Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Fire it-udfordringer erhvervslivet skal tage højde for efter coronakrisen

22. marts 2021 kl. 11:32
Anette Vainer
Illustration: // Anette Vainer.
Virksomheders behov for it har udviklet sig dramatisk det seneste år. Fremtiden bliver knap så tumultarisk, vurderer Citrix’ danske landechef, Anette Vainer, der med udgangspunkt i en global undersøgelse giver sit bud på, hvordan fremtiden ser ud for it-branchen.
Artiklen er ældre end 30 dage

Mængden af forretningskritiske udfordringer var enorm i 2020. De fleste var af fysisk karakter og forårsaget af den globale pandemi, men en digital trussel er også vokset i løbet af det seneste år. Antallet af trusler er steget signifikant, og i en undersøgelse fra Citrix er 500 europæiske og amerikanske virksomhedsejere (heriblandt ingen danske, men engelske, tyske, franske og hollandske) blevet interviewet for at få deres syn på, hvilke it-udfordringer organisationer står over for nu og i de kommende 15 år.

1. Cyberkriminalitet og store brud på persondatasikkerheden

Cyberkriminalitet, herunder hackerangreb på kritisk infrastruktur, og store brud på persondatasikkerheden er to ting, der for alvor giver anledning til bekymring. 93 procent af de adspurgte virksomhedsledere tror, at begge vil udgøre en betydelig risiko for organisationer i løbet af de næste 15 år. Der hersker bred enighed om, at flere vil arbejde hjemmefra og i større udstrækning end tidligere, og det har vendt eksisterende forestillinger om cybersikkerhed på hovedet. Netværk, der engang var sikre, er pludseligt blevet mere problematiske og åbner for nye angrebsflader.

For at nedbringe disse øgede risici bør virksomhedsledere indføre en Zero Trust-strategi. Dette er en kontekstorienteret sikkerhedsmodel baseret på præmissen om, at ingen automatisk fortjener din tillid. Ved at anvende forskellige kriterier såsom brugeroplysninger, adgangstidspunkt og enhedsindstillinger til identitetskontrol giver Zero Trust-sikkerhed kun fjernadgang til virksomhedens oplysninger, når brugere har et fuldgyldigt bevis for, hvem de er.

2. Fejl i forbindelse med kunstig intelligens og maskinlæring

Undersøgelsen viser desuden, at kunstig intelligens medfører en række potentielle risikofaktorer for organisationer. 91 procent tror, at fejl i forbindelse med kunstig intelligens og maskinlæring, der skaber nedetid på arbejdspladsen, kommer til at udgøre en betydelig risiko globalt i løbet af de næste 15 år. Ligeså bekymringsvækkende er risikoen for, at teknologien svigter, og at AI resulterer i eksempelvis virksomhedskonkurser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I stadigt flere virksomheder spiller både kunstig intelligens og maskinlæring væsentlige roller. Det forventes dels, at de får større betydning, og at de vil gøre sig gældende i langt flere virksomheder i forhold til at fremskynde beslutningsprocessen betydeligt og hjælpe medarbejdere med at blive mere produktive. Virksomheder bør dog afveje faldgruberne ved at gøre deres infrastruktur afhængig af kunstig intelligens.

3. Offentlige reguleringer

Frem til i dag har de fleste regeringer anlagt en afventende strategi til lovgivninger og reguleringer af kunstig intelligens. Alligevel fortsætter den etiske og ansvarlige anvendelse af AI med at være et særligt debatteret emne.

Selvom der endnu ikke findes nogen avanceret lovgivning eller regulering noget sted i verden, der relaterer sig til den etiske anvendelse af kunstig intelligens, vil lovgivningen på et eller andet tidspunkt følge trop. Virksomhedsledere gør derfor klogt i at have denne risiko in mente sideløbende med deres investeringer i maskinlæring og kunstig intelligens, lyder anbefalingen fra undersøgelsen.

4. Udfald i cloud-baserede systemer

Selvom udfald i datacentre giver anledning til bekymring hos 86 procent af virksomhedslederne, ligger det et godt stykke nede på listen over formodede trusler. I løbet af 2020 blev cloud-teknologi rygraden i det datadrevne og app-baserede tech-økosystem, uden hvilken mange organisationer ikke ville have kunnet tilpasse sig og overleve den hurtige udvikling i antallet af personer, der arbejder hjemmefra.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig har 2020 i høj grad medvirket til at demonstrere fordelene ved cloud-baserede systemer, især når man kigger på det fra et sikkerhedsperspektiv. For at begrænse risikoen for udfald i cloud-baserede systemer i fremtiden bør organisationer overveje multi cloud-løsninger eller globalt redundante cloud-tjenester, så opbevaring og data beskyttes i tilfælde af cyberangreb eller fejl.

Coronapandemien har inden for en meget kort tidsramme intensiveret de teknologiske udfordringer og cybertrusler, organisationer står over for i dag, og cyberkriminelle har udnyttet muligheden for at drage fordel af nye svagheder.

Virksomhedsledere bør derfor mere end nogensinde analysere de teknologiske trusler, de står over for. I tillæg bør de planlægge efter og designe løsninger, der er centreret omkring medarbejderne, hvilket gør det muligt for dem at trives – på trods af afbrydelser. Gennemfører lederne de øvelser, står virksomheder godt rustet til at håndtere sikkerhedstrusler, og i stedet for at bruge dyrebare ressourcer på at håndtere nedbrud kan de kanalisere tid, økonomi og kræfter over i at skabe fremgang for virksomheden.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning