Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Tillid er en konkurrencefordel for Danmark

15. november 2021 kl. 14:29
Vi står som samfund med en håndfuld hyperkomplekse udfordringer, som skal løses - hvad enten det er sundhed, demografi, grøn omstilling eller at holde vores erhvervsliv konkurrencedygtigt i et marked, hvor teknologi forandrer verden hele tiden.
Artiklen er ældre end 30 dage

Fælles for udfordringerne er, at vores evne til at anvende ny teknologi og data bliver afgørende. Man kan ikke argumentere for massiv grøn omstilling eller store sundhedsinvesteringer uden samtidig at sige datadeling og dataanvendelse. Og med datadeling og digital transformation følger et lige så stærkt fokus på sikkerhed og digital ansvarlighed.

 

André Rogaczewski udtalte i forbindelse med, at digitaliseringspartnerskabet afleverede sine anbefalinger, at »I løbet af de næste 10-15 år får vi en klarhed for, hvilke nationer der vinder, og hvilke der taber. Vinderne formår at kombinere deres eksisterende samfund med digitaliseringen på en transparent måde, som skaber tillid og mere velfærd.«

 

Jeg mener særligt, at tilliden er central. Den høje grad af tillid i det danske samfund er en stor konkurrencefordel, og når vi taler om den fortsatte digitale omstilling, er fokus på, at det sker med blik for tilliden og transparensen en hjørnesten. Ender vi med et gennemdigitaliseret samfund, hvor vi alle har tabt tilliden til hinanden, løsningerne og systemet, har vi ingenting vundet.

 

Man skal kunne stole på de digitale løsninger – både de offentlige og de private. Det handler først og fremmest om sikkerhed.

 

Vi skal have SMV’erne med – som desværre halter bagefter i forhold til den digitale sikkerhed. Det udgør en stor risiko både for den enkelte virksomhed og for dansk erhvervsliv som helhed. Videndeling, information, rådgivning og hjælp, når det går galt, er helt afgørende. Derfor har vi i DI foreslået, at der etableres en SMV:CERT, et viden- og overvågningscenter, som har til formål at informere og guide danske SMV’er i arbejdet med cybersikkerhed.

 

At understøtte og bevare tilliden til digitalisering handler selvfølgelig om at skabe sikre løsninger, som ikke sætter dine og mine data over styr, men det går videre end det. Det handler nemlig også om, at man som virksomhed gebærder sig på en etisk ansvarlig måde.

 

Det er logikken i D-mærket, verdens første mærke for digital ansvarlighed, som giver virksomhederne mulighed for at tydeliggøre, at de lever op til digital ansvarlighed. Det giver både forretningsværdi til virksomhederne og tryghed til forbrugerne.

 

Som virksomhed skal man selvfølgelig agere digitalt ansvarligt – både fordi det er det rigtige at gøre, men noget tyder på, at man også skal gøre det, fordi der er en konkret konkurrencefordel at hente ved det.

 

En helt ny undersøgelse udført af Rådet for Digital Sikkerhed, DI Digital, D-mærket, IDA, IT-Branchen og Erhvervsstyrelsen viser nemlig, at mere end halvdelen af virksomhederne peger på, at arbejdet med digital ansvarlighed har positiv betydning for deres konkurrenceevne.

 

Undersøgelsen bekræfter, at ansvarlig brug af data har tydelige gevinster for virksomheder, og at det har en betydning for virksomheders kunder. Derfor handler det nu om at gøre det lettere for virksomheder at være digitalt ansvarlige, så endnu flere oplever konkurrencemæssige fordele ved at tage it-sikkerhed, databeskyttelse og dataetik alvorligt. Og der er heldigvis mange gode initiativer i gang. D-mærket, Det digitale etikkompas og Dataetisk Råd for bare at nævne et par stykker.

 

Som virksomhed handler det om træffe en beslutning om, at it-sikkerhed og digital ansvarlighed er centrale elementer i en digital virksomhed – det giver både mening ud fra et risikoperspektiv og ud fra et økonomisk perspektiv.

Artiklen fortsætter efter annoncen

 

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning