GPS-virksomheder vil have myndigheder til at gribe ind over for jamming

Plus30. januar kl. 05:0511
gnss, landmåler, gps
Illustration: Geoteam.
Landmænd og entreprenører bruger i stigende grad satellitter til meget nøjagtig positionering og navigation. Derfor skal myndighederne tage GPS-jamming alvorligt og prioritere indsatsen, lyder det fra de seks danske referencenet, som bruger satellitter til nøjagtig positionering.
Artiklen er ældre end 30 dage

Der kan være både økonomi og sikkerhed på spil, hvis GPS-forbindelsen bliver afbrudt, mens landmænd, entreprenører eller landmålere benytter sig af RTK-tjenester, der leverer positionering med under en centimeters nøjagtighed.

Derfor bør myndighederne skrue op for indsatsen mod GPS-jamning og spoofing. Sådan lyder opfordringen fra foreningen for private referencenet i Danmark. Det sker i kølvandet på den seneste tids problemer med GPS-jamming over Østersøen, hvor flere fly har mistet GPS-forbindelsen på vej ind i dansk luftrum. 

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
11 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
11
16. februar kl. 20:39
4 konkurrenter...

Der findes 4 konkurrende GPS udbydere, GPS(amerikansk), det russiske, det kinesiske, og endeligt det europæiske.

De fleste mobiler på markedet kan understøtte alle 4, og de bedre af dem også net master og virvar af de 4 udbydere.

Når jeres telefon har en præcision på ned til 10cm, skyldes det netop dette overlap.

Må jeg derfor anbefale alt civil trafik gør brug af de muligheder der allerede findes i markedet, og med nuværende teknik. Fejlmargener er minimale, og det er ikke en dyr løsning.

De kører forskellige frekvenser, så tilmed temmelig resistente over for jaming, da ikke alle 4 angribes samtidigt. 

Det er ikke optimalt for militær brug, men virker glimrende til civilt brug. 

10
16. februar kl. 19:46
Sattelitbaseret jamming?

Er risiko for, at GPS kan jammes af satellitter i rummet, f.eks. Elon Musks starlink satellitter, eller kinesiske og russiske satellitter, der ikke er designet efter europæiske og amerikanske forskrifter?

9
30. januar kl. 12:39
Re: Naivt!

Men vi er nødt til at planlægge for en verden hvor satellitbaseret navigation ikke altid virker (fx ved at supplere med eLoran). Vi er nødt til at have producere for hvordan vi gør. Hvad gør landmanden når hans traktor ikke kan køre med millimeterpræcision på marken? Er løsningen at han så gør som i gamle dage? Eller har han brug brug bedre udstyr? Når jeg skal finde vej, hvad gør jeg så når GPS'en  ikke virker? Kan landmåleren bare komme igen i morgen hvis hans GPS ikke får et fix i dag? Hvad gør fly der flyver RNAV approach når GPS ikke er tilgængelig? Lander i alternate airport? Skal han så tanke mere fuel? Alt det er vi nødt til at planlægge for.

Samtlige ting på den liste har vi allerede planer for. En ting er at piske en stemning op, men det synes faktisk ikke at der er et stort problem her. Ellers ville der nok også være en lidt større reaktion imod russisk jamming. De har ikke haft succes med at påvirke vores dagligdag på en måde, så ret mange har bemærket det.

De mest udsatte er flytrafikken. Flyselskaberne synes dog ikke at være særlige ivrige for at gøre noget, hvis det koster dem penge, eksempelvis ved at købe nyere og bedre beskyttet GNSS modtagere.

 

8
30. januar kl. 12:12
Re: Naivt!

Eller vi kunne gå i den anden retning og forbedre systemet.

Selvfølgeligt skal vi forbedre systemet. Vi kan også supplere med andre sensorer. Min bil har fx kompas og hjulsensorer sådan at navigation også virker under jorden (en slags fattigmands INS). Og smarte algoritmer der fylder huller ud og laver sanity checks på data.

Men vi er nødt til at planlægge for en verden hvor satellitbaseret navigation ikke altid virker (fx ved at supplere med eLoran). Vi er nødt til at have producere for hvordan vi gør. Hvad gør landmanden når hans traktor ikke kan køre med millimeterpræcision på marken? Er løsningen at han så gør som i gamle dage? Eller har han brug brug bedre udstyr? Når jeg skal finde vej, hvad gør jeg så når GPS'en  ikke virker? Kan landmåleren bare komme igen i morgen hvis hans GPS ikke får et fix i dag? Hvad gør fly der flyver RNAV approach når GPS ikke er tilgængelig? Lander i alternate airport? Skal han så tanke mere fuel? Alt det er vi nødt til at planlægge for.

Tekniske løsninger der forbedrer satellitbaseret navigation er velkomne. Jeg har dog svært ved at tro at de helt kan fjerne problemet med jamming. Spoofing er jeg mindre bekymret for set i lyset af at det er nemt at opdage og så bliver det bare en form for jamming.

7
30. januar kl. 11:15
gpsjam.org

Det er i øvrigt relevant at linke til følgende site:

https://gpsjam.org/?lat=58.26565&lon=27.69172&z=5.6&date=2024-01-29

Det er et dagligt opdateret kort over gps jamming som registreret af flytrafikken. Den opsamler data fra flyenes ADS-B transponder. Disse data inkluderer information om tab af GPS signal, som fortolkes som et jamming event. Som det ses, så er der betydelig aktivitet over de baltiske lande og Polen.

6
30. januar kl. 11:10
Re: Naivt!

Uanset hvad skal vi lære at leve uden GPS og anden satellitnavigation. Vi må finde alternativer sådan at der er redundans og vi skal lære at forstå begrænsninger ved de enkelte systemer.

Eller vi kunne gå i den anden retning og forbedre systemet. Der er allerede flere ting på vej. Det europæiske Galileo har taget tre frekvensbånd i brug så de ikke bliver ramt af forstyrrelser på én frekvens. Man er endvidere ved at implementere kryptering, så signalerne ikke kan forfalskes. Den eksakte frekvens ændres hele tiden (frekvens hopping spread spectrum) med en sekvens der ikke kan forudsiges. Det gør det sværere for en jammer at ramme den præcise frekvens. 

Det mest effektive vil dog være hvis vi får gang i eLoran. Det er et landbaseret system der er meget svært at jamme. Præcisionen er omkring 10 meter. Det er måske ikke godt nok til landmanden og byggeriet, men rigeligt til tracking af køretøjer og navigation. En chauffør stopper derfor formodentlig med billige kinesiske jammere ligesom at russerne finder det mindre sjovt at drille.

 

5
30. januar kl. 10:56
Fotovogne

Udstyret til at afsløre en erhvervschauffør med GPS jammer er trivielt. Alt hvad der skal bruges er en simpel SDR modtager, eksempelvis denne til 100 euro: https://eleshop.eu/sdrplay-rsp1a-rf-receiver.html og en retningsbestemt antenne. Dem kunne man placere i fotovognene sammen med et videokamera. Hvis der kommer et spike i signalstyrken når varevogn eller lastbil er præcis ude for antennen, så er han skyldig.

 

4
30. januar kl. 10:42
Re: Hvor svært kan det være ?

En civil kortplotter, eller en tablet, kan købes for kr.5.000. Funktionen “ankervagt”, som findes på enhver kortplotter eller som gratis apps til tablets, viser positionen og dennes ændringer. Så ved at placere 100 af disse rundt i landet, havnekontorer eller brandstationer, så kan man let og simpelt lave en 24/7 overvågning. Det kræver bare eet blik på skærmen for at afgøre “alt OK” eller “hov unormalt”. Og så en SMS-indberetning med et foto / screenshot.

Det behøver man vel ikke blande mennesker ind i? Man skal bare have en GNSS modtager og et simkort eller en internetforbindelse og så sender den data til en central hub, som så checker om de stationære modtagere "flytter sig"

 

Det kræver ikke det helt store. En håndfuld mobiltelefoner og en app samt en webserver til at modtage data. 

3
30. januar kl. 10:15
Hvor svært kan det være ?

En civil kortplotter, eller en tablet, kan købes for kr.5.000. Funktionen “ankervagt”, som findes på enhver kortplotter eller som gratis apps til tablets, viser positionen og dennes ændringer.

Så ved at placere 100 af disse rundt i landet, havnekontorer eller brandstationer, så kan man let og simpelt lave en 24/7 overvågning. Det kræver bare eet blik på skærmen for at afgøre “alt OK” eller “hov unormalt”. Og så en SMS-indberetning med et foto / screenshot.

Det er ikke særlig svært at overvåge.


PS: En “ankervagt” er en alarm som skibe / både benytter for at sikre sig mod en utilsigtet flytning fra ankerpladsen. Samtidigt tegnes den faktiske position. For en helt stationær situation ses et stjerne-mønster, svarende til målenøjagtigheden (påvirket af atmosfæriske forstyrelser mv.), måske kndenfor en  cirkel på 10-20 meter. Det er let at se afvigelser fra normalen uanset om det er jamming eller spoofing.

2
30. januar kl. 09:50
Naivt!

Ja, myndighederne kan nok jagte erhvervschauffører og teenagere der jammer. Vil det gør nogen stor forskel? Nej. Bortset fra historien om jamming der forhindrede færger i at sejle, så synes alle andre hændelser meget midlertidige. Når jammingen er kortrækkende og flytter sig så er problemet minimalt.

Men vi skal vænne os til at GPS ikke altid er der. Vi skal erkende at skibe bliver nødt til at sejle selvom GPS er jammet. At hændelsen nok handlede om en lastbil ændrer ikke ved at jamme er nemt og det nytter ikke noget at man kan lamme infrastruktur med så simple metoder.

Det kan heller ikke nytte noget at man kan ødelægge Femern byggeprojektet ved blot at jamme GPS. Man kan i princippet forestille sig at russerne bliver så sure over tunnelen at de placerer et orlogsskib i nærheden og blot jammer derudaf i årevis. Svaret på den slags vil enten være at finde veje udenom eller at slå igen. I praksis en form for krig.

Uanset hvad skal vi lære at leve uden GPS og anden satellitnavigation. Vi må finde alternativer sådan at der er redundans og vi skal lære at forstå begrænsninger ved de enkelte systemer.

1
30. januar kl. 09:13
Nu er der lovgivning…

…på plads så det er kun ressourcer der mangler (som altid i DK).

Bortset fra det så mangler vi at få en detalje på plads: de som er store nok kan bare jamme og spoofe fra rummet.