Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Corona har afsløret de teknisk svage led

23. november 2020 kl. 19:11
Under krisen har mange virksomheder opdaget, at der er en sammenhæng mellem digital transformation og en teknisk kyndig arbejdsstyrke. Du kan gøre meget for at sikre den svære overgang.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Coronakrisen og nedlukningen af ikke blot det danske samfund men også store dele af verden betød, at mange virksomheder var nødt til at sende medarbejderne hjem for at arbejde hjemmefra. Og mange arbejder fortsat fra hjemmekontoret – eller spisebordet eller soveværelset! Det var et chok for mange, og det satte virkelig spotlight på, hvor teknologisk kyndig en virksomheds arbejdsstyrke egentlig er. Nogle var i forvejen vant til at arbejde hjemmefra og til at se kolleger og kunder via videomøder og at tilgå systemer og platforme fra hjemmecomputeren, mens det for andre var en helt ny og uoverskuelig hverdag. Nogle havde måske ikke engang det rette udstyr til at kunne udføre sit arbejde derhjemme, og hvis de havde, manglede de måske viden om at bruge det korrekt. 

Én ting er sikkert – jo længere fremme en virksomhed var i sin digitale transformation, jo bedre var den rustet til nedlukningen og en pludseligt hjemmearbejdende arbejdsstyrke. Og her handler det ikke kun om det rette udstyr og systemer, men også om, hvordan medarbejderne var forberedt til en mere digital og teknologisk hverdag. Men hvordan griber man det så an, hvis man gerne vil gøre sin arbejdsstyrke mere teknisk kyndig fremover?

Gennemsigtighed og engagement

Det første skridt er at gøre medarbejderne mere trygge ved forandring og opmuntre dem til at tage nye værktøjer og systemer til sig. Forandring er svært for de fleste til at starte med, men det er nemmere at hoppe med på noget nyt, hvis man som medarbejder har følt sig som en del af processen fra start til slut. For at det kan fungere, skal du sikre dig to ting: gennemsigtighed og engagement. 

For nogle kan det måske føles som om forandring, og nye processer kan påvirke deres arbejdsopgaver og måske endda true deres job, især i disse turbulente coronatider. Det er derfor vigtigt at sikre sig, at alle forandringer og planer om nye arbejdsmetoder, systemer og værktøjer kommunikeres bredt ud til alle medarbejdere og at alle teams kan komme med input og feedback, og at der er plads til at medarbejderne kan komme med deres spørgsmål og bekymringer i løbet af processen. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sørg for at gøre det klart, hvordan den nye teknologi passer ind med virksomhedens generelle strategi, og hvordan den vil gøre det nemmere at opnå mål og succeskriterier for medarbejderne. Hvis medarbejderne har været vant til et andet system før, så vis dem, hvordan der er ligheder med det, og måske endda hvordan det nye system kan arbejde sammen med det gamle. Men fokuser især på, hvordan den nye teknologi kan gøre deres hverdag nemmere, når de er kommet godt ind i det. 

Afprøv nye systemer på en tryg måde

Det allervigtigste, når man indfører nye systemer og værktøjer, er dog træning og uddannelse i den ny teknologi. Sørg for at alle, der skal benytte sig af det, får relevant træning i de funktioner, som den enkelte medarbejder kommer til at benytte sig af. Og hvis den ny teknologi, der skal indføres, handler om kommunikation eller samarbejde, er det en god idé at afprøve systemet til noget socialt først. En virtuel fredagsbar måske, eller et online videomøde, hvor man viser sin hjemmearbejdsplads frem? Vælg noget uformelt, så medarbejderne kan afprøve teknikken på noget, der ikke føles så tungt, og hvor det ikke gør så meget, når der opstår tekniske problemer første gang. 

Det er også vigtigt at huske, at der kan være stor forskel på teknisk kunnen alt efter, hvilken generation man tilhører, og hvilken type job man udfører. Yngre medarbejdere er ofte vant til at færdes på sociale medier og platforme i deres privatliv, mens ældre generationer kan have svært ved at forstå den type redskaber og skal starte forfra med at forstå en platform til samarbejde og kommunikation. Derfor skal træningen i de nye systemer skræddersyes, så den passer til den enkelte medarbejder.

Her kan teamlederen være en vigtig brik til at vise sit team, hvordan den ny teknologi kan bruges i forhold til det pågældende team og de processer og metoder, de arbejder med. Teamlederen kender sit team og ved, hvem der er teknisk stærke, og hvem der eventuelt kunne have brug for en mentor. 

Gør systemer tilgængelige fra mobile enheder

Medarbejdere, der arbejder hjemmefra, har ikke nødvendigvis en arbejdscomputer og skal måske dele hjemmecomputeren med en ægtefælle, der også arbejder hjemmefra, og børn, der hjemmeskoles. Derfor kan det være en rigtig god ide at sørge for, at ny teknologi også virker til mobile enheder, så medarbejderne kan benytte sig af deres telefon eller måske en tablet. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forandring sker normalt ikke fra dag til dag, og derfor vil der heldigvis ofte være mulighed for at forberede medarbejderne godt. Men coronakrisen har med al tydelighed vist os værdien i at have en allerede teknisk kyndig arbejdsstyrke, når forandringen faktisk lige pludselig kommer med få dages varsel. 







 

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning