GPS-konflikt i Østersøen: Flere fly ramt af avanceret spoofing over Baltikum

Plus18. januar kl. 05:1821
GPS-konflikt i Østersøen: Flere fly ramt af avanceret spoofing over Baltikum
Sådan ser en russisk GPS-jammer ud. Lignende udstyr står formentlig placeret i den lille russiske enklave Kaliningrad. Illustration: Vitaly V. Kuzmin/Wikimedia Commons.
I snart en måned har GPS-signaler over Østersøen været udsat for massive forstyrrelser, og mindst tre fly har mistet GPS-signalet på vej ind over dansk luftrum. I Baltikum er flere fly ramt af mere avanceret GPS-forstyrrelser, spoofing, hvor flyet modtager falske GPS-data.
Artiklen er ældre end 30 dage

Siden midten af december har en eller flere GPS-jammere forstyrret GPS-signaler i luftrummet over Østersøen i et stort område fra Bornholm, dybt ned i Polen og op langs den svenske kyst og helt op til Finland. 

Fly i Finland, Sverige og Polen har registreret udfald på deres GPS-forbindelser i perioden fra 26.december og frem til 14. januar. Det oplyser Naviair til Ingeniøren. 

Nu viser nye flydata over Baltikum, at GPS-sabotagen er blevet mere avanceret og potentielt mere skadeligt. 

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
21 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
21
21. januar kl. 15:28
Re: eLoran

Mon ikke vi ser eLoran i nærmeste fremtid og nu

Man har lov at håbe, det giver ihvertfald rigtig god mening. 

Det var i mine øjne en fejl at nedlægge LORAN stationerne, det ville at andet lige have været lettere at opgradere eksisterende sites. 

Russer bruger stadigt deres, 'Chayka', med tre strategisk godt placerede sendertårne.... Og selv deres gamle 'Alpha' system bliver undertiden stadigt rapporteret aktivt.

https://www.gpsworld.com/russia-expected-to-ditch-glonass-for-loran-in-ukraine-invasion/

https://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_(navigation)

 

Men det var jo det med den 'fredsdividende' - det gik ud over meget, desværre.

 

Mvh

20
20. januar kl. 12:48
eLoran

Der sker noget med eLoran. England vil bygge et eLoran netværk, i USA eksperimenterer de og også i EU har vi lidt aktivitet: https://navisp.esa.int/opportunity/details/103/show

Enhanced-LORAN (eLoRAN) is the latest of the low-frequency LOng-Range Navigation (LORAN) hyperbolic systems, and provides a PNT service for use by all modes of transport (land, maritime and aeronautic). 

New eLoran infrastructure is being installed in a number of regions around the globe and there is renewed activity and interest in Europe.

Objective: Enhance geo‐security and precision timekeeping with e-LORAN, through its jam‐ and spoof‐resistant signal characteristics of high transmit power and low carrier frequency. 

Systemet har en præcision på 10 meter og modsat GPS, så virker det også indendørs. Det er også svært at spoofe og jamme.

Det gamle c-Loran system blev lukket ned i europa fordi man ikke ønskede konkurrence til Galileo. Nu har man indset at det var en fejl. Mon ikke vi ser eLoran i nærmeste fremtid og nu som en integreret del af Galileo i stedet for som konkurrent?

19
20. januar kl. 01:03
Snart fortid

Man kan undre sig over at russerne driller med spoofing. De får vel ikke andet ud af det, end at udstyret opgraderes, og så virker det ikke længere.

 

Eller også gør de det bare sålænge de stadigt kan.

18
19. januar kl. 16:08
Re: Slyngelstat med atomvåben ...

Netop, og selv det gamle LORAN-C, der var udbredt indtil for ca 20 år siden, havde en nøjagtighed bedre end 50 m og fungerede også fint til en-route navigation for fly. (Det dækkede dog ikke globalt.) Desuden var det ekstremt lavfrekvent (100 kHz) og dermed meget sværere at jamme. Det var oven i købet et relativt billigt system at drive. Som EB skriver er eLORAN endnu mere nøjagtigt og ligner en næsten perfekt back-up til GPS til mange formål, men det ser ikke ud til at der sker ret meget på den front, i hvert fald ikke til fly. 

Allerede før Ukraine-krigen skrev jeg og andre på disse blogs om hvor mærkeligt det var at man havde så travlt med at nedlægge alternative navigationssystemer i begejstring over GNSS (GPS). Og det fortsætter, det er i hvert fald svært at finde officielle udmeldinger om hvordan man vil sikre sig mod GNSS-udfald, både ondsindede og andre - bortset fra at man henholder sig til, at både GPS og Galileo forventes at blive mere robuste fremover.

17
19. januar kl. 11:22
Re: Slyngelstat med atomvåben ...

Samme simplicitet gør at det også er ret nemt at jamme/spoofe.

Det er rigtigt, men nu befinder du dig ikke i Kaliningrad mere, men inden for lokal rækkevidde. 

Alle jammere kan i sagens natur spores og i en krisesituation, hvor man pludseligt jammer lokalt, kan du være ret sikker på at der er fri jagt. Og potentiel meget hård (inerti baseret) konsekvens.

Men der er vi jo slet ikke, det er indtil videre et tænkt scenarie og det er ikke det artiklen handler om :-)

Men jeg er helt enig i din betragtning om GPS systemets sårbarhed.

Vi har (alt for) længe redet på 'fredsdividenden' og vi er alt for sårbare som samfund i et 'Assymetric Warfare' scenario. På mange fronter, ikke bare GPS.

 

God weekend :-)

 

16
19. januar kl. 11:09
Re: Retningsvirkning

Sekundær radar giver retning og afstand til flyet. Flyet svarer så med højde.

Ja det er jo rigtigt :-)

 IFF systemets 'Mode-A/C/S' svarer med højde og 'squawk' og interrorgatoren beregner afstand og retning. 

Der findes dog også 1090ES (Mode-S extended Squitter) og her ligger ADS-B informationen. Nyere interrorgatorer kan dekode dette direkte.

Ift. hvor flyet selv tror det er, er GPS dog nok den primære kilde, selvom man fuldt ud stadigt kan flyve fra A til B med radiofyr og gyro/kompas.

Og ja, TCAS er også et issue. 

15
19. januar kl. 10:21
Re: Slyngelstat med atomvåben ...

GPS signaler er meget svage.

Jammeren virker ved at overstyre modtagerens indgangstrin. Ikke ved at drukne signalet som sådan. Det kræver væsentlig effekt, eller at du er meget tæt på, at overstyre en moderne radiomodtager.

14
19. januar kl. 10:14
Re: Slyngelstat med atomvåben ...

Jeg tror du undervurderer lidt hvor meget effekt der skal til en jammer, hvis den effektivt skal forstyrre et større område. De er også temmelig nemme at finde ved pejling.

GPS signaler er meget svage.

Ideen med jammere garager gik mere på at jamme ILS med retningsbestemte sendere under flyenes indflyvningsbaner. Det var ikke klart i det jeg skrev og kom ud forkert.

13
19. januar kl. 00:34
Re: Retningsvirkning

Det har stor betydning, snart sagt al ATC (Air Traffic Control) er baseret på at flyet selv fortæller præcist hvor det er.

Det er ikke helt rigtigt. Sekundær radar giver retning og afstand til flyet. Flyet svarer så med højde. Det virker men kræver selvfølgeligt at flyet er indenfor radar horizonten.

Men der er apps til tablets der modtager de ADS-B signaler som andre fly udsender og viser deres position på skærmen. Der er privatfly piloter der bruger den slags til supplement til visuel identifikation. Det virker ikke hvis flyenes ADS-B transmissioner mangler GPS positionen.

Vigtigere er det at TCAS (som hjælper til at undgå kollisioner) også udnytter GPS. Det vil således virke i degraded mode uden GPS.

12
19. januar kl. 00:18
Re: Slyngelstat med atomvåben ...

Man kan smide en GPS jammer på en drone der kan holde sig i luften i dage ad gangen. Droner er billige og det er GPS jammere også. Der kan være rigtigt mange i luften på samme tidspunkt. Du kan også stille en jammer i et antal lejede garager rundt om i Danmark og så tænde dem remotely når det en dag bliver nødvendigt. Der er rigtigt mange muligheder og det er naivt at planlægge ud fra at GPS vil være tilgængeligt i en krise situation.

Jeg tror du undervurderer lidt hvor meget effekt der skal til en jammer, hvis den effektivt skal forstyrre et større område. De er også temmelig nemme at finde ved pejling.

11
19. januar kl. 00:03
Re: Slyngelstat med atomvåben ...

Nu er ILS jo netop ikke GPS baseret, men sammensat af onsite udstyr i lufthavnen og/eller radiofyr i området. Det er velafprøvet og sikkert, alle rutefly bruger rutinemæssigt ILS til approach og landing. 

Ja det er ikke GPS. Men det er 80 år gammel teknologi. Og nej det fungerer ikke perfekt. Det er bl.a. dyrt - derfor RNAV. Fx. har Lufthavnen i Roskilde kun ILS i en retning på banerne. Det har også problemer med at fly der taxier på jorden kan skygge for signalet. Signalet er meget simpelt; derfor opstår der situationer med fx. falske glideslopes. Samme simplicitet gør at det også er ret nemt at jamme/spoofe.

En-route er det selvfølgeligt at problem hvis GPS bliver forstyrret, så det er man nødt til at forholde sig til.

Der er ikke radiofyr på vandet. INS navigation var måske grunden til at KAL007 blev skudt ned.

Heldigvis er der mange VOR/DME radiofyr som man i så fald næsten altid vil være i nærheden af og alle jammere har trods alt en absolut rækkevidde pga. jordens krumning (og RF linkbudget)

Man kan smide en GPS jammer på en drone der kan holde sig i luften i dage ad gangen. Droner er billige og det er GPS jammere også. Der kan være rigtigt mange i luften på samme tidspunkt.

Du kan også stille en jammer i et antal lejede garager rundt om i Danmark og så tænde dem remotely når det en dag bliver nødvendigt. Der er rigtigt mange muligheder og det er naivt at planlægge ud fra at GPS vil være tilgængeligt i en krise situation.

9
18. januar kl. 20:36
Re: Retningsvirkning

GPS er alle tiders system for militær og privates brug.

Men mon ikke tiden er kommet til at man genaktiverede et eller flere af fortidens radio navigations systemer. LORAN, DECCA osv.
De havde jo forskellige egenskaber og ulemper, men med mere moderne modtagere (end fx. fortidens Decometre) så burde man kunne etablere et landbaseret backup system, som kunne bruges både i fredstid og under konflikter.

Jeg ved godt at de gamle radio systemer ikke har GPS nøjagtigheden. Men, ganske få land stationer kan dække enorme områder. Ikke så nøjagtigt som GPS, men måske er det heller ikke nødvendigt.

Hvis en positions modtager har positionen fra GPS, men samtidig tracker fx LORAN. Så vil spoofing i GPS øjeblikkeligt kunne detekteres fordi de to systemer ikke længere følges ad. Og et er at blive snydt til en fejl position, det kan man handle på. Men værre er hvis man tror at være ét sted, og ikke ved at det er falsk.

At bare stole på at det nok går godt i al fremtid med GPS er desværre nok utopi.

Som man siger "Better Safe than Sorry"

8
18. januar kl. 17:38
Re: Retningsvirkning

Hvor væsentlig er GPS for fly og deres navigation?

Det har stor betydning, snart sagt al ATC (Air Traffic Control) er baseret på at flyet selv fortæller præcist hvor det er.

GPS er idag så integreret en del af flyets navigation, at hvis man en dag ikke kunne anvende det, ville det få store konsekvenser for flytrafikken. Dog mest af alt nok, hvor tæt man ville kunne pakke flyene i korridorerne.

Det er nu nok mest et tænkt eksempelt, at skulle gå så galt.

Der fløj jo fly rundt i massevis, sikkert og godt, før GPS blev hvermandseje og de (radar og radionavigations)teknologier man brugte dengang findes stadigt, og bruges stadigt.

Ift. indflyvning/landing, de sidste 10 nautiske mil, har det mindre betydning fordi man der altovervejende stadigt anvender ILS systemet. Det er nøjagtigt og sikkert. Hvis du oplever en landing i mørke/dårlig sigt, er det helt sikkert ILS systemet som får dig sikkert ned det sidste stykke indtil touchdown.

I praksis er selv kraftige (jordbaserede) jammere dog begrænset af horisonten og skulle russerne finde på at lukke en del af Østersøen, må man jo flyve udenom. Nu ved alle jo at de gør det, så overraskelsemomentet er der ikke mere.

Vi kunne jo så svare igen med at jamme deres (eneste) korridor fra Kaliningrad til St.Petersborg sønder og sammen :-) :-)

 

 

7
18. januar kl. 17:12
Retningsvirkning

Kunne man dæmpe signaler der kommer fra horisonten, eller vil man miste for mange satellitter med en sådan antenne?

Hvor væsentlig er GPS for fly og deres navigation?

6
18. januar kl. 16:49
Re: Slyngelstat med atomvåben ...

I luften må man kigge på om GPS baseret RNAV stadigvæk er en god ide og hvorvidt det efterhånden er på tide at udvikle en efterfølger til det efterhånden 80 år gamle ILS system. På havet får vi også behov for løsninger; forhåbentligt nogen der er bedre end Decca og/eller LORAN-C.

Kommercielle rutefly flyver rundt med dyre solide GPS systemer som er certificeret efter alle kunstens regler. Men det betyder også at det er gamle systemer og at det typisk kun er ét GNSS system (som regel altid GPS). Modsat har en billig hobbydrone et moderne GPS system, der kan modtage alle fire GNSS systemer og som er meget sværere at spoofe.

Der kunne med andre trivielt gøres noget for at gøre systemerne svære at spoofe ved blot at opgradere til nyere teknologi.

Som der nævnes i artiklen, så har Galileo et signal med kryptografisk signering, der gør det umuligt at spoofe. Det har GPS sådan set også, men kun til militær anvendelse. En spoofer kan således ikke selv lave et nyt signal, men han kunne muligvis stadig lave et replay angreb. Dette forhindres dog forholdsvist nemt ved at tjekke at tidsstemplet fra et nyt signal ikke må afvige for meget fra det man allerede har lock på.

En anden simpel metode er at frasortere nye signaler, som hvis de medregnes, vil flytte din aktuelle position på en drastisk måde. Altså ingen "hob" og ingen hastigheder på flere tusinde km/t. Spooferen vil teknisk set stadig kunne sende signaler rettet imod et bestemt mål, som han skal kende den nøjagtige position på. Men alle andre vil se at spooferens signaler er helt i skoven og frasortere dem.

Implementeres krypterede Galileo signaler i et rutefly, så vil russerne være begrænset til simpel jamming. Jamming er dog også noget man kan gøre en radiomodtager mere robust overfor.

Jeg tror ikke der idag er nogle særlige krav til GPS modtagere i rutefly hvad angår robusthed overfor spoofing og jamming. Men det kunne man indføre. Det vil ikke stoppe russernes jamming, men det vil reducere rækkevidden på deres jammere. Og det kan helt stoppe for deres spoofing.

 

 

5
18. januar kl. 15:05
Re: Slyngelstat med atomvåben ...

efterfølger til det efterhånden 80 år gamle ILS system

Nu er ILS jo netop ikke GPS baseret, men sammensat af onsite udstyr i lufthavnen og/eller radiofyr i området. Det er velafprøvet og sikkert, alle rutefly bruger rutinemæssigt ILS til approach og landing. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_landing_system

En-route er det selvfølgeligt at problem hvis GPS bliver forstyrret, så det er man nødt til at forholde sig til. Heldigvis er der mange VOR/DME radiofyr som man i så fald næsten altid vil være i nærheden af og alle jammere har trods alt en absolut rækkevidde pga. jordens krumning (og RF linkbudget)

4
18. januar kl. 11:40
James Bond film

Undskyld et usagligt indlæg. For en del år siden var der en Bond-film, om en medie chef med: Fremtidens nyheder, se det i dag. Stjal en modul der kunne ændre signalet i en gps satellit. Søgte at skabe en krig mellem Kina og England i det kinesiske hav. Det endte - selvfølgeligt godt - da Bond og en smuk kinesisk kvinde løste det. så Kina og England fandt en fælles baggrund for at slutte konflikten.

Ja, en gammel bog og film, men beskriver vel godt problemerne, hvis man ikke kommunikerer om problemerne

3
18. januar kl. 11:16
Re: Slyngelstat med atomvåben ...

forhåbentligt nogen der er bedre end Decca og/eller LORAN-C.

Mht LORAN er eLORAN tæt på GPS med en nøjagtighed tæt på eller under 10 m.

2
18. januar kl. 10:56
Starnav

I gamle dage navigerede vi efter stjernerne.
Med moderne teknologi tænker jeg at man kunne lave et redundant system der tjekker om stjernerne er hvor man forventer dem.
Hvis man flyver over skyerne burde det virke om natten. Kan man se stjerner om dagen i bestemte spektre?
Det må under alle omstændigheder være sværere for Russerne at lave falske stjerner end GPS jammere.

1
18. januar kl. 10:40
Slyngelstat med atomvåben ...

Vi bliver nok nødt til at indrette os efter det. Vi har en slyngelstat i nabolaget. Desværre er det en slyngelstat med atomvåben. Det nytter ikke noget at vende den anden kind til overfor regimer som det russiske; vi bør også jamme deres systemer. Tidligere ville det ikke være noget kæmpe problem for russerne men i dag er også russerne afhængige af satellit navigation i luften og i deres byer. De har også vænnet sig til det.

Vi skal nok også indrette os på at satnav ikke altid er tilgængeligt og finde andre løsninger. Fx. skal biler udstyres med INS navigation og softwaren skal kunne vurdere hvornår satnav positionen er spoofet. Virksomheder der har GPS antenne på taget for at få præcis tidsangivelse må tage forholdsregler mod jamming, spoofing.

I luften må man kigge på om GPS baseret RNAV stadigvæk er en god ide og hvorvidt det efterhånden er på tide at udvikle en efterfølger til det efterhånden 80 år gamle ILS system. På havet får vi også behov for løsninger; forhåbentligt nogen der er bedre end Decca og/eller LORAN-C.

 

Spoofing bør alle være opmærksomme på. Det kunne i princippet laves ved at man har et antal sendere spredt omkring modtagerens der skal spoofes. Kendte man modtagerens position nødagtigt så kunne man udsende GPS signaler fra disse sendere der fik modtageren til at beregne den gale position. Men alle andreder modtog signalerne men som ikke var præcist samme sted som målet for spoofingen ville kunne beregne at der var noget galt.

Alternativt (og mere realistisk) har man en enkelt sender der sender GPS beskeder ud med den korrekte timing sådan at modtageren beregner en forkert position. I det tilfælde vil alle modtagere af signalerne beregne eksakt samme position for de ville modtage det eksakt samme (timingen mellem de modtagne signaler ville være den samme for alle). Såfremt et fly eller et skib havde to eller flere GPS antenner så ville man kunne sammenligne timingen (eller blot beregne positionen for begge antenner). Samme timing (= samme beregnede position) for alle antenner ville være en klar indikation på spoofing.