Sådan blev aarhusiansk svejsebutik til robotudvikler

23. januar 2020 kl. 07:05
RO-Buddy
Illustration: Svejsehuset.
Den lille forretning Svejsehuset A/S fra Viby J har udviklet en svejserobot, der har åbnet døren til det europæiske marked. Virksomheden er netop blevet nomineret til IDA's nyindstiftede industri 4.0-pris. Læs, hvordan og hvorfor den lille handelsforretning udviklede sit nye robot-forretningsben.  
Artiklen er ældre end 30 dage

Det er sjældent, man møder en maskinmester med svejseerfaring, som samtidig har flair for at programmere software. Det er også sjældent – vil nogle nok indvende – at man sådan i al almindelighed lige efterspørger dette temmelig specifikke sæt af færdigheder.

Det var imidlertid tilfældet hos virksomheden Svejsehuset A/S i Viby J i den sydlige del af Aarhus.

En længere strategisk erkendelsesproces havde nemlig ført frem til, at den lille forretning, der har specialiseret sig i salg og ikke mindst rådgivning i svejseteknologier, skulle gentænke sin egen rolle på markedet for at fremtidssikre sin eksistensberettigelse.

Det krævede udvikling, lød konklusionen, og det foreløbige resultat på det forretningsmæssige ryk er et helt fysisk og – har det vist sig – yderst salgbare produkt: Svejserobotton RO-Buddy.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Robot tager det hårde slid med slibning

“Der er altid held indblandet i en succes-historie som vores. Jeg ved ikke, hvor vi ville have været, hvis vi ikke havde haft vores maskinmester, der kunne kode. Men resultatet af vores udviklingsarbejde er i alt fald, at vi har fået adgang til et helt nyt marked,” fortæller daglig leder og COO, Rasmus Dalegaard.

Nomimeret til ny pris

Rasmus Dalegaard, daglig leder og COO i Svejsehuset.
Illustration: Svejsehuset.

Historien om Svejsehuset er interessant, fordi virksomheden er lykkedes med at bruge nogle af de nye avancerede digitale teknologier til at skabe ny forretning. Virksomheden var derfor også en blandt mange, der blev indstillet til IDA's nyindstiftede industri 4.0-pris. Svejsehuset er blandt de tre nominerede sammen med Intelligent Systems og Quadsat.

Resultaterne er allerede meget håndgribelige for Svejsehuset. Robotten RO-Buddy har ikke bare åbnet døren til en række danske kunder, men også åbnet portene til det europæiske marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen

“Det er blevet et helt nyt forretningsben for os. Vi har solgt til virksomheder i Polen, Letland, er i gang i Ungarn, Tyskland, Holland og Italien. Lige nu går det så godt, at der nærmest er tale om begrænsningens kunst, så vi ikke løber livet af os selv,” som Rasmus Dalegaard udtrykker det.

30 år på bagen – men brug for forandring

Selv kom Rasmus Dalegaard til Svejsehuset for ét år siden netop for at hjælpe med at forandre forretningen.

Det var ellers gået meget fornuftigt i de seneste 30 år. Svejsehuset beskæftiger 17 medarbejdere - det nye forretningsben med robotten RO-Buddy beskæftiger indtil videre tre ansatte inkl. den adm. direktør Lars Jakobsen.

Huset har agenturer på nogle af de store svejse-maskinefabrikanter og kan levere alt lige fra maskiner og svejsetråde til handsker.

I princippet alt inden for svejs og skæring.

Historien om nyudviklingen begyndte, da den adm. direktør i virksomheden, Lars Jakobsen, for nogle år siden godt kunne fornemme et behov for at udvikle forretningen. Rasmus Dalegaard sætter ord på hvorfor:

“Alternativet ville have været at fortsætte på et blodrødt marked, hvor der konkurreres på pris, mængder, hastighed og tilgængelighed. I den sammenhæng er vi som en mindre forretning bare helt naturligt dårligere stillet end nogle af de store aktører, der kan være til stede overalt og qua størrelsen presse priserne,” siger Rasmus Dalegaard.

Bred robotsatsning sikrer konkurrenceevnen hos emballageproducent: Plus Pack giver råd om samspillet mellem robotter og ansatte

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alligevel handler mange kunder hos Svejsehuset. Hvorfor egentlig? Alle ansatte i virksomheden fik som en del af udviklingsprocessen til opgave at lytte godt efter, hvad kunderne egentlig sagde om deres relation til Svejsehuset. Materialet blev samlet sammen, og konklusionen var klar: Svejsehuset kunne noget særligt med rådgivning og vejledning.

“Vi kom til den erkendelse, af vi er et videnshus. Vi kender forskel og fordele – og kan rådgive i den rette løsning. Vi kommer aldrig til at vinde på f.eks. prisen, og da vi nåede til den erkendelse, måtte vi bygge den nyeste viden ind i virksomheden,” siger Rasmus Dalegaard.

Svejserobotten, som alle kan betjene

Lars Jakobsen, adm. dir og stifter af Svejsehuset.
Illustration: Svejsehuset.

Øjnene blev rettet mod de kollaborative robotter, der er det store dyr i åbenbaringen for mindre produktionsvirksomheder.

I Danmark er udviklingen typisk ført an af fynske Universal Robots, der producerer kollaborative robotter.

Men skal man investere i en UR-robot er det også vigtigt at vide, at den rent teknisk er relativt nøgen. Hele konceptet bag Universal Robots har været at skabe et økosystem omkring robotten og lade andre udvikle applikationer og software.

Den bold greb Svejsehuset.

»De kollaborative robotter kan jo sættes til alt lige fra at klippe salathoveder til at flytte emner. Vi har forfinet produktet og gjort det lettere for svejsere at bruge,« fortæller Rasmus Dalegaard.

Groft fortalt har Svejsehuset udviklet et lag af software, så svejsehusets ‘program’ lægges ind i softwaren på robotten. Dernæst flytter smeden fysisk robotarmen rundt til de forskellige svejsepunkter, og markerer deres position. Herefter gør robotten resten af arbejdet. Svejsehuset leverer både – og nu bliver det lidt svejseteknisk – MIG/MAG og TIG løsninger på RO-Buddy.

 

Remote video URL

Forstår svejsernes behov

Oveni i selve styringen er alle de svejsetekniske data som ampere, volt og tråd diameter lagt ind i svejsehusets software og tilgængelig via robottens styringsenhed. Der er på alle måder arbejdet med at gøre det så simpelt som muligt, for en svejser at arbejde med.

»Vores bidrag er i høj grad, at vi tænker som svejsere og vi ved, hvad de har brug for at få løst deres opgaver. For mange SMV’er skal et produkt som dette være nemt at forstå og bruge, og det skal være intuitivt,« siger Rasmus Dalegaard, der også peger på, at det åbner for nogle helt nye muligheder for mindre virksomheder.

»Forestil dig en lille smedje. Tidligere måtte den takke nej til en ordre på 4.000 spindler, fordi de vil koste to af smedjens fire folk fire måneder - og spindlerne ville heller ikke blive ens. Nu kan svejsningen kodes én gang, og du må endda stå ved siden af robotten og følge med, fordi de kollaborative robotter ikke skal hegnes inde som traditionelle industrirobotter,« siger han.

Den traditionelle forretning fylder stadig

Den ”gamle” forretningsdel med salg af reservedele, tilsatsmaterialer og svejseapparater er stadigvæk, som Rasmus Dalegaard udtrykket det, 'dagligt brød' for forretningen. Men satsningen på den nye teknologi har vist sig at være rigtig. Foreløbig beskæftiger det nye forretningsben som sagt mindst tre mand og senest har den store tyske producent af tilsatsmaterialer, Böhler Welding også fået øjnene op for RO-Buddy.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»De har sendt folk her til Viby, og de vil gerne have RO-Buddy ind som en del af deres produkt-portefølje. Böhler Welding ejer nemlig italienske Selco, der producerer de svejsemaskiner, vi har koblet til robotten. Faktisk er robotten nu et officielt Selco-produkt, og vi har lige været i Italien og uddannet 15 sælgere,« siger Rasmus Dalegaard.

Selv om projektet er et nyt forretningsben, har hele besætningen på 17 medarbejdere hos Svejsehuset været med. Der er altså tale om et bredt kompetenceløft.

»I en lille virksomhed som vores betyder medarbejdernes velbefindende meget. Er en medarbejder ked af det eller utilpas, så smitter det. Omvendt smitter glæde og begejstring. Alle har i et eller andet omfang været med i processen. Det kræver eksempelvis også en anden tilgang til salg,« siger han.

Når man hører Rasmus Dalegaard fortælle historien, lyder det hele næsten for godt til at være sandt. Er successen bare et resultat af hårdt, fokuseret og fremsynet arbejde?

Erkendelse og en stor mængde held

»Nej, ikke kun. Jeg hører tit folk, der er kommet igennem sådan en proces, sige just do it. Men når jeg taler med folk, der er lykkedes, så er held ofte en kæmpefaktor. Sådan har det også været her. Vi var så heldige at finde den helt rigtige person til at udvikle det rigtige produkt - på det rette tidspunkt,« siger han.

På den anden side skal man opsøge heldet, og hele forudsætningen har været et strategisk fokus på at forandre forretningen. Det fokus havde adm. direktør i Svejsehuset, Lars Jakobsen, men han vidste også, at han ikke nødvendigvis kunne gøre det hele alene, og fandt derfor en type som Rasmus Dalegaard til at hjælpe med den ledelsesmæssige forandring.

»Svejsehuset har været en klassisk ejerledet virksomhed, hvor virksomheden er vokset på baggrund af ejerens viden og indsats. Jeg har aldrig mødt en så teknisk dygtig person som Lars Jakobsen. Men når en forretning som denne vokser, så kræver det ofte nogle nye anderledes ledelsesværktøjer og strukturer internt. Især i en erkendelse af, at opgaverne også forandrer sig for den enkelte medarbejder. Det er det, der er sket her,« siger Rasmus Dalegaard.

IDA's industri 4.0-pris

IDA's industri 4.0-pris er indstiftet af Ingeniørforeningen, IDA.

Prisen uddeles som en faglig anerkendelse til en mindre eller mellemstor virksomhed, som har arbejdet med at styrke sin konkurrenceevne gennem integration af ny produktionsteknologi i form af tiltag inden for digitalisering, automatisering og AI (kunstig intelligens).

Ved vurderingen vil der blive lagt vægt på, at virksomheden har potentiale til – eller allerede har opnået – målbare resultater af digitaliseringen/automatiseringen ved eksempelvis øget indtjening, udvikling af nye produkter og/eller adgang til nye markeder.

Medarbejderperspektivet i form af inddragelse, kompetenceopbygning mv. vil ligeledes vægte højt i vurderingen, ligesom der lægges vægt på miljø- og klimamæssige aspekter. 

Læs mere her.

Vinderen offentliggøres på konferencen ”Industri 4.0 – Fremtidens intelligente industri” den 30. januar 2020 i IDA, København.

Svejsehuset A/S

Svejsehuset blev etableret i 1989 og er i dag ejet af adm. Direktør Lars Jakobsen.

Svejsehuset er grundlagt som et handelshus indenfor svejs og skæring. De sælger både svejse- og skæremaskiner på agenturbasis samt alt tilsats og reservedele. De har desuden en større serviceafdeling, og er Danmarks næste største AGA/Linde gasdepot.

Især viden om svejsning, skæring og tilsatsmaterialer samt rådgivning af kunder, er en stor del af virksomhedernes forretningskoncept.

Forretningen beskæftiger 17 medarbejdere, der er uddannet smede, elektroteknikere, ingeniører og maskinmestre.

RO-Buddy

RO-Buddy er en svejserobot udviklet af Svejsehuset, men med udgangspunkt i en kollaborativ robot fra Universal Robots.

Normalt bruges en UR-robot med den standard software, som følger med robotten. Men Universal Robot har åbnet op for, at andre virsksomheder selv kan lægge et specifikt lag af udstyr og software ovenpå.

Svejsehuset har vi udviklet sin egen såkaldte URCap, som sikrer nem og ligetil programmering af RO-Buddy.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning