Shell overhaler Dongs halm-benzin
Som den første i verden vil en canadisk Shell-benzintank om en måned kunne tilbyde kunderne biobenzin, som er fremstillet af cellulose fra halm. Biobenzin fra cellulose kaldes 2. generations bioethanol og er langt mere bæredygtigt og miljøvenligt end 1. generation, som hovedsageligt fremstilles af afgrøder, der også kan benyttes til fødevarer.
Canadiske Iogen fremstiller bioethanol på et demonstrationsanlæg i Ottawa - ejet af Iogen og Shell i fællesskab. I tankanlægget bliver bioethanol blandet med almindelig benzin, så bioethanolindholdet bliver 10 pct..
40.000 liter om måneden
Ifølge en pressemeddelelse regner Iogen Energy Corporation og Shell med at kunne producere 40.000 liter cellulosebaseret bioethanol om måneden på deres demonstrationsanlæg.
Professor Claus Felby fra Københavns Universitet kalder nyheden utrolig spændende:
»Historien viser jo, at 2. generations biobrændstoffer ikke er så langt væk, som nogen måske tror,« siger han.
Bruger syreteknik
Iogen har ifølge Claus Felby arbejdet med 2. generations biobrændstoffer i mange år, men bruger en anden teknologi i forbehandlingen end danske Inbicon. I stedet for en varmeforbehandling arbejder Iogen med syre for at forberede halmen til den videre proces.
»Jeg vurderer, at den teknik er noget dyrere end Inbicons og den har yderligere den ulempe, at restproduktet ikke kan udnyttes til for eksempel foder,« siger den danske professor.
For et par uger siden annoncerede Dong Energys datterselskab Inbicon, som også arbejder på et demonstrationsanlæg til 2. generation bioethanol, at Statoil skulle aftage den først biobenzoin herfra, når anlægget kommer i gang.