Første drone flyver med detonationsmotor

Plus2. april kl. 11:458
detonationsmotor venus aerospace drone
Dronen med detonationsmotor ses her under vingen på det fly, hvorfra den blev frigjort. Den fløj cirka 16 km med en hastighed på Mach 0,9. Venus Aerospace oplyser ikke, hvordan eller hvor dronen landede igen. Illustration: Venus Aerospace.
Den amerikanske virksomhed Venus Aerospace har testet en drone med en helt ny type motor, der måske kan give en brændstofbesparelse på 15 procent. Det er planen, at dronerne senere skal kunne overskride lydens hastighed.
Artiklen er ældre end 30 dage

Et relativt nyt princip inden for jetmotorer, der kaldes en roterende detonationsmotor (Rotating Detonation Rocket Engine - RDRE), kan måske gå hen at revolutionere fremtidens flymotorer.

De første skridt er netop blevet taget af virksomheden Venus Aerospace, der for første gang har testet en flyvende drone med en roterende detonationsmotor.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du få en forlænget prøveperiode med et erhvervsabonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
8 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
8
4. april kl. 17:09
Bedre effektivitet

Uanset hvordan forbrændingen foregår (dekompositionen) så udvikles der samme energi/effekt, så det må åbenbart være detonationen som giver bedre konvertering til hastighed af udstødningsgassen.

Hvordan det skulle ske ved jeg ikke, men jeg har læst om det før.

7
2. april kl. 20:15
Fremtidsvision?

Hvis vi snakker om ikke-overlyds fly, så vil en 15% forbedring af driftøkonomien nemt kunne opnås ved at sænke hastigheden. Kravene går nok den vej fremover. Visionen med overlydsfly er vist kun for miljonærer. 

Brintoverilte er velkendt og betragtes i dag som et hidsigt brændstof, rent sikkerhedsmæssigt. Det bliver næppe godkendt til brug i almindelige lufthavne.

6
2. april kl. 15:12
Re: Det lyder lidt…

Men tæt på den "raketmotor", der drev turbinepumperne i V2 raketterne ((Aggregat 4) 😉

 

Ikke cyklisk, men dog en H2O2 monopropellant.

5
2. april kl. 14:30
Re: Det lyder lidt…

som den pulsjet som blev brugt af tyskerne i V1, bare bygget som raketmotor.

Ikke rigtigt. Altså bortset fra at "jet" i nogle år efter 2. Verdenskrig også dækkede raketter (fremdrivning ved en jet af udstødsgasser). JPL arbejder jo meget med raketmotorer.

En pulsjet (eller ventiljet) cykler mellem 1) at lukke luft ind gennem ventilen, blande den med brændstof fra en eller flere dyser. 2) antænde blandingen. 3) Trykket fra eksplosionen lukker ventilen og gassen blæses bagud og giver drivkraft.

Motoren skal, som en ramjet, have presset luft ind gennem ventilen for at kunne starte. Derfor blev V1 startet fra en dampkatapult eller droppet fra et bombefly (da ramperne var gået tabt).

En roterende detonation kører hele tiden, bare (!) forskellige steder i en roterende bevægelse hen over dyserne. 

4
2. april kl. 13:37
Re: Brintoverilte og ilt?

Mærkeligt de ikke blander noget brændbart ind. Når brintoverilte spaltes bliver der noget fri ilt til rådighed.

Bortset fra detonationen er det vist samme motor og drivmiddel som brugtes i disse raketbælter, man har set brugt.

3
Journalist/Ingeniør -
2. april kl. 13:01
Journalist/Ingeniør
Re: Brintoverilte og ilt?

Det er korrekt, der skal ikke blandes ilt ind i det. Det er en monopropellant. Jeg retter til.

2
2. april kl. 12:07
Det lyder lidt…

…som den pulsjet som blev brugt af tyskerne i V1, bare bygget som raketmotor.

Den brugte dog en ventil på indsuningssiden men ellers var det også en serie eksplosioner som drev V1 frem, det gav en ret speciel lyd så de kunne genkendes på lang afstand.

Brændstoffet er også noget tyskerne brugte… men til V2 som var alm. raket.

 

1
2. april kl. 12:07
Brintoverilte og ilt?

Hvor kom ilten fra? De skriver selv at brintoverilten brugtes som en monopropellant.

At blande ilt i vil blot sænke effekten, da det ikke kan brænde med brintoverilte.

En uddybning af en roterende detonation ville være godt.