Terma: Lad vær med at forhale køb af kampfly

1. oktober 2007 kl. 16:2312
Danmarks største forsvarsvirksomhed, Terma, erklærer sig enig med militæranalytikere i, at købet af kampfly er en politisk beslutning, der kræver tid. Men jo hurtigere, vi træffer den, jo flere penge kommer der tilbage til landet, påpeger direktøren.
Artiklen er ældre end 30 dage

Jens Maaløe, administrerende direktør for Danmarks største leverandør til militær verden over, erklærer sig som en tilfreds mand efter at have læst konklusionerne på en rapport fra Dansk Institut for Militære Studier (Dims).

Rapporten, der udkom mandag, anbefaler ellers, at Danmark udskyder beslutningen om at købe nye kampfly i stedet for at træffe den i 2009 eller endnu før. Det rimer umiddelbart dårligt med interesserne hos et firma, der er dybt involveret i at designe dele til det kommende amerikanske superkampfly Joint Strike Fighter.

»Rapporten anbefaler, at vi skal have nye fly, og at det bør være højteknologisk løsning, der sikrer, at vi kan kommunikere med vores allierede. Det er meget afgørende for os,« siger Jens Maaløe.

Ordrer for ni milliarder kroner

Han løfter samtidig pegefingeren i håbet om, at der ikke går for lang tid. Terma-direktøren hævder at have konkrete aftaler om ordrer på op mod ni milliarder kroner på Joint Strike Fighter, som kun kommer i hus, hvis Danmark vælger det amerikanske kampfly - helst hurtigst muligt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Jeg noterer mig, at Dansk Institut for Militære Studier peger på muligheden for at lave en principbeslutning. Det vil sikre vores investeringer bedre, end hvis man venter. Og det er vigtigt, fordi vi gerne vil være med i udviklingsdelen af flyet,« siger Terma-chefen.

Men ifølge rapporten bør de danske politikere slet ikke tage hensyn til forsvarsindustrien, når de skal tage stilling til, hvilket fly der skal afløse de aldrende F-16. I hvert fald ikke i første omgang.

»Under den kolde krig var det enklere at investere i forsvarsmateriel, fordi der ikke blev stillet så mange spørgsmål. I dag er der flere valgmuligheder, og det åbner for, at politikerne træffer et valg baseret på forsvarspolitik frem for industripolitik,« siger Henrik Ø. Breitenbauch, forsker ved Dansk Institut for Militære Studier og medforfatter på rapporten.

Han siger, at rapporten som sådan ikke er imod, at man tænker på industriens interesser. Men det må først ske, når man har taget hensyn til den forsvarspolitiske situation.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Man kan godt tage hensyn efter de strategiske valg og finde ud af, hvor vi får mest ud af en aftale. Det ville være dumt andet,« siger Henrik Breitenbauch.

Jens Maaløe fra Terma erklærer sig enig i, at der først og fremmest er tale om en politisk beslutning.

»Når det så er sagt, er det er vigtigt at få nogle af de mange penge tilbage til landet igen. Jo længere man udskyder beslutningen, jo sværere bliver det at sikre sig konkret ordrer, og vi kan miste mange penge på at vente for lang tid,« fastslår han.

12 kommentarer.  Hop til debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning
13
18. juli 2008 kl. 19:42
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Selvfølgelig

...men det er jo nok et spørgsmål om fortolkning, hvad man ligger i det...

  • ja, det vil jeg i høj grad mene! :)

Jeg tror nu i øvrigt gerne de vil have Nordiske partnere.

  • dét vil de gerne, hævet over enhver tvivl.

Se eksempelvis deres arrangement med Norge:

  • således som det er beskrevet i artiklen fra 2007, vil jeg nu snarere opfatte dén gestus som et norsk ønske om en slags (billig) 'halvgardering'! :)
12
18. juli 2008 kl. 11:25
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Selvfølgelig

[quote]tilbyder 100 pct. modkøb og fuld adgang for danske virksomheder til alle teknologiniveauer og udvikling af flyet

  • nu var det altså for det første MEDPRODUKTION og IKKE 'modkøb', min anmodning vedrørte! Dernæst må jeg betegne (et 'løfte' om) 'fuld adgang for danske virksomheder til alle teknologiniveauer og...' som vel det nærmeste, man i praksis kommer på salg af elastik i metermål! :))[/quote] Nu stod der "teknologiniveauer og udvikling af flyet", men det er jo nok et spørgsmål om fortolkning, hvad man ligger i det...

Jeg tror nu i øvrigt gerne de vil have Nordiske partnere. Se eksempelvis deres arrangement med Norge: https://ing.dk/artikel/75972

11
18. juli 2008 kl. 11:04
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Selvfølgelig

tilbyder 100 pct. modkøb og fuld adgang for danske virksomheder til alle teknologiniveauer og udvikling af flyet

  • nu var det altså for det første MEDPRODUKTION og IKKE 'modkøb', min anmodning vedrørte! Dernæst må jeg betegne (et 'løfte' om) 'fuld adgang for danske virksomheder til alle teknologiniveauer og...' som vel det nærmeste, man i praksis kommer på salg af elastik i metermål! :))
10
18. juli 2008 kl. 10:48
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Selvfølgelig

[quote]Jeg husker også Saabs udmelding om fuld modkøb

  • det gør jeg også; men jeg savner ikke des mindre stadig JJs dokumentation for ovennævnte påstand af 14. ds.![/quote] Sådan læser jeg nu også indholdet i artiklen:

    Saab, der står bag Gripen, tilbyder 100 pct. modkøb og fuld adgang for danske virksomheder til alle teknologiniveauer og udvikling af flyet.­ Det skal tages med et gran salt, for der vil være dele af de mest fortrolige algoritmer m.m. eksempelvis i styresystemer, der ikke bliver gjort tilgængelige. 80 pct. af Saabs­ planer om industrisamar­bejde vil være inden for forsvars- og aerospace, men svenskerne strækker sig også til lignende brancher blandt andet sikkerhed og terrorsikring. Endelig tilbyder Saab­ samarbejde inden for eks. vindteknolog og life science. Saab ejes blandt andet af investorgruppen, der også vil trække på Volvo Aero m.fl.

    Særligt første linje: "Saab, der står bag Gripen, tilbyder 100 pct. modkøb og fuld adgang for danske virksomheder til alle teknologiniveauer og udvikling af flyet".

Der står selvfølgelig ikke at det er mere indflydelse end JSF vil give, men jeg har svært ved at forestille mig at de vil give adgang til så meget, som Saab her lover (100% adgang).

Men selvfølgelig er det svært at få indflydelse på udviklingen af et fly, som allerede findes...

Vh Mikkel

9
18. juli 2008 kl. 10:30
Re: Re: Re: Re: Re: Selvfølgelig

Jeg husker også Saabs udmelding om fuld modkøb

  • det gør jeg også; men jeg savner ikke des mindre stadig JJs dokumentation for ovennævnte påstand af 14. ds.!
8
18. juli 2008 kl. 10:07
Re: Re: Re: Re: Selvfølgelig

[quote]Svenskerne garantere en langt større medproduktion end JSF nogensinde har mulighed for!

  • en 'oplysning', du selvfølgelig dokumenterer, ikk'??[/quote]

Jeg husker også Saabs udmelding om fuld modkøb: https://ing.dk/artikel/75106

Desuden pønser Danmark på nye regler for modkøbsaftaler: https://ing.dk/artikel/84914

7
14. juli 2008 kl. 22:07
Re: Re: Re: Selvfølgelig

Svenskerne garantere en langt større medproduktion end JSF nogensinde har mulighed for!

  • en 'oplysning', du selvfølgelig dokumenterer, ikk'??
6
14. juli 2008 kl. 20:45
Re: Re: Selvfølgelig

Hans Henrik Hansen:

Danmark mister muligheden for medproduktion!

Dét er jo lodret løgn!!!!

Svenskerne garantere en langt større medproduktion end JSF nogensinde har mulighed for!

  • Med mindre altså, de har mange 100 % at dele ud af!? ;-)
5
14. juli 2008 kl. 18:19
Re: Konkurrenceevne

Vi bør heller ikke glemme at SAAB også har garanteret placering af ordre i DK såfremt det bliver til den side valget falder (hvad det naturligvis IKKE gør, da beslutningen de facto allerede ER taget, hvilket Eurofighter´s retræte beviser)

R

3
3. oktober 2007 kl. 00:05
Re: Selvfølgelig

...det er en dødsejler at satse på et ukendt uafprøvet fly.

  • hvis man vil 'sikkerhed' for enhver pris = satse på et 'kendt og afprøvet' fly, får man også et ved anskaffelsen delvis forældet fly - og Danmark mister muligheden for medproduktion!

Det gavner ikke det Danske folk på nogen måde at have travlt.

  • ved at medvirke i F16-konsortiet fra et tidligt tidspunkt (~6 år før leveringen af første fly) opnåede Danmark indflydelse på udviklingen af flyet, og danske firmaer opnåede en særdeles omfattende medproduktion - af betydeligt flere fly end de 998, som konsortiet i første omgang enedes om at udvikle og producere i fællesskab!
2
2. oktober 2007 kl. 23:42
Selvfølgelig

Ja, og det er vel naturligt at selvsamme firma som står til at tjene fedt på sagen - ønsker en hurtig afgørelse, FØR nogen finder ud af at det er en dødsejler at satse på et ukendt uafprøvet fly. Politisk er det ganske vist fra regeringens "venner" (Læs USA). Min vi har ikke brug for den slags statsstøtte til enkelte store firmaer, bare fordi de er gode til lobby arbejde. Tag den tid der skal til - de eneste der har travlt med at få en afgørelse er den amerikanske leverandør der skal have Danmark i nettet, og så de virksomheder der kan tjene på det. Det gavner ikke det Danske folk på nogen måde at have travlt.

1
1. oktober 2007 kl. 22:24
Hmm!

Det virker vel logisk at bevare en tæt tilknytning til sine allierede i et så vigtigt spørgsmål.

I en kritisk situation kan det være altafgørende at have adgang til den nyeste teknologi og informationer.

Betydningen af dette er diskuteret her i forbindelse med en meget lidt omtalt militær operation for nylig: https://www.ocnus.net/artman2/publish/Analyses_12/Silence_in_Syria_Panic_in_Iran.shtml

Det peger væk fra det ældste og billigste alternativ som også kommer fra et land som isolerer sig mere og mere i international sammenhæng, og som i de konflikter som kan tænkes at opstå i fremtiden vil være hæmmet af at have en stor befolkningsandel som kunne tænkes at sympatisere med modparten. Derfor vil det måske ikke være alle der vil være begejstrede for at dele teknologi med dem.