Flyproducenten Boeing har netop installeret en højenergi-laser, Advanced Tactical Laser (ATL), i et transportfly af typen Hercules C-130H. Det er en kemisk laser, som vejer cirka seks tons, inklusive de tilhørende undersystemer.
Laseren blev skruet på plads og rettet ind efter et allerede installeret sigtemiddel, et strålestyringssystem, som skal dreje den varme laserstråle mod sine mål, skriver firmaet i en pressemeddelelse.
Med laseren på plads vil Boeing påbegynde en omfattende serie afprøvninger i 2008, hvor passende jordmål i et testområde skal beskydes.
Kan bruges i byer
Strålestyringen består af en drejelig beholder, der sidder under flyets bug, med en optik, der kan justere laserstrålens retning præcist.
Tidligere på året gennemførte Boeing en serie tests uden laserkanon, men kun med sigtemidlerne i brug foruden en lille lavenergi-laser. Dermed blev det vist, at systemet var i stand til at fastholde et mål i sigtet og belyse det med lavenergi-laseren, selvom flyet bevægede sig i luften.
Selve ATL-laseren blev testet i juli på Davis Advances Laser Facility ved Kirtland med gode resultater. Flere end 50 skud blev affyret under laboratorieforhold.
Når våbensystemet er færdigt, skal det indsættes til støtte for militære operationer i kampområder eller i byer, hvor våbnets præcision skal medvirke til at reducere følgeskaderne på boliger og civile anlæg, der ligger tæt ved eventuelle mål.
Minder om flyvende missilskjold
ATL-projektet, som udvikles for det amerikanske forsvarsministerium, minder om et andet amerikansk laservåben-projekt, ABL (AirBorne Laser), som Boeing udvikler til USA's missilforsvar.
ABL består af en lignende, men større kemisk laser, som monteres i et Boeing 747-400-fragtfly. I truende situationer skal en flåde af disse fly være på vingerne hele tiden og parate til at nedskyde missiler, før de deler sig og går ned gennem atmosfæren.
De to lasere kaldes Coil (Chemical Oxygen Iodine Laser), og gennem afbrænding en særlig blanding af aggressive kemikalier er de i stand til at frembringe store energimængder, som kan afleveres i et lysglimt af få sekunders varighed.
Et tredje strålevåben er under udvikling hos det amerikanske forsvarsministerium, skriver Networkworld. Det drejer sig om et smerte-inducerende strålevåben, som skal monteres på køretøjer. Strålen består af en 95 GHz-radiobølge, som opvarmer huden kortvarigt og giver en fornemmelse af at blive forbrændt.