Bioethanolprojekter i Tønder og Grenå rykker efter ny lov

16. juni 2009 kl. 12:03
Ny lov, der påbyder bioethanol i benzinen fra 2010, sætter gang i investeringerne i to danske bioethanolprojekter.
Artiklen er ældre end 30 dage

To førstegenerations bioethanolprojekter på henholdsvis Grenå Havn og i Tønder tager nu form, og der investeres tæt på to milliarder kroner i de to projekter de kommende 24-36 måneder.

Projekterne har fået ny vind i sejlene, efter at Folketinget i slutningen af maj vedtog en lov om at blande fem procent bioethanol i benzinen fra 1. juli 2010.

I Tønder Biopark vil man i de kommende 24-36 måneder investere 1,2 milliarder kroner i opførelsen af et biobrændstofanlæg med en årlig kapacitet på 130-160 millioner liter bioethanol, oplyser projektleder Peter B. Nissen til Erhvervsbladet:

»Nu er rammebetingelserne for biobrændstof ikke kun klar i Danmark, men i hele EU-området. Vi har gennem vores hovedaktionær, Verbio i Tyskland, fået en forsyningsaftale i stand med et lager i Rostock Havn, hvorfra vi vil kunne forsyne olie- og benzinselskaber i Skandinavien med bioethanol,« siger han og tilføjer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi kan levere dråberne omgående, hvis det skulle være, og derfor har vi ikke det tidspres hængende over hovedet på os med at skulle blive færdige i Tønder.«

Ifølge Peter Nissen er målsætningen at kunne åbne det nye anlæg i slutningen af 2011 eller i begyndelsen af 2012.

Grenå-projekt udvider

I Grenå er der tale om et anlæg, der placeres på Grenå Havn, og som fra medio 2012 skal kunne producere 200 millioner liter ethanol om året - eller 550.000 liter i døgnet. Adm. direktør Svend Brandstrup, Danish Biofuel Holding, siger dog til Erhvervsbladet, at den danske lovgivning om iblanding af bioethanol kun har begrænset opmærksomhed i projektet:

»Vores forretningsmæssige udgangspunkt er at udnytte proteinet i det restprodukt, der stammer fra bioethanolproduktion. Udnyttelsen af proteinet og udnyttelsen af fibre fra foderhveden er en væsentlig del af økonomien i vores projekt,« oplyser han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I Grenå Havn er Danish Biofuel Holding i gang med en udvidelse af arealerne, og selskabet lægger sin nye forretningsplan for projektet frem på torsdag.

Begge projekter er som nævnt førstegenerations bioethanolprojekter, hvor biobrændstoffet produceres på foderhvede. Ifølge den nye lov skal den anvendte bioethanol kunne fortrænge 35 procent CO2, og de to projektmagere oplyser, at deres produkter har en CO2-reduktion på henholdsvis 70 og 80 procent.

Ifølge den nye lov skal der fra 1. januar 2012 iblandes 5,75 procent bioethanol i benzinen. Det vil sige en stigning med 0,75 procent i forhold til 1. juli 2010.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning