Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Virksomheder skal blive bedre til at kommunikere deres grønne tiltag 

15. december 2021 kl. 17:57
grøn investering
Illustration: Bigstock.
Der findes utallige computere, telefoner og andre enheder produceret under hensyntagen til miljø og klima. Mange medarbejdere er dog ikke klar over de grønne valgmuligheder, der ofte er tilgængelige på arbejdspladsen, og det er en skam, for opbakningen til grøn it er stor blandt medarbejderne, mener Stefan Larsen fra Lenovo. 
Artiklen er ældre end 30 dage

Vi stiller langt flere krav til arbejdspladsen i dag end for bare få år siden. Vi vil have work-life balance og fleksibilitet. Men samtidigt vil vi udfordres fagligt og have mulighed for at træde op ad karrierestigen. Og ikke nok med det: Vi vil også have, at virksomheden tager et samfundsansvar og bidrager til den grønne omstilling. Særligt de yngre generationer finder og lægger meget identitet i deres arbejde, og det gør dem sværere at tiltrække og fastholde, hvis ikke de føler, at virksomheden agerer i overensstemmelse med deres (grønne) værdier, viser undersøgelser fra blandt andet Deloitte. 

I dag har langt de fleste større virksomheder da også en ambitiøs bæredygtighedsstrategi – nogle endda en dedikeret bæredygtighedsafdeling. Men desværre kæmper mange virksomheder med i tilstrækkelig grad at kommunikere deres mange grønne tiltag til medarbejderne, som derfor ikke opdager, at de findes. Det er en af de fremtrædende konklusioner i en ny undersøgelse, vi i Lenovo har foretaget på tværs af Danmark, Sverige, Norge og Finland. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Medarbejdere ønsker nemlig i langt højere grad, end de oplever, det er tilfældet i dag, at blive tilbudt grønne alternativer, når det kommer til den teknologi og de it-produkter, deres arbejdsgiver stiller til rådighed. Blot 9 procent af de adspurgte danskere mener, at deres arbejdsplads gør det muligt at handle klimavenligt, når det gælder valget af deres computer, telefon eller en helt tredje enhed, mens hele 63 procent mener, at det ikke er muligt. Faktisk står det værre til i Danmark end i resten af de nordiske lande.

Tallene overrasker mig. For der findes efterhånden mange grønne initiativer og produkter i it-branchen målrettet netop erhvervslivet. Og jeg ved, at mange virksomheder allerede arbejder seriøst og målrettet med at implementere dem i hverdagen. Men anstrengelserne bliver alt for sjældent delt med medarbejdere, og det er en skam, for de fleste står klar med åbne arme: 50 procent af danskerne ville uden tøven takke ja til grønnere it-produkter, hvis arbejdsgiveren tilbød dem som alternativ til ‘almindelige’ it-produkter, viser undersøgelsen. Kun 15 procent ville takke nej. Lysten og motivationen til at overgå til grønnere løsninger og teknologi er altså i høj grad til stede blandt både medarbejdere og virksomhedsledere. Og det er ikke kun godt for klimaet, men også for virksomheder, der gerne vil holde på deres medarbejdere, samtidigt med at de sætter ind på klimafronten. 

Det er i det hele taget enormt positivt, at både tech-branchen, erhvervslivet og medarbejderne brænder for at tage store skridt i den grønne omstilling. Nu mangler der bare, at vi bliver bedre til at samarbejde på tværs og informere hinanden om de tiltag, vi hver især tager. På den måde kan vi inspirere og støtte hinanden på rejsen i stedet for at slå hinanden i hovedet med alt det, vi tror, de andre ikke gør.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning