Teknologi stresser medarbejdere som aldrig før: ”Det er altafgørende for følelsen af ejerskab, at man involverer folk”

Foto : FreePik

Teknologi stresser medarbejdere som aldrig før: ”Det er altafgørende for følelsen af ejerskab, at man involverer folk”

Nye systemer og digitale løsninger vælter ind over de danske virksomheder. Men hvis virksomhederne ikke inddrager medarbejderne fra begyndelsen, er det slet ikke sikkert, at man opnår nogen som helst gevinst, siger ekspert og giver fire gode råd til, hvordan man gør digital omstilling til en succes hos medarbejderne.  
”Endelig. Efter lang tids tasten og trykken rundt har man fundet ud af, hvordan det nye it-system fungerer. Og hvad byder man os så? Et nyt system. Her har lige fået bare nogenlunde styr på det gamle system, og så kommer de med noget nyt. Det er det samme hver gang. Nu skal vi igen udnævne ambassadører, uddanne superbrugere og i sidste ende måske føle, at vi ikke kan gøre vores arbejde ordentligt.”
Vil du have fuld adgang til Tech Management?

Savner du den indsigt, der gør dig i stand til at se de nyeste teknologier i et forretningsmæssigt perspektiv? Tech Management er mediet om ledelse, forretning og teknologi for bestyrelsesmedlemmer, direktører og strategiske ledere i særligt de små- og mellemstore virksomheder.

Om Tech Management

Tech Management er samlingsstedet for ledere og beslutningstagere, der har interesse for digital udvikling og erhvervslivets vækst.

Vi samler trådene for dig i vores tre ugentlige nyhedsbreve om ledelse, forretning og teknologi. Vores mission er at klæde ledere på, til at træffe strategisk kloge beslutninger for deres forretningsudvikling.

Bestil et gratis og uforpligtende prøveabonnement, log ind eller skriv til [email protected]

DET FÅR DU

- En begrundelse for, hvorfor det er afgørende, at involverer medarbejderne, når du går i gang med store digitale omvæltninger i virksomheden.

- Fire konkrete råd til, hvordan du sikrer, at implementeringen bliver godt modtaget hos medarbejderne. 

4 GODE RÅD TIL AT SIKRE EN HØJERE GRAD AF INVOLVERING

Meld klart ud, hvilken udfordring virksomheden står over for
Hvis virksomhedens konkurrenceevne er udfordret og en gennemgribende optimering ved hjælp af digitale midler er strategien, så giv medarbejderne besked.

Find de rigtige modtagere af beskeden 
Måske er der tale om, at optimering er nødvendigt i enkelte afdelinger eller specifikke hjørner af virksomheden. Sørg derfor for at finde ud af, hvordan beskeden skal afleveres. Det kan ske til nøglemedarbejdere, hele afdelinger, eller sågar hele virksomheden.

Sørg for at løsningerne tilpasses brugerne og ikke omvendt
Medarbejderne er som regel eksperter på deres eget felt. Derfor er det afgørende, at man indhenter viden om, hvordan arbejdsgangene ser ud i dag, og hvilke dele af processerne der kan hjælpes på vej med digitale midler. Man skal derfor betragte de digitale løsninger som optimeret værktøj for brugerne, der skal aflaste dem, så de kan bruge mere tid på det, de er bedst til.

Drop skuespillet
Forsøg ikke at snyde medarbejderne ved at lade som om, at de har indflydelse, hvis de ikke har det. Det kan give bagslag, hvis medarbejderne får opfattelsen af, at de er involveret i processen og har mulighed for at bidrage, hvis det rent faktisk ikke er tilfældet. Det vil i sidste ende give en mindre positiv modtagelse af systemerne.