Synspunkt: Sådan undgår du at havne i hype-fælden

Du risikerer at ende med en fejlslagen investering, hvis du glemmer din sunde forretningsfornuft midt i euforien over nye digitale muligheder. Her er et bud på, hvordan din virksomhed kan navigere sikkert og spotte teknologierne med det største potentiale. 
Brødtekst

For få år siden var vi vidne til et boom i antallet af apps til mobile platforme. Det illustrerede et grundlæggende problem ved it-verdenen: Der gik ganske enkelt “app-hype” i udviklingen. Pludselig skulle stort set alle virksomheder have en app til smartphones og tablet-pc'er. Jo før, jo bedre.

I mange virksomheder var argumentet ikke, at der var en god business case, at appen kunne skabe værdi, eller at den kunne hjælpe virksomheden med at opnå noget nyt. Begrundelsen var snarere, at apps var fremtiden, og at når konkurrenterne havde én, skulle man i hvert fald også selv have en app.

Problemet? Alt for mange virksomheder glemte at stille de kritiske spørgsmål: Har vi virkelig brug for en app? Kan vi tjene penge på en app? Er en browserbaseret løsning måske bedre? Har vi folk og ressourcer til at vedligeholde, opdatere og videreudvikle appen på tværs af platforme? 

Man glemte at forholde sig til, om man ville anskaffe sig en app alene fordi, at alle andre talte om apps på det tidspunkt. Eller var det fordi, at appen rent faktisk rummede et reelt potentiale? 

Læs mere: Synspunkt: Kan man digitalisere sig selv ihjel?

I dag har mange virksomheder erkendt, at selvom apps til smartphones og tablets rummer mange muligheder, er det langt fra altid den bedste løsning. Det afhænger af behovet og den konkrete case. Ofte giver en browserløsning mindst ligeså mange muligheder - og så er den typisk nemmere at vedligeholde. 

App-historien er set før med andre teknologier, og den kommer til at gentage sig igen. Fordi vi som mennesker har let ved at lade os begejstre over nye digitale muligheder, fordi vi er flokdyr og alt for ofte følger strømmen, og fordi der er for få, der husker at stille de kritiske spørgsmål, før man investerer i ny teknologi.

Sådan holder du fokus og undgår de forkerte investeringer

De spændende teknologier står i kø i disse år, og derfor bliver behovet for at regne business casen ekstra godt igennem heller ikke mindre. Det gælder ikke mindst i de små- og mellemstore virksomheder, hvor man ofte ikke har råd til at eksperimentere med teknologi blot for at eksperimentere. Ny teknologi skal skabe konkret værdi i form af enten mere effektive arbejdsgange, nye indtjeningsmuligheder eller nye funktioner til glæde for medarbejdere og kunder.

Groft sagt må et godt råd herfra lyde, at du i forhold til de mange nye teknologier skal vælge langt flere fra, end du vælger til. Eller sagt på en anden måde: Du skal fokusere på, hvad det er for et behov eller ønske, virksomheden har - hvad er det, I gerne vil opnå? Teknologien er i denne sammenhæng sekundær.

Jeg kan anbefale, at du prøver at anvende en formular i stil med nedenstående, der kan hjælpe dig med at holde fokus på det, du gerne vil opnå, og som kan være med til at afsløre, om du er blevet lidt for teknologibegejstret:

Vi ønsker at opnå _____________ og derfor investerer vi i _____________ fordi teknologien kan hjælpe os med _____________

Nye teknologier står på spring til et gennembrud

I rapporten IT i praksis 2019-20 fra Rambøll og Dansk IT, der netop er udkommet, har vi bl.a. en liste med de teknologier, der anvendes i danske virksomheder og offentlige organisationer i dag - og hvordan man forventer, at billedet vil se ud om tre år.

Undersøgelsen viser blandt andet, at det i dag blot er 1,8 procent, der anvender en teknologi som blockchain. Anvendelsen ventes dog at være steget til 21,7 procent om tre år, viser undersøgelsen. Den udvikling bunder blandt andet i, at det allerede i dag er 29,8 procent af virksomhederne, der er i gang med at undersøge mulighederne med blockchain.

Gad vide, hvor mange af virksomhederne, der kigger på blockchain alene fordi, at der i øjeblikket er så megen hype om netop denne teknologi?

Læs mere: Synspunkt: Panik sælger ubrugelige digitale løsninger – så på med nej-hatten igen

Et andet eksempel fra IT i praksis-undersøgelsen er, at virtual og augmented reality i dag kun er i anvendelse i 13,6 procent af virksomhederne, mens det om tre år ventes at være steget til 54,4 procent.

Internet of Things og kunstig intelligens og machine learning (AI og ML) er nogle af de teknologier, der også ventes at boome i de kommende tre år. Hvor anvendelsen af de to teknologiområder i dag ligger på henholdsvis 33,2 procent og 26,3 procent, forventer deltagerne i undersøgelsen, at 85,1 procent anvender Internet of Things om tre år, mens AI- og ML-løsninger til den tid vil blive anvendt hos 63,8 procent. 

Husk din sunde fornuft

Måske din virksomhed kan skabe forretningsmæssig værdi med en af de nævnte teknologier? Eller måske viser det sig, at gevinsten faktisk ikke er så stor, at investeringen kan betale sig? Uanset hvad bør man både i direktionen, i bestyrelsen og blandt alle medarbejdere huske på, at teknologien altid er sekundær - dit fokus skal være på, hvad du ønsker at opnå.

Du risikerer at havne i hype-fælden med nye teknologier, hvis du glemmer din sunde fornuft midt i euforien over nye digitale muligheder, som du bliver præsenteret for af sælgere, konsulenter, dine kolleger og i dagspressen og på de mange tech-konferencer. 

Det er dig, der kender din forretning bedst. Du ved, hvor skoen trykker, og hvor der er nye potentielle forretningsmuligheder. Spørg dig selv, hvordan den konkrete nye teknologi passer ind i det billede. Om den passer ind?

Man er naturligvis nødt til at forstå teknologierne og platformene, så man kan orientere sig og se mulighederne. Det er formentlig også derfor, at du abonnerer på et medie som Tech Management. 

Hvis og når du beslutter dig for, at virksomheden skal investere i en ny teknologi, så etabler en model, der giver mulighed for teste og eksperimentere med teknologien – og hvor det er tilladt at fejle. Måske den rigtige løsning først kommer i spil i anden eller tredje forsøg. Måske du finder ud af, at teknologien alligevel ikke skal tages i brug?

Hvis man skræller hypen om nye teknologier bort, handler det at drive en forretning stadig om at kunne forstå et marked, om at have forretningsforståelse, om at være en dygtig købmand og om innovation og kreativitet. Teknologi er ”bare” værktøjer.

Også selvom det er en app.

Om Tech Management

Tech Management er Ingeniørens ledelsesmedie, som sætter fokus på ledelse, projektstyring og strategi i en digital og teknologisk forandringstid.

5 grunde til, at du skal læse Tech Management

1. Du får indblik i digital omstilling i et ledelsesperspektiv

2. Du får adgang til et medie, der tør skære igennem hypen om ny teknologi

3. Du får gode, lærerige cases fra virksomhedernes hverdag

4. Du får værktøjer, du kan bruge direkte i dit arbejde med ledelse og strategi

5. Du får ny inspiration til at styre dine projekter, så de lander hvor de skal

Fristet? Prøv Tech Management i en måned til 49 kr.

Nævnte firmaer

Latest news