ESA er lukket som en dør: Ventede en uge med at orientere om mislykket test

Plus19. september 2023 kl. 16:191
ESA’s hovedkvarter ligger i hjertet af Paris. Samlet har de godt 2.200 ansatte på tværs af de 22 medlemsstater. Alle nyder de særlige privilegier og immunitet i henhold til ESA’s konventioner.
ESA’s hovedkvarter ligger i hjertet af Paris. Samlet har de godt 2.200 ansatte på tværs af de 22 medlemsstater. Alle nyder de særlige privilegier og immunitet i henhold til ESA’s konventioner. Illustration: ESA/A. Gonin.
Den Europæiske Rumorganisation er for lukket om deres programmer, der blandt andet tæller de to forsinkede projekter Ariane 6 og Vega-C, mener en række internationale medier og journalister.
Artiklen er ældre end 30 dage

Hen over sommeren har der blandt en række rumfartsmedier kørt en stille debat, om Den Europæiske Rumorganisation (ESA) har et gennemsigtighedsproblem. Hvor den amerikanske rumorganisation Nasa er underlagt en række informationskrav, så har en mellemstatslig organisation som ESA ikke pligt til at være gennemsigtige med deres aktiviteter. Samtidig er der ingen myndigheder, som journalister og oplysningsorganisationer kan gå til, hvis de mener, ESA tilbageholder vigtig information for offentligheden.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
1 kommentar.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
1
20. september 2023 kl. 11:47
Årsagen er enkel

Ariane 6 programmet er endt i noget der minder om en katastrofe. Udviklingen startede i 2014 og med gode intentioner om at "genbruge" mest mulig teknologi fra Ariane 5 skulle Ariane 6 være klar i 2020.

I stedet er man endt i massive forsinkelser og værst af alt, Elon Musk´s Falcon program har allerede overhalet Ariane 6 med flere længder inden opstart

"Will Ariane 6 be worth it? Successor Ariane 6 is 44 percent less costly than Ariane 5, at an estimated transport cost of $4.7 per kilogram. But now SpaceX’s rides are even cheaper, with Falcon Heavy standing at $1.6 per kilogram and Falcon 9 at $2.7 per kilogram. This cost difference, in large part, comes because SpaceX uses reusable technology, while Ariane 6 will be expendable just as was Ariane 5."

https://spaceref.com/space-commerce/ariane-5-final-flight-look-back-ariane-6-costly-succession-looms/

Med den prisforskel kan Ariane 6 vist kun se frem til militære opsendelser grundet national sikkerhed.

Og EU har allerede henvendt sig til Musk & Co

https://www.politico.eu/article/eu-elon-musk-replace-stalled-france-rocket-galileo-satellite/