Konsulentbistand a la open source: Alliance crowdsourcer viden om at få succes med AI og data science

Foto : Foto : Syntheticmessiah / Bigstock

Konsulentbistand a la open source: Alliance crowdsourcer viden om at få succes med AI og data science

Alliancen skal være for AI- og data science-ledere, hvad GitHub er for udvikleren.

Der er efterhånden ingen grund til at starte fra bunden, når man som data scientist eller ML-udvikler går i gang med en ny opgave. Over de seneste år er mængden af prætrænede modeller eksploderet, og open source-værktøjer har bibliotek efter bibliotek, der skaber genveje til det færdige arbejde.

Men i niveauet over den enkelte udvikler findes AI- og data science-ledere, der forsøger at orkestrere de nye datastrømme og processer og integrere dem med det traditionelle firma. Og her er der ingen StackOverflow eller GitHub, der samler de bedste erfaringer og gør dem frit tilgængelige.

Derfor startede svenske Henrik Göthberg i 2018 en alliance - et community, hvor AI- og data science-ledere kan crowdsource den bedste viden og dyrtkøbte erfaringer og dele dem med hinanden.

»Vi har en meget udbredt peer-to peer-tankegang på kodeniveau. Udviklere kan se, hvordan de sætter frameworks op i TensorFlow og sætter det i produktion i Docker og Kubernetes. Det ligger altsammen klar til brug,« forklarer han. 

»Ideen med alliancen er at tage open source-ideen og bringe den til mellemlederen - og give svar på spørgsmål som, hvordan arbejder data scientists, hvordan arbejder data engineers og så videre.«

Alliancen har fået navnet Airplane. Det står formelt for 'AI Ready Production Lean Agile Network Enterprise', men er først og fremmest en analogi, der henviser til at alle de AI-piloter, der aldrig forlader landingsbanen og derfor aldrig får skabt værdi for virksomheden. 

Og filosofien bag Airplane, forklarer Henrik Göthberg, er at være for AI- og data science-ledere og praktikere, hvad agile er for softwareudviklere.

»Agile blev en bevægelse inden for softwareudvikling i 80'erne og 90'erne. Det bragte noget nyt til bordet ift., hvordan man tænker på software. Det er fundamentalt set et meget åbent og generisk syn på at drive softwareudvikling,« siger han. 

»Airplane-filosofien er en grundlæggende anerkendelse af, at der er en generisk data science-proces, en data engineering-proces og så videre. Og de er alle underdele af en holistisk proces.«

Samler et puslespil

Et af selskaberne, der har været med i Airplane Alliancen fra begyndelsen, er danske Grundfos. Som DataTech beskrev tidligere på året, har selskabet med en playbook for data engineering defineret roller som data pipeline owner og fastlagt en metode, der gælder på tværs af pumpe-giganten.

Det arbejde var blandt andet baseret på input fra Airplane Alliancen - og resultatet er efterfølgende blevet delt i Alliancen, så andre medlemmer kan drage nytte af det. 

På den måde vil Alliancen i sidste ende samle et puslespil af ressourcer, der dækker alle grene af arbejdet med AI og data science, fortæller Henrik Göthberg. 

»Altså kan Grundfos bruge én million på at udvikle én brik, mens Scania bruger én million på en anden brik. Og efterfølgende kan Grundfos tage arbejdet fra Scania og bruge langt færre penge på at tweake det og implementere det,« siger han og tilføjer: 

»Så i stedet for at begge selskaber bruger 2 millioner, bruger hvert selskab måske 1,2 millioner.«

Prøv Tech Management GRATIS i en måned her

Fra playbooks til opgaveliste

Alliancen startede beskedent i Slack og er nu rykket over i Microsoft Teams. Måske skal der på et tidspunkt udvikles en dedikeret platform, men lige nu er fokus på at skabe indhold, der er brugbart, fortæller Henrik Göthberg.

I Teams fylder deltagerne op med playbooks, som den udviklet af Grundfos, og opbygger en wiki over relevant indhold. Og arbejder på at overføre den viden, som en playbook indeholder, til en konkret arbejdsplan for, hvad man skal foretage sig i et data science-projekt. 

»Vi vil gerne minimere afstanden fra, at du læser noget og bliver inspireret, til at du kommer frem til de konkrete opgaver, du skal løse. Vi skal have hver playbook så tæt som muligt på den praktisk dagligdag for en data scientist eller data engineer,« forklarer Henrik Göthberg. 

Derfor arbejder han og andre alliance-medlemmer på at oversætte indholdet til præudfyldte opgavelister - som plannerboards i Microsoft Teams eller Jira-boards i Jira. 

I maj havde alliancen en session i med data scientists fra Volvo, Ericsson, Scania, Grundfos - netop med henblik på at crowdsource et solidt planer board for en data science lifecycle. 

»Det er ikke perfekt, men det giver dig rigtig god idé om, hvad du skal gøre for at køre et robust data science-projekt. Selv hvis du aldrig har lavet et data science-projekt før,« siger Henrik Göthberg

Andre selskaber, der indtil videre har været med i Airplane-sessioner, tæller Ikea, Bosch, Ørsted og Swedbank. Deltagerne kommer med hver deres tilgang, afhængig af hvordan de indtil videre har arbejdet på at blive datadrevne. 

»Nogle har været meget fokuserede på CI/CD. Nogle har fokuseret på governance. Og det betyder også, at hvis vi samler det, bliver resultatet stærkere,« siger Henrik Göthberg

Frustration

Henrik Göthberg har selv brugt syv år hos svenske Vattenfall, hvor han blandt andet som BI-chef forsøgte at orkestrere processer omkring AI og data science. Med en del frustration til følge. 

»Der er fundamentale begrænsninger i at tænke på AI som et projekt. Det er nødt til at blive en del af kernen. En kerne, hvor data og AI møder legacy-forretningen.«

Samtidig var Henrik Göthberg ikke begejstret for den type konsulentbistand, markedet tilbød.

»De store konsulenthuse er gode til at få bestyrelsen til at åbne pengepungen. De har også mange eksperter på et globalt plan - men her i Stockholm sidder der altså ikke 30 data scientists klar til at hjælpe. Og hvis vi finder mere nicheprægede konsulenthuse, er de ikke gearet til at levere til en stor virksomhed, og jeg ender med at stå for governance.« 

Dertil kommer, at det ikke opbygger kapaciteten selv - hvad Henrik Göthberg kalder den strukturelle kapital. 

»Hvordan kan du bliver AI-drevet, hvis du overlader arbejdet til andre,« spørger han retorisk.

Da Henrik Göthberg i 2018 forlod Vattenfall og stiftede selskabet Dairdux var det med henblik på selv at blive konsulent. Men i en samtale med Grundfos' analytics-chef, Christian Rasmussen, opstod ideen om et community.

»Og så klikkede det for mig,« fortæller Henrik Göthberg. 

»Nogle af de bedste ting, vi lavede i Vattenfall, var basalt set ting, jeg havde lånt fra mit netværk. Fra andre selskaber, der havde været igennem projekter og betalt millioner til konsulenter for at komme derhen.«

Åben og gratis

Selve forretningsmodellen for Dairdux går ud på at tilbyde konsulentydelser og træning i forlængelse af netværket. Men Airplane Alliancen vil - efter open source-tankegangen - være åben for alle. 

Alle vil kunne få gratis adgang til det indhold, som Grundfos, Scania og andre udvikler. Arbejdet skal ledes af et Airplane Council - fem virksomheder, der får særligt ansvar for at opbygge indholdet og udvide netværket. 

Målet for 2020 er over 100 medlemmer og flere virksomheder, der har implementeret Airplane som modus operandi i deres organisation. På den måde vil Alliancen gradvist udbrede et fælles sprog - på samme måde som Agile har gjort koncepter som Sprint allemandseje. 

»Hvis man som Grundfos skal være en del af et økosystem, vil man gerne have, at alle taler samme sprog. Og vejen til det er open source. Softwarestandarder bliver ikke skabt  af Google og Microsoft. Det kommer gennem open source-projekter som Docker og Kubernetes, og så forsøger andre at bygge platforme, der passer til.«

Prøv Tech Management GRATIS i en måned her

Om Tech Management

Tech Management er Ingeniørens ledelsesmedie, som sætter fokus på ledelse, projektstyring og strategi i en digital og teknologisk forandringstid.

5 grunde til, at du skal læse Tech Management

1. Du får indblik i digital omstilling i et ledelsesperspektiv

2. Du får adgang til et medie, der tør skære igennem hypen om ny teknologi

3. Du får gode, lærerige cases fra virksomhedernes hverdag

4. Du får værktøjer, du kan bruge direkte i dit arbejde med ledelse og strategi

5. Du får ny inspiration til at styre dine projekter, så de lander hvor de skal

Fristet? Bestil et gratis og uforpligtende prøveabonnement og få løbende perspektiv og viden leveret direkte til din indbakke.

Prøv Tech Management Gratis!

Som tak for din interesse kan du gratis få:

  • et 4 ugers fuld adgang til Tech Management – nyheder og cases om digitalisering, strategi og nye teknologier til at skabe forretningsmæssig værdi. 

Tilmeld dig via dette link, og start din prøve i dag. 

Henrik Göthberg
Henrik Göthberg
Illustration: Henrik Göthberg

Henrik Göthberg er stifter og CEO i Dairdux, der står bag Airplane Alliancen. Han er også Product Owner for Insights hos Scania samt formand for Stockholm-konferencen Data Innovation Summit. 

Tidligere har Henrik været Data & Analytics Transformation Lead hos Vattenfall.

Seneste nyt