Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Få styr på onlinemødet – og bliv en bedre leder

17. marts 2022 kl. 05:00
Rie Helmer
Illustration: Sebastian Stigsby.
Manglende mødestruktur og ditto dagsorden bliver kun tydeligere på et digitalt møde. Derfor giver kommunikationsrådgiver Rie Helmer dig i dette synspunkt tre grundlæggende tips til at hæve niveauet i digitale møder.
Artiklen er ældre end 30 dage

Ved du, hvad det værste ved digitale møder er?

Det er ikke den manglende øjenkontakt, selv om den er slem nok. Det er heller ikke den gumpetunge samtale, hvor ingen rigtig ved, hvem der har ordet. Alle er enten tavse eller taler i munden på hinanden. Ej heller er det fornemmelsen af at tale ud i intetheden, når man er 'på' og tilhørerne har slukket for både opmærksomheden og kameraet. 

Nej. Det værste ved onlinemøder er, at de udstiller, hvor dårlige vi er til bruge møder rigtigt. 

Alle fejl bliver tydeligere på skærmen. Det bliver tåkrummende åbenlyst, når forberedelsen mangler, mødeledelsen halter og engagementet fra deltagerne er ikke-eksisterende, fordi vi ikke kan kompensere for det med smalltalk og fysisk tilstedeværelse. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og som om det ikke var nok, at møderne let bliver spild af tid og dårlig brug af ressourcer, så er det faktisk også en kæmpe misset chance for lederudvikling. 

For som leder af et team kan du lære utroligt meget om både dig selv, ledelse, mødeledelse og sammenhængskraft, hvis du lærer at holde bedre onlinemøder. 

Men hvordan gør du så det?

Her får du tre grundlæggende tips til, hvordan du både kan hæve niveauet i dine digitale møder og bruge dine nye kundskaber til at blive en bedre leder.

1. VID, HVOR DU VIL HEN

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er her de allerfleste fejler. Vi glemmer at spørge os selv, hvad vores møde helt konkret skal ende med. Nok har vi en retning og en sløret fornemmelse af, hvor vi skal henad, men med mindre, du har besluttet dig for et klart og tydeligt mål, ender du ofte med et fluffy resultat, der i sidste ende ikke rykker noget som helst. Så spørg dig selv, hvor I skal hen: Hvorfor skal I holde mødet? Hvad vil du gerne nå frem til? Og hvad vil du gerne have dine mødedeltagere til at tænke, føle og gøre under og efter jeres møde? 

Du skal vide, præcis hvad du vil, for ellers kan du ikke få andre med. Vi mennesker har brug for at vide, hvad forventningen er, og hvilket mål vi sigter efter, for at engagere os. Det gælder ikke bare i onlinemøder, men på skærmen er det særlig vigtigt. For her skal du kunne fange og beholde dine deltageres opmærksomhed, selv om de sidder hver sit sted og har gang i alt muligt andet ved siden af. 

Grunden til, at det er så svært at beslutte et konkret mål på forhånd, er, at det kræver tid og refleksion, og at skarpe valg kræver fravalg. Men der er ingen vej udenom, hvis du vil holde effektive og succesfulde møder. Det samme gør sig gældende i ledelse. Vi følger ledere, der har et konkret mål og viser os vejen. 

2. SÆT DIG I DINE MODTAGERES STED

Du skal også kunne kommunikere på dine modtageres præmisser. Det indebærer blandt andet, at du skal involvere dine deltagere fra første sekund. På skærmen har du nemlig kun ét minut til at få dine deltageres opmærksomhed. Husk, at der er tusinde andre ting, de kunne bruge tiden på, og masser af andet, der kalder på opmærksomheden, der, hvor dine deltagere er. 

Formulér gevinsten ved at være med i mødet, så dine mødedeltagere spidser ører og ikke bare deltager af pligt. Og tilrettelæg hele dit møde på dine deltagernes præmisser. På skærmen skal der ikke gå mere end fem minutter mellem hver gang, du involverer dine mødedeltagere meningsfuldt. Du skal med andre ord stille konkrete spørgsmål og meningsfulde opgaver og sørge for, at det bliver let at bidrage og svært at lade være.  

Det, at kunne engagere andre mennesker og få dem med på din vision, er et genialt ledelsesværktøj. For når du taler ind i det, der betyder noget for din modtager, får du hendes udelte opmærksomhed og engagement. 

Onlinemødet, med alle de forstyrrelser og fristelser, der lokker lige ved siden af skærmen, er et oplagt sted for dig at øve dig i modtagerorienteret kommunikation. 

3. BRÆND IGENNEM

Du skal også øve dig i at brænde igennem på skærmen. Dels skal du sætte dit webkamera i øjenhøjde, tænde lyset og øve dig i øjenkontakt med kameraet. Og dels skal du have styr på din præsentationsteknik. 

Som mødeleder, både online og i det hele taget, skal du være så tydelig, troværdig, tjekket og tryg som muligt. Tydelig bliver du af at kende dit mål og dit budskab. Troværdig bliver du af at vide, hvad du taler om, og af at kommunikere på modtagerens præmisser. Tjekket bliver du af at have styr på både dit indhold og alt det tekniske. Og tryg bliver du af at øve dig, turde begå fejl og – især – af at tage værtsrollen på dig. 

En mødeleder er vært på samme måde som en middagsvært, der har ansvaret for det gode middagsselskab. Dine vigtigste opgaver er at være nærværende, have styr på menuen og gøre det til en god oplevelse at deltage. Det gælder både i møder og i ledelse generelt. 

Næste gang, du får chancen, så brug onlinemødet som ledelsesudvikling. Tilrettelæg dit møde, så deltagerne føler sig involveret, så de ved, hvad I skal nå sammen, og så du brænder igennem med både dine budskaber og alt det gode, der er dig. 

Jo mere skærm, teknik og distance, vi byder hinanden, jo mere nærvær, tillid og menneskelighed er der brug for. Husk det, både på skærmen og i din daglige ledelse. Og husk også, at ligesom i alle andre sammenhænge, gør øvelse mester.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning