnet har været diskuteret før på ing.dk:
https://ing.dk/artikel/forskere-glem-brintsamfundet-og-sats-paa-methanol
Kan anbefale at læse kommentarsporet.
Emnet om at konvertere brint til alkohol har jo været oppe flere gange, men teknologien er vist heller ikke moden nok endnu - tror jeg (skal nok få et par kommentarere for det). Det er nok heller ikke ligegyldigt om det er eks. ethanol, methanol eller butanol, da jeg mener de to sidstnævnte er giftige. Men hvis vi gerne vil ud og flyve i fremtiden, så må vi jo kigge på energitætheden i det grønne brændstof. Jeg har svært ved at se, at du kan flyve fra København til eks. Rom i en batteridrevet flyvemaskine. Så uanset hvordan vi vender og drejer det, så må vi op på hesten og finde alternativer til fossilt brændstof.
Brint handler vel reelt ikke så meget om biler, men Power to X, dvs. de transportformer hvor batterier pt. ikke er mulig.
Det er trist med havvindemølle parken ved København, men det er jo det VE recime vi har i DK, hvor borgerne er positive må man ikke!
Det er en simpel forklaring på brints udfordringer til bla. personbiler.
Det er ALT for dyrt
Californien har prøvet med støtteinitiativer m.m. af få brint som alternativ til El. Men prisen for at fylde en brintbil er 14 gange højere end med el.
Det er tydeligt at lige meget hvor effektiv brintproduktionen bliver - vil du aldrig kunne reducere prisen med en faktor 14.
Toyota har også prøvet i adskillige år at satse på brintbiler og sælger dem massiv støtte. Støtten gives som brændstofrabat hvor man får 15000 USD = 102000 kr. Det siger vist alt om hvor svært det er at sælge brintbiler vs. alm. elbiler.
I Considered A Super-Cheap Hydrogen Toyota Mirai. Here's Why I Said No (insideevs.com)
Shell har også smidt håndklædet i ringen i Californien og lukke alle deres brint-tankstationer.
Shell Closes Its Hydrogen Stations in California (autoweek.com)
Var prisen så billigere kunne det måske hjælpe - men priser starter på ca. 400000 kr. før moms.
Det kan godt være brint bliver et alternativ men til personbiler ser det meget sort ud.