Normalt foregår næsten alle Camilla Krings opgaver ansigt til ansigt med kunder eller kursister, men coronakrisen betød, at hun på ganske kort tid fik etableret en onlineudgave af sit koncept i virksomheden Super Navigators.
Normalt foregår næsten alle Camilla Krings opgaver ansigt til ansigt med kunder eller kursister, men coronakrisen betød, at hun på ganske kort tid fik etableret en onlineudgave af sit koncept i virksomheden Super Navigators.

Foto : Nicolas Cosedis

Selvstændig ingeniør: »Det kan faktisk lade sig gøre at få nye opgavetyper under coronaen«

Da landet lukkede ned, var civilingeniør Camilla Kring klar til indlede et kursusforløb hos en hollandsk kunde, hvilket ville indebære mange rejser over de næste tre måneder. Nu er det forvandlet til et online-forløb.

Civilingeniør Camilla Kring har guldkort til SAS og færdes hjemmevant i lufthavne over det meste af verden. 

Som specialist i organisationsforandringer med særligt fokus på fleksibel arbejdspladskultur er hun vant til at rejse ud for at møde sine kursister, som mestendels arbejder i store multinationale koncerner. 

»Jeg laver face-to-face-møder, for når jeg skal invitere til forandring, er det vigtigt at være fysisk til stede for at kunne facilitere en ensartet arbejdspladskultur,« forklarer hun.

Men så kom coronaen. Flyene holder parkeret i lufthavnen, verden er lukket ned, og Camilla Kring er lukket inde:

»Nu er jeg i hjemmeisolation og har været det et pænt stykke tid. Jeg ser ikke andre mennesker end mine to børn og min kæreste, og jeg handler alt over nettet. Jeg har ikke været udenfor i dag, og hvis jeg endelig vover mig ud, holder jeg to meters afstand til andre,« lyder det over telefonen.

Siden hun i 2005 etablerede sin konsulentvirksomhed, Super Navigators, har arbejdet bragt hende til 17 forskellige lande så langt væk som Kina og Argentina. 

Måtte gentænke koncept

Netop som det ene land efter det andet sendte befolkningen på hjemmearbejde og lukkede grænserne, var Camilla Kring klar til at sætte gang i et stort anlagt forløb, som skulle køre i en hollandsk virksomhed. Forløbet omfatter 45 medarbejdere og strækker sig over de kommende tre måneder med i alt tre kursusforløb a fem sessioner.

Hvad gør man så? Camilla Kring tog først en snak med kunden: 

»Jeg foreslog, at vi skulle prøve at lave et online-forløb, og i løbet af en uges tid gentænkte jeg konceptet.« 

Løsningen blev, at hvert kursusforløb nu består af fire kollektive online-sessioner, mens den femte er konverteret til en 1:1 online-session, hvor hun taler med deltagerne enkeltvis:

»Det plejer jeg ikke at gøre, men for at sikre en personlig forankring af den individuelle arbejds- og livssituation er jeg nødt til at have dem på tomandshånd i 30-40 minutter,« forklarer hun.

Konceptet baseret på ph.d. fra DTU

Camilla Kring er civilingeniør i teknisk fysik og ledelse fra DTU, hvor hun også i 2005 tog en ph.d. inden for et helt andet felt, nemlig Work Life Balance. Som del af sin ph.d.-afhandling udviklede hun værktøjer til bedre balance mellem arbejdsliv og familieliv. 

Disse værktøjer er kernen i den rådgivning, hun har baseret sin virksomhed på lige fra begyndelsen, hvor hun hjælper virksomheder med skabe balance mellem medarbejdernes arbejdsliv og familieliv med behørig respekt for forskellige arbejdsformer, døgnrytmer og familiekonstellationer.

Undersøgte sit handlerum

Selvom hun i de seneste 15 år har insisteret på vigtigheden af at møde kursisterne ansigt til ansigt, måtte hun tilpasse sig situationen. 

»I stedet for at græde over, at jeg ikke kan gøre, som jeg plejer, undersøgte jeg mit handlerum,« forklarer Camilla Kring, som genkender den udvikling, som mange selvstændige IDA-medlemmer ifølge de juridiske 
 rådgivere i Ingeniørforeningen oplever for tiden: at opgiver bliver udskudt og i mange tilfælde aflyses helt. 

Til gengæld oplever hun også, at der kommer andre opgaver til. Således blev hun inviteret til at holde oplæg på en Employees Day for den danske afdeling af en stor international organisation. Oplægget skulle handle om ‘Work Life Balance under coronakrisen’ og foregå online.

»Det kan faktisk lade sig gøre at få nye opgavetyper under coronaen,« lyder det begejstret.

Sværere at nå ud gennem skærmen

Alligevel er Camilla Kring pinligt bevidst om, at det kræver noget særligt at nå ud gennem skærmen, når deltagerne ser med hjemmefra:

»De kan se og høre mig, men jeg kan hverken se eller høre dem og får ingen feedback. Heldigvis har jeg holdt rigtig mange oplæg i store og små forsamlinger og kan tænke mig til deres reaktion. For min egen skyld skulle jeg måske putte lidt dåselatter på, når jeg siger noget morsomt,« funderer hun og bryder ud i en latter, der smitter hele vejen gennem telefonen.

Camilla Kring har gjort sig en del tanker om, hvordan hun præsenterer sig på skærmen, og råder andre i samme situation til at gøre ligeså:

»Det er lidt som fjernsyn, og derfor skal man tage pænt tøj på, gøre noget ud af sig selv og tænke over, hvilke signaler baggrunden sender. Særligt hvis man har eget firma, er det vigtigt med en professionel fremtoning,« siger hun. 

Ligesom ved fysiske møder sørger hun også for at indlægge pauser i sine oplæg – både kaffepauser og tissepauser:

»Jeg vil have, at folk er nærværende og bidragende for at kunne skabe en åben dialog og en stemning af, at vi er sammen, selvom vi er i hver vores rum.« 

Lav en brainstorm med dig selv

Inden man flytter sin forretning online, råder hun til, at man tager en brainstorm med sig selv, hvor man skriver de ting ned, man kommer i tanker om frem for at gemme dem i hovedet:

»Når man skriver ned, bliver det mere konkret og nemmere at handle på,« forklarer hun.

Selvom Camilla Kring sværger til fysiske møder og den energi, de skaber, kan hun sagtens få øje på fordelene ved at rykke online – coronaepidemi eller ej:

»Der er masser af bæredygtige og klimavenlige fordele. Jeg kan også mærke, at kunderne er supertilfredse, så der er ingen tvivl om, at min fremtid efter coronakrisen bliver både fysisk og online.«

Vil du prøve Tech Management?

Styrk dit lederskab - bestil et gratis og uforpligtende prøveabonnement her

Om Tech Management

Tech Management er Ingeniørens ledelsesmedie, som sætter fokus på ledelse, projektstyring og strategi i en digital og teknologisk forandringstid.

5 grunde til, at du skal læse Tech Management

1. Du får indblik i digital omstilling i et ledelsesperspektiv

2. Du får adgang til et medie, der tør skære igennem hypen om ny teknologi

3. Du får gode, lærerige cases fra virksomhedernes hverdag

4. Du får værktøjer, du kan bruge direkte i dit arbejde med ledelse og strategi

5. Du får ny inspiration til at styre dine projekter, så de lander hvor de skal

Fristet? Bestil et 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement her.

Seneste nyheder