Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Synspunkt: Arbejd med din digitale forestillingskraft

19. november 2019 kl. 10:26
Christian Holmegaard Mossing
Illustration: Niras.
Manglende viden i direktions- og bestyrelseslokalerne er den primære bremse i den digitale transformation. Der er brug for nye indsigter, men ikke fra tykke lærebøger. Nøglen er, at topledelsen skærper sin digitale forestillingskraft.
Artiklen er ældre end 30 dage

Blockchain, IoT, AI, API, RPA, Data Lake, SaaS – ringer det en klokke? Ja og nej, ville de fleste topledere nok sige. Ja, de har hørt om mange af begreberne og ved, at de hører til den digitale sfære, og nej, hvis du spørger, om de ved, hvad begreberne betyder. Men er det et problem? Er det ikke det, vi har vores digitale eksperter og konsulenter til at hjælpe med?

I de virksomheder, der er født digitale, er dette sandsynligvis ikke et problem, for dér har topledelsen enten en digital baggrund, eller også er selve produktet digitalt. Det er indkodet i deres DNA at introducere nye forretningsmodeller for at ruste sig til fremtiden.

Jeg taler imidlertid om alle de andre virksomheder og institutioner, der har deres ophav i traditionelle ydelser, services og fysiske produkter. Her oplever jeg et massivt problem i forståelsen af de digitale muligheder såvel som risici i direktions- og bestyrelseslokalerne. Talrige undersøgelser de senere år har vist, at mange er bevidste om vigtigheden af at beskæftige sig med den digitale transformation. Samtidig er det tydeligt, at virksomhederne og institutionerne flytter sig alt for langsomt.

Illustration: Jeppe Goll, NIRAS.

 

Læs også i vores vidensbank: Fokuser mere på innovation i din digitale strategi 

Store beslutninger er aldrig nemme

Vi har heldigvis en fornuftig innovationskultur i Danmark, men langt de fleste af de gode initiativer bliver ikke skaleret efterfølgende. Det betyder, at fremragende idéer, som viser sig at have solide forretningspotentialer i Danmark, ikke kommer ud at leve på det globale marked. En væsentlig årsag til dette er skalering.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skaleringen er det tidspunkt, hvor der skal investeres betydelige beløb. Det er her, topledelsen reelt lægger hånden på kogepladen, fordi det kan ende med at ændre deres virksomheder fundamentalt. Sådan en beslutning træffes ikke kun med hovedet, men også med hjertet og maven.

Og her er problemets kerne: Hvornår har du det godt med en beslutning, der potentielt kan ændre alt?

Er du stået af det digitale eksprestog?

Jeg har selv over 20 års erfaring fra den rådgivende ingeniørbranche – en branche, hvor viden er den primære handelsvare, på linje med andre tunge ingeniørvirksomheder, advokater, revisionshuse og management konsulenter. Topledere og bestyrelser i disse brancher rekrutteres ofte fra egne rækker og typisk blandt de allerdygtigste og mest vidende medarbejdere. Det kan tage mellem 10 og 20 år at nå toppositionerne.

Det betyder også, at det er et sted mellem 10 og 20 år siden, topledelsen og bestyrelsen selv har siddet med fingrene i produktionen. I en digital tidsalder svarer det til en menneskealder. Alle de føromtalte teknologibetegnelser er for alvor slået igennem inden for denne periode.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tænk engang på, hvilket tab af prestige og magt, det er, at indrømme, at man er stået mere eller mindre af det digitale eksprestog, når man samtidig har ansvaret for at bringe sin virksomhed sikkert videre.

Læs også: Brian Mikkelsen: Digitalisering venter ikke på nogen

Forestil dig, hvad teknologierne kan gøre for din virksomhed

Er det så svaret at sende topledelsen og bestyrelsen et halvt år på Singularity University eller bede dem læse tykke lærebøger om IT-arkitektur eller kodning? Nej – naturligvis ikke. Det er ikke deres job, og det er heller ikke forventningen fra resten af organisationen. Derimod skal de til at arbejde med deres digitale forestillingskraft. 

Digital forestillingskraft er evnen til at se for sig, hvad de digitale teknologier kan ændre, og hvordan de kan påvirke ens virksomhed. Det gælder om at forstå de generiske egenskaber i teknologierne, og hvordan de er bundet sammen. Jeg er overbevist om, at den hurtigste vej til indsigt og forståelse er ved at se teknologierne anvendt i praksis – i forskellige brancher og i forskellig skala.

Måske er tiden inde til at etablere ”digital virksomhedspraktik” for topledere, hvor man kommer rundt i en række virksomheder, ser teknologierne i anvendelse og får indsigt i de digitale rejser, disse virksomheder har været på?

 

Illustration: Jeppe Goll, NIRAS.

Skab et sprog for jeres digitale rejse

Jeg er selv i en virksomhed, hvor der både bliver læst en del bøger og diskuteret flittigt på direktionsgangen, når det gælder digitalisering. Det er første skridt på vejen til digital forestillingskraft.

Mange danske virksomheder har oprettet nye enheder i deres organisation, der skal varetage den digitale transformation, og der er igangsat mange ambitiøse initiativer. Men jeg hører desværre ofte fra de ledere, der har denne betroede opgave, at deres topledelse fortsat ikke rigtig forstår, hvad de har sat i gang, og at det er en massiv kommunikationsopgave af fastholde formål og finansiering.

Mit råd til topledere og bestyrelser i disse virksomheder er: Spørg ind til teknologien og rationalerne, indtil I forstår det. Bed om at få tingene forklaret på en anden måde, hvis I fortsat ikke forstår det. Find jeres eget sprogbrug eller metaforer til at forklare, hvordan I selv forstår initiativerne. Kun på den måde kan I nedbryde misforståelser og få den gode mavefornemmelse, der er nødvendig for, at I tør træffe de tunge men nødvendige beslutninger.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning