Forstå lavbundsjord-sagen: Et spørgsmål om at kigge op i atmosfæren eller ned i regnearket

Plus12. januar kl. 18:0214
lavbundsjorde
Illustration: Søren Breiting, Biofoto, Ritzau Scanpix.
Om nedskrivningen af klimagasudledninger fra lavbundsjorder er en god eller dårlig nyhed afhænger af, om man ser på udledningerne i et givent år eller i et akkumuleret perspektiv.
Artiklen er ældre end 30 dage

Onsdag i denne uge kunne regeringens ministre inden for klima og landbrug fortælle, hvordan helt nye beregninger fra Aarhus Universitet viser, at udledningerne af CO2e fra dyrkede, kulstofrige lavbundsjorder har været stærkt overestimerede. 

Eller med andre ord, hvordan lavbundsjorderne siden 2010 og frem i tiden har udledt - og fremadrettet vil udlede - betydeligt færre mængder klimaskadelige gasser end hidtil antaget. 

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
14 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
14
17. januar kl. 07:05
Re: Heldigt

Gødning: Jo kontrolleret

Betyder det, at vi fremover slipper for at høre dig beklikke forskers synspunkter med henvisning til manglende kontrol?

13
17. januar kl. 07:04
Re: Heldigt

Ja, selvfølgeligt er det altid andres skyld. 

For eksempel kan man henvise til  gødning og sprøjtemidler i boligområder.

 

 

 

12
17. januar kl. 07:02
Re: Atmosfære eller regneark

Kigger du på atmosfærens indhold af CO2 er de danske bidrag usynlige, så det er kun når du ser på regnearket for Danmark at man kan se noget.

Som Poul Møller #10 skriver:

Ja, selvfølgeligt er det altid andres skyld.

 

 

11
16. januar kl. 19:46
Atmosfære eller regneark

Kigger du på atmosfærens indhold af CO2 er de danske bidrag usynlige, så det er kun når du ser på regnearket for Danmark at man kan se noget.

Det globale klima afhænger af atmosfærens indhold, hvor regnearket mere er bestemmende for klimaet på Christiansborg.

10
15. januar kl. 16:27
Re: Heldigt

Hej Niels Peter

Ja, selvfølgeligt er det altid andres skyld.

Du kender selvfølgeligt hvor meget gødning der bruges i boligområder - sælges i byggemarkeder, hvor mange sprøjtemidler der også sælges der, til brug i boligområder. Det skal ikke indberettes!

Hvorfor bruge gødning og sprøjtemidler i boligområder? En bedre have.

Der er ingen grundvandsindvinding i byområder, kan du forklare hvorfor, et simpelt spørgsmål!

9
15. januar kl. 15:24
Re: Heldigt

Hej Niels Peter

Gødning: Jo kontrolleret - hvert år. Køber man 1 ton gødning fra en grovvarefirma, så indberetter firmaet det til myndighederne, da de kun sælger til CVR nr., så meddeler myndighederne - før gødningsregnskab - hvad der er købt

Aftager man gylle fra kvæg- og svinebrug bliver det tilsvarende indberettet - med analyser. Kvæg- og svinebrug bliver kontrollet for deres 'gylleproduktion' i forhold til hvad deres dyr producerer af gylle. De skal dokumentere hvad deres gylle er brugt til - ejet forbrug - solgt gylle. Det bliver kontrolleret 'i hoved og røv', blot 2% fejl, koster bøder. 

Disse køb/salg er indberettet til myndighederne, det kontrolleres så i gødningsregnskaberne, hvor der er angivet hvor meget gødning der må bruges på de kontrollerede arealer og den aktuelle afgrøde. Afgrøderne kontrolleres med sattelitbilleder - som måske kan kende afgrøder.

Tilsvarende for sprøjtemidler.

Hvis der er noget der er kontrolleret/dobbelttjekket af myndighederne er det landbrugets forbrug af gødning og sprøjtemidler. 

Jeg kunne ønske for dig, at du prøvede at udføre sådanne regnskaber og dokumentation!

8
14. januar kl. 18:11
Re: Heldigt

At forskernes vurdering 'svinger lidt op og ned' gør det ikke lettere for landbruget, men landbruget er villig til at tage arealerne ud af brug, hvis ellers administrationen kan finde ud af det.

Det står landbruget frit for at tage  arealer ud af brug, det har man kke brug for administrationen for at finde ud af.

 

Næringssalte: Hvis du mener gødning i landbruget, så har det i mange år været det mest - af myndighederne - reguleret område.

Reguleret, men som du og andre debatører har pointeret, ikke kontrolleret.

Men uanset forurening med næringssalte skal ned. Det er min holdning, at man stoppe med at betale landbruget for at holde op med at forurene.

7
14. januar kl. 15:10
Re: Heldigt

Næringssalte: Hvis du mener gødning i landbruget, så har det i mange år været det mest - af myndighederne - reguleret område. Dog ikke for gødning i parcelhusområder, der sælges gødning i byggemarkeder, men ikke til landbruget

Den var da lige skabet som et smukt eksempel på whatboutism - lige i skab i flg Landbrug og Førevarer samt (u)Bæredygtigt Landbrug.

Hvis din udtalelse er et forsøg på at pålægge byerne (byboerne) skylden for at vores farvande er plaget af massivt iltsvind, må du meget gerne dokumentere med fakta.

Lad os så tage det engang til: Vandindvinding under byområder er forurenet, så vandindvinding er flyttet ud i landbrugsområder, hvorfor? Det er ikke landbruget der har forurenet grundvandet under byområder!

Grundvandet i Danmark er en fælles ressource. Det at ressourcen i fortiden er ødelagt nogle steder af manglende omtanke og manglende forståelse  for eget ansvar for ressourcerne betyder vel at andre kan gøre det samme  - vel?

Det må igen betyde, at de som idag er ved at forurene denne fælles ressource tager ansvaret på sig, og ophører med den hidtidige praksis.

6
14. januar kl. 12:23
Re: Heldigt

Hej Niels Peter

Lige for at få det du udtrykker på det rette spor: A lavbundsjorde handler om CO2, B næringssalte (et mærkelig udtryk) men du mener måske gødning?

Hvis jeg for 10 år siden havde spurgt dig om hvad du mener/ved om lavbundsjorde, havde du nok - undskyld - svaret ?

Så kom CO2 debatten

For 10 år siden var landbruget ikke klar over de problemer, som forskere siden mener at have vist. At forskernes vurdering 'svinger lidt op og ned' gør det ikke lettere for landbruget, men landbruget er villig til at tage arealerne ud af brug, hvis ellers administrationen kan finde ud af det.

Næringssalte: Hvis du mener gødning i landbruget, så har det i mange år været det mest - af myndighederne - reguleret område. Dog ikke for gødning i parcelhusområder, der sælges gødning i byggemarkeder, men ikke til landbruget.

Lad os så tage det engang til: Vandindvinding under byområder er forurenet, så vandindvinding er flyttet ud i landbrugsområder, hvorfor? Det er ikke landbruget der har forurenet grundvandet under byområder!

5
14. januar kl. 07:52
Heldigt

Nu forsøgte man at betale landbruget for ikke at forurene med CO2.

Det er heldigt at man fandt ud af at landbruget allerede havde forurenet, så nu kan vi spare på skatteydernes penge og give os til til at overveje hvorledes vi, med respekt for skatteydernes penge, kan stoppe forureningen med næringssalte.

 

4
13. januar kl. 11:09
Det er skrøbeligt

Lad os nu få taget så mange lavbundsjorde ud som muligt, det burde ikke være så svært!

Så viser den nye viden, at antagelserne om CO2 udledning, hviler på nogle skrøbelige forudsætninger, noget på teori - andet på målinger. Det er forståeligt, da målinger tager tid og kræfter.

Det viser vel også at de politiske målsætninger 'hviler på et skrøbeligt grundlag'!?

Stor VE udbygning, og så opbremsning af udbygning. Stor omstilling til varmepumper (høje priser på installation) så dyr el - høje nettariffer. 

VE strøm var så billig, men så alligevel ikke.

Men sådan må det vel være? Men det hjælper nok ikke på befolkningen forståelse af det.

3
13. januar kl. 01:55
Det vigtigste emne at diskutere!

For den magt der diskret har taget hele styringen og sikkert fører os mod undergrunden er emnet om våde jord det vigtigste spørgsmål i debatten om klimaet. 

 

Det er det vigtigste emne fordi opmærksomheden omkring en massiv større udvinding og forbrug af fossile brændsler fuldstændig glemmes i røgsløret om gamle biomasse er 1 til 2 år om at blive til metangas og CO2 eller om det tager 7 til 15 år 

2
12. januar kl. 21:41
Medierne er fuldstændig i selvsving

Medierne er fuldstændig i selvsving over sagen.

Specielt DR's journalister er direkte uhæderlige i deres vinkling og vil med djævlens vold og magt skubbe deres, på det tekniske plan; fejlagtige, dagsorden over på sagesløse forskere. (og jeg er normalt IKKE med i hylekoret over "røde lejesvende" )

 

Det paradoksale er at de fuldstændigt overser de "rigtige" spørgsmål at stille politikerne i denne sag:  Hvordan har de tænkt sig at vi skal opnå de aftalte og nødvendige reduktioner i udledning når et af nøgleområderne i planen (oversvømmelse af lavbundsjorde) nu har vist sig IKKE at give den forventede reduktion.

1
12. januar kl. 21:25
Oh suk

"så kan det godt være, at spanden med hul i ikke lækker, når den er tom, men gulvet vil stadig være oversvømmet. "

For nu at køre metaforen videre: Det absolut eneste vi har styr på er vandstanden i kælderen, i form af CO2 mængden i atmosfæren, så uanset hvornår CO2'en er afgasset fra atmosfæren er resultatet kendt og det samme som vi hele tiden har målt. Så kan det være CO2'en kommer andre steder fra end man havde troet, men hvad forskel skulle det gøre? 

Der er stadig hul i spanden (CO2 afgasning fra jorden) men det er ikke så stort som "sagkundskaben" mente at vide og "På nuværende tidspunkt er der ikke et videnskabeligt grundlag for at ændre på udledningerne i referenceåret for klimamålene 1990",  så derfor kan vi altså samlet set glæde os over at der kommer mindre CO2 fra lavbundsjordene en forventet.

Eneste malurt er de "knap så CO2 holdige jorde (6-12%)" som MÅSKE damper en smule mere CO2 af til atmosfæren end hidtil beregnet/simuleret, men åbenbart ikke så meget at man på nuværende tidspunkt tør sige noget konkret om det, sværere er det vel ikke. 

Så alt i alt en god nyhed, selvom det åbenbart er en bet for nogen at lavbundsjordene ikke "sviner" med så meget CO2 som vi troede, forstå det hvem som kan. Man skulle snarere glæde sig over at man ikke har fået brugt midler på noget, der jo alligevel ikke ville have haft nogen synderlig klimaeffekt, eller i hvert fald ikke nær så høj som forventet, og så også forvente at man sætter kræfterne ind andre steder hvor mål og midler måske hænger bedre sammen.