Vi kan forbedre hele verden med it, hvis blot vi løfter blikket
Forleden hørte jeg, at corona-krisen kan bremse digitaliseringen. Der tog jeg mig selv i at tænke: Og hvad så?
Vi kan forandre og forbedre hele verden med it, hvis blot vi løfter blikket. Men pas på med at gøre digitaliseringen til et mål i sig selv. Til jer digitaliseringsparate mennesker derude i landets offentlige og private virksomheder får jeg lyst til at sige: Spørg ikke, hvad du kan gøre for digitaliseringen, men hvad digitalisering kan gøre for os.
Uanset hvor meget vi elsker teknik, må vi erkende, at vores kærlighed hører til på 'Månebasen Nørd', hvis ikke den opfylder et højere formål og løser et reelt behov. De fleste af os it-folk er vilde med dimser, kredsløb, ram, chips og sky. Som robotingeniør elsker jeg at løse problemer med ny teknologi.
Men 20 års arbejde med offentlige it-løsninger har lært mig at stoppe op en gang imellem, sætte innovationen på hold og stille skarpt på formålet: Teknologi skal ikke bare kunne noget, den skal kunne noget for nogen.
Digitalisering, it og teknologi giver allerede og vil med tiden give endnu mere til dig, mig og vores familier, så vi alle kan få et bedre liv i et bedre samfund. Mennesker er gode til at finde på og udvikle løsninger – bare se på, hvor meget vores tilværelse har ændret sig de seneste 50 år, siden Apollo 11 landede på Månen, og fem drenge fra Liverpool gav os deres nye lyd i The Beatles.
Når jeg står i supermarkedet og selv scanner varer ind, eller når jeg booker en aftale hos lægen og fikser mine bankaftaler på min telefon, kan jeg godt få et kick ud af at tænke på, hvor langt fremme vi er i Danmark. Som borgere kan vi jo næsten ordne alting online.
Vi er ikke verdens førende på alt, men vi er langt fremme, og digitaliseringen går sådan nogenlunde hånd i hånd med den demokratiske debat og værnet om vores frihedsrettigheder og humanitet. Dén måde at forbedre samfundet på, den er jeg kæmpe fan af.
Jeg glæder mig stadig over, hvor arbitrære afstande er i vores digitale verden – et greb i lommen og vupti, så kan jeg 'mødes' på video med min familie, venner eller kollegaer uanset vores fysiske afstand, og at jeg kan fikse alle mine bankforretninger online.
Selvfølgelig gør digitale løsninger mig også irriteret nogle gange. Hvis jeg skal lette lidt på ja-hatten og lukke noget damp ud, så er det utrolig irriterende, når systemerne går ned. Driftsnedbrud har jeg det ret stramt med, når jeg er afhængig af servicen. Jeg bliver også dødtræt af at udfylde 'papir'-formularer online, og jeg hader, når jeg har lavet en online bestilling, som kun kan ændres ved at ringe eller skrive til kundeservice.
Når jeg bruger digitale løsninger, vil jeg gerne mærke, at jeg er kunden; at jeg får og gør brug af en service, som i øvrigt er lavet til mennesker og for eksempel automatisk har indbygget en respekt over for vores ret til privatliv.
Så der er heldigvis masser, vi kan og skal gøre endnu.
Som sagt: Spørg ikke, hvad du kan gøre for digitaliseringen, men hvad digitalisering kan gøre for os. Hvis svaret blæser i vinden, må du holde lidt ekstra fat på din nej-hat, til det klarer op.