Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Er diversitet det hemmelige middel til at løse it-branchens største udfordring?

diversitet
Illustration: ing.dk.
Der mangler hænder i it-branchen, og det er ikke kun et rekrutteringsproblem, men et samfundsproblem. For når de rette kompetencer ikke kan rekrutteres, kan virksomhederne blive nødt til at sige nej til projekter, og væksten i både virksomheden og i branchen stagnerer.
Synspunkt13. januar kl. 08:28
errorÆldre end 30 dage

Dette er en udfordring, der skal løses hurtigst muligt, og vi mener, at øget diversitet i branchen kan være et middel. Men før vi går ind i løsningen, så lad os først slå fast, hvad vi mener, når vi siger diversitet. It-branchen skal kunne rumme forskellige baggrunde i form af køn, etnicitet, politiske holdninger, værdier, uddannelser, uddannelsesniveau og meget mere. Forskellighed giver kvalitet og kan potentielt medføre, at it-branchen vil appellere til flere. 

Vi vil gerne her fremhæve tre måder, hvorpå diversitet kan være med til at løse it-områdets rekrutteringsudfordringer samt løfte branchen generelt.

Vi kan få flere hænder i it ved at dyrke forskelligheden

En ny rapport anslår, at der i 2030 vil mangle op mod 22.000 hænder i it-branchen, hvilket resulterer i, at virksomheder ikke kan besætte ledige stillinger og risikerer at sætte udviklingsprojekter på pause, indtil de rette kompetencer melder sig. 

I de seneste mange år har fokus været på, at få flere kvinder til it-branchen. Der er også gjort en række tiltag netop for at skabe et større engagement hos kvinderne, men alligevel fortsætter virksomheder med at opleve en massiv mangel på it-kompetencer. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi mener, at diversiteten kan bringe os tættere på målet om at få flere hænder i branchen. Det kræver, at man åbner branchen for flere forskellige baggrunde. Branchen skal imødekomme en højere grad af forskellighed i form af for eksempel flere rollemodeller i branchen, så der er mere end én type at identificere sig med inden for området. Jo flere forskelligheder branchen kan rumme, des flere kan den også tiltrække og derved nedbringe den store mangel på kompetencer.

Med en bredere kontekst kan vi appellere til flere relevante kandidater i rekrutteringen 

Eftersom der generelt mangler hænder i branchen, er rekrutteringen på området også udfordret. I dag mangler der omkring 7.600 hænder i it, hvilket resulterer i, at over 40 pct. af danske virksomheder det seneste år helt har måtte opgive at besætte ledige stillinger. 

Når branchen skal tiltrække nye medarbejdere, er det allerede i jobopslaget muligt at tiltale og imødekomme et bredere publikum gennem den kontekst, arbejdet sættes i. Det appellerer eksempelvis bredere at tale om, at du kan løse klimaudfordringen, gøre livet lettere for danske patienter eller give landets unge en bedre teknologiforståelse, end at kode, bygge eller udvikle en robot eller en anden specifik teknisk løsning. Altså tale om det store perspektiv frem for at stille skarpt på den tekniske løsning.

Ved at åbne konteksten kan man imødekomme flere værdisæt og tiltrække flere forskellige personligheder, som måske ikke kun har it-kompetencer, men også brænder for det område arbejdet fokuserer på. 

Derudover er efteruddannelse også en vigtig faktor. Gennem efteruddannelse kan folk med forskellige baggrunde og erfaringsniveauer tilegne sig it-kompetencer, hvilket både bidrager med flere kompetente hænder samt større diversitet på området.

Mere diversitet bidrager til en sund forretning

Manglen på hænder skaber en prop i udviklingen hos flere virksomheder. Grundet kompetencemanglen har 43,2 pct. af danske virksomheder måtte udskyde videreudvikling og innovation i virksomheden.

Derfor er diversitet også her en undervurderet faktor, som kan sætte skub i tingene. Og ikke nok med, at der kommer flere hænder til at løse opgaverne, så vil mere diversitet på teamet også smitte af på løsningerne. 

Et eksempel: I dag er jeg, Louise Jacobi, ansat hos Købstædernes Forsikring, hvor jeg udvikler it-løsninger, der bidrager til digitaliseringen af forsikringsbranchen, men min baggrund har ikke naturligt lagt op til, at jeg skulle ende her. Jeg er uddannet markedsøkonom med en HD i logistik. Jeg begyndte min karriere hos Volvo som logistikkonsulent. Derefter tilbragte jeg 12 år som henholdsvis HR Manager samt Projekt Manager inden for rejsebranchen. I mit daglige arbejde bruger jeg min baggrund til blandt andet at bringe kundens perspektiver i spil, når der udvikles digitale løsninger. 

HR har fokus på personaleområdet, mens it har fokus på digitale løsninger. Kombinationen af de to områder bidrager med et nyt perspektiv. Det smitter af på brugeroplevelsen og i sidste ende på forretningen. 

Dette er blot en kort gennemgang, men ikke desto mindre et billede af, hvordan diversitet måske er et overset middel mod manglende hænder på it-området. Og for at tage midlet i brug kræver det en indsats, som skal ske i virksomhederne, på uddannelsesstederne og i debatten – på alle niveauer. Der skal lyde en klar opfordring her fra til at bringe diversiteten ind – fra jobbeskrivelser til stillingsopslag.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt til Tech Management, er du velkommen til at sende dit forslag til Ida Skovgaard Stockmarr på iss@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger