Hvis de sidste myndighedsgodkendelser falder på plads, vil rumfartsinteresserede få en god start på weekenden.
Fredag planlægger SpaceX en ny testflyvning af verdens højeste og mest kraftfulde raket, Starship, der består af to integrerede rakettrin, Starship-fartøjet og booster-raketten Super Heavy. Det sker fra Starbase i Boca Chica i Texas.
Det er den bare anden fulde test af den 121 meter høje raket. Den første testflyvning fejlede tilbage i april, hvor flere booster-motorer ikke antændte som planlagt, og Starship faldt ukontrolleret ned igen over Den Mexicanske Golf.
Raketten er udviklet med sigte på en dag at kunne sende mennesker til Mars. Inden det mål kan indfries, er det planen at anvende Starship til fremtidig landing på Månen med astronauter ombord.
Siden flyvningen i april har SpaceX arbejdet på at beskytte motorerne, blandt andet ved bedre afskærmning, ligesom styringen af motorerne nu sker med elektriske aktuatorer i stedet for de tidligere hydrauliske. Det skal hjælpe til bedre isolering af hver enkelt motor.
Her kan du se den fejlslagne opsendelse fra april i år.
Siden den første fejlslagne opsendelse har SpaceX foretaget over 1.000 ændringer af raketten og launch-systemet.
De fleste ændringer vil formentlig forbedre chancerne for succes, men nogle introducerer nye risici. Blandt andet en stor ændring af samlingen mellem mellem førstetrinnet (også kaldet boosterraketten) og selve rumfartøjet Starship.
Samlingen, der kaldes interstage, er i bund og grund bare en lav cylinder. Den har SpaceX nu tilføjet en masse huller, og årsagen er, at udstødningen fra Starship skal slippe ud gennem hullerne, når fartøjet tænder sine motorer efter 3,5 minutters flyvning.
Elon Musk vil nemlig tænde Starship, mens fartøjet stadig er koblet til boosterraketten.
SpaceX har regnet sig frem til, at det kan øge effekten af hele systemet med 10 procent, hvis et par af boostermotorerne kører ved lav kraft, mens motorerne på Starship bliver tændt og fartøjet kobler sig fra. Lige præcis ændringen i samlingen kommer Elon Musk, ejer og topchef i SpaceX, til at følge tæt under den kommende testflyvning.
Under en pressekonference i oktober understregede han, at den nye samling, »er den største risiko ved den næste flyvning« og der er en vis sandsynlighed for, at vi kommer til at se fejl, hvis fredagens opsendelse gennemføres.
»Jeg vil ikke sætte forventningerne for højt,« sagde SpaceX-direktøren i oktober.
Her ses planen for den kommende testflyvning af Starship.
Gigantisk brusehoved skal bremse skader på jorden
Når man affyrer en raket med en trykkraft på 75 meganewton - mere end dobbelt så kraftig som måneraketten Saturn, så bliver omgivelserne sat under pres.
Under testflyvningen den 20. april skar boostermotorererne et enormt krater i jorden under affyringsrampen, og der blev spredt beton- og stålstumper helt op til 10 kilometer væk.
Det er de amerikanske luftfartsmyndigheder som i sidste ende skal godkende fredagens opsendelse af Starship. Tilbage i oktober blev selve Starship sikkerhedsgodkendt til opsendelsen, men der mangler stadig en godkendelse fra miljømyndighederne, før den samlede godkendelse er på plads.
For at undgå et lignende scenarie, og dermed få grønt lys fra miljømyndighederne, har SpaceX bygget et nyt vandkølingssystem for at beskytte både affyringsrampe og selve Starship-raketten mod den enorme kraft fra førstetrins-boosterens 33 Raptor-motorer.
Det er en art gigantisk omvendt brusehoved placeret under raketten. Store dele af de flyvende fragmenter stammer nemlig fra det hul, Starship lavede i jorden under raketten den 20. april. Det er nu fyldt ud med beton og et stort stållag med huller, der gør det muligt at sprøjte vand op gennem underlaget.
Den nye testflyvning er planlagt til at finde sted blot en uge efter Reuters har afsløret, at SpaceX er en farlig arbejdsplads.
Reuters har dokumenteret mindst 600 ikke tidligere kendte arbejdsskader hos SpaceX, som omfatter knuste lemmer, amputationer, elektriske stød, hoved- og øjensår og et dødsfald.
Flere tidligere SpaceX-medarbejderne fortæller, at medarbejderne betaler prisen for Elon Musks forsøg på at dominere markedet for raketopsendelser, blandt andet med den nye Starship-raket. Indtil videre har SpaceX og Elon Musk ikke ønsket at kommentere på kritikken i Reuters-artiklen.
Hvis opsendelsen gennemføres fredag, bliver det i tidsrummet mellem kl.14 og kl.16.39 dansk tid.
Her kan du følge opsendelse direkte