Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Synspunkt: Gør digital udvikling til kernen i forretningen

19. juni 2019 kl. 10:20
Artiklen er ældre end 30 dage

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi i Nilfisk er ved at bygge et digitalt hjerte til vores globale forretning – teamet skal udvikle nye digitale services til vores kunder verden over. Den sidste tid er jeg flere gange blevet spurgt om, hvorfor vi ikke bygger en såkaldt "speedbåd" – hvilket vil sige, at man etablerer en ny virksomhed, der opererer isoleret og selvstændigt fra ’moderskibet’.

Der er ingen tvivl om, at der er virksomheder, der har haft succes med den fremgangsmåde. Mest kendt er Danske Banks MobilePay, der netop etablerede deres udviklingsafdeling uden for virksomheden. Andre C20 virksomheder har sågar etableret deres innovationsteam uden for byen for at give dem absolut frihed til at finde på nye idéer og vækstområder. 



Det kunne vi også have valgt i Nilfisk. Men vi er gået en anden vej – vi bygger vores digitale forretningsben helt inde i det corporate hjerte, der udgør kernen i virksomheden. For det er for svært at tage idéerne udviklet i den løsrevne ”speedbåd” og føre dem tilbage i virksomheden, når først udviklingsenheden har været holdt i armslængde fra virksomheden.



Selvom der er eksempler på virksomheder, der har gjort det med succes, ser vi alt for mange tilfælde, hvor de aldrig formår at løfte det nye forretningskoncept tilbage i deres hovedforretning, og hvor de to kulturer bliver uforenelige.



Det er bestemt ikke en ”walk in the park” at starte en ”speedbåd” i en global virksomhed, da der her findes etablerede processer og prioriteter. Men ved at starte ”speedbåden” indefra som en ”virksomhed i virksomheden”, hvor man definerer de processer, arbejdsmetoder og den rapportering, der skal til, så kan det lade sig gøre.

Det kræver naturligvis fortsat fuld support og opbakning fra ledelsen for at kunne fungere, men at starte indefra er alt andet lige mere effektivt og kræver mindre ”integration” senere, når det nye forretningsområde skal tilbage til hovedselskabet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Digital transformation er en kulturændring, der er ekstrem svær, men tager man en lille del ad gangen og holder sin organisation tæt på udviklingen, så lader de sig inspirere af det og bliver en del af det. Og det er langt bedre end at dukke op efter lang tids isoleret udvikling med en service, der måske slet ikke kan skaleres i virksomheden. Den måde at arbejde på er død for længst. 

 

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning