Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Fordelene ved digitalisering flader ud, hvis vi ikke tager næste fase til os

9. maj 2022 kl. 14:27
Linda Lindborg, salgschef for Boomi i Danmark og Norge.
Illustration: Boomi.
Virksomheders digitale transformation har primært været drevet af automatisering af en lang række manuelle processer. Det har forbedret effektiviteten markant. Men intelligensen mangler, og den automatisering, som vi kender i dag, kan ikke orkestrere forretningsprocesser på nogen intelligent måde. Det kan løses i den næste fase, nemlig hyperautomatisering.
Artiklen er ældre end 30 dage

Digital transformation drevet af automatisering har ændret den måde, som organisationer verden over arbejder på. Det har fremskyndet levering af produkter og tjenester, og har skabt operationel effektivitet i hele virksomheden. Men automatisering har sine begrænsninger. Traditionel automatisering bruger tags og triggere til at igangsætte den næste begivenhed i en sekvens. Det holder bestemt tingene i gang, men det er ikke tilstrækkeligt til intelligent at orkestrere hele forretningsprocesser, der går på tværs af flere systemer og afdelinger. Det skyldes, at traditionel automatisering er statisk. Hvis processer, arbejdsgange, apps eller data ændres, skal udviklerne opdatere deres automatiseringer – hvilket i bund og grund forvandler en automatiseret proces til en manuel proces.

Hyperautomatisering derimod bruger kunstig intelligens og maskinlæring (AI/ML) til at identificere mønstre og herudfra skabe smarte automatiseringer, der kan udvikle og tilpasse sig ændringer med den hastighed og skala, som virksomhederne har brug for lige nu.

Hyperautomatisering forventes at blive det næste store boom og vil påvirke alt fra digitale selvbetjeningsløsninger i den offentlige sektor til forudsigelsesanalyser i realtid, der kan guide produktionen igennem kriser i forsyningskæden. Markedet for hyperautomatisering forventes at blomstre til intet mindre end 600 milliarder dollar 2022, ifølge Gartner.

Hyperautomatisering kommer til at bane vejen for helt nye arbejdsgange og bringe innovation op på et helt nyt niveau inden for alle forretningsområder inden for det næste år. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her er mine fem forudsigelser om, hvordan hyperautomatisering vil erstatte automatisering i organisationers digitale transformation i 2022:

1. Hyperautomatisering vil afhjælpe den globale forsyningskrise

Covid-19 og manglen på arbejdskraft har skabt et globalt forsyningskædemareridt og mere specifikt afsløret ulemperne ved just-in-time-produktion. Vi husker vel alle manglen på toiletpapir? Det får flere organisationer til at vende sig mod moderne business-to-business (B2B) eller EDI-teknologier (Electronic Data Interchange), der via kunstig intelligens og machine learning moderniserer forsyningskæden, så den bedre kan reagere dynamisk på udbud og efterspørgsel.

2. Dataintegration vil være i centrum af cloud-fokuserede digitale transformationsinitiativer

Kunstig intelligens og machine learning er kun så nyttige, som de data, de bruger. Dårlige data giver dårlige beslutninger og dermed dårlige resultater. I det kommende år vil organisationer for alvor tage dataintegrationsværktøjer til sig, så de kan få ensartede arbejdsgange på tværs af forskellige forretningssystemer. Disse dataintegrationsværktøjer har nemlig evnen til at hente de nødvendige, pålidelige, nøjagtige og komplette datasæt fra flere forskellige kilder on-premises og i skyen – og dét vil sikre datakvalitet, sikkerhed, overholdelse af regler og samtidig skabe større ROI for digitale transformationsinitiativer.

3. Antallet af low-code ingeniører og udviklere vil eksplodere

Behovet for at automatisere forbindelsen mellem forskellige datasæt, it-applikationer og forretningssystemer vil føre til en eksplosion af applikationer, der gør det supernemt at arbejde med low-code-udvikling. Det er da også et marked, som Gartner forventer vil vokse med 24 procent i 2022.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fremover bliver det muligt at skabe nye applikationer uden at kunne kode. Dét kommer til at lukke den store kvalifikationskløft mellem os ’almindelige mennesker’ og it-udviklere – og vil føre til en veritabel guldalder for agil innovation. Nu får alle nemlig mulighed for at udvikle små og enkle applikationer, der kan løse forskellige flaskehalse i en virksomheds arbejdsgange.

4. Manglen på arbejdskraft vil fremskynde low-code udvikling, hvilket vil resultere i en acceleration af hyperautomatisering i stor skala

Efterhånden som lønningerne stiger, vil virksomhederne søge at automatisere de repetitive og kedelige opgaver, der tærer på deres medarbejderes tid. Der findes imidlertid ikke en enkelt løsning eller leverandør, der kan levere dette niveau af hyperautomatisering i stor skala, og derfor må der tys til hjemmelavede low code-applikationer, der kan forbinde og integrere forskellige systemer, data og arbejdsgange. F.eks. kan en medarbejder bruge low-code til at bygge en selvbetjeningsportal, der automatisk indsamler oplysninger til kundeoplysninger i stedet for en-til-en manuel indtastning.

5. Hyperautomatisering får størst indflydelse på kundeoplevelsen

Stigende forventninger og øget konkurrence tvinger virksomheder til at have et laserfokus på kundeoplevelsen. Mange forbrugere har ingen skrupler ved at vende ryggen til en virksomhed efter et par negative oplevelser. Hyperautomatisering vil i 2022 fremskynde og forbedre forretningsprocesser, der vedrører kundeoplevelsen. Automatiseringer, som anbefalede køb ved kassen eller løsning af serviceproblemer med selvbetjening, vil vinde yderligere frem og bane vejen for, at virksomheder kan skabe endnu flere digitale kundeoplevelse.

Vær klar til en lavine af innovation

Den globale pandemi har for altid ændret på kundernes forventninger og forretningsmodeller. Hyperautomatisering bliver nøglen til den fleksibilitet, virksomheder og organisationer har brug for, for at kunne tilpasse automatiserede forretningsprocesser til morgendagens dynamiske efterspørgsel.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så send dit udkast på 3.000-5.000 anslag til redaktionsassistent på Tech Management Albert Jonathan Nyeland på ajn@ing.dk. 

 

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning