Ekspert efter kollaps: Spinkle bropiller må skyldes arkitektoniske hensyn

Plus27. marts kl. 15:5311
Francis Scott Key Bridge
Illustration: Wikimedia/Dharrah87.
Francis Scott Key Bridge i Baltimore faldt sammen på få sekunder efter påsejlingen, hvilket får ekspert til at undre sig over broens konstruktion.
Artiklen er ældre end 30 dage

Som et korthus kollapsede Francis Scott Key Bridge i Baltimore, da det Mærsk-chartret containerskib Dali tirsdag sejlede direkte ind i en af bropillerne.

Gratis adgang i 10 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Få en forlænget erhvervsprøve
Med et erhvervsabonnement kan du få en forlænget prøveperiode.
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
remove_circle
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
11 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
11
1. april kl. 11:48
Re: Eller fordi det var billigt?

I USA er offentlige anlæg godkendt på andre principper end i Danmark - anlægsåret ufortalt og skibsstørrelser (som BA skriver om var anderledes.

I USA vil der altid være tale om økonomisk (sub-)optimering = billigst muligt, færreste hensyn. Så den “danske model” med risiko og forebyggelse, og dermed meromkostninger, er uhyre politisk upopulært. Måske vil katastrofer, som denne, ændre fremtidige broer, eller sikrer eksisterende, men man skal forstå at tankegangen er bare anderledes,

10
1. april kl. 11:43
Re: To ting:  Den bro-påsejling, jeg

Nu er det jo ikke sikkert, at et skib lave en “frontal kollision” med en bropille; det kan jo være så heldigt, at skibet trykkes til siden (simpel vektorsiagram for kræfter, hvor angrebslinien er afgørende). Så måske vil et skibe “glide af” og ikke ramme direkte.

Der er trods alt mest plads på begge sider i forhold til direkte påsejling.

9
31. marts kl. 17:48
To ting:  Den bro-påsejling, jeg

To ting:  Den bro-påsejling, jeg husker bedst, var påsejlingen af Tjørnø-broen i nærheden af Göteborg i 1980.

Broens bæregitter var bue-formet med de to ender i vandet tæt ved bredderne.

En nat med tæt tåge sejlede et større skib imod den ene understøtning - og hele broen, der var ca. 50 meter høj,  faldt i vandet. Skibet tudede vedholdende for at advare evt. bilister, men 5 biler med ialt 8 personer kørte intetanende ud over broen, der ikke var der og døde allesammen.

Om om Storebæltsbroens sikkerhed:  Min kollega på DIA/DTU, Claus Hanke, lavede projekt med to studerende, og de beregnede, hvor store stenøer, der skulle ligge omkring de to pyloner for at kunne stoppe et stort skib, der med stor hastighed havde kurs imod en af pylonerne. - Jeg husker dog ikke resultatet. De to fundamenter blev gjort eksta tunge ved at fylde dem med jernmalm, - som en ekstra sikkerhed.

8
29. marts kl. 14:15
Re: Svendborgsundbroen bæres af søjler som

Svendborgsundbroen bæres af søjler som er mere sårbære ved skibskollision end piller med en ½ m betonvægge. 

Søjlerne står dog parvist oven på ret massive fundamenter som beskytter mod is og påsejling.

Her er der siden indvielsen i 1966 gjort en stor indsats for beskytte seks af søjlepillerne med kunstige øer. 

Allerede fra starten var de to bropiller ud mod gennemsejlingsfaget beskyttet af fire sænkekasser.

Senere har vejdirektoratet anlagt stensætninger til beskyttelse af de yderste bropiller mellem 4 m og 2 m kurverne. Som beskyttelse mod alt hvad der stikker dybere en 2 m.

Se Svendborgsundbroen - kort på Krak 

Hvis man se på Krak luftfoto, kan man se bunden, hvor stensætningerne er anlagt.

Alternativ søkort:

 https://kart.gulesider.no/?c=55.047038,10.604156&z=17&l=nautical

Søjlerne blev valgt af Anker Engelund for gøre broen gennemsigtig fra siderne.

Det er nu også en meget elegant konstruktion.

7
29. marts kl. 13:57
Re: Broen er bygget før ulykken

Broens beskyttelse er dels de 4 dolphins ca en skibslængde fra broen og så en fender struktur omkring bropillen.

"Dolphin" på dansk "duc d'albe", selv om det heller ikke lyder dansk.

Problemet er at de fire duc d'alber er placeret så langt fra bropillerne at man kan sejle "uden om". Har et skib kurs mod midten af gennemsejlingen, og drejer ud af kurs nogle hundrede meter fra broen, så kan det passere duc d'alberne og ramme direkte på bropillerne.

Da man designede broen omkring 1970, var tørlasttrafikken fortsat domineret at 10.000 tonere, kloner af WW2's Liberty- og Victoryskibe. Garageskibe til transport af biler var dårligt opfundet, containertrafikken var på begynder niveau, DK's første containerskib blev leveret i 1971. De eneste "store" skibe der skulle passerer broen var bulk- og tankskibe, og de ville altid være ledsaget af bugserbåde.

Cowi's konklusion op til bygningen af Storebæltsbroen, var at alt hvad der kan sejles ned, bliver det på et eller andet tidspunkt, og den holder endnu. Derfor spænder Østbroen 1.600 m, over en 1.500 m bred sejlrende. Mens Femern bliver en tunnel, under en 9 km bred sejlrende.

Alle andre danske broer er "beskyttet" af at de aktuelle farvande ikke besejles af store skibe. Selv unde Øresundsbroen er vanddybden kun 8 m.

6
29. marts kl. 00:32
Re: Eller fordi det var billigt?

De fleste broer i USA har solide strukturer

I en af de videoer der erom uheldet, https://www.youtube.com/watch?v=FczgLhdqw0M fra NTSB's (Havarikommisionens) hjemmeside kommer deres chef med et tal for hvor mange broer i USA der ikke er robuste. Som jeg husker det var tallet omkring 1.700.

På billedet ovenfor i denne artikel, læg mærke til de fire små 'dolphin' der skal beskytte pillerne mod påsejling. 

5
28. marts kl. 13:56
Broen er bygget før ulykken

Broen er bygget før ulykken med Sunshine Skyway broen i 1980.

Men samme år blev Francis Scott Keye broen ramt af et skip

"vessel sailing at 12 knots lost all propulsion and control 600 yards from bridge"

https://apps.dtic.mil/sti/tr/pdf/ADA135602.pdf

side 37

og artikel med mere info

https://www.erienewsnow.com/story/50619436/absolutely-a-wake-up-call-key-bridge-tragedy-has-markings-of-1980-baltimore-crash-but-worse

Broens beskyttelse er dels de 4 dolphins ca en skibslængde fra broen og så en fender struktur omkring bropillen.

Det ser ud til Dali ikke ramte den nærmeste dolphin.

https://www.npr.org/2024/03/26/1240857704/francis-scott-key-bridge-collapse-baltimore

 

 

4
28. marts kl. 09:27
Svendborgsundbroen bæres af søjler som

Svendborgsundbroen bæres af søjler som er mere sårbære ved skibskollision end piller med en ½ m betonvægge. Her er der siden indvielsen i 1966 gjort en stor indsats for beskytte seks af søjlepillerne med kunstige øer. Se Svendborgsundbroen - kort på Krak Søjlerne blev valgt af Anker Engelund for gøre broen gennemsigtig fra siderne. Jeg passerer broen mange gange ugentlig da jeg bor på Tåsinge og var med til indvielsen i 1966 som skoleelev.

3
27. marts kl. 21:03
Re: Eller fordi det var billigt?

Eller fordi det var billigt? Mon ikke det er fordi det er billigt med en spinkel bropille

Det ligner et spareprojekt hele vejen igennem. 1) Stålkonstruktionen er lavet med det mindst mulige stålforbrug. 2) Fundamentet er lavet med det mindst mulige betonforbrug. 3) De fleste broer i USA har solide strukturer som skal sikre broen mod påsejling. Men det er sparet væk her. Hvem ved. Måske har politikerne haft en beløbsramme til en bro. Eller også har de valgt det billigste af de indkomne tilbud. MEN det er da gået godt i rigtig mange år, på trods af at det har været et spare-projekt hele vejen igennem.

2
27. marts kl. 20:18
Re: Eller fordi det var billigt?

Når ting er for billige, er der mest tale om at udskyde regningen. Her med renters rente.

1
27. marts kl. 16:41
Eller fordi det var billigt?

Mon ikke det er fordi det er billigt med en spinkel bropille