Hvordan man skal gøre det, hvad man skal gøre, og ikke mindst hvem der skal gøre det – det er de store forhindringer for virksomhederne, når det handler om arbejdet med at bruge data som redskab og grundlag for at drive forretning.
Det er en af indsigterne, som folkene bag projektet DataForBusiness er stødt på. DataForBusiness er et samarbejde mellem CBS, Teknologisk Institut og Alexandra Instituttet og er støttet af Industriens Fond og DI. Fra 2018 har projektets formål været at få flere virksomheder til at arbejde med data for at styrke forretningsdriften, og det har vist sig at være en større opgave, end man først troede.
“Det har overrasket mig meget, at vi kan se, at der er en meget stor investeringsvilje inden for dataanvendelse, men der er samtidig også en meget lille forståelse for, hvad det er. Oveni er der mange, der har brændt nallerne på det og lavet mindre investeringer, som ikke er blevet fulgt til dørs,” siger Peter Wiese.
Data frigiver tocifret millionbeløb i likviditet hos grossistvirksomhed
Han er direktør i konsulenthuset Viteco, der laver Business Intelligence-løsninger for virksomheder, og så er han en af de certificerede konsulenter, der under DataForBusiness-programmet bliver sendt ud for at inspirere og coache virksomheder i deres dataudnyttelse.
Oprydning i privaten
Han sammenligner dataanvendelse i virksomheder med en oprydning i kælderrummet i privaten. Det er dejligt at få ryddet op, man kan finde alting i en tid, men hvis man ikke bliver ved med at holde orden og i overført betydning styr på sine data, så bliver der rodet igen, og anvendelsesmulighederne falder.
“Der mangler disciplin, og nogle virksomheder går i selvsving, fordi der samtidig kører en agenda i medierne om data og dataanvendelse. De siger, at de gerne vil, men får det ikke gjort, så holder de en masse møder og ender med at gå ud at købe en it-løsning. Så bliver dataprojektet et it-projekt frem for et forretningsprojekt,” siger Peter Wiese.

Hans fornemmelse af, at virksomhederne ikke evner at udnytte mulighederne tilstrækkeligt, bekræftes af en undersøgelse, DataForBusiness har fået gennemført blandt de virksomheder, programmet henvender sig til.
I alt har 658 virksomheder svaret, og af dem mener knap 3 ud af 5 ikke, at virksomheden i dag har et teknisk setup, som gør det muligt at bruge data til at skabe ny viden.
Det er der flere grunde til. I undersøgelsen bliver virksomhederne bedt om at nævne de store barrierer for at anvende data, og her træder fire faktorer tydeligt frem.
Store barrierer
For det første mener 2 ud af 3 af virksomhederne, at de ikke har de rette kompetencer til at arbejde med data, ligesom 2 ud af 3 også vurderer, at de mangler konkret viden om overblik over data og/eller kvaliteten af data. Det kan f.eks. være at vide, om de relevante data er tilgængelige.
62 pct. af deltagerne i undersøgelsen ser det som en barriere, at der er “manglende kapaciteter/funktionalitet i vores eksisterende software/hardware,” og andre 62 pct. peger på, at en barriere er “utilstrækkelig viden om muligt investeringsgruppe.”
Den største barriere, som 70 pct. af virksomhederne oplever, er, at “værdien af dataanvendelse ikke er høj nok”.
“Generelt måler virksomheder ikke på deres dataindsatser, og der er mange, der har svært ved at se værdien af indsatsen,” siger Carsten Johansen, der er program manager i Networked Business Initiative, der er den virksomheder, der fungerer som sekretariat for DataForBusiness-indsatsen.
“Det fortæller mig noget om, at når der bliver sat projekter med data i gang, så bliver det gjort lidt ad hoc. Man har faktisk ingen idé om, hvad det har bragt af værdi. Det overrasker mig, da det er en helt basal tilgang med iværksættelse af digitaliseringsprojekter, at du kan måle på det,” lyder det fra Carsten Johansen.
Er I startet med et for højt ambitionsniveau i DataForBusiness?
“Vores oplevelse er, at bevidstheden om, hvad data kan, nok ligger på et andet niveau, end vi troede. Så nogle virksomheder er startet med nogle andre forudsætninger, end vi havde forventet. Heldigvis er projektet med til at gøre nogle klogere og har givet nogle lidt mere indsigt i brugen af data,” siger Carsten Johansen.
DataForBusiness-projektet fortsætter frem til 2023, og hos samarbejdspartneren DI ser man de foreløbige konklusioner som en præcis temperaturmåling af, hvor langt SMV’erne er på datafronten.
“Data og forretningsudvikling er to af de helt store udfordringer, når vi ser på vores SMV-segment. Det er virkelig vigtigt for at komme videre for virksomhederne, men det kræver, at man har nogle kompetencer, som mange ikke har i forvejen. Vores medlemmer skriger på de digitale kompetencer,” siger Anja Skadkær Grue, der er chefkonsulent i DI i projektet “Tech, der tæller.”
Hendes forhåbning er, at Data for Business får rykket nogle virksomheder, fordi de får øjnene op for f.eks. at vælge it-konsulenter og leverandører, og virksomhederne får et sprog for, hvad de har brug for.
“Samtidig er det vigtigt at huske, at vi taler om, at majoriteten er udfordret på dataanvendelse og digital transformation bredere set, men der er stadig nogle virksomheder, både store og små, som gør det helt vildt godt og kan give inspiration til de andre,” siger Anja Skadkær Grue.