Din tankegang som leder sætter/påvirker dagsordenen for din organisation, og hvordan den interagerer med kunderne og markedet. Især når markederne ændrer sig radikalt, som når nye og forstyrrende forretningsmodeller dukker op og/eller ny kundeindsigt bliver tilgængelige ved hjælp af ny teknologi, er det obligatorisk at identificere din tankegang og være parat til at ændre denne, såfremt dette er nødvendigt for at sikre fremtidig effekt og effektivitet.
Vi er ikke rationelle, men derimod fuldkommen irrationelle individer, der overvejende er styrede af vores eget sanseapparat, ude af stand til at tænke ud af den berømmede boks – og med en gevaldig trang til quick-fixes.
Evne til at udfordre egen tænkning er din største begrænsning!
Lederens evne til at udfordre egen tænkning og skifte mentalt perspektiv er en kompetence, der skal plejes igennem hele lederkarrieren, ellers risikerer selv (top)ledere at blive fanget i et snævert tankespind og dermed overse, hvordan både eksisterende og nye ressourcer kan sættes i spil for at skabe strategiske muligheder med for eksempel ny teknologi.
En klar menneskelig begrænsning for at håndtere udvikling, disruption/forandringer/transformation er, at ledere ikke kan se, hvad der foregår med en anden optik end den, der er baseret på tidligere erfaringer.
Selvom lederne oplever, at noget eller nogen truer deres forretning, så har de ikke de rette forudsætninger for at forstå og gennemskue spillets regler.
Her er det altså ikke nok at ty til de gennemprøvede strategiprocesser, hvor man stiller spørgsmålene: ‘Hvad nu’?, ‘Hvad vil vi?', 'hvad vil vi gerne være?' osv.
Det ledelsesmæssige mindset sætter rammen for den strategiske ledelse, og da beslutningsprocesserne ikke er rationelle, er ledernes beslutninger således påvirket af deres antagelser og visioner.
Derfor har lederne et begrænset kendskab til alternative handlinger, og dermed en manglende evne til at visualisere mulige fremtidsscenarier. Denne ’begrænsede rationalitet’ betyder, at ledere har en mental ramme, der reducerer komplekse inputs og problemer til noget, de kan forstå.
Vi ser ikke verden som den er – men som vi selv er!
De ledere, der er i stand til at skifte mentalt perspektiv og bruge denne evne til at ’se’ andre scenarier, når der skal træffes komplekse beslutninger, er bedre rustet til at finde et optimalt match mellem organisation, kunder og marked og dermed skabe vækst og værdi med anvendelse af digitalisering og ny teknologi.
Lederne med et begrænset kendskab til alternative handlinger, har en manglende evne til at visualisere mulige fremtidsscenarier.
Den ’begrænsede rationalitet’ betyder, at ledere har en mental ramme, der reducerer komplekse inputs og problemer til noget, de kan forstå.
Vil du bidrage til debatten med et synspunkt til Tech Management, er du velkommen til at sende dit forslag til Ida Skovgaard Stockmarr på iss@ing.dk