Fem ideer, du er nødt til at forkaste, hvis du skal have digital succes

13. oktober 2019 kl. 06:55
Dave Aron - Gartner
Illustration: Gartner .
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Mange var mødt op i konferencecentret i Barcelonas største auditorium, da David Aron gik på scenen. Han havde nemlig et yderst eftertragtet budskab. 

Med sit oplæg tog han udgangspunkt i John Brockmans bog fra 2014 med titlen 'This idea must die', hvor forfatteren har spurgt 175 af klodens skarpeste hjerner, hvilke ideer inden for videnskaben, der stod i vejen for, at nye ideer kunne komme til. 

En agenda i samme stil havde Dave Aron. 

I sit oplæg gik han på opdagelse efter, hvilke indgroede opfattelser man i virksomhederne er nødt til at forkaste, hvis man vil have den digitale forretning til at trives. De kommende 40 minutter kom til at byde på et par overraskelser. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

1. Digital og it er det samme

Den første opfattelse, der skal revideres, er ifølge Dave Aron det lighedstegn, som mange i forretningslivet sætter mellem it og digital. Det er en opfattelse, som hører fortiden til. Det var dengang, man bare kunne pege ned mod virksomhedens kælder, hvor it-folket holdt til, og bede dem om at udføre de digitale opgaver. 

Ifølge Aron er det i dag i langt højere grad et spørgsmål om, at man skal have det digitale til at gennemsyre hele forretningen, men det kræver i første omgang, at man selv begynder at opfatte forretningen som digital. 

Den første læring er altså, at den digitale strategi ikke skal svømme alene som en flaskepost, men i stedet udspringe af den generelle forretningsstrategi. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

2. Verden, som vi kender den 

Næste opgør i rækken kræver, at vi zoomer langt ud. Det er nemlig helt centralt, at vi smider den gamle verdensorden ud og begynder at betragte verden med et nyt sæt briller. Der var nemlig engang, da verden var langt nemmere at skære skarpt. Man kunne i meget grove termer betegne Vesten som klodens forbrugere, Kina som dens fabrik, Indien som en form for serviceorgan, og så kunne man sådan omtrent skravere resten af planetens pletter som underudviklede og ikke relevante. 

Men det verdenssyn kommer man ingen steder med i dag. 

For verdens bedste universiteter ligger ikke kun på de amerikanske kyster eller i den gamle verdens uddannelsesmæssige nervepunkter. Mange kinesiske universiteter byder sig også til, og hos Gartner forventer man eksempelvis, at Asien i 2040 vil stå for mere end halvdelen af Jordens samlede bruttonationalprodukt og samtidig udgøre 40 procent af forbruget. 

Derudover oplever man også i Afrika et stort teknologisk spring i disse år. 

Endnu en gang må vi konstatere, at Francis Fukuyama tog fejl. Verdenshistorien er ikke nået til sit endelige punkt, og en enkelt ideologi har ikke sejret. Derimod er der i dag langt flere bolde i luften – også når det gælder antallet af regioner, hvor der pågår en skarp digital udvikling. 

3. Vi er enormt fokuserede på kundeoplevelsen

Der er ingen grænser for, hvor mange virksomheder der glade skriver i deres årsrapporter, at de både har et 360-graders kundesyn og for alvor sætter kunden i fokus. Men Dave Aron provokerede salen en kende ved at spørge, hvor mange der reelt er interesserede i kunderne. I hans optik er det langt mere almindeligt, at man som virksomhed er interesseret i kundernes brug af ens produkt og ikke i ens produkts rolle i kundens liv. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som eksempel gav han kæden 7-Eleven, der har massiv succes i Japan. Og succesen bygger ikke som i Danmark på, at butikken på hjørnet løser midnatssulten eller tager rygetrangen. I Japan har virksomheden sat sig for at hjælpe kunderne i langt flere aspekter, fortalte Dave Aron, der fortalte om rensetøjsordninger og muligheden for at betale sine regninger. 

Læs mere her: Særligt 3 typer specialister bliver en mangelvare for SMV'erne og 9 andre højdepunkter fra verdens toneangivende digitale konference

Artiklen fortsætter efter billedet...

Illustration: Gartner.

 

4. Jo mere data, des bedre

De seneste ti år er vi blevet bombarderet med budskaber om, at data er det nye guld. Flere har sågar sammenlignet data med den klæbrige sorte olie, der har været udgangspunkt for så meget rigdom op igennem det 20. århundrede. Flere er efterfølgende er gået i rette med den sammenligning og har påpeget, at olie jo er et produkt, der oftest bruges én gang og så forsvinder det, hvorimod data kan sorteres og genbruges, men det ændrer ikke på, at der er en stor tiltro til, at der ligger stor forretningsmæssig værdi i, at virksomhederne bliver bedre til at udnytte deres data. Så handler det vel bare om at få skabt så meget data som muligt, ikke sandt? 

Ikke hvis man spørger Dave Aron, der i sin karriere også har undervist på London Business School, Oxford University's Said Business School og Henley Business School. 

For selvom det er nemt at skabe data, nemt at samle det ind og billigt at opbevare det, så er det svært at passe på. Derfor kan det godt betale sig at dulme dataiveren og i stedet begynde at lede efter de data, der reelt set skaber værdi.

I fremtiden bliver det nemlig lige så vigtigt at kunne 'glemme' noget igen og dermed skille sig af med data, forklarede Dave Aron i sit oplæg, hvor han efterlyste den nye tilgang til data. 

Hans råd var klart: Find ud af, hvilke data der reelt kan skabe værdi. Zoom ind på dem, og design dit produkt derefter. 

Læs mere her: Ny bog zoomer ind på, hvordan blockchain kan skabe forretningsmæssig værdi

5. Hvis vi skal vinde, skal vi gøre mere, end vi gør i dag 

I forlængelse af den nye tilgang til data, hvor man leder efter det smalleste sæt af data, der samtidig er det mest værdiskabende, så skal vi tage et opgør med, hvor vækst kommer fra. Mange har en tendens til at tro, at hvis man blot gør mere end i dag, så vil man også kunne 'vinde' mere. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er dog ikke tilfældet, hvis man skal tro Aron, der også er forfatter til bogen 'The Essence of Strategy'.

Alle vil som regel bygge mere og installere flere ting i jagten på at få motoren op i højere omdrejninger. Men her løfter man fra Gartners side pegefingeren og beder om at huske på, at i takt med, at ens landskab forgrener sig, øger man som regel også kompleksiteten og eksponerer sig i højere grad over for angreb på it-sikkerheden.

Derfor opfordrede Dave Aron afslutningsvis til, at virksomhederne i stedet forsøger at tænke i at forsimple sit setup og forsimple it-landskabet i jagten på succes. 

Dette var en smagsprøve på Tech Management, hvis du vil læse mere, kan du tegne et gratis prøveabonnement på 14 dage her

Vil du prøve Tech Management?

Som tak for din interesse får du muligheden for et forlænget prøveabonnement på Tech Management på 30 dage. 

Sæt gang i din prøve ved at klikke her

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning