Her er tre gode eksempler på brugen af softwarerobotter

29. december 2019 kl. 14:27
3 gode
Illustration: Nanna Skytte.
Artiklen er ældre end 30 dage

Softwarerobotter bliver mere og mere udbredte. Her er tre eksempler på virksomheder, der allerede har robotter som en fast del af hverdagen. De kommer alle tre med tips til at tage af sted på robotrejsen.

Mange rutineprægede tasteopgaver kan løses af softwarerobotter, som gradvist bliver udbredt, men det er stadig kun et fåtal af danske virksomheder, der bruger den nye teknologi. 

Tre af dem, der benytter dem, var i december samlet for at  fortælle om deres erfaringer og tips til et arrangement i regi af DI’s 'Projekt administrative robotter i SMV’er'.

Herunder får du hovedpointerne fra Carglass, PensionDanmark og Kromann Reumert og deres gode råd.

Illustration: Carglass.

»Det er jo ikke raketvidenskab«

Carglass er en virksomhed, mange kender til, hvis de har haft skader på deres bilruder. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Carglass reparerede i 2018 omkring 100.000 bilruder. 90 pct. af de kunder, der kom til Carglass, var henvist via forsikringsselskaberne. 

Det var samarbejdet med forsikringsselskaberne, der mod udgangen af 2018 fik Carglass til at gå i gang med softwarerobotter. 

Få syv gode råd fra en nybegynder i RPA her.

Det fortæller Michael Jeppesen, der er project manager i Carglass. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Jeg har ingen uddannelse, og slet ingen programmøruddannelse, og generelt ingen forudsætninger for at gå i gang med robotter, ud over at jeg privat har spillet en del computer og synes, at det er meget sjovt,« siger han. 

Han gik i gang og tog kontakt til firmaet UI Path. Carglass købte otte dages konsulentarbejde, men sendte konsulenten hjem på dag fire, fordi Michael Jeppesen og hans kolleger i teamet kunne se, at de selv kunne overtage programmeringen af processerne. 

»Vi gik til det uden en businessplan og begyndte med en enkelt opgave, som svarer til halvanden mands arbejde dagligt. Til at løse den type opgaver skulle vi betale 21.000 kroner om året for en licens på robot-softwaren. Robotten er endt med at lave, hvad der svarer til seks mands arbejde med at taste forsikringsopgaver ind, så selvom vi lægger min arbejdstid oveni, har det mere end tjent sig ind,« siger han. 

Fra 1. september i år blev hele hans arbejdstid lagt om til at skulle styre udviklingen af nye robotter i Carglass. Lige nu løser robotterne opgaver i callcentret, men Carglass overvejer, om de ikke også skal bruges i HR-afdelingen og i økonomifunktionen, f.eks. til udsendelse af rykkere og intern rapportering til Carglass’ ejere. 

Prøv Tech Managenment GRATIS i en måned her

Målet er, at virksomheden i 2020 skal løse opgaver, der svarer til fem mands arbejde. Ikke for at afskedige de fem personer, men for at de kan løse andre opgaver. 

»Alle de opgaver, vi har fjernet fra folk med robotarbejde, har de været glade for at slippe for. Vi har haft stor og positiv respons på det,« siger Michael Jeppesen og tilføjer: 

»Vi har samtidig måttet indse, at det langtfra er alle processer, robotter kan løse. Man skal have fuldstændig styr på data, før man sætter robotterne i arbejde.«

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arbejdet med softwarerobotter i Carglass har været præget af en ad hoc-tilgang, hvor Michael Jeppesen har udviklet robotterne i takt med, at han selv blev mere fortrolig med dem. Der ligger ikke nogen faste procedurer eller procesbeskrivelser i virksomheden for arbejdet med robotter. Og det er heller ikke på trapperne. Til gengæld har Michael Jeppesen brugt adgangen til UI Paths onlinenetværk, hvor man kan spørge om alt muligt med RPA-softwaren, rigtig meget.

»Det har været en stor hjælp, men det er jo ikke raketvidenskab,« siger han.  

Læs hvordan Københavns kommune sparer titusindvis af mandetimer med RPA

Michael Jeppesens bedste råd om RPA: 

  • Bare gå i gang

  • Hent hjælp og inspiration i fora på nettet for RPA-programmerne

     

Illustration: Pension Danmark.

Filosof med robotter i hjemmet: Tænk på robotter som virtuelle medarbejdere 

Anders Juncker er robotics-udvikler i PensionDanmark. Han er uddannet filosof, og han har efter eget udsagn spillet alt for meget computerspil, »og det gør jeg ifølge min kone stadigvæk«.

Han er en del af det team på i alt syv personer i pensionsselskabet, som siden 2016 har arbejdet med RPA med systemet Blue Prism, og som har været med til, at robotter i dag udfører 75 årsværks arbejde hos PensionDanmark. 

»Jeg er filmnørd, og jeg registrerer alle de film, jeg har og har set, og det gider jeg ikke gøre manuelt. Så jeg har kodet en lille robot derhjemme, der gør det i stedet,« siger han. 

Så han er en person, der også privat går op i systemer, processer og robotter. Og det med processerne er en forudsætning for at gå i gang med administrative robotter, mener han.

»Det er let at komme i gang, så længe man har styr på sine processer og har struktureret dem.«

Læs Tech Management historie om hele PensionDanmarks RPA-rejse her

Han mener, det er vigtigt ikke at se på RPA som noget farligt, svært og digitalt kompliceret. Mange begår den fejl at vurdere RPA som et rent it-projekt, men det skal ses som en blanding af noget digitalt og manuelt arbejde, som alle i en organisation skal kunne spille ind i.  

»RPA er IKKE IT, og det er heller IKKE forretning, det er en blanding. Man skal tænke robotterne som virtuelle medarbejdere.«

Det betyder, at man skal undersøge grundigt, hvor de passer ind i organisationen, og hvilket arbejde de skal kunne løse. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Man skal tage det roligt og huske, at robotter ikke er hurtigere end de systemer, de skal arbejde med, og de netværk, de er på. Nogle gange er robotterne endda langsommere end mennesket til at udføre et stykke arbejde, til gengæld kan de arbejde 20 timer i døgnet uden at blive trætte og uden at lave fejl,« siger Anders Juncker. 

Hans fem bedste råd til RPA er her: 

  • Tag onlinekurser og sæt dig ind i det ad den vej 

  • Overvej en grundlæggende lille uddannelse i RPA, hvis jeres virksomhed for alvor satser på det

  • Deltag i netværk og arrangementer om RPA – enten platformsafhængige eller platformsuafhængige

  • Prøv at downloade prøve-versioner af forskellige softwaretyper og leg lidt med det

  • RPA er IKKE it. Der er ikke noget hokuspokus, men det handler om at overveje, hvor robotter kan gøre gavn i forskellige systemer eller afdelinger i virksomhederne

Illustration: Kromann Reumert.

Prøv Tech Managenment GRATIS i en måned her

»Folk synes stadig, at det er en lille smule farligt«

Tina Sølving er chef for økonomiafdelingen i Kromann Reumert, som i november 2016 tog fat på at bruge RPA.

Selvom der er gået tre år med robotterne i organisationen, er der stadigt flere i organisationen, der ser det som »en lille smule farligt«.

»Hvis man ikke forstår formålet med robotterne, måske fordi det ikke er blevet klart formuleret fra ledelsen, kan man godt være lidt bange for robotterne,« siger Tina Sølving, der derfor bliver ved med at understrege, at kommunikation er afgørende i arbejdet med at få robotter gjort til en del af arbejdet i en virksomhed. 

Hos Kromann Reumert bruger man systemet Foxtrot og begyndte med det, man troede var en simpel proces, men som viste sig at være sværere at sætte på formel, end man lige anede. 

»Vi fik processen op at køre, men den kostede i sig selv 100.000 kroner,« siger Tina Sølving. 

Siden da har advokatfirmaet udvidet brugen af robotter til i alt 12 forskellige processer og har i dag en ekstern konsulent ansat to dage ugentligt. Når de i Kromann Reumert skal udvælge, om en proces er egnet til at blive varetaget af robotter, kigger de først på, hvor meget tid processen tager manuelt. 

»Derfra handler det om at se på, hvor komplekst beslutningstræet er, altså hvilke beslutninger skal ind over processen, og hvem skal tage dem. Så spørger vi os selv, om vi kan bruge RDA (robotic desktop automation, en mere simpel udgave af RPA, red.) til noget af processen, og om vi kan løse processen uden om en robot,« siger Tina Sølving. 

Læs om et forsikringsselskabs indledende øvelser med RPA

Derudover kigger Kromann Reumert på, om robotten vil være med til at spare tid for organisationen, og hvis den ikke sparer tid, hvad den så giver af andre fordele.

»Endelig spørger vi os selv, om processen kan udfordre vores medarbejdere, og om vi kan sælge den ikke kun internt i afdelingen, men også som en god ide eksternt ud i forretningen,« siger Tina Sølving.

Hun lægger igen vægt på, at man skal huske medarbejderne, når man så går i gang med konkret at bygge robotprocesserne op.

Og det går hendes fem gode råd også på: 

  • Vær klar, tydelig og ærlig i formålet med at indføre robotter: Er det en spareøvelse eller bliver der tid til andre, mere værdifulde opgaver?

  • Find nogle ambassadører blandt medarbejderne, som synes, det er en superspændende proces
  • Vær sikker på at vælge de rigtige medarbejdere til at forklare processerne og være med i udviklingen af robotterne
  • Tænk på robotprocesserne som andre nye it-systemer, de behøver ikke være større eller anderledes end et nyt computerprogram ...
  • … men lad være med at opfatte robotterne som et it-projekt – det er et projekt for hele forretningen

Prøv Tech Managenment GRATIS i en måned her

 

Prøv Tech Management gratis!

Som tak for din interesse kan du gratis få:

  • 4 ugers fuld adgang til Tech Management – nyheder og cases om digitalisering, strategi og nye teknologier til at skabe forretningsmæssig værdi. 

Tilmeld dig via dette link, og start din prøve i dag. 

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning