Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Er din organisation teknologi-liderlig?

10. februar 2022 kl. 12:58
Crazy about technology
Illustration: Bigstock.
Artiklen er ældre end 30 dage

Hvad driver vækst og innovation? Mange tror og mener, det er ny teknologi. Men hvad med mindset hos lederne og medarbejderne i organisationen? Alt for ofte ser vi, at en analog tankemåde tilsættes ny teknologi. Som beskrevet i mit sidste indlæg, Robotter giver da ikke bedre service!, er der store faldgrupper i denne tilgang, da 7 ud af 10 projekter aldrig opnår de forventede resultater, og man dermed bekræfter formlen: Old organization + new technology = expensive old organization. 

Innovation er en kombination af mindset og teknologi.

Men det starter med mindset i forhold til kunder og marked, og det kræver i høj grad, at man laver en tilpasning af den eksisterende ledelses mindset i forhold til kundeinteraktionen. Et sådan mindset er jo fundamentet for strategier og beslutninger, og det er herfra, handlinger bør udvikles.

Men et sådan mindset holder os også fast i eksisterende virkelighedsopfattelser. Hvis man som leder ikke er bevidst om sit mindset og den forudindtagethed om kunder og markedet, som det bygger på, er det er vanskeligt at udfordre de gængse forretningsmodeller - selv med nye teknologier - og at se nye løsninger i forhold til kunder og marked. Forskning viser, at de organisationer, som identificerer og efterfølgende udfordrer deres eksisterende mindsets, er betydelig bedre til at skabe vækst.

Derfor handler det ikke om blot om at være teknologisk førende. Hvis ens mindset ikke er med og orienteret mod at se nye muligheder i teknologien, så leder den nye teknologi blot til en optimering af eksisterende forretningsgange. Dette er muligvis fint på den korte bane, men vil sjældent lede til radikale nye go-to-marked-strategier. Moralen er, at det ikke hjælper at forkrome eksisterende forretningsmodeller, hvis der reelt er brug for nye!

Illustration: Per Østergaard Jacobsen.

De fire dominerende corporate mindset for kunder og marked

Promote & sell: At maksimere vores markedsandele og overskud. At øge den interne produktivitet og den eksterne salgseffektivitet.  

Artiklen fortsætter efter annoncen

Listen & learn: At tilfredsstille vores kunders behov. At tilpasse vores produkter og services, så de matcher det, kunderne gerne vil have.

Connect & collaborate: At engagere os med kunderne og i samarbejde med dem skabe værdi for både dem og os. At have en aktiv kundeinddragelse som en vigtig del af produkt og serviceudvikling.

Empower & engage: At styrke indsatsen for at skabe en mere bæredygtig og transparent tilgang til markedet. At være ansvarlig overfor både primære interessenter og samfundet mere generelt.

Som leder har du naturligvis også dit eget dominerende mindset, som jo ikke nødvendigvis matcher dine kollegaers, organisationens eller kundernes! 

Mind your mindset!

At identificere og turde udfordre sit mindset har selvfølgelig organisatoriske konsekvenser. Udfordringen af ens mindset stiller derfor krav til både mental og organisatorisk smidighed, da det ofte kræver en omrokering af eksisterende magtstrukturer, processer, kultur, performance målinger samt karriere- og incentive-programmer. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Så styr teknologi-liderligheden og tag en timeout og få styr på mindsets i forhold til kunder og marked. Tænk på, hvad der kan skabe værdi for kunderne, så kan du også skabe vækst og værdi for organisation. Du får sikkert også brug ny teknologi, og hvis du starter med mindsettet, ved du også, hvordan du får den bedste virkningsgrad af investeringen!

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt til Tech Management, er du velkommen til at sende dit forslag til Ida Skovgaard Stockmarr på iss@ing.dk

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning