I dette holdningsstof udtrykker forfatteren sin personlige holdning om emnet.

Kunstig intelligens skal hjælpe os med at tænke selv

7. februar 2022 kl. 09:00
Pia Lauritzen
Illustration: Pia Lauritzen.
Når vi taler om værdien af kunstig intelligens, er det ikke nok at fokusere på de penge, vi kan tjene ved at gøre det lettere for vores kunder at købe og bruge vores produkter. Vi skal tage ansvar for hele værdikæden – fra de principper, vi udvikler kunstig intelligens ud fra, til den indflydelse vores kunder har på verden, når de bruger vores produkter. Og vi skal starte bagfra.
Artiklen er ældre end 30 dage

Jeg tøvede ikke, da jeg for nyligt blev inviteret til at holde et oplæg under overskriften 'Kan AI bringe værdi til din forretning?'. Det er et vigtigt spørgsmål, som jeg gerne deler mine erfaringer med. Så da moderatoren indledte konferencen med at sige, at overskriften var misvisende, spidsede jeg ører. Misvisende? Ja, sagde han, det skulle selvfølgelig ikke have været formuleret som et spørgsmål. ‘For det giver jo sig selv, at svaret er ja’. 

Ingen af de første talere kommenterede moderatorens udtalelse, så det var først, da det blev min tur, at spørgsmålene fik frit løb: Giver det virkelig sig selv, at kunstig intelligens kan bringe værdi til forretningen? Er det rigtigt, at det er misvisende at formulere værdien af kunstig intelligens som et spørgsmål? Eller er der faktisk en pointe i at betragte kunstig intelligens som et spørgsmål, vi aldrig bliver færdige med at tage stilling til og ansvar for?

Kunstig intelligens kan ikke redde verden

Når vi taler om værdien af kunstig intelligens, er det ikke nok at fokusere på de penge, vi kan tjene ved at gøre det lettere for vores kunder at købe og bruge vores produkter. Vi skal tage ansvar for hele værdikæden – dvs.:

  1. fra de principper, vi designer kunstig intelligens ud fra, over
  2. den måde, vores produkter påvirker vores kunder på, til 
  3. den indflydelse, vores kunder har på verden, når de bruger vores produkter

Hvis vores produkter får vores kunder til at handle på en måde, der er skadelig for dem selv eller den verden, de er en del af, kan de være nok så ‘intelligente’ og værdifulde for forretningen på kort sigt. Det er et spørgsmål om tid, før der bliver udviklet nye løsninger, som er mindre farlige og skaber mere værdi – og så vil kunderne vælge dem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor er det klogt at starte bagfra. I stedet for at spørge, om kunstig intelligens kan bringe værdi til vores forretning skal vi spørge, hvordan vi hjælper vores kunder med at bringe værdi til verden. Dermed er det ikke teknologien, der afgør, hvilken indflydelse, vi har på verden, men omvendt: Den værdi, vi gerne vil skabe, afgør, hvilke teknologier, vi bruger – og ikke bruger.

Globale virksomheder er svaret på verdens problemer

I min egen virksomhed, Qvest, har vi udviklet en digital platform til store, globale virksomheder, der konstant påvirker og påvirkes af millioner af mennesker verden over. Deres hundredtusindvis af medarbejdere registrerer og reagerer hele tiden på forandringer i markedet. Og de virksomheder, der er bedst til at skabe mening og retning på tværs af deres forskellige medarbejdergrupper, har ikke bare en kæmpe konkurrencefordel, de bidrager også til at løse verdens mest kritiske problemer.

For at gøre det nemmere for store virksomheder at skabe mening og retning på tværs af hierarki (f.eks. topledelse og frontlinjemedarbejdere) og centrale funktioner (f.eks. it og forretningen) anvender vi den digitale platform til at engagere medarbejdere i forskellige lande, afdelinger og funktioner i dialoger om de samme strategiske emner – samtidigt. 

Den digitale Qvest platform er baseret på 20 års forskning i spørgsmål. Forskningen viser, at det er når vi mennesker stiller hinanden spørgsmål, at vi: 

  • Tager stilling til, hvad vi selv synes er vigtigt
  • Skaber forbindelse til andre mennesker
  • Forpligter os på et fælles formål 

Derfor tager Qvest udgangspunkt i de spørgsmål, medarbejderne stiller hinanden, når de selv må bestemme, hvem de spørger og hvad de spørger om inden for et givent strategisk emne. For virksomhederne er de spørgsmål, virksomhedens medarbejdere stiller hinanden, mindst lige så værdifuld data som de svar, de giver i spørgeskemaer og interviews. Medarbejdernes spørgsmål viser, hvad der begejstrer og bekymrer dem ved ledelsens beslutninger. Og ved at se på, hvordan medarbejderne fordeler spørgsmålene imellem sig, kan virksomheden blive klogere på de uformelle roller og relationer, der afgør, hvordan og hvor hurtigt forskellige områder udvikler sig.

Ustyrlig data kræver menneskelig styring

For et par år siden tog vi hul på spørgsmålet om kunstig intelligens. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når hundredvis af medarbejdere udveksler spørgsmål og svar om det samme emne i det samme tidsrum, opsamles der meget kvalitativ data. En af vores kunder har knapt 20.000 ansatte fordelt over hele verden. Da de for nyligt kørte en Qvest, udvekslede 670 medarbejdere fra 14 forskellige forretningsenheder over 2000 spørgsmål og svar. Det er 2.000 unikke datapunkter, der i modsætning til spørgeskemadata ikke består af tal, men af forskellige medarbejderes forskellige måder at formulere sig på.

Mens en maskine nemt og hurtigt kan lave grafer og netværksvisualiseringer over, hvordan deltagerne fordeler deres spørgsmål imellem sig, så kræver det menneskelig tænke- og analysearbejde at forstå og finde mønstre i, hvad deltagerne taler med hinanden om. Dette arbejde er meget tidskrævende, og det er derfor fristende at spørge, om kunstig intelligens kan gøre det nemmere.

Spørgsmålet om kunstig intelligens

Og så er vi endelig fremme ved det spørgsmål, jeg var inviteret til at holde oplæg om: Kan AI bringe værdi til din forretning? For en virksomhed, der tillægger spørgsmål så meget værdi, som vi gør i Qvest, er det vigtigt at forholde sig til spørgsmålet om kunstig intelligens som et spørgsmål. Men det bør det også være for alle andre virksomheder. Min forskning i spørgsmål viser nemlig, at den største trussel mod den værdi, vi skaber, når vi stiller hinanden spørgsmål, kommer fra teknologi. 

Lidt forenklet sagt er risikoen ved al teknologi og derfor også kunstig intelligens, at vi glemmer at stille spørgsmål. Eller rettere: Fordi teknologi gør det nemmere at stille en bestemt slags spørgsmål, som for eksempel: »Hvad er det?«, »Hvordan virker det?« og »Hvornår kan jeg bruge det (igen)?«, får vi sværere ved at stille en anden slags spørgsmål, som for eksempel »Har jeg brug for teknologi til det her?«, »Hvad forhindrer denne teknologi mig i at gøre?« og »Ville jeg være bedre stillet, hvis jeg ikke brugte teknologi i denne sammenhæng?«

Jo nemmere teknologien gør det for os at løse vores opgaver, des sværere har vi ved at tage stilling til, hvad vi synes er vigtigt: at skabe forbindelse til andre mennesker og at forpligte os på et fælles formål. Derfor er det vigtigt, at vi ikke udvikler kunstig intelligens, før vi har spurgt os selv: Hvilke opgaver ønsker vi ikke at overlade til kunstig intelligens, fordi vi ved, at det skaber større værdi, når denne type opgaver varetages af mennesker?

Da vi diskuterede dette spørgsmål i Qvest, nåede vi frem til, at svaret på, om AI kan bringe værdi til vores forretning er: Ja, men. Vi ønsker at gøre det nemmere for vores kunder at navigere og prioritere i de store mængder spørgsmålsdata, de indsamler på Qvest-platformen, men det er vigtigt, at hverken vi eller såkaldte ‘intelligente modeller’ træffer deres valg og fravalg for dem. Derfor har vi ikke bare udviklet en model, der understøtter, at vores kunder forholder sig kritisk til maskinens forslag, vi har også et bærende princip for vores AI-tilgang, som lyder: Kunstig intelligens skal hjælpe vores kunder med at tænke selv.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning